Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista korkeakoulujen ICT yhteistyössä: RAKETTI –hankkeesta eteenpäin ylitarkastaja Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto
Advertisements

Korkeakoulut ja julkisen hallinnon arkkitehtuurin hierarkia Ilmari Hyvönen
Korkeakoulujen arkkitehtuurikehys - Kartturi Kartturi yleiskuva
KAOS KAOS WORLD CAFE VALTIOVARAINMINISTERIÖSSÄ: JHS179 UUDISTUS Cafe 1 – Toiminta-arkkitehtuuri.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-KOKOA.
4.4 Yhteismitallista ja yhteentoimivaa tietoa hyödyntävien palveluiden tuottaminen s Toimenpiteet s.15.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
Korkeakoululaitoksen tietohallinnon kehittäminen & kokonaisarkkitehtuuri Ilmari Hyvönen Korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osasto Tietohallinnon.
Valmistelevan työryhmän ehdotus ja 3.6. käydyt keskustelut Pekka Linna,
Helsingin yliopiston tietohallinto Tietotekniikkapalveluita tuotetaan Helsingin yliopistossa keskitetysti tietotekniikkakeskuksessa sekä hajautetusti tiedekunnissa.
Neljä osakokonaisuutta
Opiskelun ja opetuksen tuen viitearkkitehtuuri Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa tulee olla Työstänyt Synergiaryhmä Toimittanut.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
FUAS-Opiskelijahallintojärjestelmä Virtuaalikampuksen työryhmä
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteiset arkkitehtuurit
Arkkitehtuurikoordinaatiopalvelu
Organisaatioiden välinen yhteistyö OKM:n näkökulmasta
Korkeakoulujen valtakunnallinen tietovaranto osana opiskelijavalintojen ja korkeakoulujen tietohallinnon kehittämistä Ilmari Hyvönen.
Opiskelun ja opetuksen viitearkkitehtuuri
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen yhteisten arkkitehtuurien tilanne ja hallintamallin tilanne IH
Korkeakoulujen, OKM:n ja CSC:n tietohallintoyhteistyö RAKETTI –hankkeen jälkeen Ilmari Hyvönen
OKM:n CSC:ltä korkeakouluille ostamien palveluiden ohjaus Ilmari Hyvönen.
Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä,
Tietohallintolaki edellyttää, että julkisen hallinnon viranomaisten on tietojärjestelmien yhteentoimivuuden mahdollistamiseksi ja varmistamiseksi suunniteltava.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-TUTKI-hankkeen.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tieto- hallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Synergiaryhmä.
Korkeakoulujen ICT-palveluiden arkkitehtuurin kannalta huomioitavat muut arkkitehtuurit Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä, Ilmari.
Opiskelun ja opetuksen tukipalveluiden ja hallinnon viitearkkitehtuuri Pekka Linna, CSC.
Opi ja Kartturi Mitä osia opintohallinnon viitearkkitehtuurissa saattaa olla Koostanut Pekka Linna, CSC.
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto VIRTA-PROJEKTI.
Kati Kettunen Palvelujohtaja Opetus- ja opintopalvelut
Arkkitehtuurityön jatkovalmistelu
Avoin tiede ja tutkimus-hanke - oikeuksien hallinta Oikeuksien hallinta-työryhmän puheenjohtaja, tekijänoikeusneuvos Viveca Still, opetus ja kulttuuriministeriö.
Avoin tiede ja tutkimus Suomessa– Toimintakulttuurin avoimuus korkeakouluissa 2015 Seminaari
Kokonaisarkkitehtuurin kehitys kohdealuilla. pp.kk.vvvv Osasto JulkICT-toiminto Kohdealueet ja vastuuhenkilöt KohdealueVastuuministeriöYhteyshenkilö Oikeus.
Opetus- ja koulutusyhteistyöhön liittyvä korkeakoulujen tietojärjestelmien yhteentoimivuuden kehittäminen ja arkkitehtuurityö – HAHMOTELMAA
Verskostojen huomioita yhteistyöryhmän vierailuilta (KOOTuki) Kati Kettunen, Tuomas Orama, Antti Mäki , KOOTuen kokous.
Itä-Suomen yliopiston julkaisu- ja datapolitiikka
JHKA esittely JulkICT.
Tutkimuksen viitearkkitehtuuri – Tutkimuksen tuen ja hallinnan näkökulma Mari Riipinen Turun yliopisto.
OKM keskitettyjen palveluiden rahoittajana CSC:n kautta: yhteistyöryhmien rooli ja arkkitehtuurityö Ilmari Hyvönen
Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumin alatyöryhmä, kokoonpano:
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrityksistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Asetus kokonaisarkkitehtuurin kuvauksista ja määrittelyistä
Tavoitteet ja mittarit 2015
VHKA arkkitehtiryhmä järjestäytyminen 14.3.
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Tutkimustietovarannon ohjausrakenne
korkeakoulutuksen ja tutkimuksen ICT:n
Arkkitehtuurit ohjaavat Valtakunnalliset, keskitetyt ICT-palvelut
Tiedon hyödyntämisen verkostotyöpaja avaus
Tutkimustietovaranto ja tutkimustietovirrat
Asettamiskirje: Korkeakoulujen tietohallinto-ja ICT-ohjausryhmän täsmennettynä tehtävänä on:
Korkeakoulutuksen ja tutkimuksen
ORCID-tutkijatunnisteen käyttöönoton edistäminen
Opetuksen ja tutkimuksen viitearkkitehtuurit yhteentoimivuuden ja yhteistyön mahdollistajina Nestori Syynimaa.
Osatyökykyisille tie työelämään
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 näkymiä ym
Liite 16: Kehittämisen tiekartta 2020, Hallinto
Jussi Koskivaara Kehittämispäällikkö HY tietohallinto
Koulutuksen ja tutkimuksen yhteentoimivuuspalvelut
Kohdealueiden raportointi
KTPO:n palvelukokonaisuuksien tiivis esittely
Esityksen nimi / Tekijä
Avoin tiede ja tutkimus - viitearkkitehtuuri
KTPO-CSC-vuosisopimuksen 2018 ja 2019 painotuksia Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmän kokous Jukka Haapamäki, Juha Haataja, Ilmari.
Kohti valtakunnallista tutkimustietovarantoa
Esityksen transkriptio:

Kokonaisarkkitehtuurin organisoinnista opetuksen ja tutkimuksen alueella Juha Haataja 30.10.2014

Julkisen hallinnon arkkitehtuurihierarkia Julkinen hallinto: valtio, kunnat, muu julkinen hallinto (vastuu VM) Opetus, tutkimus ja kulttuuri (OKM:n vastuulla) Koulutus ja tutkimus (OKM:n osastot) Korkeakoululaitos Yksittäinen korkeakoulu Korkeakoulun osa: tiedekunta, laitos, osasto, tms. Millä tasolla kokonaisarkkitehtuurityössä tarkasteltavat kohteet (prosessit, tieto, tietojärjestelmäpalvelu, teknologia) ovat (nykytilassa/tavoitetilassa) yhteisiä? Perustuuko (nykytilan/tavoitetilan) yhteisyys sopimukseen vai säädökseen – ovatko arkkitehtuurit suosituksia vai velvoittavia? Tekemisen tapa voi vaihdella: asioita voidaan toteuttaa viranomaistoimina (OPH:n palvelut), CSC:n palveluhankinnan kautta (tieteellinen laskenta, Funet, tietovaranto,…) ja korkeakoulujen omaehtoisena yhteystyönä (KATe2).

Julkisen hallinnon kokonaisarkkitehtuurityössä käytetään JHS 179 / Kartturi -viitekehystä. Miksi, millä ehdoilla? (Ohjaavat määritykset, rajaukset ja reunaehdot) Toiminta Tieto Tietojärjestelmät Teknologia MITÄ Säädökset Tehtävät Strategiat Käsitteet Järjestelmä-tarpeet Teknologia-tarpeet MITEN Organisaatio Toimintamallit Prosessit Tieto Tietomallit Sanastot Järjestelmä-palvelut Teknologia-komponentit MILLÄ Tietovarannot Järjestelmä-toteutukset Teknologia-ratkaisut Arkkitehtuureissa ei yleensä kuvata kaikkia alueita (toiminta, …) kaikilla tarkkuustasoilla (mitä, …)

Missä määrin perustuu säädöksiin? Korkeakoulutuksen / tutkimuksen arkkitehtuureissa huomioitavia ulottuvuuksia – autonomisten organisaatioiden yhteiset arkkitehtuurit Miksi, millä ehdoilla? (Ohjaavat määritykset, rajaukset ja reunaehdot) Toiminta Tieto Tietojärjestelmät Teknologia MITÄ Missä määrin yhteistä? Missä määrin perustuu säädöksiin? Missä määrin yhteistä? Jos yhteistä, perustuuko säädöksiin? kuka vastaa? rahoittaa? tuottaa? CSC:n rooli missä fyysisesti toimii? MITEN MILLÄ

