Mikko Malmivuo. 1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimeentulotuen menot 2010 Ari Virtanen.
Advertisements

HARRASTAJA SEURA KILPAILUTOIMINTA-, EROTUOMARI- JA OLOSUHDEPROSESSI NUORISO- JA HARRASTEPROSESSI VALMENNUS- JA HUIPPU-URHEILUPROSESSI KOULUTUS JA.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
Kolaririskin vähentäminen siirryttäessä nastattomaan talviliikenteeseen Valmixa Oy Valde Mikkonen Huhtikuu 2012.
Kaikki lapsen parhaaksi. Lahden ensi- ja turvakoti ry / Turvallisten perheiden Päijät-Häme –projekti OIKEUS TURVALLISEEN PERHE-ELÄMÄÄN! •”Turvallinen.
Päijät-Hämeen sosiaalipoliittinen foorumi Sibeliustalo, Lahti
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
HKR • HSY • KSV • LIVI • LVM • STM • Trafi • Vantaa • YM • YMK Tervetuloa julkistustilaisuuteen
Yksityishammaslääkärikysely lokakuussa 2009 vastaanottokohtaiset tulokset.
Pekka Isoniemi katu- ja puisto-osasto ylläpitotoimisto
GRADUAIHEITA Työ- ja organisaatio-psykologia
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Mitä valtakunnallinen TVT-strategia kertoo meille? Kaisa Vähähyyppä
Talvirenkaat ja liikenneturvallisuus Antero Lammi Koulutuspäällikkö
Tutkimussuunnitelma Teränkäyttöharjoitusten vaikutus luistelumotoriikan kehittymiseen kielihäiriöisillä lapsilla Mika Hakasaari.
Korkeakoulukirjastojen rakenteellisen kehittämisen hanke
Perusarvon laskeminen ja prosenttilausekkeet
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Pohjavesi – case, Myllylähde
Teija Ryynänen/NELI ELLO väliseminaari Kokous- ja juhlatila Alvarium, Turku Etelä-Suomen kuljetuskäytävän kilpailukyvyn kehittäminen.
THL koordinoi Tutkimusyhteistyö  THL  Kela  VATT  Kuntoutussäätiö  Työterveyslaitos  Helsingin yliopisto  Lapin yliopisto Tutkimusrahoitus:  STM,
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
1 ©TNS 2012 NEUVOLOIDEN VASTAANOTTOJEN ASIAKASTYYTYVÄISYYSMITTAUS Neuvolat - suurten kaupunkien vertailu 2012 Kaupunkikohtainen vertailu.
Henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamat kuolonkolarit 2000–2011 Kelityyppi:Kaikki:Renkaisiin liittyvät: Osuus: Luminen, jäinen, sohjoinen ,4 %
© Tehy Sopimuskauden korotukset Sovittujen palkankorotusten vaikutus yhteensä 18 % (korkoa korolle laskettuna) –yleiskorotuksia 13,2 % –järjestelyeriä.
Laadullisen tutkimuksen tutkimussuunnitelma
Talviliikenteen turvallisuus Suomessa ja Ruotsissa Mikko Malmivuo.
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Asiakastyytyväisyyskysely ulkomaisen tutkinnon tunnustamispäätöstä hakeneille 2009 Opetushallitus Tutkintojen tunnustaminen ja vertailu –yksikkö.
Seuraava sivu Tekijä Marina Green-Järvinen, Tietotekniikka-ja kommunikaatiokeskus Tikoteekki.
 Ulkomaankauppa on aina ollut merkityksellistä Suomelle.  Kokonaisvienti nelinkertaistui vuodesta 1990 vuoteen 2008 asti.  Tavaroiden ja palveluiden.
PERUSKALVOT.
Näkökulmia tilastojen tulkitsemiseen Käytä oikeita käsitteitä.
Marko Nokkala1 LIIKUTUS Tienpidon uus- ja laajennusinvestointien kustannustehokkuus liikenneturvallisuuden näkökulmasta Marko Nokkala ja Harri.
Suomen kartta.
Päijät–Hämeen ennakointiverkoston seminaari TULOKSISTA TULEVAISUUTEEN Risto Ilomäki Lahti
Tutkimus osuuskuntien alueellisesta syntyvyydestä Panu Kalmi / HKKK ja RUN Pellervon Päivä Helsinki.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Suomen tieteen tila ja taso 2009 ja tutkimuksen kansainvälistyminen Johtaja Paavo Löppönen
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
Helsingin seudun yhteistyön arviointi 2008 kaupunginjohtaja Jussi Pajunen
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
KESKI-SUOMEN KEHITTÄMISEN HAASTEET
HKR HSY LiVi LVM STM Trafi YM YMK NASTA-tutkimusohjelman tutkimuskokonaisuus Tavoitteena kokonaisnäkemys talvirenkaiden käytön muutoksien vaikutuksista.
PÄIJÄT-HÄMEEN SOSIAALI- JA TERVEYSYHTYMÄ Ympäristöterveyskeskus Palvelusopimusneuvottelu Pentti Lampi Ympäristöterveyskeskuksen johtaja.
O PETUSMINISTERIÖ/Koulutus- ja tiedepolitiikan osasto/Ammattikorkeakouluyksikkö/as / /1. Rakenteellinen kehittäminen Ammattikorkeakouluja muodostettaessa.
Kouluterveyskysely 2011 Salon prosenttiosuudet Elinolot ja terveystottumukset Peruskoulun 8. ja 9. luokan oppilaat Lukion 1.ja 2. vuoden opiskelijat Ammatillisten.
Iltapäivän raporttiin käytettävän ajan puolittaminen
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Alkoholijuomien hintakehitys 2010 Marke Jääskeläinen
FORUM Rengasfoorumi 2011 Jarmo Nuora JOHDATUS TALVIKAUDEN RENGASTURVALLISUUTEEN Jarmo Nuora, puheenjohtaja Autonrengasliitto ry Rengasfoorumi.
Yritysraportti Tulokset (päivitetty ) Vastaajamäärä (N) = 75
Kuntien lukumäärä 2017 asukasluvun* mukaan
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Suomen kaupunkien kehitys
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Pohjois-Karjalan Trendit Talouskatsaus 2/2017
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
Ulkomaalaiset Lapissa
25/12/2018.
Talvirenkaiden kunnon kehittyminen
Sopimuspalokuntabarometri 2017
Ulkomaalaiset Lapissa
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Esityksen transkriptio:

Mikko Malmivuo

1. Kirjallisuustutkimus nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista 2. Kirjallisuustutkimus nastarenkaiden vähentämisen liikenneturvallisuusvaikutuksista 3. Arvio Helsingin kantakaupungin nastarengasmääräysten vaikutuksesta koko Suomen kitkarengasasteeseen 4. Arvio nastarenkaiden vähentymisen vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen Suomessa Tutkimuksen keskeisimmät kohdat:

 Suomi:  Jouko Lahti 2008: tutkijalautakuntien tutkimissa onnettomuuksissa 13,4 % aiheuttajista käytti kitkarenkaita, liikennevirrassa kitkarenkaita 11,0-11,5 %.  Ruotsi:  Öberg & Möller 2009: Kaikilla talvikeleillä nastarenkaat laskevat onnettomuusriskiä 5 % kitkarenkaisiin verrattuna, mutta peräti 21 % keski-eurooppalaisiin kitkarenkaisiin verrattuna.  Strandroth & muut 2011: Nastarenkaat vähentävät talvikeleillä jopa 42 % kuolonkolareita kitkarenkaisiin verrattuna

 Norja:  Liikenneturvallisuuden käsikirja 2009:

HUOM! Talvihoito lisääntyi!

HUOM! Talvihoito lisääntyi!

* Varsinais-Suomi, Kanta-Häme, Päijät-Häme, Kymenlaakso

X 2 = Kitkarenkaiden osuus kaksinkertaistuu kantakaupungissa X 3 = Kitkarenkaiden osuus kolminkertaistuu kantakaupungissa

 Mallissa kerätään tietoa talvikelien yleisyydestä Suomessa ja lisätään tähän yhtälöön edellä esitettyjä arvioita siitä, mikä on nasta- ja kitkarenkaiden turvallisuusero eri keleillä  Mallin laskenta on vielä kesken

 Nasta- ja kitkarenkaiden liikenneturvallisuuseroista löytyy hyvin monenlaista tietoa, mutta uskottavimmin nastarenkaat laskevat hvj-onnettomuusriskiä talvikeleillä 4-6 % kitkarenkaisiin verrattuna  Liikenneturvallisuusvaikutusten kannalta on hyvin merkittävää se, liittyykö nastarenkaiden vähentäminen vain kantakaupungissa asiointiin vai liittyykö siihen kansallinen asennemuutos kuten Norjassa!