Sairaalapalvelujen päällikkö Tuula-Anneli Sirén

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Portfoliopohja oppilaiden käyttöön
Advertisements

SPL Päätoimisten Coaching-ohjelma
Sujuvat hoitoketjut – totta vai tarua
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen peruskoulutuksen valtionavustushankkeet Tuija Laukkanen
Läpäisyhankkeet ja ammatillisen koulutuksen kehittäminen
Kokemuksia päihdepalveluiden yhteistyöstä psykiatrian ja perusterveydenhuollon kanssa Anneli Raatikainen.
Tämä on SUUNTA-työkalun käyttöön opastava diaesitys
Ilman jatkuvaa kehitystä ja muutosta tulevaisuus on epävarma Konkreettisia askelia, joilla saavutamme visiomme Arvot Missio Perustehtävä Visio Millainen.
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Alustava liiketoimintasuunnitelma
LC Finland Internet Heltech Pertti Lehtinen.
Verkko-opetuksen tukipalvelujen laadunvarmistusta
Pardian jäsentutkimus 2013: Työssäjaksaminen koetuksella jatkuvassa muutoksessa 1.
IkäONT kehittämisteemoja opinnäytetyöaiheiden pohjaksi lokakuu 2012.
Korkeakoulujen arkkitehtuuripäivä Helsinki
LEAN JA PUHTAUSPALVELUT
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
TÖIDEN PRIORISOINTI JA AJAN HALLINTA
Anne Eronen-Lindeblad
Kotipalvelut Eija Bouras Ky
Solita.. Juha Salonen Concept Designer Palveluhakemiston ammattilaiskäyttöliittymän testaus.
Kotihoidon asiakkaat marraskuussa 2013
Lahden kaupungin vanhusten kotihoidon palvelujen uudistaminen tarinateatterin keinoin Prosessi liittyy Lahden kaupungin "Kotiin kohdistuvien palveluiden.
Teemaryhmä Opintoasiainpäivät Sihteeri Tuula Kivistö
SYÖMISHÄIRIÖISTEN OSASTOHOITO LASTENPSYKIATRIAN KLINIKASSA
Marja Toivonen gsm Tuumasta toimeen – seminaarin päätös Aktiivi
Turun ammattikorkeakoulun kirjasto - puheenvuoro käyttäjäkyselystä Eija Suikkanen
Mitoitus yhteistyönä OPS-työ ja mitoitus Oulu Katariina Alha/W5W.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Ohjelmistotekniikka - Tenttiin valmistautumisesta Kevät 2003 Hanna-Kaisa Lammi LTY/Tite.
PORIN KOTISAIRAALA Kotona loppuun asti/Moniammatillinen tiimityö
Hoitotakuun toteutuminen käytännössä
Suotuisan oppimistarinan rakentaminen ET- koulutus/T3/ Tapio Malinen.
TRAPPAN Portaittain töihin välityömarkkinoiden kautta Projektipäällikkö Johanna Torppa Projektikoordinaattori Merja Virkkala.
Polun pyöreä pöytä Eero Tuomenoksa Polku Eero Tuomenoksa Ohjelma 18:00 Polun tämän hetken tilanteen esittely 18:50 Polun kehityssuunnat.
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
− työkalu toiminnan suunnittelun ja suunnitelman arvioinnin tueksi
MONIALAINEN LIIKKUVA TUKI HAJAUTETTUUN ASUMISEEN Arviointityöskentely
Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut 2013 Riikka Väyrynen ja Raija Kuronen Sosiaalihuollon laitos- ja asumispalvelut
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
HPH konferenssi Turku 2011 Improving health gain orientation in all services: Better cooperation for continuity of care Koordinaattori Virpi Honkala, STES.
Ea Hoitojonojen saattaminen erikoissairaanhoitolain edellyttämään tilaan mennessä Suunnitelma Tiedoksi: sote-johtoryhmä
Asikkalan vuodeosasto Tiina Nikula-Holttinen
1 Mielipidekysely terveyspalvelujen tuottamisesta.
Viestintäsuunnitelma
Lääkärikierron sujuvoittaminen
Tiedon hyödyntämisen evoluutio. Tieto työvälineenä Valtaosa kaikkien työn kannalta tärkeästä tiedosta tallennetaan yhteisiin tietojärjestelmiin Tietoa.
Toimitusketjun kehittämisprojekti ** poista tämä sivu ** Katso käyttö- ja täyttöohjeet erillisestä opiskelijan ohjeesta.
Miten laatutyöhön sitoutetaan?
Sujuvampi osastokierto neurologian osastolla
LÄÄKÄRINKIERTOJEN SUJUVOITTAMINEN OSASTOLLA 11K
ESH / Yleislääketieteen akuuttiosasto
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Iltapäivän raporttiin käytettävän ajan puolittaminen
ENNAKKOILMOITUS Miksi Miten Milloin Mihin.
Kansallisten palveluiden kehitystyön ohjaus Pekka Linna.
Varhain tehtävät ratkaisut keventämään työkuormitusta
Imatran kaupungin organisaatiouudistus
Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 Sami Fredriksson & Simo Pelanteri Psykiatrinen erikoissairaanhoito 2012 – Tilastoraportti 5/20141.
Liikeidean esittelyohje
Kiusaamiskysely 2014 Syksy.
Projektityökurssi KLTITE05SU/OH Projektitöiden seminaariohjeet.
A SVA - HOITAJAN TYÖ M ARTINLAAKSON TERVEYSASEMALLA.
Turkulaisten VSSHP:n käyttö tammi- heinäkuussa 2016
Dialyysiyksikkö
Arvioinnista arkipäivää
Miten sosiaalityöllä tulisi vastata asiakkaiden tarpeisiin?
Ylihyvää elämää Vaasan kotihoidon strategia
Esityksen transkriptio:

Sairaalapalvelujen päällikkö Tuula-Anneli Sirén 11.2.2015 Peruspalvelukeskus Oiva Lean Green belt: Kotiutusprosessin sujuvuuden parantaminen Sairaalapalvelujen päällikkö Tuula-Anneli Sirén 11.2.2015

Lean Six Sigma Projektin CHARTER Projektin nimi Kotiutusprosessin sujuvuuden parantaminen Champion / PO Aino Eerola Peruspalvelukeskuksen johtaja Vastuuhenkilö Sairaalapalvelujen päällikkö Tuula-Anneli Sirén MBB / BB Laatukeskus Juha Isomäki Sähköposti tuula-anneli.siren@oivappk.fi Ydintiimi Os.lääkäri Outi Hämäläinen, Aoh:t Lena Marttinen ja Jani Rehn, Kotiutusohj. Outi Karjalainen, fysioterapeutti Tarja Mäkelä Puhelinnumero 044-780 2325 Organisaatio Peruspalvelukeskus Oiva Aloitus pvm 16.9.2014 Päätös pvm 11.2.2015

Lean Six Sigma Projektin CHARTER Business case Tavoitteena on Oivan vuodeosastoilla parantaa kotiutusprosessin sujuvuutta. Tämän työn toinen tavoite on ollut oppia tekemään tämä työ Lean ajattelun kautta. Lean on japanilaista alkuperää oleva ajattelutapa, filosofia ja elämäntyyli, jonka alkuperä on Toyotan tuotantojärjestelmässä. Leanin olennainen asia on lisäarvon tuottaminen asiakkaalle. Ensisijainen tapa päästä tähän on eliminoida hukkaa. Hukka on Leanin termi mille tahansa, mikä vie aikaa mutta ei tuota lisäarvoa asiakkaan kannalta. Miten kotiutusprosessin parantaminen näkyy tässä työssä. Kotiutusprosessin parantaminen toteutuu kaizen eli jatkuvan parantamisen tavoitteella. Tämä työ on alku tälle prosessille. Japanilaisen Lean-näkemyksen mukaan lyhytnäköisyyttä tulisi pyrkiä välttämään ja enemmän meidän tulisi pyrkiä pitkän aikavälin ratkaisuihin, joihin tulisi investoida. Näin saavutetaan jatkuvuus ja voidaan tuottaa enemmän lisäarvoa asiakkaille. Ensisijainen lähestymistapa prosessien parantamiseen on hukan eliminointi. Tämä työ tukee Lean näkemystä ja johtopäätöksissä perustelen niitä investointi tarpeita pitkälle aikavälille, Jotka tuottavat lisäarvoa asiakkaillemme/potilaille, mutta myös osaltaan poistavat hukkaa. Kotiutusprosessin sujuvuuden parantamisen hukka on odottaminen. Kaikki odottaminen on käytännössä hukkaa ja lisäarvoa tuottamatonta.

Lean Six Sigma Projektin CHARTER ONGELMAN ASETTAMINEN: Ongelma on, että Peruspalvelukeskus Oivan terveyskeskussairaaloiden vuodeosastolla on potilaita, jotka jonottavat jatkohoitoa tehostettuun palveluasumiseen, dementiahoitoon tai vanhainkotiin, tämä tuottaa tarpeetonta hukkaa Niin organisaatiolle kuin potilaalle. TAVOITTEEN ASETTAMINEN: Tämän projektin tavoitteena on tuoda esille mikä on kotiutusprosessi. Jotta kotiutusprosessi sujuu tavoitteellisesti tulee organisaation työntekijöiden tietää kotiutusprosessin eri vaiheet ja siihen liittyvät rajapinnat eri yksiköiden välillä. Yhtä tärkeää on saada kotiutuva asiakas/potilas kuin omaiset mukaan kotiutusprosessiin. Kun potilas tulee osastolle, tulee arvioida, mikä on tämän hoitojakson tarkoitus potilaan kannalta, mihin pyritään ja mitkä ovat keinot siihen. Tässä työssä tuon esille mikä on ollut nykytila ja onko projektin kohteena ollut vuodeosasto edistynyt verrattuna muihin vuodeosastoihin. Kuinka paljon hukkaa ongelma tuottaa Peruspalvelukeskus Oivalle. Mitä tulisi tehdä, jotta vältyttäisiin tarpeettomalta hukalta. Prosessia mitataan säännöllisesti, jotta kaikki tietävät missä mennään. Hyödynnetään moniammatillsta osaamista organisaatiossa, jotta kotiutukset onnistuvat. Osastoilla ohjataan kotiutusta tarkistuslistan avulla. Perustetaan kotiutus/kuntoutus kotiin tiimit. Tiimissä on fysioterapeutti ja 2 lähihoitajaa. Sekä sosiaalikuraattorin panostusta lisätään osastoille, jotta tarpeetonta jonotusta ei osastoille tule.

