Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
LAPIN KUNTATALOUS LAPIN LIITTO Kuntataloustutkija Ella Rautio-Kuosku Heinäkuu 2006.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Etelä-Savon kuntien talous 2013 Kuntien ajankohtaispäivä Mikkeli
Työllisyystiedustelu 2008 Kunnallinen työmarkkinalaitos.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2010 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009

KARTAT ALUSTAVIA LUONNOKSIA
Perusopetus- ja lukiokoulutus Paras-uudistuksessa
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Pohjois-Savon kuntien välinen muuttoliike iän ja muuton suunnan mukaan v sekä siirtolaisuus v Pohjois-Savon liitto 2013.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Pendelöinti* kaupunkiseuduilla (HE 155/2006) *työssäkäynti, joka tapahtuu vakinaisen asuinkunnan ulkopuolella.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
Yliopistokirjastojen vastaajat palvelukyselyssä 2010 Päivi Jokitalo Kansalliskirjasto. Kirjastoverkkopalvelut marraskuu 2010.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
I.R.O. Research Oy vee 10/2000 Mediakäyttö Käyttää vähintään kerran viikossa Tytöt ja pojat *) Kirjat (esim. romaanit, lasten- ja nuortenkirjat)
Paras-analyysin ensimmäiset havainnot
Väestö Vantaan osa-alueilla
Opettajat Suomessa Pedagoginen toimikunta Heljä Misukka koulutusasiain päällikkö Opetusalan Ammattijärjestö OAJ.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
1 STM ja Stakes Rintanen H., toukok Hoitotakuun toteutuminen suun terveydenhuollossa terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten ylihammaslääkäreille.
Kunnat muutoksessa – tilannekatsaus ajankohtaisiin kunta-asioihin
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Väestönmuutos , maakunnittain
Presidentti Tarja Halosen aikakausi KESKI-POHJANMAALLA.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2018
Paras-arviointitutkimusohjelma (ARTTU) ARTTU-VILU Päättäjätutkimus Luottamushenkilö- ja viranhaltijakysely 2010 Kohdejoukkona ARTTU-tutkimuskuntien keskeiset.
Suurten ja keskisuurten kaupunkien terveys- ja sosiaalitoimen kustannukset Erityisasiantuntija Teija Mikkola.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2013 tilinpäätökset
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kuntien ja kuntayhtymien vuoden 2011 tilinpäätökset Toimitusjohtaja Kari-Pekka Mäki-Lohiluoma Tiedotustilaisuus
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
taloussuunnitelmat vuosille
Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2014 Laitos Julkaisu- BKT,Inflaatio, Työttö-Ansiotaso muutos myys- indeksin % % aste, %muutos, % joulukuu 0,11,18,61,4VM.
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2019
Kuntien ja kuntayhtymien lainakanta sekä rahavarat , mrd
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset, ennakkotieto Lähde: Tilastokeskus ja Kuntaliiton laskelmat.
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021 Lähde: Kuntatalousohjelma 19. 9
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2021
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2016 tilinpäätökset
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2016, mrd
Ulkomaalaiset Lapissa
Kuntien, kuntayhtymien sekä kuntakonsernien vuoden 2015 tilinpäätökset
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kunta- ja palvelurakenneuudistus (PARAS) - tilanne joulukuussa 2008
Kuntien ja kuntayhtymien toimintamenojen
Valtion ja kuntien verorahoitus vuonna 2017, mrd
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € (painelaskelman mukaan)
Kuntatalouden kehitys vuoteen 2022
Esityksen transkriptio:

Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen Pohjois-Savon kuntatalouspäivä Kuopio 15.10.2008 Valtion budjetti 2009 ja kunnat Valtionosuudet Kuntien rahoituksen riittävyys Varatoimitusjohtaja Timo Kietäväinen

Keskeisiä kuntien toiminnan muutospaineita Väestön ikääntyminen: hoivatarve kasvaa (=sote-menot), BKT:n ja verotulojen kasvu hidastuu, pula osaavasta työvoimasta Väestö keskittyy muutamille kasvuseuduille, joissa ylikuumentumista. Asunto- ongelmista johtuen vaikeuksia työvoiman saannissa. Keskikokoisten kaupunkien asema vahvistuu? Muualla kasvavia ongelmia vääristyneestä ikärakenteesta, pahenevasta työvoimapulasta ja vajaakäyttöisestä infrasta sekä kuntien heikosta tulopohjasta. Energian säästötarve ja ilmastonmuutokseen vaikuttaminen muuttavat käyttäytymistämme syvällisemmin, kuin nyt kuvitellaan. Globalisaatio etenee, verokilpailu kovenee, alueiden välinen kilpailu kasvaa – maahanmuuton kasvu muokkaa Suomea monikulttuuriseksi Kuntien johtamisjärjestelmien ja kansalaisten vaikutusmahdollisuuksien uudistustarve kuntien toimintaa tehostettava merkittävästi, vanhoilla tavoilla toimien emme kykene turvaamaan toimintakykyä Kuntien rooli palvelujen järjestäjänä sekä palvelujen markkinaehtoistuminen hallitusti turvattava! Timo Kietäväinen 15.10.2008

Millä aikajänteellä pitäisi tarkastella toimintaympäristöän haasteita ja millä aikajänteellä pitäisi toimia? 2025-2028 5 valtuustokautta 2021-2024 2017-2020 2013-2016 2009-2012 Viisi (5) valtuusto- kautta pitää sisällään suurten ikäluokkien eläköitymisen (2009-12) ja 80- ikävuoden saavutta- misen (2025-28) 1,5 valtuusto- kautta 2008 Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntaliitokset ja niiden selvitykset, tilanne 12.8.2008 Pohjakartta on 1.1.2008 kuntarajojen mukainen. 1.1.2009 kokonaisten kuntien rajat on yhdistetty. © Affecto Finland Oy, Lupa L7017/07. Kartan julkaisemisesta, sähköisestä jakelusta tai jälleenmyynnistä on sovittava erikseen Affecto Finland Oy:n kanssa. Kuntaliitos 1.1.2009 1.1.2009 tapahtuvat kuntaliitokset on alleviivattu. Kuntaliitos 1.1.2010 Kuntaliitos 1.1.2011 Kuntaliitos 1.1.2013 Selvitetään kuntaliitosta Kokkola (Kokkola, Kälviä, Lohtaja, Ullava) Siikalatva (Kestilä, Piippola, Pulkkila, Rantsila) Oulu,Yli-Ii Kauhava (Kauhava, Alahärmä, Ylihärmä, Kortesjärvi) Saarijärvi (Saarijärvi, Pylkönmäki) Oulu (Oulu, Ylikiiminki) Alajärvi (Alajärvi, Lehtimäki) Mänttä-Vilppula (Mänttä, Vilppula) Kurikka (Kurikka, Jurva) Seinäjoki (Seinäjoki, Nurmo, Ylistaro) Kalajoki Jämsä (Jämsä, Jämsänkoski) Jyväskylä (Jyväskylä, Jyväskylän mlk, Korpilahti) Himanka Sastamala (Vammala, Mouhijärvi, Äetsä) Ylöjärvi (Ylöjärvi, Kuru) Karttula Loimaa (Loimaa, Alastaro, Mellilä) Kuopio Joensuu (Joensuu, Eno, Pyhäselkä) Huittinen (Huittinen, Vampula) Savonlinna (Savonlinna, Savonranta) Ulvila Eura (Eura, Kiukainen) Nakkila Hämeenlinna (Hämeenlinna, Hauho, Kalvola, Lammi, Renko, Tuulos) Rauma (Rauma, Lappi) Harjavalta Eura, Köyliö, Säkylä Kokemäki Pomarkku, Noormarkku Lahti, Hartola, Hollola, Hämeenkoski, Kärkölä, Nastola, Padasjoki Naantali (Naantali, Merimasku, Rymättylä, Velkua) Masku (Masku, Askainen, Lemu) Pori, Noormarkku Rusko (Rusko, Vahto) Lappeenranta (Lappeenranta, Joutseno) Pöytyä (Pöytyä, Yläne) Kouvola (Kouvola, Anjalankoski, Elimäki, Jaala, Kuusankoski, Valkeala) Länsi-Turunmaa (Parainen, Houtskari, Iniö, Korppoo, Nauvo) Hamina, Miehikkälä, Virolahti Kaarina (Kaarina, Piikkiö) *Loviisa, Pernaja, Ruotsinpyhtää, Liljendal Salo (Salo, Halikko, Kiikala, Kisko, Kuusjoki, Muurla, Perniö, Pertteli, Suomusjärvi, Särkisalo) Karjalohja, Lohja Kemiönsaari (Kemiö, Dragsfjärd, Västanfjärd) Raasepori (Karjaa, Pohja, Tammisaari) Lohja (Lohja, Sammatti) Timo Kietäväinen 15.10.2008 SLP 30.4.2008

Kuntamäärän väheneminen kuntien yhdistymisissä vuosina 1965-2009 (1) 65 67 69 71 73 75 77 79 81 83 85 87 89 91 93 95 97 99 01 03 05 07 09 -1 -1 -1 -1 -1 -1 -2 -2 -2 -2 -3 -3 -3 -3 -3 -4 -4 -5 -8 -10 -11 -12 -15 -15 -20 -30 -29 -40 -50 -60 lkm Vuodesta 1964 vuoteen 2009 kuntamäärän kokonaisvähennys on 199 (-67) (1) vuosi 2009 on vielä avoinna, koska ministeriön erityisissä selvityksissä (2) on määräaika 31.3.2008 kolmen tai useamman kunnan yhdistymisissä vähentynyt kuntamäärä (-93) kahden kunnan yhdistymisissä vähentynyt kuntamäärä (-106) Timo Kietäväinen 15.10.2008

Voimassa olevat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyösopimukset Kotkan seudun kunnilla 2007, tilanne samanlainen muuallakin – miten johtaminen onnistuu? Yksi väri kuvaa yhtä sopimusta Miehikkälä Hamina Ruotsinpyhtää Virolahti Kotka Pyhtää Lähde: Seudun paras = Etelä-Kymenlaakson sosiaali- ja terveydenhuollon seudullinen kehittämishanke, väliraportti 31.3.2007 Timo Kietäväinen 15.10.2008

Perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen järjestäminen - tilanne 4. 6 organisaatioiden lukumäärä vuonna 2007 (yli ja alle 20 000 asukasmäärän organisaatiot) Perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen organisaatioiden lukumäärä tulevaisuudessa kuntien toimeenpano- suunnitelmien ja lisäselvitysten mukaan 237 65 yli 20 000 as. (27 %) yht. n. 112 172 yt-alueet n. 62 alle 20 000 as. (73 %) n. 25 kuntaa, joilla tilanne on vielä auki kunnat n. 50 Timo Kietäväinen 15.10.2008

ERVA-yhteistoimintasopimus ja yhteistoimintaelin Valtuustokausittaiset sopimukset Sh-piirin ky >150 000 Erikoissairaanhoidon järjestämissopimus erva –tasolla; yhteistoimintaelin valmistelee; piirien toimielimet hyväksyvät; VN:n asetus ja perälauta neuvotteluoikeus Yo-sairaala- kunta Terveyspiirin ky Kansanterveystyön yhteistyösuunnitelma shp / terveyspiirissä; yhtäpitävät päätökset tai kuntien enemmistö; mukana sosiaalihuolto; Vn:n asetus iso kunta Yt-alue >20 000 iso kunta Peruskunta: rahoitusvastuu, verotusoikeus, vos Erityistason esh: erva-yhteis- toimintaelimet valmistelevat, th:n neuvottelukunta tekee ehdotuksen; Stm päättää TH:n neuvottelukunta antaa suosituksia muista erva-tehtävistä pienet kunnat pienet kunnat Timo Kietäväinen 15.10.2008

