Kappaleiden hajottaminen, animaatio

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Klassisssa mekaniikassa määritellään liikemäärä pkl näin:
Advertisements

1. Presentation • Kanarian saarille muuttanut eläkeläinen punnitsee itsensä kylpyvaa´alla. Vaaka näyttää hänen painonsa a)Lisääntyneen hieman b)Vähentyneen.
Vuorovaikutus.
Vuorovaikutus.
2 MEKAANINEN ENERGIA ON LIIKE- JA POTENTIAALIENERGIAN SUMMA
Kertolaskusääntö Riippuvien tapahtumien kertolaskusääntö
Vuorovaikutuksesta voimaan
Työ (W) Voima tekee työtä kun se vaikuttaa liikkuvaan kappaleeseen liikkeen suunnassa Työn suuruus saadaan pistetulon avulla: W on voiman F tekemä työ.
3 TYÖ MUUTTAA MEKAANISTA ENERGIAA
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Tiheys.
5 SÄHKÖINEN VOIMA.
Aineen rakenteen standardimalli
Voima työ teho Laske oman suorituksen käytetyn voiman, työn ja tehon pöytäkirjan perustella.
Esim. työstä Auto lähtee levosta liikkeelle nousemaan mäkeä ylöspäin. Keskimääräinen liikettä vastustava voima on vakio. Mäen päällä autolla on tietty.
Dynamiikkaa Newtonin lait Kitkavoima Keskipakovoima , ympyräliike
6. Energia ja olomuodot.
Fysiikkamoottorit Michael Sundqvist TV10S1M3. Mikä on fysiikkamoottori? O Simuloi oikean maailman fysikaalisia ilmiöitä O Tärkeimmät simuloinnit rigid.
käyttö, asetukset, animointi
Massa ja paino.
4 ATOMIN YDIN.
MUM8TM D-jatko Heikki Hietala. Kurssin rakenne 8 x 2 x 3 h lähiopetusta = 48 h Omaa työskentelyä 33 h Yhteensä 81 h = 3 op. Kurssi koostuu 3DS Maxin.
Kinematiikka Newtonin lait: Voima Statiikka Mikko Rahikka 2000
Massa m ja paino G.
matematiikan ja luonnontieteiden pedagogiikan professori, OKL, JY
Vesi Veden kiertokulku Puhdas vesi Veden pintajännitys Kapillaari-ilmiö Noste (Arkhimedeen laki) Paine Veden olomuodot Simulaatio olomuodoista.
© 2010 IBM Corporation1 Objektien käyttöoikeudet  Kaikilla sisällönhallinnan objekteilla on käyttöoikeudet. Käyttöoikeudet on jaoteltuina Lukuoikeuksiin,
KLASSINEN FYSIIKKA Aikaisemmat kurssit olivat klassista fysiikkaa.
25. Noste Tavoitteet ja sisällöt Tiheys Noste
VOIMAA Voimavaroja maahanmuuttajista. MITÄ? VOIMAA-hankkeen tavoitteena on kehittää maahanmuuttajataustaisille joustava väylä opintojen aloittamisesta.
VUOROVAIKUTUKSET Kaksi kappaletta ovat keskenään vuorovaikutuksessa, jos ne vaikuttavat jotenkin toisiinsa. Vaikutukset havaitaan molemmissa kappaleissa.
Newtonin ensimmäinen laki
3D –animaatio ja simulaatio Teksturointi. UV-mapping Maxissa nimitetään UVW-mapping 3D mallin muuttaminen 2D-muotoon.
VOIMIEN LAKEJA.
Väliaineen vastus.
Perusvuorovaikutukset
S ysteemianalyysin Laboratorio Teknillinen korkeakoulu Pekka Mild Optimointiopin seminaari - Syksy 2005 / 1 Monitavoitteiset vaikutuskaaviot; Ratkaisu.
KITKA.
Voima liikkeen muutoksen aiheuttajana
Peliohjelmointikurssi koululaisille
3D –animaatio ja simulaatio Fysiikkamoottorit, Vaatteet, Karvat.
Kiihtyvyys Kuvaa nopeuden muutosta.
3D –animaatio ja simulaatio Web 3D, tenttivinkit.
TANGENTTI Suora, joka sivuaa käyrää.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
Voimat syntyvät vuorovaikutuksista Joni Lämsä
3. Vuorovaikutus ja voima Vuorovaikutus Kahden kappaleen välillä esiintyy vuorovaikutus Kahden kappaleen välillä esiintyy vuorovaikutus Vuorovaikutuksen.
3D-grafiikka Animaatio, Kankaat.
3D-grafiikka Teksturointi.
Tiivistelmä 2. Vuorovaikutus ja voima
3D-grafiikka Animaatio.
Syventävä matematiikka 2. kurssi
Määritä kappaleen aiheuttama paine
1. Energia liikeilmiöissä
VUOROVAIKUTUKSET Kaksi kappaletta ovat keskenään vuorovaikutuksessa, jos ne vaikuttavat jotenkin toisiinsa. Vaikutukset havaitaan molemmissa kappaleissa.
Keplerin lait -tähtihavaintoihin perustuvia yleisiä päätelmiä
Vuorovaikutus ja voima
Tiivistelmä 3. Liike Nopeus kuvaa aikayksikössä kuljettua matkaa.
19. Liikettä vastustavat voimat
Mekaniikan peruslait (Newtonin lait)
Tiivistelmä 4. Työ ja teho
4 Työ, teho ja hyötysuhde.
MUSTA KAPPALE.
Hitausmomentti Lauri Nuuttila.
Tiivistelmä 6. Paine ja noste
Voima.
25. Noste Tavoitteet ja sisällöt Tiheys Noste
Hydrokopteri Fysiikan ilmiö teknisen käsityön aihepiirinä luokka
Animaatiot ja simulaatiot matemaattisten aineiden opetuksessa
Joonas Vuorela ja Mika Tenokoski
Esityksen transkriptio:

Kappaleiden hajottaminen, animaatio Vesa Konola, Pekka Virtanen, Antti-Ville Pääkkönen

3D kappaleiden hajoaminen Objektin tai mallin pienempiin osiin hajottamista (fragmentointi). Animaatiotekniikka, jolla simuloidaan objektien tai partikkeleiden keskinäisiä tapahtumia luodakseen illuusion objektin tuhoutumisesta tai vahingoittumisesta. Esimerkki kuva Mikä 3D mallissa hajoaa?? Objektin hajoaminen on objektin pienempiin osiin hajoittamista eritavoin. Tapoja on monia. Objektien hajoaminen simulaatiolla on periaatteessa animaatio tekniikkaa

Hajottaminen Millä Mitä Miten Space warp (avaruusvääristymä, MAX) Voidaan simuloida esim. tuulta, painovoimaa, erilaisia mekaanisia ilmiöitä esim. pommi. Suora interaktio jonkun muun fysiikkaobjektin kanssa. Mitä Kaikkia geometriaobjekteja pystyy rikkomaan ja hajoittamaan. Miten Muuttamalla polygonit partikkeleiksi, jolloin niihin pätee samat fysiikka säännöt mitä normaalipartikkeleille pystyy määrittelemään. MassFX:llä simuloiminen Hajoittamisen lähtökohtana on aina valmis mallinnettu objekti, ja se hajotetaan. Mitä ei pysty Ei pysty rikkomaan partikkeli efektejä, space warp, muita millä ei ole fyysistä olemusta. MassFX demo

Hajoamisen säätäminen MassFX rigid body:n eri attribuuttien, kuten massan, tiheyden, joustavuuden ja kitkan arvoja muuttamalla. MCloth hajoaminen riippuu simulaatiolle määritystä rajoituksesta, jonka ylittävä voima aiheuttaa repeytymisen. Cloth modifier: pystyy määrittämään, mikä kohta repeytyy tietyn venymisen jälkeen. Itse määrittelemällä, pilkkomalla objektia MassFX rigid bodyn eri asetuksien avulla voi säätää erilaisia fyysisiä ominaisuuksia objekteille. Mcloth realistisempi reagointi tavaltaan, mutta normaali cloth modifier on huomattavasti enemmän muokattavissa yksinkertaisiin sceneihin. Itse määrittelemällä: Objekti täytyy ensin määritellä editable meshiksi tai editable polyksi jotta sitä voidaan pilkkoa; maksissa pilkkomista voidaan suorittaa leikkaamalla cut työkalulla.

Miten hajoittaa kappale maxissa? Demo

Erilaisia hajottamisia Pallon hajotus Vorofrag pluginilla (netistä), rikottiin pallo pienempiin osiin, jotka sitten tehtiin rigid body objekteiksi MassFX:ssä jotka asetettiin horrostilaan(eli kun niille tapahtuu jotain-> simulaatio lähtee pyörimään). Pbomb spacewarp joka lisättiin pallojen Forces listaan, joka johti siihen että kun pbomb räjähti niin pallon kappaleet reagoivat siihen räjähdyksen voimaa ja sen kestoon. ”Lasin” putoaminen Ikkuna lasin rikkoutuminen, rikkoutuminen tehty C4D:llä Samaa juttua hieman erilaisena ”Seinän” moukarointi palasiksi

Animaatio Hajoamisia pystyy animoimaan kuin kaikkia muitakin objekteja. Hajoamiseen vaikuttavia voimia pystyy myöskin animoimaan samaan tapaan. Animointi suoritetaan perinteisesti aikajanalla, keyframeilla. Simulaatioiden tekeminen on yksinkertaista mutta sen tarkempi ajoittaminen on haastavampaa kuin normaali animaatiossa. Simulaatio tekee sen juuri niin kuin se on asettettu tekemään. Simulaatio pystyy muuttumaan dynaamisesti ympäristössään tapahtuviin muutoksiin. Simulaation laskenta on aika raskasta suorittamista koneelle joka kannattaa huomioida.

Tutorial https://connect.metropolia.fi/p6kfjlh4yhh/ (Cinema 4D)