Mikko Malmivuo
1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista 3. Arvio Helsingin kantakaupungin nastarengasmääräysten vaikutuksesta koko Suomen kitkarengasasteeseen 4. Arvio nastarenkaiden vähentymisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen Suomessa Tutkimuksen keskeisimmät kohdat:
Suomi: Jouko Lahti 2008: tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa 13,4 % aiheuttajista käytti kitkarenkaita, liikennevirrassa kitkarenkaita 11,0-11,5 %. Ruotsi: Öberg & Möller 2009: Kaikilla talvikeleillä nastarenkaat laskevat onnettomuusriskiä 5 % kitkarenkaisiin verrattuna, mutta peräti 21 % keski-eurooppalaisiin kitkarenkaisiin verrattuna. Strandroth & muut 2011: Nastarenkaat vähentävät talvikeleillä jopa 42 % kuolonkolareita kitkarenkaisiin verrattuna
Norja: Liikenneturvallisuuden käsikirja 2009:
HUOM! Talvihoito lisääntyi!
HUOM! Talvihoito lisääntyi!
* Varsinais-Suomi, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso
X 2 = Kitkarenkaiden osuus kaksinkertaistuu kantakaupungissa X 3 = Kitkarenkaiden osuus kolminkertaistuu kantakaupungissa
Mallissa kerätään tietoa talvikelien yleisyydestä Suomessa ja lisätään tähän yhtälöön edellä esitettyjä arvioita siitä, mikä on nasta- ja kitkarenkaiden turvallisuusero eri keleillä Mallin laskenta on vielä kesken
Nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista löytyy hyvin monenlaista tietoa, mutta uskottavimmin nastarenkaat laskevat hvj-onnettomuusriskiä talvikeleillä 4-6 % kitkarenkaisiin verrattuna Liikenneturvallisuusvaikutusten kannalta on hyvin merkittävää se, liittyykö nastarenkaiden vähentäminen vain kantakaupungissa asiointiin vai liittyykö siihen kansallinen asennemuutos kuten Norjassa!