Ammatillisen koulutuksen järjestäminen 54 kuntayhtymää ja 23 kuntaa koulutuksen järjestäjänä vuonna 2007 Ammatillisen koulutuksen järjestäjien ja kuntayhtymien lukumäärä vuonna 2007 (yli ja alle 50 000 asukas- määrän organisaatiot) Ammatillisen koulutuksen toimenpiteiden vaikutus kuntien toimeenpano- suunnitelmien mukaan (31.8.) 48 Esitetty toimenpiteitä väestöpohjan saavuttamiseksi Alle 50 000 as. 29 24 * Mukaan laskettu vain kunnalliset organisaatiot ei yksityisiä eikä Kainuuta. Kunta voi kuulua tai olla kuulumatta yhteen tai useampaan amm. koulutuksen kuntayhtymään. Mukana myös pitkien etäisyyksien kuntia, jotka voivat poiketa väestöpohja- tavoitteesta. Timo Kietäväinen 15.10.2008

YT-alueiden hallintomallit - tilanne 16.6.2008 isäntäkunta (124 kuntaa) kuntayhtymä (129 kuntaa) ei vielä tiedossa (22 kuntaa) © Affecto Finland Oy, Lupa L7017/07 SLP Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien lukumäärät vuosikatteen suuruuden mukaan Ko. vuoden kuntajaolla (pl. Ahvenanmaa) lkm Vuosikate negatiivinen Vuosikate < poistot Vuosikate < investointien omahankintamenot Lähde: Tilastokeskus. Timo Kietäväinen 15.10.2008

Valtion -09 budjettiesitys ja kunnat Budjettiesitys kokonaisuudessaan kutakuinkin neutraali Isoin auki oleva asia vammaispalvelulain uudistus, sen tarjoamat oikeudet ja niiden rahoitus – arvioerot kustannusvaikutuksista 20-200 milj. € Verovähennysten lisäys on yhteensä 374 milj. € kuntien verotuloja vähentävä. Verovähennysten korotus korvataan täysimääräisesti kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon valtionosuuksia korottamalla. Käytännössä valtionosuuksia tulee näin lisää kaikille kunnille n. 71 €/as. Verovähennysten kuntakohtaisesta kohtaannosta ei vielä tietoja Harkinnanvaraisia rahoitusavustuksia on lisättävä budjettiin esitetyistä 15 milj. €:sta Timo Kietäväinen 15.10.2008

Valtion toteuttamat leikkaukset ja kompensaatiot, milj. € Vero- tuloista Valtion- osuuksista Indek- sistä Kustannus- ten jaosta Verotulojen menetyksestä Kust.jaon tarkistuksesta Menojen lisäyksistä Yhteensä Yhteensä 1991-1996 - 1 693 412 - 2 105 - - 1997 202 420 - - 622 - - 1998 - 272 - - 272 - - 1999 236 74 - - 310 - - 2000 56 3 - - 59 - - 2001 93 - 71 - 164 - - 2002 120 - 55 - 175 50 - 50 2003 120 - 78 - 198 113 - 113 2004 - - 32 - 32 359 - 359 2005 - - 47 (3471)) 47 121 - 121 2006 - - 51 (2661)) 51 1283) 1894) 317 2007 - - 44 (1851)) 44 245) (1851)) 136) 37 2008 - 682) - - 25 1197) - - 119 2009 - 352) - - 78 3748) - - 374 Yhteensä 827 2 565 790 - 4 182 1 288 - 202 1 490 Kustannustenjaon tarkistus 485 M€, v. 2005 maksettu 128 M€ 1) V. 2005 leikkausta jäljellä 347, v. 2006 maksettu 81 M€ V. 2006 leikkausta jäljellä 266, v. 2007 maksettu 81 M€ V. 2007 leikkausta olisi jäljellä 185, mutta maksettu v. 2007 verotuloina 2) Maksutulojen leikkaus 3) Sairausvakuutuksen rahoitusuudistus 90 M€, metsäverotuksen siirtymäaika 30 M€ ja ansiotulovähennys 8 M€ 4) Työmarkkinatuki 182 M€ ja asumistuen omavastuuosuuden poistuminen 7 M€ 5) Ansiotulovähennys 17 M€ ja matkakuluvähennys 7 M€ 6) Asumistuen omavastuuosuuden poistuminen 13 M€ 7) Ansiotulovähennys 95 M€, eläketulovähennys 9 M€ ja työasuntovähennys 9 M€ 8) Työtulovähennys 236 M€, eläketulovähennys 131 M€, kotitalousvähennys 24 M€ ja Matkavähennyksen omavastuun korottaminen 17 M€ Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien ja kuntayhtymien laskennalliset kustannukset, kuntien rahoitusosuudet ja valtionosuudet, milj. euroa STM 1) kaikki laskennalliset kustannukset 2) kunnat ja kuntayhtymät 3) myös muut kuin rahoitusosuuden piiriin kuuluvat valtionosuudet 16 087 15 404 65,6 % OPM 67,3 % muutos 27 €/as. (6 972)1) (7 275)1) 6 3442) 6 6202) muutos 30 €/as. 32,7 % 34,4 % muutos 90 €/as. 41,9 % muutos 21 €/as. 41,7 % Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kokonaistaloudelliset ennusteet ja taustaoletukset Lähde: Peruspalvelubudjetti 15.9.2008 (Timo K: kehitysarviot ylioptimistisia ja erityisesti 2010 eteenpäin korkeintaan viitteellisiä) Prosenttia: 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 BKT, määrän muutos 4,9 4,5 2,8 1,8 2,2 2,0 1,9 Palkkasumman muutos 4,9 5,9 7,2 5,2 4,8 3,8 3,8 Ansiotasoindeksin muutos 3,0 3,4 5,5 5,0 5,0 4,0 4,0 Työttömyysaste 7,7 6,9 6,2 5,9 5,9 5,9 5,9 Kuluttajahintojen muutos 1,6 2,5 4,1 2,8 2,1 2,0 2,0 Kuntien kustannustason muutos 3,2 3,4 4,7 3,2 4,2 3,5 3,5 Valtionosuusindeksin muutos 2,4 2,0 5,2 3,9 4,2 3,5 3,5 Kuntien ansiotasoindeksin muutos 3,0 3,6 5,3 3,7 5,1 4,0 4,0 Kunta-alan työlliset, 1000 henk. 454 456 460 464 468 472 476 (Kansantalouden tilinpidon mukaan) Punainen luku = muuttujan arvoa on laskettu 13.3.2008 Peruspalveluohjelmasta Sininen luku = muuttujan arvoa on korotettu 13.3.2008 Peruspalveluohjelmasta Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € Lähde: Peruspalvelubudjetti 15 Kuntien ja kuntayhtymien talous, mrd. € Lähde: Peruspalvelubudjetti 15.9.2008 (TK: verotulot 2010- ylioptimistisia) 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Toimintakate -18,71 -19,78 -21,02 -21,98 -23,30 -24,49 -25,80 Verotulot 15,17 16,30 17,45 17,96 18,89 19,74 20,61 Käyttötalouden valt.os. 5,50 5,76 6,60 7,15 7,40 7,66 8,01 Muut rahoituserät, netto 0,15 0,11 0,11 0,10 0,10 0,09 0,08 Vuosikate 2,11 2,39 3,14 3,23 3,09 2,99 2,90 Poistot -1,78 -1,84 -1,89 -1,95 -2,01 -2,07 -2,13 Satunnaiset erät, netto 0,76 0,23 0,25 0,25 0,25 0,25 0,25 Tilikauden tulos 1,08 0,78 1,49 1,53 1,33 1,17 1,02 Tulorahoitus 1,87 2,09 2,94 3,03 2,89 2,79 2,70 Investoinnit, netto -1,75 -2,68 -3,10 -3,00 -3,00 -3,00 -3,00 Rahoitusjäämä 1) 0,12 -0,59 -0,16 0,03 -0,11 -0,21 -0,30 Lainakanta 8,41 9,01 9,36 9,46 9,66 9,96 10,36 Rahavarat 4,12 4,30 4,39 4,41 4,40 4,39 4,39 1) Rahoitusjäämä = Tulorahoitus + investoinnit, netto Tulorahoitus = Vuosikate + satunnaiset erät, netto + tulorahoituksen korjauserät Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien verotulot vuosina 2006-2012, mrd Kuntien verotulot vuosina 2006-2012, mrd. € Lähde: Peruspalvelubudjetti 15.9.2008 (TK: verotulot 2010- ylioptimistisia) 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Verolaji Kunnallisvero 13,13 13,97 14,94 15,43 16,27 17,02 17,80 Yhteisövero 1,25 1,47 1,62 1,60 1,65 1,72 1,78 Kiinteistövero 0,79 0,86 0,89 0,93 0,97 1,00 1,03 Verotulot yhteensä 15,17 16,30 17,45 17,96 18,89 19,74 20,61 Verotulot/BKT, % 9,1 9,1 9,1 9,0 9,1 9,1 9,2 Muutos, %: Kunnallisvero 6,2 6,4 7,0 3,3 5,4 4,6 4,6 Yhteisövero 7,5 17,8 10,0 -1,2 3,1 4,2 3,5 Kiinteistövero 8,3 8,9 3,6 4,5 4,3 3,1 3,0 Verotulot yhteensä 6,4 7,4 7,1 2,9 5,2 4,5 4,4 Tuloveroprosentti, keskim. 18,39 18,45 18,55 18,55 18,55 18,55 18,55 Yhteisöveroprosentti 26,0 26,0 26,0 26,0 26,0 26,0 26,0 Osuus yhteisöverosta, % 22,03 22,03 22,03 22,03 22,03 22,03 22,03 Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien ja kuntayhtymien bruttomenot, mrd Kuntien ja kuntayhtymien bruttomenot, mrd. € Lähde: Peruspalvelubudjetti 15.9.2008 (Timo K: kehitysarviot ylioptimistisia ja erityisesti 2010 eteenpäin korkeintaan viitteellisiä) 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 Toimintamenot yht. 27,52 28,90 30,66 32,21 34,03 35,78 37,60 - Palkat 12,79 13,33 14,16 14,87 15,77 16,54 17,35 - Muut henkilöstömenot 3,99 4,22 4,43 4,53 4,72 4,93 5,15 - Ostot 8,50 9,09 9,73 10,46 11,14 11,86 12,63 - Muut toimintamenot 2,24 2,26 2,34 2,35 2,40 2,45 2,47 Korkomenot 0,27 0,36 0,40 0,40 0,41 0,42 0,44 Investoinnit 3,55 3,79 4,00 3,90 3,90 3,90 3,90 Yhteensä 31,34 33,06 35,06 36,51 38,34 40,10 41,94 Muutos-%: Toimintamenot yht. 4,6 5,0 6,1 5,0 5,7 5,1 5,1 -Palkat 3,3 4,2 6,2 5,0 6,0 4,9 4,9 -Ostot 7,3 6,9 7,0 7,5 6,5 6,5 6,5 Menot yhteensä 5,4 5,5 6,1 4,1 5,0 4,6 4,6 Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien ja kuntayhtymien vuosikate, poistot sekä investoinnit 1991-2012, mrd. € (käyvin hinnoin) Lähde: Vuodet 1991-2007 Tilastokeskus. Vuosien 2008-2012 ennusteet Peruspalvelubudjetti 15.9.2008. Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kunnallisveroprosentti % Tuloveroprosentti (Kuntien veroprosenttien painotettu keskiarvo) Useat kunnat ovat kompensoineet vähennysten korotuksen vaikutuksen nostamalla tuloveroprosenttiaan. Vaikka nimellinen tuloveroprosentti on noussut, efektiivinen veroaste on kuitenkin pysynyt likimain samana. Efektiivinen veroaste ansiotuloista (Maksettavan kunnallis- veron suhde ansiotuloihin) Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien vuosikatteet %:a poistoista 1997-2007 Kuntakoon mukaan (pl. Ahvenanmaa) % Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien vuosikatteet %:a poistoista 1997-2007 Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien vuosikatteet maakunnittain Vuosikate %:a poistoista 2006-2007 Koko maa: 2006 2007 Uusimaa Itä-Uusimaa Pohjois-Pohjanmaa Päijät-Häme Pohjanmaa Pirkanmaa Keski-Pohjanmaa Etelä-Pohjanmaa Kainuu Kanta-Häme Satakunta Kymenlaakso Etelä-Savo Pohjois-Karjala Etelä-Karjala Ahvenanmaa Varsinais-Suomi Lappi Keski-Suomi Pohjois-Savo Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien vuosikatteet %:a poistoista 2006 ja 2007 Pohjois-Savon kunnissa Keitele Vesanto Lapinlahti Tervo Vieremä Siilinjärvi Tuusniemi Kaavi Leppävirta Kiuruvesi Iisalmi Nilsiä Varkaus Kuopio Sonkajärvi Rautalampi Rautavaara Suonenjoki Varpaisjärvi Juankoski Karttula Pielavesi Maaninka Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Vuosikate, poistot sekä investoinnit Pohjois-Savo yhteensä, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Vuosikate, poistot sekä investoinnit Ylä-Savon seutukunta, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Vuosikate, poistot sekä investoinnit Kuopion seutukunta, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Vuosikate, poistot sekä investoinnit Koillis-Savon seutukunta, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Vuosikate, poistot sekä investoinnit Varkauden seutukunta, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Vuosikate, poistot sekä investoinnit Sisä-Savon seutukunta, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien toimintakatteet (itseisarvo) 1997-2007, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien verotulot + käyttötalouden valtionosuudet1) 1997-2006, €/as. €/as. Lähde: Tilastokeskus 1) Valtionosuudet sisältävät kuntakohtaistetut opetus- ja kulttuuritoimen valtionosuudet (lähde: OPM), työllistämistuet sekä muut tuet ja avustukset valtiolta Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien lainakanta 31.12.1997-2007, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien lainakanta maakunnittain vuosien 2006-2007 lopussa, €/asukas Koko maa: 2006 2007 Satakunta Pohjois-Karjala Pirkanmaa Pohjanmaa Pohjois-Savo Etelä-Karjala Kainuu Uusimaa Varsinais-Suomi Etelä-Pohjanmaa Kanta-Häme Keski-Suomi Pohjois-Pohjanmaa Itä-Uusimaa Lappi Etelä-Savo Kymenlaakso Ahvenanmaa Päijät-Häme Keski-Pohjanmaa Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Pohjois-Savon kunnissa Kuntien lainakanta 31.12.2007 Pohjois-Savon kunnissa Koko maa: Tuusniemi Leppävirta Kaavi Iisalmi Sonkajärvi Karttula Maaninka Tervo Pielavesi Kuopio Lapinlahti Varpaisjärvi Vesanto Siilinjärvi Keitele Kiuruvesi Juankoski Vieremä Suonenjoki Varkaus Rautalampi Nilsiä Rautavaara Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien kertynyt yli-/alijäämä 1997-2007, €/as. Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntien kertynyt yli-/alijäämä 31.12.2007 Pohjois-Savon kunnissa Koko maa: Tuusniemi Sonkajärvi Lapinlahti Leppävirta Kiuruvesi Tervo Maaninka Siilinjärvi Kuopio Keitele Juankoski Varpaisjärvi Iisalmi Vieremä Nilsiä Karttula Kaavi Rautalampi Vesanto Pielavesi Rautavaara Suonenjoki Varkaus Lähde: Tilastokeskus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Valtionosuusjärjestelmän uudistaminen Uusi työryhmä asetettu 1.6.2007 selvittämään kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmän uudistamista Toimikausi 1.6.2007-28.2.2009 Tätä edelsivät työryhmät: 1.12.2006 päättynyt (raportti SM 52/2006) 30.3.2007 päättynyt 25.1.2007 asetettu (väliraportti SM 30.3.2007) Jatkoa 25.1.2007 asetetulle työryhmälle Valmistelu puitelain 11 §:n linjausten mukaan tavoite edelleen yksinkertainen ja läpinäkyvä valtionosuusjärjestelmä ja hallinnonalakohtaisten valtionosuuksien yhdistäminen huomioon hallitusohjelman 15.4.2006 kirjaukset ja kehyspäätöksen 25.5.2007 lausumat tehtäviin muutoksia ja tarkennuksia, voimaan 1.1.2010, jolloin myös voimaan uusien ja laajennettujen tehtävien 50 % valtionosuus Timo Kietäväinen 15.10.2008

Valtionosuusuudistuksessa esillä olevia asioita Peruskysymys: ellei uudistuksen yhteydessä lisää rahaa on heikon kuntien talouden korjaaminen vaikeaa Perusongelma: kuntien rahoitus- ja valtionosuusjärjestelmässä tasataan laskennalliset kustannukset/as, mutta verotulot/as vain tasausrajaan saakka Opetuksen ylläpitäjäjärjestelmä (hao kirjaus) ja asukaskohtaisten omarahoitusosuuden ongelma opetuksen valtionosuuksissa Järjestelmä saatava kuntaliitosten suhteen neutraaliksi: verotulotasaus, olosuhdetekijät (erit. saaristoisuus ja harva-asutus kertoimesta as-kohtaisiksi?), verkostolukio jo ratkaistu Verotulotasaus: tasausraja, sen kannustavuus, tasauslisä ja -vähennys Olosuhdetekijät erityisesti harva-asutus, syrjäisyys, kaupungistuminen Ikärakennetekijät, sairastavuus ja niiden paino mm. elinajan vaihtelu Laskennallisia kuvaavien tekijöiden lukumäärä ja niiden painot mm. ulkomaalaisväestö, vammaiset, päivähoidon kerroin Tarvitaanko harkinnanvaraisia rahoitusavustuksia ja miten paljon Yhden putken malli ja sen budjetointi Timo Kietäväinen 15.10.2008

