Visual Basic -ohjelmointi

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Excel ja makrot Excel koostuu kahdesta eri osasta Alt+F11 VBA
Advertisements

15. Loogiset operaatiot.
Yhtälön ratkaiseminen
© Jukka Harju, Viittausmuuttujat. © Jukka Harju, Viittaukset •Viittausmuuttuja sisältää tiedon siitä missä muistipaikassa olio.
T Tietotekniikan työkurssi
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
VBA –ohjelmoinnin perusteet
4. Lausekielinen ohjelmointi
vuorovaikutteiset www-sivut 1.Asiakas-palvelinmalli kuvana Request Response request.asp response.asp.
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Rakenteinen ohjelmointi
1. Olio-ohjelmointi.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Syksy 2008
Ohjelma on kokoelma toimintaohjeita annetun tehtävän ______________________. Ohjelmassa on peräkkäisten toimintojen lisäksi yleensä valintaa ja _____________.
Sovellusohjelman suunnittelu & toteutus
Java-ohjelmointi Opas ammattimaiseen osaamiseen Luku 4 Toistolauseet
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ VARTEN.
@ Leena Lahtinen Helia OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 OP.
1 Tulostaminen ja tiedostot. 2 Tulostaminen paperille n Tulostus voidaan tehdä esimerkiksi: –Crystal Reports -raporttigeneraattorilla –Printer-objektin.
Ehto- ja toistolauseet
Toiston tekeminen Javalla  Mikä toistorakenne on?  while toistorakenne  do-while toistorakenne  for toistorakenne 1.
Ohjelmoinnin tekniikkaa Sisällys for -lause lyhemmin. Vaihtoehtoisia merkintöjä aritmeettisille lauseille. Useiden muuttujien esittely.
2. Vuokaaviot.
Pseudokoodi Tietokoneohjelmien perusidea:
13. Hyvä ohjelmointitapa (osa 1)
Ohjelmointi.
Aritmeettinen jono jono, jossa seuraava termi saadaan edellisestä lisäämällä sama luku a, a + d, a+2d, a +3d,… Aritmeettisessa jonossa kahden peräkkäisen.
ict1td002 - Copyright Raine Kauppinen 1 Alkuarvot ja tyyppimuunnokset (1/5)  Aiemmin olemme jo antaneet muuttujille alkuarvoja, esimerkiksi: int.
Tietokoneohjelman suoritus opintojakso Olioajattelu ja –ohjelmointi, osa I Hans Nieminen Syksy 2013.
Kuinka tehdä blogi o365:ssä
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
11. Javan toistorakenteet
Algoritmi-harjoituksia…
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia
XNA peliohjelmointi. XNA Perustuu Microsoftin kehittämään.NET- arkkitehtuuriin ja C#-kieleen. XNA:lla tehdyt pelit toimivat Windows ja XBOX360-alustoilla.
@ Leena Lahtinen OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 ECTS. OPINTOJAKSON TOTEUTUS  KESTO: –  AVOIMEN OPISKELIJAT: – YKSI LUOKA (SUOMI) – LUOKKA ICT02O-1.
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
1 Ohjelmointikielten varhaishistoria Esa-Matti Miettinen
@ Leena Lahtinen TIETOKONEOHJELMAN RAKENNE OHJELMALLA ON KAKSI OSAA:  MÄÄRITYSOSA TIETOJEN KUVAUKSIA VARTEN  SUORITUSOSA TIETOJEN KÄSITTELYÄ.
RAKENNUSPALIKOITA SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Rinnakkaisuus Järjestelmässä, jossa voi olla useita prosesseja rinnakkain suorituksessa voi tulla tilanteita, joissa prosessien suoritusta täytyy kontrolloida.
Visual Basic -ohjelmointi
Kontrollirakenteet laajemmin
Visual Basic -ohjelmointi
Visual Basic -ohjelmointi
15. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Ohjausrakenteet Määräävät ohjelmakoodin suoritusjärjestyksen Ehtolause if – else on muotoa if (lauseke) lause1 else lause2 Jos lauseke on tosi, niin suoritetaan.
Ohjelmassa tänään Ohjelmointimallit Pseudokieli Modulaarisuus.
.NET ohjelmointi C#-kielellä RäsSe, lokakuu 2004.
Jenna Nyblom Katri Vanhatalo Oskari Anttalainen
Scalan valmiit kokoelmat. Mikä on kokoelma?  Tietorakenne jonka tehtävänä on pitää kirjaa (useista) tietyn tyyppisistä arvoista. Kokoelman sisältämiä.
Lausekielinen ohjelmointi. 4.2 Sisällys Konekieli, symbolinen konekieli ja lausekieli. Hyvä ohjelmointitapa. Lausekielestä konekieleksi: - Lähdekoodi,
String-vertailusta ja Scannerin käytöstä (1/2)
8. Näppäimistöltä lukeminen
13. Loogiset operaatiot.
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
9. Aritmeettiset operaatiot
8. Näppäimistöltä lukeminen
10. Javan ohjausrakenteet
9. Aritmeettiset operaatiot
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
14. Hyvä ohjelmointitapa.
Aakkosnumeerinen tieto
OHJELMOINTITAITO ICT02D 12 Leena Lahtinen Helia
Kontrollirakenteet laajemmin
13. Loogiset operaatiot.
4. Luokan testaus ja käyttö olion kautta
16. Ohjelmoinnin tekniikkaa
Esityksen transkriptio:

Visual Basic -ohjelmointi Perusteita VB-3

Peruskysymyksiä Mitä on ohjelmointi? Millainen on hyvä ohjelma? Mitä ominaisuuksia ohjelmoijalla on oltava? Kuinka ohjelmointia oppii? Kuinka ohjelmointi tulee muuttumaan? VB-3

Ohjelmoinnin perustavat Perinteinen ohjelmointi Tapahtumaohjattu ohjelmointi Ohjelmointikielet tukevat jompaakumpaa tai molempia VB-3

Perinteinen ohjelmointi kontrolli koko ajan itsellä ohjelman suorituksella tietty järjestys alku – toiminta - loppu VB-3

Tapahtumaohjattu ohjelmointi peruskontrolli järjestelmällä reagoidaan tapahtumiin suoritusjärjestys satunnainen VB-3

Tietokone ja ohjelma Koneen komponenteissa on bittien jonoja Tietokone osaa suorittaa yksinkertaisia operaatioita näillä jonoilla Operaatiojoukko on konekieli Nykyisin käytetään lähes aina lausekieliä COBOL, Fortran.. C, C++, Basic, Java.. siirrettäviä VB-3

Kääntäminen ja tulkkaus Lausekielinen ohjelma on saatava konekieliseksi Kääntäjä tekee koko lausekielisestä ohjelmasta konekielisen ohjelman kerralla Tulkki tekee lausekielisestä ohjelmasta konekielisen lause kerrallaan ohjelma on kuitenkin ensin käännetty välikielelle VB-3

Visual Basic .NET VB lataa projektin, muodostaa siitä koonnin ja suorittaa sen Lataamisen ja kääntämisen aikana mahdollisesti löytyvät virheet ilmoitetaan käyttäjälle Kääntämisen aikana sovellus tallennetaan *.exe tiedostoksi VB-3

Algoritminen ohjelmointi Algoritmi on “yksityiskohtainen toimintaohje” kirjoita toimintaohje ruokailusta Algoritmisessa ohjelmoinnissa on muuttujia ja sijoituksia Muuttujien arvot kullakin hetkellä VB-3

Esimerkki muuttujista ja sijoittamisesta eka = 7 toka = 9 * eka kolm = ( eka + toka) * 100 eka = eka + 1 Vasen saa oikean arvokseen… VB-3

If…ElseIf…Else…End If luku = InputBox(”Anna luku ”) Valinta If…ElseIf…Else…End If luku = InputBox(”Anna luku ”) if luku = 7 then ’ valinta kirjoita( “on seitsemän” ); else kirjoita( “ei ole seitsemän” ); end if VB-3

Miten käy seuraavassa? Toisto ja koottu lause luku = InputBox(”Anna luku ”) do while (luku < 100) kirjoita (luku * luku) luku=luku + 1 loop Miten käy seuraavassa? luku=50 luku=luku - 1 VB-3

Algoritmeista suoritetaan ajassa: ensin tehdään sitä, sitten tätä muuttujien arvot kullakin hetkellä muodostavat algoritmin tilan lukeminen muuttaa algoritmin tilaa kirjoittaminen ei muuta tilaa VB-3

Muuttujan tyyppi ohjelmoija valitsee käyttämilleen muuttujille tietotyypin eli tyypin ilmaisee, aiotaanko varastointipaikkaan eli muuttujaan sijoittaa esim. kokonaislukuja, reaalilukuja, useita merkkejä vai kenties vain yksi merkki Integer – Kokonaisluku String – Teksti Boolean – Kyllä/Ei … VB-3

Lisää muuttujan tyypeistä ohjelmointijärjestelmä pyrkii pitämään huolen siitä, ettei ohjelmoija yritä sijoittaa muuttujalle vääräntyyppisiä arvoja vahva tyypitys ts. muuttujille voi sijoittaa vain niiden tyypin mukaisia arvoja Tyyppi voidaan muuttaa, mikäli se on muutettavissa CInt(), CDbl()… VB-3

Ohjelmointilogiikka Hahmottele ohjelman toiminnallinen kokonaisuus pintapuolisesti (algoritmi) Jaa kokonaisuus loogisiin paketteihin Aloita koodaus ensimmäisestä paketista ja jatka seuraavaan vasta ensimmäisen toimiessa halutulla tavalla Koodaus on jatkuvaa ongelmien ratkaisua, joten ohjelmakokonaisuuden hallinta kerralla on vaikeaa. VB-3

Visual Basicistä… Microsoftin kehittämä VB = Visual Basic –ohjelmointikieli VBA = Visual Basic for Applications, eli Officen ohjelmien takana oleva VB:tä suppeampi ohjelmointikieli VBScript = Internetissä käytetty VB:tä suppeampi ohjelmointikieli ASP = Active Server Pages, eli ohjataan nettiselaimen toimintaa Visual Basicillä VB-3

Harjoitus Laadi algoritmi, joka pyytää käyttäjältä luvun ja tarkistaa, onko se alle kymmenen. Jos on, kirjoitetaan “Hyvä luku”. Muuten kirjoitetaan “liian suuri, anna uusi” ja luetaan uusi luku, jota ei enää tarkisteta. VB-3

Harjoitus Laadi algoritmi, joka lukee kaksi lukua muuttujiin eka ja toka. Jos ensin luettu luku on toista suurempi, vaihda muuttujien sisällöt keskenään. VB-3