Dynaamista kristinuskoa Afrikassa Auli Vähäkangas
Kristinuskon painopisteen muutos etelään Lähetys ja kolonialismi. 1800-luvulla kristinusko oli saavuttanut sillanpääasemat lähes kaikkialla maailmassa. Kun vastuu kirkoista siirtyi hiljalleen paikallisiin käsiin, siitä seurasi monesti valtava kasvu. Etelän kirkot kasvavat usein sekä suhteellisesti että absoluuttisesti (vrt. väestöräjähdys).
Globaalin kristinuskon tilastoja Kristittyjen lukumäärä miljoonissa maanosittain (Barrettin mukaan)
Kristittyjen määrän kasvu Ovambossa suomalaiset lähetit paikalle 1870 Ambolaiset “puskaopettajat” 1880-l. lähtien 1. kuninkaat kastettiin ambolaiset koulutetut opettajat 1916 ambopapit 1925 Leonard Auala piispaksi 1963
Painopiste Afrikassa 1980-luvun alkupuolelta lähtien suurin osa maailman kristityistä länsimaiden ulkopuolella. Kristinuskon demografinen keskipiste on nyt Malissa Timbuktun lähellä, ja siirtyy 50 metrin päivävauhtia kaakkoon.
Auli Vähäkangas, University of Helsinki YOMA projektin suunnittelu 2012
Miten uskonnolliset yhteisöt voivat tukea nuoria?
Nuoret pois marginaalista!
Naiset Kristukselle ryhmä Kamerunista Tuore väitöskirja (Bue Kessel 2014) Keskeinen tulos: Naiset saavat roolin ja voivat tukea toisiaan seurakunnassa, vaikka kotona ovatkin miehen kontrollin alaisia. Aktiivinen osallistuminen diakoniaan ja muuhun auttamiseen omassa yhteisössä.
The Circle of Concerned African Women Theologians Afrikkalaisten naisteologien vuonna 1989 perustama verkosto, jonka tarkoituksena on kannustaa teologiseen ajatteluun ja tutkimukseen ja julkaisuun. Tuloksena syntyi vahvaan kerrontatraditioon pohjautuvaa afrikkalaista feministiteologiaa. Naiset tulkitsivat kontekstuaalisesti Raamatun tarinoita (erityisesti Raamatun naisia) oman aikansa ja ympäristönsä näkökulmasta käsin
Käsiteltyjä aiheita Cicle:ssä Dynaamisen tulkinnan kohteena on ollut kirkon virka, naisen rooli ja asema afrikkalaisessa kirkossa. Viime vuosina hiv/aids on nostanut esille tarpeen luoda teologiaa, joka käsittelee seksuaalisuutta afrikkalaisen maailmankuvan kautta.
Miesten rooli Afrikan kirkoissa? Papit ja muut johtajat paljolti miehiä Miesten määrä aktiiviseurakuntalaisista vähenemässä Miten saada miehiä mukaan vapaaehtoistoimintaan? Esimerkki saattohoidon vapaaehtoisista Tansaniassa, rekrytointisääntö: yksi nainen ja yksi mies samalta kylältä!
Saattohoidon vapaaehtoisia 13