Yrjö Mattila Puheenjohtaja, Suomen Sosiaalioikeudellinen Seura ry

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Toimeentulotuki 2012 Ari Virtanen THL1.
Advertisements

Toimeentulotuen menot 2010 Ari Virtanen.
Leikkaukset koulutuksesta ja tutkimuksesta. Leikkaukset koulutukseen ja tutkimukseen tällä hallituskaudella Leikkauksia on tehty • laskennallisista valtionosuuksista,
Sosiaalimenot ja rahoitus 2010
Työuran pituus Ydinindikaattorit
Palkkatuki.
HAVAINTOJA SOTE-VERTAILUSTA
KESKUSTELLAANKO KOKOOMUKSESSA PERUSTULOSTA? - EI TÄLLÄ HETKELLÄ Harri Jaskari kansanedustaja Kokoomuksen eduskuntaryhmä.
Akavalaisten työaikakäytännöt esimerkkejä jäsenliitoista
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Hannu Virtanen Selkokielen tarvearvio 2014
Toimeentulotuen vuositilasto 2010 Ari Virtanen.
Köyhyys ja asuminen Vuokra-asumisen tulevaisuus Suomessa -seminaari
Onko mahdollista yhdistää Vihreä verouudistus ja tuloerojen kaventaminen? Anni Sinnemäki
Syysliittokokous Olli Luukkainen
Sosiaaliturvan viidakossa
Oikeus hoivaan ? Perusoikeusseminaari Laura Kalliomaa-Puha.
EU ja raha: Budjetin synty Tulot ja menot.
HE 112/2013 Hallituksen esitys eduskunnalle valtion talousarvioksi 2014 Työelämä- ja tasa-arvovaliokunnan asiantuntijakuuleminen Erityisasiantuntija.
62-vuotiaana vanhuuseläkkeelle Työttömyysturvalain mukaisilla lisäpäivillä olevalla henkilöllä on oikeus työeläkelakien mukaiseen vanhuuseläkkeeseen.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Määräaikaiset työsuhteet Työvoiman työssäolo iän mukaan 2011 Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimuksen 2011 aineisto Akavalaiset.
Perustulo Mitä se maksaa?. Esitettyjä väitteitä Perustulo kaksinkertaistaa valtion menot Perustulo vie rahat hyvinvointipalveluista Perustulo pakottaa.
Psykoterapia ja avohoito on edullista
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
SOVITELTU PÄIVÄRAHA VÄHÄN NIIN KUIN PERUSTULOAKO?
Huomattavaa kasvua eläkkeissä Mikko Kautto, tutkimusosaston osastopäällikkö Työeläkepäivän tiedotustilaisuus
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Suuri koulukeskustelu Suuri koulukeskustelu Kunnanjohtaja Olli Riikonen.
Köyhyys ja t Osallistava sosiaaliturva ja perusoikeudet
Tutkimusosasto Perusturvan kipupisteet ja Kelan asiakaskyselyt Pertti Honkanen
Akava tyrmää vuorotteluvapaa- korvausten leikkaamisen
Suomalaisen perusturvan taso ja toimeentulo-ongelmat Olli Kangas kela.
1 Akavalaisten ja kaikkien palkansaajien palkkatietoja Lähde: Tilastokeskus n Palkkarakennetilasto 2007, diat 2-24 n Sektorikohtaiset palkkatilastot.
Toimeentulotuki 2013 Ari Virtanen THL1.
Julkisen talouden sopeutus ja palkkaverotus
Vihreiden tavoitteet sosiaaliturvan uudistukselle 1.Perusturvaa parannettava 2.Henkilökohtaisuutta vahvistettava 3.Byrokratiaa vähennettävä 4.Työnteon.
Toimeentulotuen menot 2011 Hannele Tanhua Toimeentulotuen menot / Hannele Tanhua1.
© SUOMEN AKATEMIA 1 Julkisen tutkimusrahoituksen toimijat Suomessa.
Sosiaalinen luototus Kuntakyselyn osaraportti Ari Virtanen THL1.
Sosiaaliturvan ABC toimittajille Kela lainsäädännön toimeenpanijana
Yksityinen palvelutuotanto sosiaali- ja terveyspalveluissa 2009
Sosiaalimenot ja rahoitus 2012 Hannele Tanhua, Nina Knape Tilastoraportti 4/2014. Suomen virallinen tilasto, Sosiaalimenot. THL
Toimeentulotuen menot 2012 Hannele Tanhua THL1.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Toimeentulotuen vuositilasto 2011 Hannele Tanhua THL1.
Opintotuki, työ- ja kansaneläke, työttömyyskorvaukset.
Suomen sosiaaliset ihmisoikeudet suhteessa Euroopan Neuvoston ja YK:n taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeviin sopimuksiin (peruskirja/TSS.
Perustoimeentulotuki siirtyy Kelaan – miten asiakas saa sosiaalityön palvelut? Eduskunta, Pikkuparlamentin Kansalaisinfo Minna Kivipelto, THL.
Hallitusohjelman vaikutukset haavoittuvassa asemassa oleviin Pasi Moisio Sosiaalipolitiikan tutkimusyksikkö Järjestelmät -osasto Terveyden ja hyvinvoinnin.
1 Vammaislakien yhdistäminen Keijo Kaskiaho Kouvolan Vammaisneuvosto Keijo Kaskiaho.
Toimeentulotuen menot 2015 Hannele Tanhua Toimeentulotuen menot 2015 / Hannele Tanhua
Onko Suomen perusturva riittävä?
Kansalaisaloite työeläkeindeksin palauttamisesta palkkatasoindeksiksi
ASUMISPERUSTEINEN SOSIAALITURVA -Työpaja I Puhdas pöytä
Hannele Tanhua & Sirkka Kiuru
Köyhyys ja lapsen oikeudet
Kotikunnan rekisteröinti maistraatissa
HYVINVOIN- TIVALTION KEHITYS Ja SOSIAALI- POLITIIKKA.
Viitebudjetit ja köyhyyden mittaaminen
Kelan vakuuttamispäätökset
Lisääkö ruoka eriarvoisuutta?
POHJOIS-POHJALAISTEN HYVINVOINTI: 4. Taloudellinen toimeentulo
Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta
Toimeentulotuki 2012 Ari Virtanen THL.
Valtionveronalaiset tulot kunnan asukasluvun mukaan 2016
Valtionveronalaiset tulot kunnan asukasluvun mukaan 2017
Asumistuki ja toimeentulotuki
Oikeus sosiaali- ja terveyspalveluihin, sosiaaliset ihmisoikeudet ja Suomi Päivä: tiistai   Ohjelma Seminaarin avaus, Tutkimusprofessori.
Esityksen transkriptio:

Yrjö Mattila Puheenjohtaja, Suomen Sosiaalioikeudellinen Seura ry Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitean päätös asiassa Complaint No 88/2012 Suomen Sosiaalioikeudellinen Seura v. Suomen valtio ”Mihin perusturva riittää”, Pikku Parlamentti 27.2.2015 Yrjö Mattila Puheenjohtaja, Suomen Sosiaalioikeudellinen Seura ry

Uudistettu Euroopan sosiaalinen peruskirja Tuli Suomessa voimaan 2002 Suomi ratifioi sopimuksen eduskunnan säätämällä lailla Peruskirja sisältää säännöksiä sosiaalisista ihmisoikeuksista Artikla 12 sääntelee sosiaaliturvaa, sitoo Suomea Vrt. Suomen perustuslain 22 §, joka edellyttää perus- ja ihmisoikeuksien turvaamista (sisältää myös peruskirjan mukaisten perusten perus- ja ihmisoikeuksien turvaamisen??) Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitea valvoo peruskirjan säännösten toteuttamista Jäsenmaat raportoivat säännöllisesti peruskirjan velvoitteiden toteutumista Komitea tekee johtopäätöksiä ja antaa lausumia raporttien pohjalta: compliance/non-compliance Suomi saanut komitean johtopäätöksissä huomautuksia perusturvaetuuksien tasosta (mm. takuueläke) Huomautuksiin ei ole reagoitu

Järjestöillä mahdollisuus tehdä kanteluja Peruskirja antaa järjestöille mahdollisuuden tehdä kanteluja komitealle Suomi on ainoana maana avannut mahdollisuuden kansalaisjärjestöille tehdä kanteluita ”Kollektiivisten kanteluiden järjestelmä” SSOS -seura käytti mahdollisuutta verrata Suomen perusturvaetuuksien tasoa TSS –sopimuksen velvoitteisiin (Complaint 88/2012) Aiemmin Omaishoitajat ja läheiset liitto ry oli kannellut komitealle (Complaint 70/2011 ja 71/2011) Komitea antoi päätöksen SSOS –seuran kanteluun syyskuussa 2014 Päätös oli salainen 11.2.2015 jotta Suomen hallituksella olisi ollut aikaa ilmoittaa komitealle toimistaan päätöksen johdosta Tiettävästi Suomen hallitus ei ole ilmoittanut mitään

SSOS seuran kantelu ja komitea SSOS seura kanteli: SSOS: Suomen perusturva alittaa peruskirjan 12 § edellyttämän tason Suomi ei ole kehittänyt sosiaaliturvaa peruskirjan edellyttämällä tavalla, peruskirjan 12§3 Komitea katsoi, että työmarkkinatuki ja toimeentulotuki ovat 13 §1 artiklaan kuuluvia sosiaaliavustuksia. Artiklan 13§1mukaan sopimusvaltion tulee varmistaa, että jokaiselle, jolla ei ole riittäviä tuloja, annetaan riittävää apua ja sairaustapauksissa riittävää hoitoa.

