Skills Finland ja valmennuksen tulevaisuus Eija Alhojärvi 12.5.2010
Skills Finland ry Perustettu vuonna 1993 Taustatahoina opetus- ja kulttuuriministeriö Opetushallitus ammatillisen koulutuksen järjestäjät keskeiset työmarkkinajärjestöt opettaja- ja opiskelijajärjestöt
Toiminnan tavoitteet Edistää tietoisuutta ammatillisen osaamisen merkityksestä ja sen arvostusta Parantaa ammatillisen koulutuksen tunnettavuutta ja vetovoimaa Parantaa oppimistuloksia ja edistää nuorten kiinnostusta yrittäjyyteen ja oman ammattitaitonsa jatkuvaan kehittämiseen Parantaa ammatillisen koulutuksen laatua ja edistää ammatillista huippuosaamista Edistää ammatillisen koulutuksen kansainvälistymistä Edesauttaa työelämän rekrytointeja
Skills Finland, organisaatio Jäsenistö Ammatillisen koulutuksen järjestäjät (62) Muut yhteisöjäsenet (25) Henkilöjäsenet (71) Yhdistyksen varsinainen kokous Touko – syyskuu Hallitus 20 jäsentä
Skills Finland, organisaatio Hallituksen työvaliokunta Timo Lankinen,(pj) Seija Rasku (vpj), Veijo Hintsanen, Pirjo Elo (asiantuntijajäsen), Eija Alhojärvi (siht) Hallituksen toimikunnat Valmennus, pj. Petri lempinen, STTK Yrittäjyys, pj. Martti Pallari, Suomen yrittäjät Abilympics, pj. Markku Aunola, Kiipulan ammattiopisto Skills Finland, toimisto Henkilöstö: 7+3+3
Ydintoiminnot Ammattitaitokilpailut Muu toiminta Taitaja9 – ammattitaitokilpailu peruskoulun 9-luokkalaisille Taitaja – ammattitaidon SM-kilpailut kilpailuvuonna 20 vuotta täyttäville tai nuoremmille TaitajaPLUS – ammattitaitokilpailu erityistä tukea tarvitseville WorldSkills – ammattitaidon MM-kilpailut alle 23-vuotialle Abilympics – erityistä tukea tarvitsevien ammattitaidon ikärajattomat MM-kilpailut EuroSkills – ammattitaidon EM-kilpailut alle 25-vuotiaille Muu toiminta Huippuvalmennus ja ammattitaitomaajoukkue Kilpailuasiantuntijoiden koulutus Tutkimus-, kehittämis- ja julkaisutoiminta
Toiminnan periaatteita Kullakin kilpailulla on oma roolinsa ja tehtävänsä kilpailujärjestelmässä Toiminta kytkeytyy tiiviisti kansallisiin ammatillisen koulutuksen kehittämistavoitteisiin Tuloksia voidaan hyödyntää kaikessa ammatillisessa koulutuksessa (ml. erityisopetus) Toiminta tapahtuu kansallisissa ja kansainvälisissä verkostoissa Suomi toimii aktiivisena jäsenenä kansainvälisissä ammattitaitokilpailutoiminnan järjestöissä (WSI,IAF ja ESPO)
Ammatillisen koulutuksen kehittäminen, esimerkkejä Yrittäjyyden edistäminen Perusopetuksen näytöt Ammatillisen koulutuksen kansainvälistyminen Opintopolut – opinto-ohjauksen kehittäminen Huippuosaamisen HOPSit
Huippuvalmennusverkosto 1 2 3 4 Huippuvalmennusverkosto 1. Skills Finland ry 2. lajipäälliköt ja valmennusyksiköt 3. valmentajat ja valmennusyritykset 4. valmennettavat 40 lajia 40 lajipäällikköä 50 valmennusyksikköä 100 valmennusyritystä 200 valmentajaa 200 valmennettavaa
Huippuvalmennuksen aikataulu WSC2009 Perusvalmennus (1/2008 – 8/2008) 5 – 10 valmennettavaa / laji valmennus tapahtuu pääasiassa oppilaitoksissa, osittain yrityksissä Huippuvalmennus (9/2008 – 12/2008) noin 3 valmennettavaa / laji valmennettavat yrityksissä, valmentajat oppilaitoksista Maajoukkuevalmennus (1/2009 – 9/2009) 1 valmennettava / laji, edustaa Suomea WorldSkills-kilpailussa valmennus jatkuu ja lisäksi mukaan tulevat maajoukkueleirit Maajoukkue- vaalmennus Huippu- valmennus Perus- valmennus
Huippuvalmennuksen tulevaisuus WSC-, EuroSkills- ja Abilympics- valmennuksen koordinointi Hyvät käytännöt opetuskäyttöön Kansainvälinen yhteistyö ESR-hanke päättyy 31.12.2010 Maajoukkueen rahoitus ja kilpailijoiden valinta ?
Ajankohtaista Skills-laivaseminaari M/S Silja Symphony 20.-22.5.2010 EuroSkills 2010, Lissabon 8.-12.12.2010 Taitaja2011, Kuopio 3.-5.5.2011 International Abilympics, Seoul 25.-30.9.2011 WorldSkills2011, Lontoo 5.-9.10.2011 Taitaja2012, Jyväskylä EuroSkills 2012, Spa, Belgia WorldSkills2013, Leipzig, 2.-7.7.2013
Skills competitions are promoted nationally because they: make known the various opportunities VET offers to all kind of students offer information on vocational qualifications and professions emphasize the importance of VET and vocational skills to the society, working life and individuals support to carry out educational reforms help to find ways to further develop VET make use of the experience gained from training top performers in developing the teaching of other students, also special groups
Skills competitions are promoted nationally because they: promote cooperation between education and working life and between VET institutions from cooperation networks on national and international level increase the internationalisation and working life orientation of VET strengthen mutual learning offer young people a way to develop into experts in their own professions offer everyone involved in the competitions a chance to develop their vocational competence and to operate in an training network of top excellence
Skills competitions are promoted nationally because they: offer to the organisations taking part an opportunity to indicate top excellence, product and service innovations and to gain appreciation and visibility to organisations and their products promote the employment of students, also those with special needs help to secure the availability of qualified work force and enhance the competitiveness of companies
Mitalistit kotimaan kamaralla
Partners