Koulusi e-Osaamisen itsearviointi: Avoimet oppimateriaalit ja yhteistyöverkot 30.9.2014 Kati Clements, (Henri Pirkkalainen) Veera Pensala Jyväskylän Yliopisto,

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Esimies verkossa Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Advertisements

TerveTie Tampereen ryhmä
Tekijänoikeudet Kati Ranta, Pekka Ranta Aducate 2009
Sosiaalinen media oppimisympäristönä Antero Aunesluoma työkalut, ympäristöt ja yhteisöt.
Sosiaalinen media linjakkaassa opetuksessa Henri Pirkkalainen & Kati Clements Global Information Systems.
Inno- opettajat ja pääkaupunkiseudun teknologiapolku
Kokemuksia ja kehitysideoita. PLE:N taustaa • Opiskelijat oman ympäristönsä suunnittelijoita ja ylläpitäjiä • Itseohjautuva oppiminen • Yhteisöllinen.
SOMETTAJA -hanke YHTEISÖLLISEN MEDIAN JA PILVIPALVELUJEN KÄYTTÖNOTTO SUUPOHJAN TOISEN ASTEEN OPPILAITOKSISSA HANKETOIMINTA YHTEISKUNTAA UUDISTAMASSA.
Oppimisaihiot ja standardointi Harto Pönkä,
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Sisältö • Visiointipäivän satoa • ACSI leirin tuloksia • Miten jatketaan eteenpäin.
Opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus TALIS 2013
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
1 Mittaamisen ja merkityksen ongelma? n Miten mitata –Osumat ja kävijämäärät n uudelleen lataamiset n proxyt n palomuurit –Asiakkaat ja asiakkaan toiminta.
T Software project – Final demo / 6 Metrix Workgroup Metrix Helsinki University of Technology Software Business and Engineering Institute.
TIETO- JA VIESTINTÄ- TEKNIIKKA OPETUKSESSA -opettajien täydennyskoulutus Johanna Karppinen Info
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
Clojure – this one goes to eleven!. Antti Virtanen Software Architect // Clojure oikeassa projektissa.
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
ASPnet-koulujen keskinäinen yhteistyö ja verkostoituminen Työpaja UNESCO-koulujen seminaarissa Opetushallitus Vetäjä: Tiina Sarisalmi.
Esteettömyys, käytettävyys ja saavutettavuus – tietoyhteiskunta kaikille Jyri Wuorisalo Avence Oy Pohjois-Savon tietoyhteiskuntastrategiaseminaari
FUAS Virtuaalikampus Tilannekatsaus Työryhmän jäsenet  Eva Forssén Laurea  Kari Kataja HAMK  Antti Kauppi FUAS-liittouma  Pirjo Kuisma.
Sosiaalinen media opetuksessa Pirita Nurmi Miksi? Yleensä lisämauste – etä- vai monimuoto? Ajasta ja paikasta riippumaton Antaa uusia välineitä.
EU monikielisyyttä edistämässä Hannele Nevalampi
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
Ammatillisen peruskoulutuksen virtuaalikouluhankkeiden seminaari Alustuspuheenvuoro keskusteluun
Post-Piloting Interview (Post-Piloting-Haastattelu) Last updated: , Bastian Fähnrich Haastattelussa perehdytään INMO-kurssin keskeisiin asioihin.
© Lexia Click to edit Master subtitle style Applikaatiokaupat palveluntuottajan kannalta DIMEKE.
Mistä voit anoa hyväksilukuja? muissa oppilaitoksissa suoritettuja kursseja aktiivinen koulun ulkopuolinen toiminta: esim. järjestö-, kulttuuri-, ohjattu.
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Sosiaalinen media kevyesti sulautettuna Hy / Antero Aunesluoma
Kielen opetuksen (tulevaisuuden)haasteet Petri Vuorinen vuorinen.wikispaces.com.
Customer projects integrated within curriculum at Media Engineering programmes Erkki Rämö EVTEK University of Applied sciences R&D Seminar Case:
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Avoimet oppimateriaalit Henri Pirkkalainen Global Information Systems.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
Natural Europe Winter School Yleisesittely. Keywords: natural history, environmental education, informal education, educational pathways, learning in.
Suomalaisen ammatillisen koulutusosaamisen vienti
SOSIAALINEN MEDIA MARKKINOINTIKANAVANA KASPER HAKUNTI.
Tulevaisuuden urheiluseurat
Bohemian opinion (1570) Finnish opinion (northern lights (aurora borealis) = ”revontulet” which is ”fires of fox”)
Päivi Paukku Language Centre
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Prosessiturvallisuuden kehittäminen on vahvasti tulossa. Mistä osaajat ? Turvallisuusosaaminen workshop Jarmo Paulamäki.
KNX - DALI harjoitus 2 Ryhmä ECG-ohjaukset TEHTÄVÄNANTO
Avoin data, TK ja virallinen tilasto
Reports in Apply / eAge system
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
OsaOppi IV– Osaamisen osoittaminen digitaalisilla osaamismerkeillä
Tulevaisuussuunnitelma Osa 3
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
" Opettajan näkemys korkeakoulujen IT-palvelusta "
Opettajan nimi | kurssin numero
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Piirrä muotokuva itsestäsi tai kaveristasi
Linkkejä hyviin menetelmiin
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Language proficiency requirements implementation in Finland
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
© Haaga-Helia StartUp School
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Sulautuvan opetuksen/oppimisen jatkumo
eTwinning -Euroopan suurin verkosto päiväkodeille ja kouluille
Esityksen transkriptio:

Koulusi e-Osaamisen itsearviointi: Avoimet oppimateriaalit ja yhteistyöverkot Kati Clements, (Henri Pirkkalainen) Veera Pensala Jyväskylän Yliopisto, Helsingin Yliopisto

Open Discovery Space Finland –tiimi Jyväskylä - Helsinki Kati Clements Jyväskylän yliopisto Veera Pensala Helsingin yliopisto Henri Pirkkalainen Jyväskylän yliopisto Jani Koivula Helsingin yliopisto

Koulujen eOsaaminen? Mitä ovat avoimet materiaalit (digitaaliset oppiaineistot) Materiaalit ja tukitoiminnot käytännössä Mitä on oppilaitoksesi eOsaamisen taso? Keskustelua Sisältö

Koulun eOsaaminen Aihepiirit: 1.Johtajuus ja visio 2.Tieto- ja viestintätekniikka opetussuunnitelmassa 3.Koulun TVT/ICT kulttuuri 4.Ammatillinen kehittyminen 5.Resurssit ja infrastruktuuri

Tieto- ja viestintätekniikka opetussuunnitelmassa

Johtajuus ja tulevaisuuden näkymät

Esimerkkikoulun tulos

Koulun eOsaamisen parantaminen: Avoimet oppimateriaalit & yhteistyöverkot

Avoimet oppimateriaalit (OER) OER (Open Educational Resources) ”technology-enabled, open provision of educational resources for consultation, use and adaptation by a community of users for non-commercial purposes” – UNESCO 2002 Such as: digital learning objects (full courses, modules etc.), articles, textbooks, software tools, simulations or animations, electronic textbooks, as well as syllabi, curricula and teachers’ guides Also: Digital educational resources

Licensing: Creative Commons You are free: to Share — to copy, distribute and transmit the work to Remix — to adapt the work Under the following conditions: Attribution. You must attribute the work in the manner specified by the author or licensor (but not in any way that suggests that they endorse you or your use of the work). Noncommercial. You may not use this work for commercial purposes. Share Alike. If you alter, transform, or build upon this work, you may distribute the resulting work only under the same or similar license to this one.

Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista Kokonaiset kurssit, joita saa uudelleenkäyttää ja muokata eri tarkoituksiin

Powerpointit yms Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista

Kuvat ja videotiedostot view: Esimerkkejä avoimista oppimateriaaleista

Esimerkkejä jatkuu – koulutuksen mobiilisovellukset Luontoportti Mobiilimikroskooppi eploop_natura/

Materiaalipankkeja ODS – kaikki oppiaineet OSR – luonnontieteet LRE – useita oppiaineita OER Commons – useita oppiaineita OpenScout – liiketoiminta LEMILL – useita oppiaineita Discover the Cosmos - Astronomia

Avoimet materiaalit ja sosiaalinen media Toiminnallisuuden laajentaminen olemassa oleviin alustoihin, sovelluksiin ja sivustoihin

learn.openscout.net Palvelujen niputtaminen

19 Materiaalien linkittäminen Sosiaalisessa mediassa

Open Discovery Space Portaali, joka pyrkii nitomaan yhteen viime vuosien avoimen opetuksen hankkeet, tarjoten: -avoimet materiaalit kouluille yhdistäen edelliset hankkeet -avoimet opintosuunnitelmat -avoin opettajayhteisö -vertaistuen työkalut -omien avoimien (tai suljettujen) tilojen luonti

Yhteisöjen perustaminen - Omalle koululle, opettajille - Kurssiin liittyen - Kansalliset ja kansainväliset yhtenäiseen ideoimiseen

ODS kouluyhteisö

Open Discovery Space & ISE tarjoaa Suomen kouluille Koulun eOsaamisen arviointi Räätälöity kuukausittainen uutiskirje Vertaistuki: Mahdollisuus opettajille osallistua kansallisiin ja kansainvälisiin ODS opettajayhteisöihin verkossa ja f2f workshopeissa Suomessa ja muualla Euroopassa Ystävyyskoulujen yhteistyösuhteiden muodostaminen haluttuihin kouluihin Euroopassa

Mitä ODS projektiin osallistuvalta opettajalta/koululta odotetaan? Hankkeet vievät minimissään aikaa vain lomakkeiden täyttämisen verran. Osallistuminen hankkeisiin ei velvoita muuhun. Sitoudut ainoastaan vastaanottamaan kuukausittaisen uutiskirjeen, jossa on linkkejä, ideoita, opetuspolkuja ja/tai tunti- ja jaksosuunnitelmia

Koulujen eOsaamisen arviointi Täytä lomakkeesta osiot: ja keskustele parisi kanssa koulujenne eroista 1.Johtajuus ja visio 2.Tieto- ja viestintätekniikka opetussuunnitelmassa

Koulujen eOsaamisen arviointi Täytä lomakkeesta osiot: Koulun TVT kulttuuri Ammatillinen kehittyminen Resurssit ja infrastruktuuri ja keskustele parisi kanssa koulujenne eroista

KIITOS!