Kolmekymmentäluvun Hollywood, kansallisten elokuvien nousu & avantgarde Jaakko Seppälä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Rouva Presidentti Aleksi Bardy Helsinki-Film & Funny films.
Advertisements

Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Elokuvataiteen ajatus syntyy
Ää nielokuvan l ä pimurto Varhaisvaiheita • Ajatus äänielokuvasta edelsi elokuvan keksimistä (Edison) • W.K.L Dicksonin kokeellinen äänielokuva.
Vallan keskittymisen vaarat miksi pelkään Bill Gatesia enemmän kuin Saddam Husseinia Johan “Julf” Helsingius
Sanomalehdistön historia Poliittisen lehdistön aikakausi.
Elokuvan, kirjaston ja koulun maailmat kohtaavat Sodankylässä ELOKUVA TIEDON, ELÄMYSTEN JA OPETUKSEN VÄLINEENÄ.
ohje kuunteluanalyysiin
Elokuvaesteettisiä periaatteita
T Software project – Final demo / 6 Metrix Workgroup Metrix Helsinki University of Technology Software Business and Engineering Institute.
Mykkäelokuvan kukoistus & äänielokuvan läpimurto
Elokuvien luokittelusta
Hitlerin ulkopolitiikkaa – kysymyksiä:
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Nyt puhuvat tytöt Esitys oppituntikäyttöön
YLEIS- JA KESTOPLUSKVAMPERFEKTI
Kulta-ajan (n ) studiot ja nykybisnes
NEVILLE CHAMBERLAIN Saku Huhmo 2B. Nuori Neville Chamberlain.
Genret ja elokuvantekijät
Elokuvien luokittelusta
{ 4 kuukautta, 3 viikkoa, 2 päivää Cristian Mungiu Kulma ry:n elokuvalukupiiri.
Medioiden historia ja nykykehitys ma 10. ja : 10-12, F133; ti 11. ja : 11-14, F416 viikko 41 ma-ti Medioiden historia viikko 42.
DOKUMENTTIELOKUVAN LUOKITTELUSTA
GENRE Elokuvien luokittelusta.
Neuvostoliiton ulkopolitiikka:
Keskiajan taiteesta Fokus Jumalan ja maailman suhde; hieraattisuus
Akira Elokuvalukupiiri Ohjaaja Katsuhiro Ōtomo. Japanissa teattereihin Sijoittuu tulevaisuuteen vuoteen 2019 atomipommin tuhoamaan.
Ohjelman keskeytys virhetilanteessa tMyn1 Ohjelman keskeytys virhetilanteessa Poikkeustilanteet voidaan ryhmitellä logiikkavirheisiin ja muihin ajonaikaisiin.
omena banaani appelsiini tomaatti kurkku paprika
RUOTSI.
Elokuvataiteen ajatus syntyy Mykkäelokuvan formatiivinen taidekäsitys.
CHAPLIN KULKURIHAHMON SYNTY JA VAIKUTUS LUVULLA.
Montaasielokuva, impressionismi, ekspressionismi & Ruotsi
Äänielokuvan taide: realismi. Äänielokuvan estetiikka Äänielokuvan tulo muutti (taiteellisen) elokuvakerronnan periaatteita ”Purkitettu teatteri” Marcel.
Tango Suomessa aikajana
VII. Musta nationalismi Toimintatavat ja ilmentymät: 1. Rodullisen solidaarisuuden ilmaisut 2. Kulttuurinationalismi 3. Uskonnollinen nationalismi.
Saksa 1920-luvulla Ekspressionismi. Ekspressionismi taidesuuntauksena alkoi n teatterin ja maalaustaiteen tyylinä; eri Euroopan maissa, mutta erityisesti.
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
MODERNIN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
EUROOPPALAISEN KUVATAITEEN TYYLISUUNTIA
Suomi 1B – Y347 Mon and Wed – Exam
VII. Musta nationalismi Toimintatavat ja ilmentymät: 1. Rodullisen solidaarisuuden ilmaisut 2. Kulttuurinationalismi 3. Uskonnollinen nationalismi.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
Taidefilosofia V Dos. Timo Kaitaro ja , klo , U 40 Sali 4.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
IEA DSM Task XVI ESCO Project Register Pertti Koski.
ELOKUVATAITEESTA Antti Pönni. MITÄ ON TAIDE? Arvottavassa ja suppeassa merkityksessä teos on taidetta, jos sillä on sellainen esteettinen arvo, joka erottaa.
Kokeellinen kerronta/ elokuva Kokeellinen elokuva pakenee määritelmiä. “Kokeellinen elokuva voi olla lähes mitä tahansa”, sanoo AV-arkin levityspäällikkö.
Modernismi ja populaarikulttuuri s Modernismi 1920-luvulla 1920-lukua kutsutaan modernismin vuosikymmeneksi: kaupungit kasvoivat, autot ja lentokoneet.
Kylmän sodan todellisuus. Kylmän sodan areenat – asevarustelu: konventionaaliset aseet ja ydinaseet  kauhun tasapaino.
MEDIAKULTTUURIN NOUSU
Etsivän työn kehittämispäivät Corinne Björkenheim
Miten kerrotaan tekemisestä?
LENTISTÄ LIIKKARILLA LA 5.4.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
Lilja Suominen lv15j miro laitinen lv15J Mari Honkamäki LV13D
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Modernin kulttuurin synty
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Ohjelman keskeytys virhetilanteessa
Nykyisin tehdään kiinnostavaa tutkimusta ihmisen DNA:sta Katso video: Mitä tämä kertoo ihmisten.
Narratologia Kertovan tekstin rakenteet: a) tarina, kerronta ja teksti
HISTORIAA 1990-luvulle saakka
Mitä oli tehty? Mitä oli tapahtunut?
NYKYTAITEEN TOIMINTATAVAT
Ajanhallinta opiskelussa
SALASSAPITOSOPIMUS NON-DISCLOSURE AGREEMENT
Esityksen transkriptio:

Kolmekymmentäluvun Hollywood, kansallisten elokuvien nousu & avantgarde Jaakko Seppälä

Pula-ajan Hollywood Wall Streetin pörssi romahti 24. päivä lokakuuta 1929 –Romahdusta seurasi kansainvälinen talouslama –Jazz-aikakausi oli nyt lopullisesti takana Hollywood alkoi kärsiä lamasta vasta vuonna 1931 Työnsä ja säästönsä menettäneillä ihmisillä oli vain niukalti varaa elokuvaviihteeseen –Tuhannet elokuvateatterit joutuivat sulkemaan ovensa Hollywood alkoi houkutella ihmisiä elokuviin tuplanäytöksin (double feature/bill) –Pääelokuvan ohella esitettiin b-elokuva (halvalla tuotettu) Sijoittajat ja hallitus auttavat Hollywoodin jaloilleen –Suurilla studioilla oli valtavat velat

Tuotantokoodi Kolmekymmentäluvulla Hollywood-elokuvien sisältöä alettiin valvoa tarkemmin kuin koskaan aikaisemmin Will Hays allekirjoitti tuotantokoodin (production code) 1930, mutta koodi otettiin kunnolla käytäntöön vasta 1933 Joseph Breen valittiin Production Code Administrationin (PCA) johtoon –MPPDA:n alainen organisaatio, joka vastasi koodista –Tehtävänä elokuvien sisällön valvonta Vuodesta 1934 kaikki käsikirjoitukset oli tarkastettava PCA:lla ja sen jälkeen vielä valmis elokuva Elokuvia ei levitetty ilman PCA:n hyväksyntää Koodia edeltäneet elokuvat (pre-code films)

Tuotantokoodin kolme periaatetta 1.No picture shall be produced that will lower the moral standards of those who see it. Hence the sympathy of the audience should never be thrown to the side of crime, wrongdoing, evil or sin. 2.Correct standards of life, subject only to the requirements of drama and entertainment, shall be presented. 3.Law, natural or human, shall not be ridiculed, nor shall sympathy be created for its violation.

The Broadway Melody (Beaumont, 1929)

Scarface (Hawks, 1932)

Studiojärjestelmä THE BIG FIVE Paramount Loew’s (Metro-Goldwyn-Mayer) Twentieth Century Fox Warner Bros. RKO THE LITTLE THREE Universal, Columbia, United Artists

1930-luvun Hollywood Lamakauden myötä elokuvapalatsien aikakausi päättyi Elokuvateknologiassa tapahtunut kehitys palautti elokuviin sen dynaamisuuden, joka oli kadonnut äänielokuvan läpimurron myötä –Yksisuuntaiset mikrofonit, kevyet puomit, moniraitaäänitys, uudet kamerajalustat Uusi Technicolor-värijärjestelmä –Aikaisempaa halvempi, vahvemmat värit Lamakauden päättymistä seurasi Hollywood-elokuvan kultakausi –1930-luvun isot genret: musikaali, screwball-komedia, kauhuelokuva, ongelmaelokuva, gangsterielokuva (ennen tuotantokoodia), sotaelokuva, lännenelokuva

The Black Pirate (Parker, 1926)

The Wizard of Oz (Fleming, 1939)

Pelin säännöt (Renoir, 1939)

Ranskalainen 30-luvun elokuva Kaksi konglomeraattia eli monialayhtymää: Gaumont- Franco-Film-Aubert ja Pathé-Natan Ranskassa toimi myös pieniä vähävaraisia studioita ”Studiojärjestelmä” oli heikko, mutta se oli joustava ja tarjosi elokuvantekijöille Hollywoodia enemmän vapauksia Elokuva oli Ranskassa kaikkein suosituin vapaa-ajan viihdemuoto Äänielokuvan läpimurto 1930-luvun taitteessa lisäsi ranskalaisen elokuvan menestystä kotimarkkinoilla Hollywood-elokuvat dominoivat Ranskan elokuvamarkkinoita määrällisesti, mutta monet ranskalaiset elokuvat menestyivät erittäin hyvin

Ranskalaisen elokuvan tekijöitä Merkittävät mykkäkaudella uransa aloittaneet ohjaajat: René Clair, Jean Renoir, Jacque Feyder, Julien Duvivier ja Abel Gance Uusia ohjaajia: Jean Vigo ja Marcel Carne Ulkomaalaisia ohjaajia: Max Ophuls, Billy Wilder ja Robert Siodmak (sekä venäläiset siirtolaiset) Tähtiä: Jean Gabin, Jules Berry ja Michel Simon

Runollinen realismi Runollinen realismi ei ollut yhtenäinen elokuvaliike, vaan löyhä elokuvasuuntaus Realismi: työväenluokkainen miljöö, köyhyys, henkilöhahmot elävät yhteiskunnan laitamilla Runous: elokuvat kertovat rakkaudesta ja pettymyksestä, nostalgia ja katkeruus, ”mustanpuhuva” ja usvainen visuaalinen ilme Elokuvien on esitetty heijastelevan sota-ajan jälkeistä pettymystä, surumielisyyttä ja Ranskan kadotettua loistoa Suuntauksen keskeisiä elokuvia: L’attalante (Vigo, 1934), Le Grand Jeu (Feyder, 1934), Pépé le Moko (Duvivier, 1936), La Béte Humaine (Renoir, 1938), La Règle du jeu (Renoir, 1939), Les Enfants du paradis (Carne, 1945)

Japanilainen elokuva Bensi eli henkilö, joka selittää mykkäelokuvan kuvia, tunteita ja tapahtumia yleisölle –Länsimaissa kertojat/showmiehet katosivat elokuvan kerronnallisen integraation myötä Siirtymä synkronisoituun äänielokuvaan tapahtui japanissa hitaasti kolmekymmentäluvun aikana Japanin studiojärjestelmä muotoutui Tokion vuoden 1923 maanjäristyksen jälkeen: Nikkatsu, Shochiku ja Toho Hollywood-elokuvat eivät hallinneet Japanin kotimarkkinoita, mutta niistä omaksuttiin vaikutteita Ohjaajilla ja käsikirjoittajilla oli verrattain vapaa asema Nikkatsu ja Shochiku rohkaisivat ohjaajia erikoistumaan ja kehittämään oman henkilökohtaisen tyylin …

Kenji Mizoguchi ( )

Yasujiro Ozu ( )

Andalusialainen koira (Buñuel, 1929)

Avantgarde-elokuva Avantgarde-elokuva on esteettisesti ja poliittisesti motivoitu hyökkäys traditionaalista elokuvaa ja sen edustamia arvoja kohtaan Toisaalta avantgarden voi ajatella olevan valtavirtaelokuvan edellä kulkeva suuntaus, joko etsii uusia keinoja ja mahdollisuuksia, joista osa sulautuu valtavirtaan Ensimmäiset elokuva-avantgardet muotoutuivat 1910-luvun lopulla (aikaisemmin elokuva oli kokeellista valtavirrassa) Monet avantgarde-elokuvat toteutettiin kengännauhabudjeteilla (taloudellisesti riippumatonta elokuvaa) Kaksikymmentäluku oli avantgarde-elokuvan kulta-aikaa: abstrakti animaatio, puhdas elokuva, dada, surrealismi Isot avantgardet: impressionismi, ekspressionismi ja montaasielokuva

Rhythmus 21 (Richter, 1921)

Ballet mécanique (Léger,1924)

Anémic Cinéma (Duchamp, 1926)

La Coquille et le Clergyman (Dullac, 1927)