Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen (USIS) EU:n Comenius 2.1 -ohjelma (2005 – 2008) Helsingin yliopisto, Käytännöllisen teologian laitos
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 2
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 3 Esityksen sisältö Projektin kuvaus Projektihenkilöstö Työvaiheet, tiivistelmä Työsuunnitelma
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 4 Projektin kuvaus EU:n Sokrates Comenius 2.1 -ohjelmaan vuosille hyväksytty projekti nimeltään ”Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement” (Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen). Projektin lyhenne on USIS (Urban Schools Improvement Strategies) ja kotisivut ovat osoitteessa Suomalaisen tutkijaryhmän kotisivu on osoitteessa
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 5 Projektin kuvaus Projektia koordinoi prof. Chris Day (Nottinghamin yliopisto, Englanti). Projektissa on osallisina yhdeksän EU maata: Englanti (koordinaattori = johtaja), Suomi, Ruotsi, Puola, Hollanti, Kreikka, Espanja, Irlanti ja Portugali.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 6 Projektihenkilöstö Professori Kirsi Tirri Projektin johtaminen, vastuullinen tutkija Tutkija Petri Nokelainen Projektin käytännön asioiden hoito, aineiston tilastollinen analysointi, raporttien valmistelu Tutkija Eija Hanhimäki Projektin käytännön asioiden hoito Aineiston keruu ja analysointi, Jyväskylän koulut Tutkija Kristiina Holm Aineiston keruu ja analysointi, Helsingin koulut
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 7 Projektihenkilöstö Rehtori Mauri Lehtinen Keltinmäki, ala-aste, Jyväskylä Rehtori Auli Vasara Huhtaharju, yläaste, Jyväskylä Rehtori Ulla Rajavuori Helsingin Normaalilyseo, yläaste, Helsinki Rehtori Ritva Tyyskä Meri-Rastila, ala-aste, Helsinki
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 8 Projektin tavoite Projektin tavoitteena on löytää tiettyjen kriteerien perusteella (challenging urban contexts) kustakin maasta neljä menestyksekästä rehtoria (successful school leaders), haastatella heitä ja rakentaa haastattelujen perusteella maittain muille vastaavanlaisissa tilanteissa oleville rehtoreille maakohtaisia käyttökelpoisia kehitysstrategioita (strategies for improvement).
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 9 Valintakriteerit Koulujen valintakriteerit, joihin pyritään maittain soveltaen: –Urbaani, alhainen SES, korkea koulukeskeytys, monikulttuurisuus. –Kustakin maasta 2 ala-asteen ja 2 yläasteen koulua. –Opettajien pysyvyys.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 10 Valintakriteerit Rehtorien valintakriteerit, joihin pyritään maittain soveltaen: –Ollut rehtorin työssä ko. koulussa useita vuosia, ollut rehtorina aiemmin muissa kouluissa, hoitanut rehtorin tehtävää menestyksekkäästi (kriteereinä mm. oppilaiden suoritustason parantuminen, koulupinnauksen vähentyminen, käytöksen parantuminen, projektitoiminnan lisääntyminen, …)
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 11 Projektin työvaiheet Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 12 Projektin työvaiheet (1/4) 1. Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Tammikuu Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Tammikuu - helmikuu Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Tammikuu - helmikuu 2006
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 13 Projektin työvaiheet (2/4) 4. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Helmikuu - syyskuu Tutkijatapaaminen Puolassa Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Lokakuu Tammikuu 2007
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 14 Projektin työvaiheet (3/4) 7. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Helmikuu - Huhtikuu Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien ( ) valinta. Helmikuu - Toukokuu Tutkijatapaaminen Kreikassa. Syyskuu 2007
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 15 Projektin työvaiheet (4/4) 10. Lopullisen tuotoksen kääntäminen kohdemaittain ja pilotointi tutkimukseen osallistuvien rehtoreiden johdolla. Lokakuu Toukokuu Projektin päätöskokous (Englanti). Syyskuu Viisipäiväinen maakohtainen koulutus projektin tuottaman materiaalin tuella. Syyskuu 2008
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 16 Projektin työvaiheet Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 17 Projektin työsuunnitelma Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen (draft). Aika: Helmikuu - Huhtikuu 2007.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 18 Projektin työsuunnitelma Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien (6 - 8) valinta. Aika: Helmikuu - Toukokuu 2007.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 19 Projektin työsuunnitelma Tutkijatapaaminen Irlannissa. Strategioiden kommentointi ja hienosäätö. Aika: Syyskuu Rehtoreiden osallistumismahdollisuus EU- opettajavaihdon kautta?
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 20 Projektin työsuunnitelma Lopullisen tuotoksen kääntäminen kohdemaittain ja pilotointi tutkimukseen osallistuvien rehtoreiden johdolla. Rehtorit kouluttavat pareittain materiaalin avulla ulkopuolista rehtoria (2 x 3/4 = 6 - 8), koulutustapahtuman kesto on yksi päivä. Aika: Lokakuu Toukokuu 2008.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 21 Projektin työsuunnitelma Projektin päätöskokous (Englanti). Tähän kokoukseen osallistuvat tutkijoiden lisäksi myös neljä rehtoria (projektilla on oma rahoitusmomentti tähän). Arvioidaan projektia, sovitaan myöhemmin maittain toteutettavan 5 päivän koulutustapahtuman käytännön yksityiskohdista. Aika: Syyskuu 2008.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 22 Projektin työsuunnitelma Viisipäiväinen maakohtainen koulutus projektin tuottaman materiaalin tuella, ns. post Comenius -vaihe. Aika: Syyskuu 2008.
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 23 Projektin työvaiheet Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti