Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n. 1908 teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
10 HYVÄÄ SYYTÄ OPISKELLA SAKSAA
Advertisements

Realismi Syntynyt 1800 luvulla Rami, Anniina ja Tomi.
Kreikan taide Tieto Kreikan taiteesta on melko puuttellista, koska suuri osa esineistä ja rakennuksista on tuhoutunut tai kadonnut. Parhaiten tunnetaan.
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
asukasta ”ulkomaalaista” km² 4 virallista kieltä 17 itsehallintoaluetta.
Tarkoin määritellyt tavoitteet
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
Elokuvaesteettisiä periaatteita
Kirkon ja koulun uskontokasvatus
Hitlerin ulkopolitiikkaa – kysymyksiä:
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Voiko teknistä saksaa ymmärtää?
ELOKUVA JA TYYLI. Elokuvan kokonaismuoto Muotojärjestelmä  vuorovaikutus  Tyylijärjestelmä (elokuva & muut taiteet) (erityisesti elokuvallinen) | |
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Kansainliitto.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Neuvostoliitto 1920-luvulla
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
Euroopan ruutitynnyri
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA.
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
1700 – luvun kulttuuria Ruotsi-Suomessa:
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Väestöräjähdys n Syitä: Lämpimämpi ilmasto
TANSKA August Blom: Den Hvide slavehandel (1910).
Saksalainen sanomalehtitiede Zeitungswissenschaft, Publizistikwissenschaft.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi.
Kylmän sodan kriisejä.
Kylmä sota Kahden valtion välinen valtataistelu, lähes sotatila, jossa ei käytetä suoria sotilaallisia toimia. Turvaudutaan propagandaan, vakoiluun, taloudellisiin.
Riia Sillanpää Juho Koivumäki Carita Vartija Elina Kuivinen
(Elo)kuvan uusi aalto Reijo Kupiainen. Uusi aalto Francois Truffaut, 400 kepposta (1959) kepposta Alain Resnais, Hirosima rakastettuni (1959) Jean-Luc.
Näen teidät. Menen heidän kanssaan Antaisitko meille rahaa. Me autamme häntä (Lisa). Karl istuu hänen (Klaus) takana. En voi elää ilman häntä (Klaus).
dieses schön_____ Haus ein rot____ Sommerhaus mit schön_____ Natur (F) die lustig____ Kinder mit ihren froh____ Eltern riesig____.
Euroopasta tuli Eurooppa noin 370 – 1500 jKr.
Suomenna – mitä alleviivaukset tarkoittaa?  Wie geht’s dir?  Mir geht’s gut, danke!  Ich kann Ihnen helfen.  Wünschen Sie aber nicht nur mir Glück,
Pablo Ruiz Picasso : Avignonin naiset, 1907 Kubismi on pääasiassa maalaustaiteen ja kuvanveiston, sekä joissakin maissa taideteollisuuden ja arkkitehtuurin.
Konservatismin, nationalismin ja liberalismin vaikutuksia.
KESKEISET TYYLISUUNNAT TEKSTITAITOKOKEESSA ROMANTIIKKA, REALISMI JA MODERNISMI.
Modernismi (Sivu 133). Modernismin synty luvun alussa maailmasta oli tullut entistä monimutkaisempi: kaupungit olivat kasvaneet, tiede ja tekniikka.
Modernin maailman taide
Montaasista Jean-Luc Godardin silmin
Kreikan ja Rooman suuruuden aika
ELOKUVAN HISTORIAA Mae Marsh   D.W. Griffithin elokuvassa ”The Birth of a Nation, 1915.
Akkusatiivi.
Keskiajan kirkkoarkkitehtuuria
Kansainvälinen poliittinen tilanne oli muuttunut: yhdistyneestä Saksasta oli tullut uusi eurooppalainen suurvalta. Venäjä pelkäsi, että sen reuna-alueiden.
Antiikin Kreikan kuvanveistotaidetta
11 Suomi talvisodassa s. 80–84.
KIRJALLISUUTEMME ALKUVAIHEET
Ranskan merkittävää kirjallisuutta
EKSPRESSIONISMI saksalais-pohjoismaalainen virtaus Euroopassa
Avaruus kilpa Rakettien ensimmäiset lennot alkoi muinaisessa kiinassa kun mandariinin päälle pistettiin rakettimotorisoitu penkki, raketit olivat varmaan.
Pariisin terrori-iskut
Ekspressionismi Anni, Sege ja Emmi.
10 HYVÄÄ SYYTÄ OPISKELLA SAKSAA
Was ist das? die Orange die Birne der Apfel die Ananas die Banane.
Aloita ylhäältä vasemmalta!
Osaatko auttaa Felixiä valmistamaan aamiaista
Nein, das ist falsch! Das ist der Kopf.
Felix pyytää apuasi osatakseen pukeutua tämän päivän säähän
Kylmä sota s. 92-.
Das ist ein Dreieck. Das Dreiecke ist gelb. Wo ist das gelbe Dreieck?
VALISTUS.
A B C D E F G H I J K L M M N O P Q R S T U V W X Y Z (Ä Ö Ü ß)
Singt mit! Zum Geburtstag viel Glück, zum Geburtstag viel Glück,
Esityksen transkriptio:

Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi

Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti Saksassa (edelläkävijänä esim. Edward Munchin Huuto) reaktio realismia vastaan; sisäinen emotionaalinen todellisuus ulkoisen ilmiasun sijaan

Ekspressionismi maalaustaiteessa Die Brücke ja Der Blaue Reiter

Heckel: Kaksi miestä pöydän ääressä, 1913

Kirchner: Omakuva sotilaana

Ekspressionismi elokuvaan: Tohtori Caligarin kabinetti (1920) Helmikuu 1920: Berliinissä saa ensi-iltansa elokuva, jota pidetään välittömästi jonain ehdottomasti uutena elokuvassa: Tohtori Caligarin kabinetti tyylitellyt lavasteet, jossa oudot vääristyneet rakennukset on maalattu teatraaliseen tyyliin kankaisille taustakulisseille näyttelijät eivät pyri realistiseen esittämistapaan; sensijaan he turvautuvat vääntyneisiin, tanssimaisiin liikkeisiin Kriitikot: muiden taiteiden ekspressionistinen tyyli on tullut elokuvaan

Robert Wiene: Das Kabinet des Dr. Caligari (1919/20)

Cesaren kujanjuoksu kuolemaan Tohtori Caligarin kabinetti

Robert Wiene:Das Cabinet des Dr. Caligari Saksa 1919/20

Elokuvallinen ekspressionismi: tyylipiirteitä Painopiste näyttämöllepanossa: ”Lavasteet näyttelevät” Vääristely ja liioittelu Teemat: menneisyys, eksoottiset paikat; fantasia, kauhu Sisäiskertomukset

F.W. Murnau: Nosferatu - eine Symphonie des Grauens, Saksa 1921/22

Artur Robison: Schatten (1923)

F.W. Murnau: Tartuffe, 1925

Fritz Lang: Siegfried (1924)