Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Syksy 2009.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
WordPress- koulutus Kaarinan & Espoon NKK.
Advertisements

Vuorovaikutus.
Vuorovaikutus.
Pelien Kehitys Toni Harju. Historia  Ensimmäiset pelit kehitettiin 50-luvulla  Tarvitsivat keskustietokoneen pelaamista varten  Näitä pelejä kehitettiin.
@ Leena Lahtinen Helia TIETO JA TIETOKONEOHJELMA  TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA  TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA.
Peliohjelmointia Jypelillä
Luku 5 – Tietojen hakeminen sovelluksiin
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Kurssilla käytettävät työkalut
PELIPAJA 2011 IT’S ALL GAME!. PELIPAJA 2011 Pelipajat aikaisempina vuosina •Icestation C (Unreal 3.0/Win) •Tiny firefighters (XNA 3.1/Win) •Kalajoki Times.
Tietotekniikan laitoksen uusi linja. Yhteisen rungon ympärille liittyvät oksina Tietotekniikan laitoksen perinteiset ja uudet linjat.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Nuorten peliohjelmointi 2011
Syksy 2001 KYAMK/J.Ansamäki/Olio- ohjelmointi71 Olio-ohjelmointi 2. osa: diat (2. välikoe) KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU Jarkko Ansamäki, 2001.
Olio-ohjelmointi. Mitä olio-ohjelmointi on ?  Pyritään mallintamaan jotain reaalimaailman kohdetta tietokoneohjelman avulla  Olio on luokan ilmentymä.
13. Pakkaukset.
Päivi Ovaska Tutkijaopettaja LTY/Tite
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Jyväskylän yliopisto/Tietotekniikan laitos Helsinki
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
PiccSIM – TrueTime –integrointi Henri Öhman AS Automaatio- ja systeemitekniikan projektityöt
Kurssilla käytettävät työkalut
Ohjelman jakaminen useampaan tiedostoon Olio-ohjelmointi (C++) KYAMK, Jarkko Ansamäki 2001.
Nuorten ohjaajien palaveri Muuramen Yritys ry Jalkapallojaosto
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Näin järjestät tapahtumia ja koulutusta ViSiOn kanssa Ville Ylikahri
Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanketta toteuttaa kahdeksan suomalaista lasten ja nuorten järjestöä Hanke edesauttaa.
TIETO JA TIETOKONEOHJELMA TIETOKONEOHJELMA KÄSITTELEE TIETOJA TIETOJA VOIDAAN KÄSITELLÄ OHJELMASSA VAIN SALLITUILLA MENETELMILLÄ.
Oliosuunnittelu.
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Nexus Pasi Aho Henrik Härkönen Miikka Lahti Minna Rajala.
XNA-peliohjelmointiympäristö Timo Maaranen Helsingin yliopisto Ohjelmistotuotanto ja tietokonepelit -seminaari Kevät 2008.
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
XNA peliohjelmointi. XNA Perustuu Microsoftin kehittämään.NET- arkkitehtuuriin ja C#-kieleen. XNA:lla tehdyt pelit toimivat Windows ja XBOX360-alustoilla.
Elder Scrolls III: Morrowind - Morrowind on tietokoneelle ja Xboxille ilmestynyt roolipeli. - Morrowindin alussa valitaan hahmo ja sille luonne ja tähtikuviot.
TARE-projekti Jyväskylän yliopisto Tietotekniikan laitos Väliesittely.
T YTÖT 00 ALOITUSPALAVERI KAUDELLE Jäähallin kokoustila.
LUOLA-PROJEKTI LOPPUESITTELY AgC224.2
Tekstitiedostoon kirjoittaminen tMyn1 Tekstitiedostoon kirjoittaminen Tiedostoja käsitellään ohjelmassa tiedosto-olion avulla. Tiedosto-olion luokka sisältää.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Monimuotoinen luokka tMyn1 Monimuotoinen luokka Monimuotoinen luokka mahdollistaa saman jäsenfunktion toteutuksen monella tavalla. Tällöin puhutaan virtuaalisesta.
Mitä yliopisto-opiskelu on? Yliopistossa opiskeluun liittyviä käytänteitä, ihmisiä ja kommervenkkejä kirjallisuuden fukseille.
Dude Dude – Vapaa, kahden pelattava jätkänshakki o o o o o.
SHAMAN-projekti Projektiryhmä Ohjaajat Tilaaja Marko Andersson
Graafinen käyttöliittymä, osa 1
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Porin Yksikkö/Elektroniikka Piirilevyn suunnittelu – Tanja Jokinen ELEP-3310 PIIRILEVYN SUUNNITTELU 4 op Kevät 2007 Kurssin www-sivut:
PHP ja MySQL PHP: Hypertext Preprosessor. PHP, johdanto Komentosarjakieli, joka on suunniteltu dynaamisen sisällön tuottamiseen verkossa PHP on sekä kieli,
VOIMIEN LAKEJA.
Peliohjelmointikurssi koululaisille
TVT101 - Johdatus tieto- ja viestintäteknologiaan
Blues MK 00. Kausi Valmennus: Tuomas Tierala & Toni Lemettinen – Mv-valmentaja Lari Kaukonen Pelaajia 17+3 Tapahtumia väh. 5 kertaa viikossa – 4.
PELIOHJELMOINTI SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Fysiikassa kaikkia aineellisia olioita sanotaan kappaleiksi Kappaleita voivat olla.
Harjoitustyö kurssille Mobile Application Development
Syventävä matematiikka 2. kurssi
Olio 2 harkkatyö.
1. Johdanto Fysiikka on perusluonnontiede, joka tutkii kappaleiden ja luonnon ilmiöiden mitattavia ominaisuuksia, pyrkii löytämään ilmiöissä vallitsevia.
OSPA AKATEMIAN HARJOITUSSUUNNITELMA KEVÄT 2016
Määritä vaunun potentiaali- ja liike-energia
CHEM-A1100 Teollisuuden toimintaympäristö ja prosessit I Harjoitustyö
Tai vaihtoehtoisesti
Kypsäripohdintaa EXAM-kehityksessä
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
Aino Kuosmanen.
13. Pakkaukset.
Vuorovaikutus.
Ohjelmointiharjoitus
AI ja KU soveltava 2h (8.-9.lk)
13. Pakkaukset.
Esityksen transkriptio:

Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Syksy 2009

Taustaa Kesällä 2009 tietotekniikan laitos järjesti kaksi peliohjelmointikurssia yläasteikäisille Kursseja varten kehitettiin kirjasto 2D- peleille nimeltä Jypeli Hauskaa oli

Toteutuksesta Toteutettu C#-kielellä käyttäen XNA- kirjastoa Toimii vain Windowsilla  Pelit pyörii myös XBox 360:llä

Esimerkkejä Ekan kurssin top-3… Tokan kurssin top-3…

Nettisivut trac.cc.jyu.fi/projects/npo09/

Yleisiä periaatteita Jypeli on sovelluskehys (framework) ”Dont call us, we call you” Kirjasto ajaa pelisilmukkaa, hoitaa piirtämisen, yms… Ohjelmoija määrittelee mitä tapahtuu kun peli käynnistyy, kappaleet törmää, …

Fysiikka Jypeli sisältää fysiikkamoottorin (Physics2D.NET) Olioilla massa, nopeus, … Törmäyksille voi asettaa tapahtumia (mitä tapahtuu kun ammus osuu pelaajaan…)

Valmiita luokkia (1/3) RealTimeGame – pyörittää peliä PhysicsGame – fysiikka mukana GameObject – olio pelissä PhysicsObject – tottelee fysiikan lakeja

Valmiita luokkia (2/3) Level – sisältää oliot, taustan, ym. Meter - voi laskea vaikka autoja ValueDisplay – näyttää laskurin arvon Weapon – kantaluokka aseille Tank – panssarivaunu HighScoreList

Valmiita luokkia (3/3) ScreenObject – näyttökoordinaatteja käyttäviä olioita (ikkunat, mittarit ym.) RTGWindow – kantaluokka käyttöliittymän ikkunoille, ScreenObjectin jälkeläinen AlertWindow – yksinkertainen viesti-ikkuna ListSelectionWindow – listavalintaikkuna yms.

Harjoitustyöstä Tehdään ainakin yksi luokka, jossa –Ainakin yksi tapahtuma –Ainakin yksi ominaisuus (property) Tehdään yksi tai mielellään kaksi peliä, jotka käyttävät luokkaa. Tai projektimalli ja peli Aihe vapaa

Komponentti-esimerkkejä Valikot Lentokone Laskuvarjo Strategiapelipohja/hahmo (hiiriohjattava) Minigolf-radan osat (kalteva pinta)

Esimerkkipeli Aletaan koodaamaan… Jatketaan seuraavalla luennolla Saa ehdottaa ominaisuuksia!