Reformaatio ja Rooman kirkko STI 11.3.2015 TL Ilmari Karimies Teologinen tiedekunta
Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Reformaatio ja Rooman kirkko Mistä reformaatiossa oli kyse? Kirkon jakautuminen? Kirkon uudistus? Oikean ja väärän kirkon välinen ero? Tarkastelunäkökulmia Kirkkohistoria Kirkko-oikeus Kirkko-oppi eli ekklesiologia Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Wittenbergin reformaatioliike Roomalaiskirjeen luennot (1515-1516) ja Galatalaiskirjeen luennot (1516-1517) Disputaatio skolastista teologiaa vastaan (1517) Yliopiston teologianopetuksen uudistus "Meidän teologiamme ja pyhä Augustinus menestyvät hyvin ja hallitsevat yliopistossamme, Jumalan vaikutuksesta. Aristoteles on jo joutunut laskusuuntaan ja katoaa pian raunioiksi. Sentenssien luentoja halveksutaan hämmästyttävässä määrin eikä kukaan voi toivoa itselleen kuulijoita, ellei luennoi tätä teologiaa, nimittäin Raamattua tai kirkkoisiä." (WA BR 1, 99:8-13) Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Wittenbergin reformaatioliike Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Wittenbergin reformaatioliike Tetzel aloittaa anekauppansa 22. tammikuuta 1517 Magdeburgin hiippakunnassa Luther julkaisee 95 Teesiä anekauppaa vastaan 31.10.1517 teesit leviävät kahdessa viikossa läpi Saksan sisältävät kritiikkiä paavia kohtaan Joulukuu 1517: Mainzin arkkipiispa aloittaa prosessin teesien arvioimiseksi useita väittelyitä ja kiistakirjeitä Lutherin, Tetzelin ja anekauppaa puolustavien teologien välillä 7. elokuuta 1518 Luther saa kutsun saapua Roomaan pannan uhalla haaste perutaan kardinaali Cajetanus valtuutetaan pidättämään Luther vaaliruhtinasta kehotetaan luovuttamaan Luther Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Wittenbergin reformaatioliike 1519-1520 kardinaali Cajetanus kuulustelee Lutheria Augsburgissa kuulustelu ei johda mihinkään väittelyitä ja opetusta (mm. Heidelbergin ja Leipzigin disputaatiot) Wittenbergin yliopiston opiskelijamäärä nousee suuresti sillä aikaa: pannauhkausbullaa valmistellaan ja se julkaistaan 24.6.1520 Luther vaaditaan perumaan opetuksensa (koskien mm. katumusta, ehtoollista, kirkon ansioiden aarretta ja aneita, pannaa, paavinvaltaa, kirkolliskokouksen erehtymättömyyttä ja kiirastulta) Lutherin kirjoituksia poltetaan mm. Alankomaissa Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Wittenbergin reformaatioliike Luther saa bullan käsiinsä lokakuussa 1520 hän vastaa siihen 2 vastakirjoituksella, polttamalla 10.12.1520 kopion bullasta, kanonisen oikeuden ja skolastikkojen teoksia Lutherin kirjojen polttaminen kiihottaa kansanjoukot vastarintaan mm. Mainzissa keisari viivyttelee tilanteen vuoksi bullan toimeenpanoa ja Lutherin julistamista valtakunnankiroukseen Luther toistaa vaatimuksen yleisestä kirkolliskokouksesta Luther kutsutaan Wormsin valtiopäiville ja saa turvakirjeen Lutheria kuullaan valtiopäivillä 17.-18.4.1521, mutta hän kieltäytyy perumasta opetuksiaan keisari julistaa Lutherin valtakunnankiroukseen valtiopäivien jo päätyttyä Luther paossa Wartburgin linnassa 15.3.1522 asti Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Wittenbergin reformaatioliike Luther kääntää linnassa mm. Uuden testamentin saksan kielelle Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Reformaatioliike leviää 1522-1525 reformaatioliike leviää ympäri Saksaa Luther: kirkon uudistus, messu-uudistus, pappien avioliitto, luostarikritiikki, lyhyet kiista- ja opetuskirjoitukset Luterilaisen tunnustuksen kehittyminen Lutherin katekismukset (taustalla tarkastuskäynnit, tarkoituksena kansan ja papiston opetus, 1529) Speyerin valtiopäivät 1529: protestantit Augsburgin valtiopäivät 1530: evankeliset säädyt Radikaalireformaatio, kalvinistinen reformaatio Herran ehtoollista käsittelevät kirjoitukset Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Huomioita Lutherin pannabulla koskee yksinomaan häntä henkilökohtaisesti Luterilaiset katsovat Augsburgin tunnustuksessa (1530) olevansa katolisia reformaatio kirkon välttämättömänä uudistusliikkeenä Evankelisuuden leviäminen ruhtinaskunnat: ruhtinasuskonpuhdistus kaupungit: raati maaseutu: kiertävät papit ja saarnaajat voidaan verrata herätysliikeen leviämiseen katolisten ja evankelisten välinen raja ei ole selväpiirteinen sama pappi saattaa siirtyä ’katolisesta’ virasta ’evankeliseen’ ja takaisin samassa kaupungissa voi olla molempia kirkkoja, tai sama kirkko voi olla molempien