Webkameralla toteutettu reaaliaikainen 3d- liikkeenseurantasovellus Tapio Vierros Antti Virta
Johdanto Idea o Webbikameralla toimiva 3d-asennonseurantasovellus Tavoite o Sovellus kykenee raportoimaan referenssikappaleen asennon riittävällä tarkkuudella ja nopeudella ollaakseen hyödyllinen käytännössä o Helppokäyttöinen rajapinta ja tehokas modularisointi mahdollistaa käytön useissa eri kohteissa
Toteutus Lähtökohtaisesti yksi webbikamera Tutkitaan, onko kahdesta merkittävästi hyötyä Jos vaste on liian hidas, tutkitaan, olisiko OpenCV:n webbikamerarajapinnan ohittamisesta hyötyä Tutkitaan mahdollisuuksia hyödyntää näytönohjainta laskennassa Ensisijainen alusta Linux, mutta Windows yhteensopivuus pyritään säilyttämään
Kirjasto Yksinkertainen C++ API Säikeistetty Riippuvuudet pyritään minimoimaan o Lähtökohta: OpenCV ja Boost
Esimerkkiohjelma C++ Minimalistinen esimerkki APIn käytöstä Kehityksenaikainen testipenkki Toteutus lähtökohtaisesti OpenCV:n GUI:lla Tutkitaan, onko piirto tarpeeksi nopeaa vertaamalla OpenGL:ään
Blender-plugin Objektin pyörittely Blenderissä webbikameran avulla Toteutus Pythonilla Tarvittaessa tehdään daemon/service tukemaan sitä
Aikataulu Työmäärä: 5op per henkilö (~135h) Projektin kulku: o Suunnittelu ja määrittely, 20 h o Työkalujen konfigurointi, 20h o Referenssikappaleen suunnittelu ja rakentaminen, 20h o Kirjaston ja esimerkin implementaatio, 120h o Blender-plugin, 60h o Kalibrointi ja viimeistely, 20h o Dokumentointi, 10 h o Yht. 270h Osatehtävät ovat osittain päällekkäisiä, mutta toteutusjärjesteys kuten yllä
Riskit Laitteiston hajoaminen o Redundanssia riittämiin Koodien katoaminen o Hajautettu versionhallinta, implisiittinen varmuuskopiointi pilvessä Sairastapaukset o Vakavan sairastapauksen sattuessa projektin valmistuminen ajallaan voi vaarantua Linuxin webkamera-ajurit o Kaikkien kameroiden sujuva toiminta ei taattua OpenCV:n hitaus o Lopputuloksen laatu ei niin hyvä