Lean Six Sigma Projektin CHARTER Kotiutusprosessin parantamisen mittarit: Hoitojaksot, potilaiden tulo ja lähtömäärät kuukausittain, jonotusajan- ja määrän seuranta, tarkistuslistan käytön seuranta, asiakaspalaute, miten potilaat ja omaiset on otettu mukaan kotiutuksessa. Taloudellinen tarkastelu: Jokainen jonotus on hukkaa, yksihoitovrk maksaa kunnille keskimäärin 180 euroa. kuukauden jonotus=> 30 vrk x 180 euroa= 5400 euroa, 10 potilasta jonottaa turhaan sairaalaosastolla jatkohoitoa = 54 000 euroa/ kk 6 kk = 324 000 euroa 12 kk = 648 000 euroa 30 paikan vuodeosaston henkilöstömitoitus on 0,63 = 19 hoitajaa, 20 paikan vuodeosasto henkilöstömitoituksella 0,7 = 14 hoitajaa 10 paikan vähennyksellä saadaan parannettua henkilöstömitoitusta sekä Kotiutustiimin resurssointi 2 työntekijää ja kotihoitoon vahvistusta 3 työntekijää, 10 paikan osto tehostetussa palveluasumisessa on edullisempaa, kuin maksaa jonotuksesta. Mutta muutos edellyttää uuden toimintatavan opettelua, johon kaikkien tulee sitoutua !

Projektin riskit, haasteet ja oletukset Prosessilähtöinen toimintatapa ja organisaation kehittäminen, muutos tuo pelkoa ja muutosvastarintaa, niin hoitohenkilökunta sairaalatyössä kuin kotihoidossa, lääkärit ei sitoudu projektiin. Haaste vuodepaikkojen sujuva käyttö, paikkojen vähennystavoitteet onnistuvat hyvällä kotiutusprosessin toimivuuden kehittämisellä. Tämä edellyttää, että kuntapäättäjät, organisaation johto tukee muutosta, kaikki ymmärtävät joka taholla mistä on kysymys ja mitä tavoitellaan, mikä vaatii eri tahojen yhteistyötä onnistuakseen.

Keskussairaalasta Oivan osastoille potilasmäärät 2013

Keskussairaalasta Oivan osastoille potilasmäärät 2014

Peruspalveluskeskus Oivan vuodeosastojen hoitojaksojen vaihtelu ajalla syys- marraskuu 2014

Vuodeosastoilla 2014 tehdyt pitkäaikaishoidonpäätökset

Pitkäaikaispotilaiden ikäjakauma vuodeosastoilla 2014

Histogrammi vuodeosastojen kuormituksesta lokakuu 2014

Vuodeosastojen 1 ja 2 kuormitusprosentti ajalla 6.10.-19.10.14

Hollolan vuodeosastojen kuormituksen vaihtelu ajalla 6.10.-19.10.14

Pitkäaikaispotilaiden osuus vuodeosastolla vuosina 2007-2014

Kotiutuksen ohjaus, tarkistuslista käytössä

Lokakuun 2014 palvelutalojonotilanne Ho-Hä-Kä alue

Lokakuun 2014 dementiayksikköön jono Ho-Hä-Kä alue

Lokakuun 2014 vanhainkotijono Ho-Hä-Kä alue

Vuodeosastojen kuormitusprosentit vaihtelu eri osastoilla tammikuu 2015

Vuodeosastojen hoitojaksojen vaihtelu eri osastoilla tammikuu 2015

Hollolan vuodeosasto 1: tammikuu 2015 potilaiden tulo- ja lähtömäärät päivittäin

Hollolan vuodeosastojen jonotuspäivien otanta 7 jonossa, joista yksi on jonottanut jatkohoitoa heinäkuusta 2014 lähtien Uusia tulossa jonoon koko ajan, Onko jonotus tarpeen osastoilla ? Näitä jonotuspäiviä 17.7.2014- 4.2.2015 yhteensä 451= 811 80 euroa, 180 euron suoritteella.

Kotiutuksen ohjauskortti- tarkistuslistakäytössä

Kotiutusprosessin parantaminen Kaizen= jatkuva parantaminen, 5 WHYS, ongelman ratkaisemiseksi ja gemba= paikan päällä Kotiutusohj. koordinoi Kotiutus tiimi PHKS KOTI TK-OS Arv.käynnit nopeasti, Kotiutuspäivä on joka pv Siirto heti- 1 vrk Jonotusaika vaihtelee, hukka pois