14.05.2007Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1 Eurooppalainen kielitaidon arviointi- ja testausjärjestö
Advertisements

Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
CERN Projekti Jyväskylän normaalikoulussa 2000 – 2007.
1 EU:n tuki ystävyyskuntatoiminnalle 2006 ehdotuspyyntö ja tulevaisuuden perspektiivit Helsinki, Risto Raivio johtava hallintovirkamies.
LC Vantaa Etelä kalenteri 2006/2007 ML
M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
"HERE WE LIVE – COME AND VISIT US" Kymentaan koulun Comenius-projekti 2006 – 2008 Koordinaattori Taina Mikkola.
SUOMEN OLYMPIA-AKATEMIA
Lukemaan oppiminen kirjoittamalla – tietokoneen avulla 7.–
KILPAILUT 2014.
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
Aikataulu Esisuunnitteluvaihe Kevät 2005 •-projektin menestymisen mahdollisuuksien arvioiminen •-esisuunnitelman tekeminen Asettamisvaihe Toukokuu.
eSavonia ”Verkko-opetuksen hyvät käytänteet
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa Kyselytutkimus kaikille Hammaslääkäriliiton yksityishammaslääkärijäsenille (2282 kpl, 15 enemmän kuin 2007)
Kielitaidon kehitys Euroopan Unionissa
Lähipäivä T Business process development methods 1.
O PETUSMINISTERIÖ Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto Tutkimuksen tulosalue Olli Poropudas / /1.1. Valtakunnallisen julkaisurekisterin perustamisen.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Turun perusopetuksessa
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
PISA 2012 ENSITULOKSIA Pekka Kupari Jouni Välijärvi Koulutuksen tutkimuslaitos Jyväskylän yliopisto.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
OPS MH/IK
Turvatakuu -kohti riskitöntä opintaivalta Joensuu TERVETULOA!
Perusopetuksen ryhmäkoko
IEE EuroTopTen-hankkeen esittely Kirsi-Maaria Forssell
Kansainvälistä joustavaa oppimista ITK, Aulanko Education and Technology Transfer Division, CERN Switzerlandhttp://cern.ch/webuniversity.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Vaasan yliopisto Arviointiprojektin käynnistysseminaari Ilkka Virtanen Kauppatieteiden ja liiketalouden korkeakoulutuksen arviointi-
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Päiväkeskustoiminnan tutkimushanke Sininauhaliitto Tutkija Aki Rogel.
Verkko-opetuksen laatuhankkeen kehitystyö 2006 VVYOP` Sari Koski-Kotiranta, Helsingin yliopisto
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
Tietoja muuttoliikkeestä Yhteenvetoa PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki ja Kauniainen KUUMA = muu Helsingin seutu (10 kuntaa)
ABI-INFO KEVÄT 2015 SUOMALAIS-VENÄLÄINEN KOULU
Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 EU:n Comenius 2.1 -ohjelma (2005 – 2008) Helsingin.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi eTwinning Yrjö Hyötyniemi Opetushallitus
University of Helsinki3/29/2015 Erilaisuus kasvatuksessa Comenius-projektin tutkimuksien esittelyseminaari Professori Kirsi Tirri Käytännöllisen.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Talousnäkymät Valtiosihteeri Raimo Sailas SITRA,
Peda-forum –päivät Opetuksen kehittäminen Helsingin yliopiston strategia Opetuksen ja opintojen kehittämisohjelma.
Tutkijaliikkuvuuden palvelut –roundtable Kv-kevätpäivät, Seinäjoki Marita Niemelä Tutkimus- ja innovaatiopalvelut.
Maakuntajohtaja Anita Mikkonen
MONIKULTTUURISUUS SUOMESSA 6 op
Verkko-opetuksen laatukäsikirja Kristiina Karjalainen, Ulla Ritvanen Erika Löfström Laadun teoriasta käytäntöön työpajat
Verkko-opetuksen laadunhallinta- ja laatupalveluhanke (Vopla) Helsingin yliopisto, Kuopion yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto Verkko-opetuksen.
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Ympäröivä yhteiskunta rikastavana oppimisympäristönä
Verkko-opetuksen laatu - käytännön kokemuksia laatutyöstä PedaForum -työpaja Sari Koski-Kotiranta, Annika Evälä,
OPETUSHARJOITTELU- SYMPOSIUMI : 2 kertaa vuodessa 2008-: kerran vuodessa.
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
30 kuukautta 7 milj. euroa visio oppimisaihioiden käytöstä
Vuosikellon otsikko Tekstiä tähän Tekstiä
Tammikuu 2010 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
Tammikuu 2010 SUNNUNTAI MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI
Elokuu 2009 MAANANTAI TIISTAI KESKIVIIKKO TORSTAI PERJANTAI LAUANTAI
RUOKAKASVATUKSEN VUOSIKELLO
Esityksen transkriptio:

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 1 Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen (USIS) EU:n Comenius 2.1 -ohjelma (2005 – 2008) Helsingin yliopisto, Käytännöllisen teologian laitos

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 2

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 3 Esityksen sisältö Projektin kuvaus Projektihenkilöstö Työvaiheet, tiivistelmä Työsuunnitelma

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 4 Projektin kuvaus EU:n Sokrates Comenius 2.1 -ohjelmaan vuosille hyväksytty projekti nimeltään ”Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement” (Haastavien ja monikulttuuristen koulujen johtaminen). Projektin lyhenne on USIS (Urban Schools Improvement Strategies) ja kotisivut ovat osoitteessa Suomalaisen tutkijaryhmän kotisivu on osoitteessa

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 5 Projektin kuvaus Projektia koordinoi prof. Chris Day (Nottinghamin yliopisto, Englanti). Projektissa on osallisina yhdeksän EU maata: Englanti (koordinaattori = johtaja), Suomi, Ruotsi, Puola, Hollanti, Kreikka, Espanja, Irlanti ja Portugali.