Yhden putken valtionosuusmalli Valtionosuuksien yhdistäminen, ns. yhden putken mallin hahmotelma Yhden putken valtionosuusmalli Terveydenhuolto - ikärakenne - olosuhdetekijät Sosiaalihuolto - ikärakenne - olosuhdetekijät Opetus- ja kulttuuritoimi - esi- ja perusopetus - ikärakenne - olosuhdetekijät - kirjasto, kulttuuri ja taiteen perusopetus - asukaspohjaisuus Laskennalliset kustannukset Kuntien tasasuuruinen omarahoitusosuus Kuntien valtionosuus + Kuntien verotulojen huomioiminen Timo Kietäväinen 15.10.2008 14.3.2008

Mihin päädytään 2015, kun halutaan pärjätä? Kuntien määrä vähenee 2015 mennessä runsaaseen 250 (1.1.09 347 ja nyt 415), yhteistoimintarakenteet selkeytyneet Uusia palvelutuotantoprosesseja laajasti käytössä, tietotekniikkaa hyödynnetään ennakkoluulottomasti Kunnat säilyttäneet palvelujen järjestäjän roolin Yksityisen sektorin rooli kuntapalvelujen tuottajina kasvanut ja palvelusetelijärjestelmän käyttö laajentunut, ppp-mallit Yleisemminkin asiakaslähtöisyys lisääntynyt Kunnallinen itsehallinto: kansalaisten vaikutusmahdollisuudet ja kunnan luottamushenkilöorganisaation roolit ja kuntajohtaminen uudistuneet Valtion kuntapolitiikka toimii kokonaisuutena, yli sektorirajojen Timo Kietäväinen 15.10.2008

Kuntaliitto tukee kuntia muutoksessa NEUVONTAPALVELUT VERKOSTOTUKI KOULUTUS JA KONSULTOINTI WWW.KUNNAT.NET SÄHKÖISET UUTISKIRJEET TUTKIMUKSET JA OPPAAT KIITOS MIELENKIINNOSTA! Lisätietoja: www.kunnat.net Timo Kietäväinen 15.10.2008