Peruskirjan käsitteistä Ekvivalentti tulo saadaan jakamalla kotitalouden käytettävissä olevat rahatulot kotitalouden kulutusyksiköiden määrällä. Kulutusyksikköasteikossa kotitalouden ensimmäinen aikuinen saa painon 1, muut yli 13-vuotiaat henkilöt saavat painon 0,5 ja lapset (0–13-vuotiaat) saavat painon 0,3. Kulutusyksikköä kohti lasketuilla tuloilla ja kulutusmenoilla voidaan verrata kooltaan ja rakenteeltaan erilaisia kotitalouksia toisiinsa. Käytettävissä olevat rahatulot saadaan, kun bruttotuloista vähennetään maksetut tulonsiirrot (välittömät verot, sosiaaliturvamaksut ja pakolliset eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut Tulot ovat kyseisen vuoden aikana kertyneet käytettävissä olevat tulot yhteensä.

Komitean näkemyksiä Peruskirjan artiklan 12§1 mukaan kaikilla kansalaisilla on oikeus sosiaaliturvaan. Sosiaaliturvaa verrataan kunkin jäsenmaan ekvivalenttiin mediaanituloon Sosiaaliturvaetuudet määritellään sopimuksen 12 § mukaan ja sosiaaliavustukset sopimuksen 13 § mukaan Etuuksien tason tulee sekä sosiaaliturvaetuuksissa että sosiaaliavustuksissa olla vähintään 40-50 % mediaanitulosta Suomessa 50 % ekvivalentista mediaanitulosta oli vuonna 2013 970 €/kk ja 40 % 776€/kk yhdelle hengelle.

Komitean johtopäätös Kaikkien perusturvasosiaaliturva-etuuksien taso jää alle 40 % ekvivalentista mediaanitulosta. Taso on selvästi riittämätön artiklan 12§1 mukaan Komitean ei tarvitse harkita lisäetuuksien kuten sosiaaliavustusten ja asumistuen mahdollista vaikutusta. On olemassa peruskirjan artiklan 12§1 rikkomus. Sosiaaliavustukset (työmarkkinatuki ja toimeentulotuki) alittavat huomattavasti 50 % ekvivalentista mediaanitulosta On olemassa 13§1 rikkomus

Johtopäätös II Artiklan 12§ 3 rikkomusta ei ollut tapahtunut Pääsyy oli vuosina 2011 – 2013 tapahtuneet perusturvan parannukset: Puolison tulon poisto työmarkkinatuessa ja takuueläke Suomen katsottiin pyrkineen kehittämään sosiaaliturvajärjestelmää, vaikka perusturvaetuuksissa olikin huomattavaa alitusta

STM:n kanta, jatkotoimet Komitea tarkastelee yksittäisten etuuksien, kuten sairauspäivärahan tai työmarkkinatuen, tasoa suhteessa suomalaisten keskituloon. Tällä perusteella se on todennut vähimmäisetuudet liian mataliksi. Suomi arvioi vähimmäisturvan riittävyyttä toisin, koska Suomessa sosiaalietuudet, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ja erilaiset terveydenhuollon maksukatot muodostavat kokonaisuuden. Lisäksi komitea tarkasteli ratkaisussaan toimeentulotuen määrää ainoastaan toimeentulotuen perusosan perusteella eikä ottanut arviossaan huomioon lähes poikkeuksetta maksettavia toimeentulotuen muita osia.  Yksittäisen etuuden taso ei ole hyvä mittari tuen riittävyydelle, koska Suomessa toimeentulo voi koostua esimerkiksi työmarkkinatuesta, asumistuesta ja toimeentulotuesta. Lisäksi muun muassa julkisilla terveyspalveluilla ja reseptilääkkeillä on omat maksukattonsa, jotka rajaavat asiakkaan terveydenhuoltokustannukset kohtuulliselle tasolle. Next step: Komitean päätös menee Euroopan Neuvoston ministerineuvoston käsittelyyn Neuvosto voi antaa suosituksia Suomelle päätöksen toteuttamisesta (ei kuitenkaan sitovia määräyksiä??)