Yhteenveto korkeakoulutuksen ja tutkimuksen arkkitehtuureista (alustava) Arkkitehtuurityö (pääasiallisesti työtä ohjaava ryhmä; vastaavat henkilöt OKM:ssä ja CSC:llä) Pääasiallinen näkökulma Tieteellisen laskennan kokonaisarkkitehtuuri (Tieteellisen laskennan yhteistyöfoorumi; Sami Niinimäki, OKM; Jussi Heikonen, CSC) Toiminta, järjestelmä, teknologia Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) (Avoimen tieteen ja tutkimuksen asiantuntijaryhmä; Juha Haataja, Sami Niinimäki, OKM; Pirjo-Leena Forström, CSC) Toiminta, tieto, järjestelmä Tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri (Tutkimuksen tuen ja hallinnon verkosto; Juha Haataja, OKM; Hanna-Mari Puuska, CSC) Toiminta, tieto Korkeakoulujen opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuri (Digitalisoituvan opiskelun ja opetuksen yhteistyöryhmä; Ilmari Hyvönen OKM; Pekka Linna CSC) Viranomaistietovirtojen tavoitearkkitehtuuri (Korkeakoulujen valtakunnallisen tietovarannon ja OKM:n tiedonkeruiden ohjausryhmä; Jukka Haapamäki, OKM; Antti Mäki, CSC) Tieto, järjestelmä Yhteentoimivuudella ja yhteismitallisuudella parempia / kustannustehokkaampia palveluita ja ajantasaisempaa tietoa Yhteentoimivuuden edistäminen toimialallaan on OKM:n lakisääteinen tehtävä (tietohallintolaki) Yhteismitallisuus ja yhteentoimivuus ovat Korkeakoulujen ja OKM:n yhteisiä tavoitteita Välineenä arkkitehtuurien ja yhteisten määritysten kehittäminen (ja yhteiset palvelut) Mm. viranomaistietovirtojen tavoitearkkitehtuuri, korkeakoulujen tietomalli, (yhteentoimivuuden ratkaisut kuten VIRTA-opintotietopalvelu) Tietoon ja järjestelmiin/teknologiaan keskittyvät ”kokoavat” arkkitehtuurit, jotka kokoavat ylläolevaa / jolla on yhteisiä osia ylläolevan kanssa Pääasiallinen näkökulma Korkeakoulujen ICT-palveluiden nykytila ja tavoitearkkitehtuuri (Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä; Ilmari Hyvönen OKM, Antti Mäki, CSC) Järjestelmä, teknologia Korkeakoulujen yhteentoimivuusmalli (tietomalli) (Korkeakoulujen tietohallinto- ja ICT-ohjausryhmä; Ilmari Hyvönen OKM, Suvi Remes, CSC) Tieto

Osaava Suomi – avoimuus koko tutkimusjärjestelmässä OKM toteuttaa tahtotilaa monin keinoin valtioneuvostotason keskustelut korkeakoulujen tulossopimukset ja korkeakouludialogi Suomen Akatemian tulossopimus ja keskustelut avoimuuden periaatteen yleinen huomiointi* Yhteistyö OKM:n osallistaa toimijoita laajasti ATT-hankkeen puitteissa Yliopisto (sin) Ammattikorkeakoulu (vihr) Tutkimuslaitos (pun) The polar circle crosses the main runway of the Rovaniemi airport 25% of the population lives in the great Helsinki area (3000 inhabitants per square kilometre), whereas in Lapland there are areas with only 0,2 inhabitants per square kilometre) huge challenges to the education system, especially for primary and secondary education, but challenges also the higher education system * Esim. CSC 2015: ”Vuosisopimukseen kuuluvassa toiminnassa tulee noudattaa Avoin tiede ja tutkimus -hankkeen linjaamia avoimia toimintaperiaatteita.”

