Vihreiden verotavoitteet budjettiriihessä tuloverojen kevennys painotetusti pieni- ja keskituloisille alkoholi- ja tupakkaveroihin korotukset työsuhdeautoiluun kannustimet päästöjen vähentämiseksi
Tuloveron kevennyksistä sovittua tuloveroon inflaatiotarkistukset aitoon keventämiseen 1,1 mrd. € merkittävimmät kevennykset toteutetaan vaalikauden lopulla (Kehyspäätös) kunnallisveron perusvähennys nostetaan 1480 eurosta 2000
VM:n esitys budjettiriiheen inflaatiotarkistuksiin 340 milj. € tuloveronkevennykseen 970 milj. € (sisältää ansiotulovähennyksen korvaavan työtulovähennyksen) kevennys toteutetaan tasaisesti kaikissa tuloluokissa
Vihreiden tuloveromalli neuvotteluihin kevennys painotetusti pieni- ja keskituloisille, inflaatiotarkistukset kaikille kunnallisveron perusvähennys jo vuoden 2009 alusta työtulovähennyksessä kohdennus pieni- ja keskituloisille säilyy
Keitä ovat pieni- ja keskituloiset? tilastokeskus: –2006 lopussa keskimääräinen kuukausiansio oli 2 634€ ja mediaani (se tavallisimman palkansaajan) ansio 2 344€ –kokoaikaisista palkansaajista 10 prosenttia ansaitsi yli € ja 10 prosenttia alle € ts. pieni- ja keskituloiset ovat kahdessa alimmassa veroluokassa –34 000€/v = 2 720€/kk –20 800€/v = €/kk –12 600€/v = €/kk
Vuoden 2008 verotaulukko
Mitä Vihreä malli tarkoittaisi? kunnallisveron perusvähennyksen korotus tavoittaisi myös kaikkein köyhimmät VM:n esitys toteutuisi suurimmalla osalla palkansaajista (kahdessa alemmassa veroluokassa on n. 80 % palkansaajista) progressio kiristyisi lievästi, tarkistetaan ettei tule äkillisiä jyrkkiä nousuja kenenkään verotus ei kuitenkaan kiristy
Alkoholin ja tupakan verotusta korotettava edellinen alkoholiveron korotus hidasti kasvua, seuraavalla korotuksella tavoiteltava kasvun pysäytystä hallituksen ehkäistävä nuorten syrjäytymistä myös veropolitiikan keinoin, alkoholin/tupakan hinta on erityisesti nuorten keskuudessa vaikuttava tekijä alkoholi on mukana 80 prosentissa väkivaltatekoja
Työsuhdeautoiluun kannustimia päästöjen vähentämiseksi työsuhdeautojen verotusarvon laskentakaavaan on mahdollista sisällyttää CO2-päästöt paremmin huomioivia kertoimia kertoimilla voidaan kannustaa hankkimaan vähemmän päästäviä autoja, mutta ei vähentämään ajoa