Euroopan sosiaalisten oikeuksien komitean kannanottoja luvuissa Köyhyysrajat (laskettu Tilastokeskuksen luvuista) 60 % medinaanitulosta 14 214€/v 1 184/€ kk 50 % mediaanitulosta 11 845€/v T. 987 EN970 40 % mediaanitulosta 9 476 T.790 EN776 Etuudet 2013, €/kk Brutto Netto Peruspäiväraha/työmarkkinatuki 697,89 € 578,58 € Sairausvakuutuksen päivärahan vähimmäismäärä* 594,25 € 505,62 € Vastaa vanhempainpäivärahojen vähimmäismäärää. Sairauspäiväraha voi olla tietyissä tilanteissa pienempikin Takuueläke 738,82 € Toimeentulotuen perusosa 477,26 €

Päätöksen mukaan em. etuudet alittavat 40 % mediaanitulosta (koskee kaikkia neljää etuutta). Asumistuki ym. eivät vaikuta moitteeseen. Korotustavoite olisi nettosummissa suunnilleen (karkea arvio) Peruspäiväraha / työmarkkinatuki 200,00 €/kk Sairausvakuutuksen päivärahan vähimmäismäärä 270,00 €/kk Takuueläke 40,00 €/kk Toimeentulotuen perusosa 300,00 €/kk Verotuksen vuoksi bruttotason korotustarve olisi suurempi kolmessa ensin mainitussa etuudessa.

Täsmällisempi arvio: Kokeillaan seuraavia korotuksia perusturvaan vuoden 2013 tasossa. Korotukset on mitoitettu siten, että nettokuukausitulo keskimääräisellä kunnallisveroprosentilla vastaisi suunnilleen 40 %:n köyhyysrajaa, 776 euroa/kk. Laskelma on tehty vuoden 2012 aineistossa vuoden 2012 indeksitasossa. Työttömien perusturva 44,80 €/pv 963,20 €/kk Sairausvakuutuksen minimipäiväraha 38,50 €/pv 962,50 €/kk Takuueläke 776,00 €/kk Toimeentulotuen perusosa yksin asuvalle 776,00 €/kk

Mitä maksaisi? Tilanne 2013 Reformi Työttömyysturvamenot 3 457 4 178 Lisäkustannus 722 milj.€ Sairausvakuutuksen päivärahat, vakuutetuille 1 416 1 472 Lisäkustannus 56 milj.€ Kansaneläkemenot 2 251 2 293 Lisäkustannus. 42 milj.€ Veronalaiset bruttomenot 820 milj€ Eläkkeensaajien asumistuki 424 416 Vähennystä -8 milj.€ Yleinen asumistuki 579 491 Vähennystä -87 Toimeentulotuki 599 2 141 Lisäkustannus 1 542 milj€ Verot (koko väestö) 31 434 31 665 Lisäkustannus 230 milj€ Koko väestön nettotulo 108 582milj. V Lisääntyy muutoksilla 110 622 milj. Nettotulot lisääntyvät etuuksien saajille 2 040 milj.€

Kommentteja muutoksista: Työttömyysturvassa korotuksen hinta on melko suuri. Sairausvakuutuksessa ja takuueläkkeissä bruttomenojen kasvu olisi siedettävä. Veronalaisten bruttomenojen kasvusta (820 milj. euroa) osa korvautuisi verojen kasvulla (230 milj. euroa) ja asumistukien pienentymisellä (95 milj. euroa). Nettomenojen kasvu olisi siten noin 500 milj. euroa.

aikuisen perusosiin rajoitettaisiin. Toimeentulotuessa menojen kasvu olisi huomattavan suuri, noin 1,5 miljardia euroa. Vaatimus, että toimeentulotuen perusosan pitäisi olla 40 % köyhyysrajasta, johtaa melko lailla epärealistisiin tuloksiin. Mallilaskelman mukaan korotus lähes kolminkertaistaisi toimeentulotukea saavien kotitalouksien lukumäärän. Laskelmasta voisi tehdä realistisemman, jos korotuksen vaikutusta muiden perheenjäsenten kuin ensimmäisen aikuisen perusosiin rajoitettaisiin. Laskelmat on tehty 40 % köyhyysrajan mukaan. Komitean päätöstä voi tulkita myös niin, että tavoitteena on 50 % eikä 40 % köyhyysrajasta. Huom! Laskelmassa ei ole otettu huomioon työnantajille maksettavia sairaus- ja äitiyspäivärahoja.