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 6 Projektihenkilöstö Professori Kirsi Tirri Projektin johtaminen, vastuullinen tutkija Tutkija Petri Nokelainen Projektin käytännön asioiden hoito, aineiston tilastollinen analysointi, raporttien valmistelu Tutkija Eija Hanhimäki Projektin käytännön asioiden hoito Aineiston keruu ja analysointi, Jyväskylän koulut Tutkija Kristiina Holm Aineiston keruu ja analysointi, Helsingin koulut

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 7 Projektihenkilöstö Rehtori Mauri Lehtinen Keltinmäki, ala-aste, Jyväskylä Rehtori Auli Vasara Huhtaharju, yläaste, Jyväskylä Rehtori Ulla Rajavuori Helsingin Normaalilyseo, yläaste, Helsinki Rehtori Ritva Tyyskä Meri-Rastila, ala-aste, Helsinki

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 8 Projektin tavoite Projektin tavoitteena on löytää tiettyjen kriteerien perusteella (challenging urban contexts) kustakin maasta neljä menestyksekästä rehtoria (successful school leaders), haastatella heitä ja rakentaa haastattelujen perusteella maittain muille vastaavanlaisissa tilanteissa oleville rehtoreille maakohtaisia käyttökelpoisia kehitysstrategioita (strategies for improvement).

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 9 Valintakriteerit Koulujen valintakriteerit, joihin pyritään maittain soveltaen: –Urbaani, alhainen SES, korkea koulukeskeytys, monikulttuurisuus. –Kustakin maasta 2 ala-asteen ja 2 yläasteen koulua. –Opettajien pysyvyys.

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 10 Valintakriteerit Rehtorien valintakriteerit, joihin pyritään maittain soveltaen: –Ollut rehtorin työssä ko. koulussa useita vuosia, ollut rehtorina aiemmin muissa kouluissa, hoitanut rehtorin tehtävää menestyksekkäästi (kriteereinä mm. oppilaiden suoritustason parantuminen, koulupinnauksen vähentyminen, käytöksen parantuminen, projektitoiminnan lisääntyminen, …)

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 11 Projektin työvaiheet Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 12 Projektin työvaiheet (1/4) 1. Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Tammikuu Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Tammikuu - helmikuu Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Tammikuu - helmikuu 2006

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 13 Projektin työvaiheet (2/4) 4. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Helmikuu - syyskuu Tutkijatapaaminen Puolassa Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Lokakuu Tammikuu 2007

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 14 Projektin työvaiheet (3/4) 7. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Helmikuu - Huhtikuu Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien ( ) valinta. Helmikuu - Toukokuu Tutkijatapaaminen Kreikassa. Syyskuu 2007

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 15 Projektin työvaiheet (4/4) 10. Lopullisen tuotoksen kääntäminen kohdemaittain ja pilotointi tutkimukseen osallistuvien rehtoreiden johdolla. Lokakuu Toukokuu Projektin päätöskokous (Englanti). Syyskuu Viisipäiväinen maakohtainen koulutus projektin tuottaman materiaalin tuella. Syyskuu 2008

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 16 Projektin työvaiheet Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 17 Projektin työsuunnitelma Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen (draft). Aika: Helmikuu - Huhtikuu 2007.

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 18 Projektin työsuunnitelma Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien (6 - 8) valinta. Aika: Helmikuu - Toukokuu 2007.

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 19 Projektin työsuunnitelma Tutkijatapaaminen Irlannissa. Strategioiden kommentointi ja hienosäätö. Aika: Syyskuu Rehtoreiden osallistumismahdollisuus EU- opettajavaihdon kautta?

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 20 Projektin työsuunnitelma Lopullisen tuotoksen kääntäminen kohdemaittain ja pilotointi tutkimukseen osallistuvien rehtoreiden johdolla. Rehtorit kouluttavat pareittain materiaalin avulla ulkopuolista rehtoria (2 x 3/4 = 6 - 8), koulutustapahtuman kesto on yksi päivä. Aika: Lokakuu Toukokuu 2008.

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 21 Projektin työsuunnitelma Projektin päätöskokous (Englanti). Tähän kokoukseen osallistuvat tutkijoiden lisäksi myös neljä rehtoria (projektilla on oma rahoitusmomentti tähän). Arvioidaan projektia, sovitaan myöhemmin maittain toteutettavan 5 päivän koulutustapahtuman käytännön yksityiskohdista. Aika: Syyskuu 2008.

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 22 Projektin työsuunnitelma Viisipäiväinen maakohtainen koulutus projektin tuottaman materiaalin tuella, ns. post Comenius -vaihe. Aika: Syyskuu 2008.

Leading Schools Successfully in Challenging Urban Context: Strategies for Improvement (USIS) 23 Projektin työvaiheet Kohdekoulujen etsintä projektin kriteerien mukaisesti. Rehtorin sekä 1-2 opettajan, oppilaan ja vanhemman haastattelu. Kyselylomakeaineiston keruu kohdekoulujen opettajilta. Haastatteluaineistojen purku, kääntäminen englanniksi ja palauteraportin koostaminen. Tutkijatapaaminen Puolassa (Varsova). Maakohtaisten kehitysstrategiakoulutuspakettien kokoaminen ja kääntäminen englanniksi. Eurooppalaisen kehitysstrategioita sisältävän kokonaisdokumentin tuottaminen. Pilottitutkimukseen osallistuvien rehtorien valinta. Tutkijatapaaminen Kreikassa. Materiaalin kääntäminen kohdemaittain pilottiin osallistuvien rehtoreiden johdolla. Englanti