Journalistisia tekstilajeja

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Eveliina Sirkeinen: Tekstianalyysi ja mielipidetekstit netissä
Advertisements

Otamme kantaa! Tavoitteena on saada nuoret aktiivisesti itse ottamaan kantaa tupakanpolttoa vastaan. Kannanotoissa voi hyödyntää laajempien aihekokonaisuuksien.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Mitä on kirjoittaminen? (s. 55)
Tekstilajeja Pääkirjoitus, kolumni, kommentti, pakina, yleisönosastokirjoitus, vastine, arvostelu, haastattelu.
Tekstilaji Tekstin tyyppi.
Topintupa , mobiilipilotti Blogien käyttöönotto.
Kääntäjät osana EU-viestintää
Matematiikan oppiminen.
Kommentti ÄI1.
Referointi ja referaatti
Kalle Nieminen, Kajaanin yliopistokeskus (2011) KYLÄPARLAMENTIT – HYVIÄ TOIMINTATAPOJA.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Ympäristöfilosofia Ympäristöfilosofiassa pohditaan ihmisen suhdetta ympäristöön: mitä ympäristö meille merkitsee, ympäristökäsityksiämme. Onko luontosuhteemme.
Essee.
Kvali-työpaja Laadullinen asennetutkimus
Onnistunut tapahtuma Miten teet tilaisuudestasi kiinnostavan? Vaikuttajan näkökulma – Antti Kaikkonen.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
Encyclopedia Britannica Online. Haluaisin tehdä esitelmän valkohaista…
RTA seminaarityö sisältöohjeita Juhani Kiiras
Tekstitaidon vastauksen eteneminen
Ivan käytön arviointia perhepalveluissa Kätevä käyttää, tulee punnittua asioita monesta näkökulmasta ja mietittyä eri vaihtoehtojen vaikutuksia pitkälle.
Asiatekstejä moniin tarkoituksiin
Juttuja (verkko)lehteen. Metakka Mediataitoja oppimaan/ mediataitoja kaikille ( OPH:n tukema mediakasvatushanke Saimaan mediakeskuksen.
ESSEEN KIRJOITTAMINEN
Kurssityön laatiminen Puolalanmäen lukio VA4 syksy 2006 Anne Lindholm.
Tehtävänanto, otsikko, aloitus ja lopetus esseekokeessa
Essee on kirjoitelma, jossa on paljon kirjoittajan omia ajatuksia.
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
SF 2007 (T.Hopeavuoren materiaali & Tekniikan viestintä) TYÖELÄMÄN ARKIVIESTINTÄ Vastaanottaja- ja tilanneanalyysi.
Essee – tekstien jalokivi
Tehtävä 3: PowerPoint Tomi Ilmonen. Ohjeistus Tämä on tehtävä 3: Power Point Etene tässä olevien ohjeiden mukaan. ◦ Älä ”hypi” eli käy kohta kohdalta.
Tehtävä 3: PowerPoint Jarmo Lautamäki. Tämän tulee olla DIA 2. Tämä dia on nyt dia 1. ◦ Siirrä tämä dia siten, että siitä tulee dia 2. ◦ Lisää tähän esitykseen:
Essee on maailman subjektiivista kommentoimista
on pienoistutkielma jostakin teemasta.
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Tekstien moniäänisyys
AINEISTOPOHJAINEN KIRJOITELMA
Äidinkielen yo-koetyyppi keväästä 2007 alkaen: oma tekstilajinsa.
Lähdekritiikki SÄRMÄ S Lähde - alkuperäinen ammennuspaikka.
Aineistoon viittaaminen Intertekstuaalisen kirjoittajan tärkeä taito!
AI8 Tekstin keinot, uutinen Tekstin keinot Kappalejaolla voidaan auttaa lukijaa hahmottamaan tekstiä ja sen pääkohtia. – Kappaleen alussa tulee.
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Tutkielman teko-ohjeet
Aineistoaine Särmä s. 359 Vastaa Särmä-kysymyksiin TK:sta s. 96
TEKSTITAIDON VASTAUS Ks. Särmä s. 392.
Tutkimuksen objektiivisuus
Mitä tehtävänanto voi määrätä?
Ylioppilastutkintolautakunnan kriteereitä
KRIITTINEN ELI KOMMENTOITU REFERAATTI
Artikkelin rakenne Miettikää ryhmissä:
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
ESSEE.
Kansainväliset suhteet Uutistapahtumien seuraaminen
Aineiston käyttö oman tekstin pohjana
Konteksti polttopisteessä
AI8 muistiinpanot Ti
’POHTIVA KIRJOITELMA’
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Kirje, sähköposti, blogi
Aineistosta kirjoittaminen
Novellianalyysin kirjoittaminen
Tuottotehtävä tekstitaitokokeessa
Tekstin moniäänisyys tutkittavana
Esseet ja mielipidekirjoitukset Marja Kaitainen
HUOMIO! Voit vaihtaa minkä tahansa dian pohjaväriä
Esityksen transkriptio:

Journalistisia tekstilajeja Reportaasi ja artikkeli

REPORTAASI vie lukijan paikan päälle kokemaan saman kuin kirjoittaja tavoitteena on välittää lukijalle elämys näyttää paikan, tapahtumasarjan tai tunnelman pohjana on kirjoittajan kokemus voi sisältää sekä subjektiivisen että objektiivisen näkökulman

sota- ja matkareportaasit, erilaiset katastrofireportaasit haastattelut ja muut lähteet taustoittavat näkemystä  lisäävät uskottavuutta ja objektiivisuutta, tuovat moniäänisyyttä ja tekevät tekstistä helposti omaksuttavan

Artikkeli merkitys on väljä: aikakauslehden, sanomalehden tai tietosanakirjan kirjoitus sanomalehdessä ovat tavallisia niin sanotut asiantuntija- artikkelit, esim. alakerta tai yliö on yleensä asiatyylinen, muttei niin tiukasti kuin uutinen kirjoittaja on kannanottoineen ja näkemyksineen läsnä, ei kuitenkaan minämuodossa

luo vaikutelman kirjoittajan asiantuntevuudesta journalistinen artikkeli rakentuu lähdeaineiston ja tietojen hankinnassa käytettyjen taustahaastatteluiden varaan  kirjoittaja suodattaa tiedon oman ajattelunsa läpi mainitsemalla muita asiantuntijoita osoitetaan tietojen paikkansapitävyyttä ja yleispätevyyttä

Essee (lat. exagium punnita) ei ole määritelty kovin tarkasti tekstilajina voi olla melkein mikä tahansa teksti, joka ei edusta selkeästi mitään muuta tekstilajia näkökulman punnitsemista: esseessä on oltava ongelma, jota pohditaan eri näkökulmista on oltava puolueeton asennonvaihto: kirjoittajan on oltava välillä yhden näkökulman edustaja, välillä toisen jos kirjoittaja ei vaihda asentoa, tuloksena ei ole essee vaan mielipidekirjoitus (mielipidekirjoituksessa asiaa tarkastellaan vain yhdestä näkökulmasta)