Valtatie 4 kehittäminen Oulu-Kemi 10-2014
SYNTYY UUDENMAAN ULKOPUOLELLA 2/3 SUOMEN VIENNISTÄ SYNTYY UUDENMAAN ULKOPUOLELLA Kuva: Tiina Merikoski / Neljäs Kerros Lähde: Tullihallitus, muokattu AiRRport-konsepti / Eero Lunden Architecture 1/3
Barentsin ja Pohjoisen hankkeita Tuulivoima 33,924 mrd € Öljy ja kaasu 26,226 mrd € Liikenneinfrastruktuuri 24,774 mrd € Kaivosteollisuus 20,542 mrd € Ydinvoima 12,000 mrd € Vesivoima 7,260 mrd € Pertinteinen teollisuus 7,043 mrd € Julkiset 4,394 mrd € Matkailu 3,361 mrd € Sähköverkko 2,150 mrd € Kauppa 1,355 mrd € Bioenergia 0,958 mrd € Yhteensä 143,987 mrd € Suomalaisten yritysten pitäisi olla mukana tarjoamassa palveluita, urakoita jne.
Barentsin ja Pohjoisen hankkeita Norjan Veidnesiin jätti-investointi Öljyterminaaliin 12 Mrd € “…is scheduled to come on stream in 2018”. Kaivoshankkeita vireillä mm. Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa Kalaa 1 Mt/vuosi, tulevaisuu- dessa 4 Mt/vuosi rekoilla Suomen läpi LAP ELY, Jaakko Ylinampa 8.4.2017
Lapin Kansa 1.10.2014 Lapin Kansa 6.9.2014
Euroopan Unionin pohjoisin merkittävä talousalue Perämerenkaari on Pohjois-Skandinavian merkittävin teollisuuden, logistiikan, kaupan ja osaamisen keskus Vahvuutena luonnonvarat ja niiden jalostus, kasvava väestö sekä korkea koulutustaso Investoinnit alueelle tuovat tarpeen liikenneinfra-struktuurin kehittämiselle Alueellisen ja globaalin talouden muutosten haasteet elinkeinoelämälle ja infralle 6 Valtatien 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Botnian käytävä on Pohjois-Euroopan liikenteellinen selkäranka Osa Euroopan laajuista TEN-T ydinverkkoa, toteutus 2030 mennessä Muodostuu Pohjanmaan radasta ja valtatiestä 4 Suomen puolella Vaikutusalueella 3 milj. asukasta 70 % Suomen tuotannon arvonlisäyksestä syntyy alueella Vahvat kytkennät Perämeren vientisatamiin, rajanylitys-paikkoihin sekä lentoasemiin Valtatien 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Valtatie 4 Oulu-Kemi osana Suomi-käytävää Tornio Kemi Oulu Periaatepäätös Suomi-käytävän saattamiseksi TEN-T-tasoon v. 2030 mennessä Tärkein pohjois-etelä-suuntainen tieyhteys Valtasuoni pitkämatkaiselle tavara- ja henkilöliikenteelle Nelostien kehittäminen tukee pohjoisen suurhankkeiden toteuttamista sekä matkailun kehittämistä Nelostien liikenteen sujuvuus ja turvallisuus ovat merkittäviä kilpailukykytekijöitä koko Suomelle 4 Jyväskylä Heinola Helsinki 8 Valtatien 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Valtatie 4 - Oulun vilkkain ’katu’ Kaupunkirakenteen tärkein tie Liikennemäärät maan huippua KVL (autoa/vrk) 2013: 50000, 2030: 68000 liikenteen kasvu 2,5% /vuosi (2009-2013) Ruuhkat ja häiriöt laaja-alaisia – paljon onnettomuuksia – Oulujoen ylitys pullonkaula Kolmannet kaistat joen yli välttämättömät Eritasoliittymien kehittäminen mahdollistaa nopean joukkoliikenteen toimintaedellytykset nelostiellä Tien kehittäminen edellytys maankäytön ja liikenteen toimivalle yhteistyölle – Oulu elää vt 4:n suuntaisesti On edullisempaa kehittää nelostietä kuin laajentaa muuta katuverkkoa – kaupungilla merkittävä vastuu kustannuksista Valtatien 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Tavoitetila 2030 valtatielle 4 Oulu-Kemi Ii - Maksniemi 60 km, KVL 2030: 8 000 - 11 100 Keskikaiteellinen jatkuva ohituskaistatie, 100 km/h, tasoliittymissä 80 km/h, telematiikka, eritasoliittymiä ja kontrolloituja tasoliittymäjärjestelyjä Oulu – Ii 33 km, KVL 2030: 12 200 - 35 000 Haukiputaan eteläpuolella 4-kaistainen moottoritie ja pohjoispuolella keskikaiteellinen jatkuva ohituskaistatie, Iin kohdalle ohikulkutie, 100 km/h, telematiikka, eritasoliittymät Oulun kohta 29 km, KVL 2030: 20 100 - 68 100 4- ja osin 6-kaistainen moottoritie, 80-100 km/h, telematiikka, eritasoliittymät, nopea joukkoliikenne Valtatien 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Kiireellisimmät toimenpiteet valtatielle 4 Oulu-Kemi, yhteensä 147 M€(* Oulun kohta 29 km, 59 M€ (kaupungin osuus 20 M€) Haukiputaan kohta 33 km Moottoritie 17 M€ Moottoriväylä 13 M€ Ohituskaistatie 60 km Ii-Kuivaniemi 27 M€ Kuivaniemi-Maksniemi 31 M€ *) Maku 135, 2010=100 Valtatien 4 kehittäminen Oulu-Kemi
Kiitos 12 Valtatien 4 kehittäminen Oulu-Kemi