käytössä Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Saksalais-Roomalainen keisarikunta Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Reformaation leviäminen Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Huomioita Vasta Trenton konsiili (vanhurskauttamisdekreetti v. 1547) ratkaisee definitiivisesti luterilaisten kanonisen statuksen suhteessa Rooman kirkkoon kirkonkirous luterilaisille voidaan katsoa lännen kirkon jakautuneen kahdeksi kirkkokunnaksi joitakin reformaation vaatimia uudistuksia toteutetaan vastauskonpuhdistus reformaation aatteiden kitkemiseksi Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Luterilainen käsitys kirkosta Jo vuoden 1518 kirjoituksissaan Luther pohtii, onko paavi ”Antikristus vai hänen apostolinsa” Rooman kirkko, erityisesti aneet ja messu-uhri, Kristuksen kirkon ja uskonvanhurskauden vastakohta Ulkoiset teot vs. sisäinen usko Mikä tekee kirkon kirkoksi? Kirkolliskokouksista ja kirkosta (1539): kirkon seitsemän tuntomerkkiä (sana, kaste, ehtoollinen, rippi, julkinen rukous, virka ja pyhä risti [merkityksessä kärsimys]) Vähemmän tunnettu kirkko-opillinen kirjoitus: Hans Wurstia vastaan (Wider Hans Worst 1541, WA 51,461-572) Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Hans Wurst Eräänlainen teatteripelle, harlekiini Luther käyttää ilmaisua haukkumanimenä katoliselle Braunschweigin herttua Henrik II:lle Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Hans Wurstia vastaan Kirjoituksen alkuosa äärimmäistä retoriikkaa On olemassa kaksi kirkkoa, Kainin ja Aabelin kirkko luterilaisilla on 1. pyhä kaste 2. alttarin sakramentti, 3. avaintenvalta, 4.saarnavirka, 5. apostolinen uskontunnustus, 6.Herran rukous, 7.esivallan kunnioitus, 8. avioliitto, 9. se kärsii uskonsa vuoksi 10. se rukoilee vainoojiensa puolesta Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Hans Wurstia vastaan paavinkirkolla on uusia kasteita, luostareita ja hyvitystekoja aneoppi vihkivesi ja suola pyhiinvaellukset veljeskunnat sakramentti muutettu messu-uhriksi, ostetut messut väärät avaimet, joilla asetetaan ulkonaisia määräyksiä saarnan sijaan ihmisoppeja kirkolle asetettu ruumiillinen pää, paavi pyhimyskultti (L johtaa tämän pakanajumaliin) avioliitto syrjäytetty ruhtinaspiispat, jotka käyvät miekalla maallisia sotia Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Hans Wurstia vastaan Luther katsoo, että uskonpuhdistuksen kirkko on säilyttänyt apostolisen opin, kun taas paavinkirkko on muuttanut sen ”Kuka on käskenyt teitä tekemään niin? Missä se on kirjoitettu? Mistä löydät sen vanhassa kirkossa?” Mutta: Nyt he ehkä sanovat: ”Miksi maalaat meistä niin häpeämättömän kuvan uutena luopiokirkkona, kun meillä on kaste, ehtoollisen sakramentti, avaimet, uskontunnustus ja evankeliumi aivan kuten vanhassa kirkossa, josta me periydymme?” Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Hans Wurstia vastaan Vastaan: ”On totta, myönnän että kirkko jossa istutte periytyy vanhasta kirkosta kuten mekin, ja teillä on sama kaste, sakramentit, avaimet, Raamattu ja evankeliumit. Ylistän teitä vielä lisää ja myönnän, että me olemme saaneet kaiken teitä edeltäneeltä kirkolta. Mitä vielä haluatte? Emmekö ole tarpeeksi hurskaita?” Myönnämme, että ette ainoastaan meidän laillamme periydy tosi kirkosta ja ole pestyjä ja puhdistettuja kasteessa Herramme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen veren kautta […] vaan olette myös kirkko ja pysytte siinä. Totisesti, sanomme että istutte, kuten Pyhä Paavali ennusti 2. Tess. 2:3-4 Antikristuksesta, että hän istuu – ei tallissa – vaan Jumalan temppelissä. […] Niinpä aito vanha kirkko, kaste ja Jumalan työ pysyy teissä, eikä teidän jumalanne, Perkele, ole onnistunut tuhoamaan sitä kokonaan epäjumalanpalveluksellaan ja teidän perkeleellisellä huoruudellanne. Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015
Hans Wurstia vastaan Lutherin polemiikin alta paljastuu kaksinainen kuva Rooman kirkosta: yhtäältä Antikristuksen kirkko ja Baabelin portto, toisaalta tosi kirkko, jolla on oikea evankeliumi ja sakramentit Konfessionalisoitumiskehitys 30-vuotiseen sotaan asti johtaa satojen vuosien välirikkoon Lutherin 12 kohdan luetteloa voidaan pitää eräänlaisena tehtävälistana ekumeenisille neuvotteluille useimmat kohdat liittyvät vanhurskauttamisoppiin Vatikaanin II kirkolliskokouksen jälkeinen ekumeeninen lähentyminen Yhteinen julistus vanhurskauttamisopista Reformaation ja Rooman kirkko / Ilmari Karimies 11.3.2015