Tutkimuksen viitearkkitehtuuri (ATT) Arkkitehtuurin yleiskuvaus Pääasiallisesti ohjaava ryhmä: ATT arkkitehtuuri + asiantuntijaryhmä Suhde tutkimuksen tuen ja hallinnon viitearkkitehtuuriin: Kuvaa tavoitetilan, periaatteet, tietovarannot ja tietovirrat., nykytila yhteisten palveluiden osalta (mm. IDA, KATA etc.), muut kuin korkeakoulut. TUHA:n rooli: nykytilan kuvaus erityisesti korkeakoulujen osalta, päätietoryhmien kuvaus, tietoturvaperiaatteiden ja integraatioperiaatteiden kuvaus. Mitä hyötyä arkkitehtuurista on? Kuvaa tavan viedä avoimuuden toimintamalli arkipäivään (mm. avoimuuden politiikat sekä sopimusprosessit, tietovirtojen kestävä hallinta, pitkäaikaissäilytys), siirtää tavoitteet toimintaan. FIRI-infrojen toiminnan saaminen yhteiseen arkkitehtuurikeskusteluun. Osaksi korkeakoulujen yhteentoimivuusmallia luotavat määritykset (jos tiedossa tässä vaiheessa) Minimimetatietomalli Pitkäaikaissäilytyksen standardisalkku (yhteentoimivuusmalli vai JHS?) Sensitiivisen datan viitearkkitehtuuri (yhteentoimivuus vai JHS?) Biopankkien viitearkkitehtuuri (STM vai JHS?) Julkaisujen viitearkkitehtuuri Potentiaaliset uudet keskitetysti/yhdessä tuotettavat ICT palvelut arkkitehtuurin mukaan toimittaessa (jos tietoa tässä vaiheessa) ; tarve Tutkimuksen pitkäaikaissäilytys

Tutkimuksen viitearkkitehtuuri (ATT) (jatkuu) Arkkitehtuurin yleiskuvaus Minkälaisen nykytilakuvauksen arkkitehtuuri sisältää? Toivomme tämän tulevan korkeakoulujen osalta TUHA:sta, yhteisten palveluiden osalta syntyy ATT-työssä. Minkälaisen tavoitetilakuvauksen arkkitehtuuri sisältää? Koko tutkimusprosessin kattavan, huomioiden tiedon elinkaaren (mm. pitkäaikaissäilytys osana prosessia) Miltä osin kuvattavat asiat ovat ”yhteisiä” Ovat tutkimuksen näkökulmasta ”yhteisiä” eli tavoitetila kaikille. Tarve sidosarkkitehtuurien (mm. KDK) nivomiseen. Koska arkkitehtuurista on valmiina versio ”1.0” tms? 2015, ATT-foorumin jälkeen Mistä löytyy edellinen versio: https://www.tdata.fi/documents/10180/44526/TTA-kokonaisarkkitehtuuri/7df43aee-1e0c-4c41-b6cd-a64aaced15a4 Osaksi korkeakoulujen yhteentoimivuusmallia luotavat määritykset (jos tiedossa tässä vaiheessa) Ks edellä Potentiaaliset uudet keskitetysti/yhdessä tuotettavat ICT palvelut arkkitehtuurin mukaan toimittaessa (jos tietoa tässä vaiheessa) ; tarve

Tutkimusprosessi tutkijan näkökulmasta

Tietoon liittyvät palvelut

Tutkimuksen kokonaisarkkitehtuuri (ATT) Kuvataan nykytila Kuvataan tavoitetila Kuvataan sekä nyky- että tavoitetila Miksi, millä ehdoilla? (Ohjaavat määritykset, rajaukset ja reunaehdot) Toiminta Tieto Tietojärjestelmät Teknologia MITÄ Säädökset Tehtävät Strategiat Käsitteet Järjestelmä-tarpeet Teknologia-tarpeet MITEN Organisaatio Toimintamallit Prosessit Tieto Tietomallit Sanastot Järjestelmä-palvelut Teknologia-komponentit MILLÄ Tietovarannot Järjestelmä-toteutukset Teknologia-ratkaisut

Liitynnät Tutkimuksen viitearkkitehtuuri Toimiala FIRI-tiekartta TULA-uudistus VM:n avoimen tiedon ohjelma Biopankit Arkistolakiuudistus KDK Toimiala OPH:n palveluiden arkkitehtuurit ja tietomallit Koko julkinen hallinto Palveluväylä ja -arkkitehtuuri

JHKA kehittäminen, 5v polku

TORI, VNHY TORI perustettu VNHY OKM:n vastuut tietohallinnossa toimialariippumattomien tehtävien siirto (palvelujen tuottaminen) VNHY valtioneuvoston hallintoyksikkö Tehtävien (henkilöt, raha) siirto ministeriöistä valtioneuvoston kansliaan OKM:n vastuut tietohallinnossa Ministeriön oma toimialariippumaton IT  TORI Virastojen toimialariippumaton IT  TORI Ministeriön tietohallintotoimintoja  VNHY (missä määrin)? Tietohallintolain velvoitteet  Säilyy ministeriössä Hallinnonalan tietohallinnon ohjaus  ? Toimialan tietohallinnon ohjaus  ?