KAUPUNKISEUTU 2030 - infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uuden ohjelmakauden valmistelu Arviointiseminaari - eväitä uudelle ohjelmakaudelle Tiina Malm.
Advertisements

Kymijoen Kyläkuitu – Seutuverkot Seminaari
Henkilöliikenteen muutos kuntien näkökulmasta
Ajankohtaista kuntauudistuksesta 2012 Valtiosihteeri Anna-Kaisa Ikonen Tampereen kaupunkiseudun seutufoorumi.
Ajankohtaiset liikenneasiat Kellokoskella
Jussi Laitinen & Reko Martti
TASE 2025 JOUKKOLIIKENTEEN - Joukkoliikenteen seudullinen järjestäminen - liikennejärjestelmänäkökulma.
Tampereen seudun joukkoliikennesuunnitelma Tilannekatsaus.
Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Nokian kaupunginjohtaja Tapani Mattila.
Valtakunnallinen liikunta- ja urheiluorganisaatio ry.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
Ankkuri -malli ja sen levittäminen
Toimijoiden roolit väitteiden hyväksymisessä ja käyttämisessä Ravitsemus- ja terveysväiteseminaari , Evira, Helsinki Neuvotteleva virkamies Anne.
Toimivaltainen viranomainen
1 JORMA KILPELÄINEN KJ, JÄMSÄNKOSKI MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Tilastotietoja suuralue- ja maakuntajaolla (NUTS2 ja NUTS3)
Ari Tuovinen Joukkoliikenne, talousarvio 2013 Kaupunkilipputuki 2009 on tehty kaupunkiliikenteen vuoroista siirtymäajan liikennöintisopimus Siirtymäajan.
Seutustrategian päivitys > 2020 Seutuhallituksen kokous
Joukkoliikenteen palvelutasotavoitteet keskisuurilla kaupunkiseuduilla (LVM julkaisu 54/2007) PLL 38. vuosikokousseminaari Helsinki, Juha-Pekka.
Tampereen kaupunkiseudun rakennemallin tavoitteet Seutuhallituksen tavoiteseminaari Kuntajohtajakokous Maankäyttö- ja rakennetyöryhmä.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen.
Suurten ja keskisuurten yhteinen lippu- ja maksujärjestelmä Tausta, tavoitteet ja tulokset Oheisaineisto nro 2 Pela §
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Perusopetuksen ryhmäkoko
JIK-TILAAJALAUTAKUNTA
JÄRVI-POHJANMAAN YHTEISTOIMINTA-ALUE Maakuntaliiton alueellinen Paras – seminaari Alajärvi
AJANKOHTAISTA LUKIOKOULUTUKSESTA Johtaja Jorma Kauppinen Vantaa
JOUKKOLIIKENNE Tekninen osasto Teknisen hallinnon ja suunnittelun yksikkö.
Seutukirjastoselvitys Projektiryhmä Seutusivistystyöryhmä
EAKR-seurantakomiteoiden kokoukset Etelä-Suomi & Länsi-Suomi Itä-Suomi & Pohjois-Suomi Paasitorni, Helsinki Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena.
Hallituksen sote- linjaukset kehysriihessä
INFOTILAISUUS HY – Aalto - TaY OTM projekti käynnistyy Niina Jokela / Kansainvälisen vaihdon palvelut1.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ulla Rönnberg Aikis –hankkeiden IV käsikirjoitusseminaari AIKUISTEN MAAHANMUUTTAJIEN KIELIKOULUTUS-
Yhteispalvelulaki ja yhteispalvelusopimus pilotoinnin perustana
Esitelmän pitäjän nimi Metro- ja raitioliikenteen hallintomallivaihtoehdot.
1 Kainuun maakuntakokeilun jatkonäkymät: Kainuun mallin 2013 valmistelusta Kajaani Kainuun malli 2013 jatkovalmistelun työvaliokunnan ja ohjausryhmän.
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä ALUEHALLINNON UUDISTAMISHANKE SEKÄ KUNTA- JA PALVELURAKENNEUUDISTUS MAAKUNTAVALTUUSTON.
Valtion PARAS –hankkeen tilanne Jaana Simola Päijät-Hämeen liitto, Hämeenkatu 9 A, LAHTI
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
Tarkastuslautakunta 50 § Tulosalueiden johtajien selvitykset ajankohtaisista asioista ja tavoitteiden toteutumisesta vuonna Tulosalueiden.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
KAUSTISEN SEUTUKUNTA Esittely SEUTUVALTUUSTO Petri Jylhä.
Tilinpäätös 2004.
Ajankohtaista – seutusivistys
1 Vammaispalvelut Ann-Mari Einola, johtava sosiaalityöntekijä Kirjoita tähän nimi Dian perustyyli -tilassa: Lisää alatunniste.
KUUMA –johtokunta HS
Rakennesuunnitelma 2040 Valtuustoinfot 8-9/2013 Päivi Nurminen ja Kimmo Kurunmäki.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Ajankohtaista – Päivähoitopalvelujen yhteistyö Leena Viitasaari.
Seudullisten työryhmien tulokset kaudella Maankäyttötyöryhmä Liikennejärjestelmätyöryhmä Asuntopoliittinen työryhmä Teknisten palvelujen työryhmä.
Kunta- ja palvelurakenne- uudistushanke – Turun kaupunkiseutu Kaupunkiseutusuunnitelmien palautetilaisuus Tampere.
Ari Hoppania Oulun lääninhallitus, liikenneosasto
Esitys aluetoimikuntamalliksi Vapaa-ajan asukaspalveluiden lautakunta §65.
Joukkoliikenne Lohjalla Logistiikkayksikkö Kuntatilaisuus
Sisämaan yöjunaliikenne -selvitys Liikenne- ja viestintäministeriö.
Kaikki käyttävät sosiaali- ja terveyspalveluita, mutta missä palvelut määritellään? Antti Kuopila Erityisasiantuntija Kuntaliitto
Maankäyttö, liikenne ja ympäristö Nykytilan kartoitus
-Yksi kuntamuoto: KUNTA
Asiakastietojen sähköistä käsittelyä koskevan lainsäädäntötyöryhmän tavoitteet Maritta Korhonen Kehittämispäällikkö.
Sote-ratkaisu ja terveydenhuollon palveluvalikoima
Maatalous-lomituksen valmistelu-projekti
Sote-uudistuksen toimeenpano
Esityksen transkriptio:

KAUPUNKISEUTU infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies

Selvitystyön toimeksianto  Seutuhallitus päätti selvitystyöstä Henkilöliikennelain uudistus Kaupunkiseudun rakennemallityö ja liikennejärjestelmäsuunnitelma 2025  Kolme osatehtävää  Lausunto joukkoliikennelaista  Joukkoliikenteen järjestelytapojen kuvaaminen ja vertailu  Esitys joukkoliikenneorganisaatioksi Tampereen kaupunkiseudulle  Selvitysmies –  Tukiryhmä: kuntien ja Pirkanmaan liiton nimeämät yhteyshenkilöt

Käsittelyvaiheet seutuhallinnossa SH Päätös selvityksen tekemisestä KJK Työohjelma KJKLausunto joukkoliikennelaista SHLausunto joukkoliikennelaista KJKTilannekatsaus SHTilannekatsaus KJKTilannekatsaus KJKSeutulippu Kunnallishallitusten seminaari KJKLoppuraporttiluonnos KJKLoppuraportti KJKLoppuraportti KJKLoppuraportti, liikennöitsijöiden lausunnot KJKKaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma SHLoppuraportti, kaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma

Käsittelyvaiheet kunnissa NokiaEsittely kaupunginhallitukselle KangasalaEsittely kunnanhallitukselle PirkkalaEsittely kunnanvaltuustolle YlöjärviEsittely kaupunginhallitukselle OrivesiEsittely kaupunginhallitukselle LempääläEsittely kunnanhallitukselle VesilahtiEsittelykunnanhallitukselle TampereEsittely yhdyskuntalautakunnalle TampereEsittely TKL:n johtokunnalle tammi - helmikuu 2010Päätökset kunnissa

Liikennöitsijöiden kuuleminen selvityksen esittely Linja-autoliiton aluekokouksessa lausuntopyyntö loppuraportista keskustelutilaisuus liikennöitsijöille (loppuraportti, liikennöitsijöiden lausunnot)

Henkilöliikennelain uudistus EU:n palvelusopimusasetus (PSA) ja sitä täydentävä kansallinen joukkoliikennelaki tulivat voimaan PSA sisältää säädökset joukkoliikenteestä, jossa yhteiskunnan rooli on merkittävä Palvelusopimusasetuksen mukaisesti liikenne järjestetään, kun halutaan varmistaa markkinaehtoisesti syntyviä paremmat joukkoliikennepalvelut (määrä, laatu, varmuus, luotettavuus, matkustaja-hinnat) (PSA 1. artikla) Joukkoliikennelaki täydentää –markkinaehtoinen joukkoliikenne –joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen

Toimivaltaisen viranomaisen tärkeimmät tehtävät  Päättää joukkoliikenteen järjestämistavasta toimivalta-alueellaan  Markkinaehtoisesti syntyvä joukkoliikenne  Palvelusopimusasetuksen mukainen joukkoliikenne tilaaja-tuottajamalli käyttöoikeussopimus oma tuotanto  Näiden yhdistelmä  Määrittelee joukkoliikenteen palvelutason  Joukkoliikennelain mukaan v loppuun mennessä  Ostaa joukkoliikennepalveluja  Toimii joukkoliikenteen lupaviranomaisena

Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneselvitys Toimenpide-esitykset

Esitys kaupunkiseudun joukkoliikenneorganisaatioksi Perustetaan seudullinen toimivaltainen viranomainen +Paras-lainsäädännön hengen mukaista +LVM:n suosittama ja joukkoliikennelain hengen mukainen ratkaisu +seutuhallituksen hyväksymän TASE 2025:n liikennepolitiikan mukainen ratkaisu, jolla autetaan kulkumuotojakautumalle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa +suunnittelu suurempana kokonaisuutena on taloudellista Tampere vastuukuntana !kuntien vaikutusmahdollisuudet omaan palvelutasoonsa/kustannuksiinsa turvattava

Pirkanmaan jl- työryhmä - ELY - Pirkanmaan liitto - Tampereen jl-yksikkö - Kehyskuntien edustus Joukkoliikennelautakunta - Tampere 7 jäsentä (pj) - Kehyskunnat kukin 1 jäsen Jl-yksikkö Kaupunkiseudun jl-työryhmä - jl-yksikkö - kunnat Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneorganisaatio

Kuntien etujen huomioon ottaminen Edustus joukkoliikennelautakunnassa (päätöksenteko) ja seudullisessa joukkoliikennetyöryhmässä (valmistelu) Yhteistoimintasopimus vastuukunnalla ei otto-oikeutta jl-lautakunnan päätöksiin kuntien vaikutusmahdollisuuksia omassa joukkoliikenteessään tukevat kustannusjakomallit neuvottelut suunnitteluvaiheessa lausuntomenettely Johtosääntö ja muut säännöt ja ohjeet

Yhteistoimintasopimus 1 SOPIMUKSEN SOPIJAOSAPUOLET JA TARKOITUS 2 YHTEISTOIMINNAN TAVOITTEET JA YLEISET PERIAATTEET 3 UUDELLEEN JÄRJESTETTÄVÄT TEHTÄVÄT 4 YHTEISET TOIMIELIMET Joukkoliikennelautakunta Kaupunkiseudun joukkoliikennetyöryhmä Alueellinen joukkoliikennety ö ryhm ä 5 HENKILÖSTÖ 6 TALOUS JA KUSTANNUSTEN JAKO 7 NEUVOTTELU- JA LAUSUNTOMENETTELYT 8 SOPIMUKSEN SEURANTA 9 SOPIMUKSEN VOIMAANTULO JA IRTISANOMINEN 10 ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN

Yhteistoiminnan tavoitteet ja yleiset periaatteet … kuntarajat ylitt ä v ää yhteisty ö t ä … siten, ett ä joukkoliikenteen palvelutaso paranee ja palvelut tuotetaan asiakasl ä ht ö isesti ja edullisesti. … yhteinen joukkoliikennesuunnitelma ja siihen liittyv ä palvelutasotavoite, jossa otetaan huomioon kuntakohtaiset palvelutasotavoitteet. … huolehditaan sopijakuntien edunvalvonnasta … sek ä suunnitellaan muiden joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten kanssa seudun joukkoliikennepalveluiden kytkent ä ja yhteensovittaminen laajempaan joukkoliikennej ä rjestelm ää n. … kilpailutuskohteet ja niiden laajuus valitaan niin, ett ä niin isompien kuin pienempienkin liikenteenharjoittajien on mahdollista voittaa sopimuksia, eik ä monopolitilannetta p ää se syntym ää n.

Talous ja kustannusten jako Jaetaan asukasluvun suhteessa – Yhteisten kehitys- ja suunnitteluhankkeiden kustannukset Jaetaan tehtyjen matkojen suhteessa –Joukkoliikenneyksikön kustannukset –Joukkoliikennelautakunnan kustannukset Kunnat maksavat omansa –Kunnan sisäisen PSA:n mukaisen liikenteen nettokustannukset (kunta määrää palvelutason) –Seutulipun kunnan tuki (kunta määrää asiakashinnan) Jaetaan matkustuksen suhteessa –Kuntien välisen PSA-liikenteen nettokustannukset (joukkoliikennelautakunta määrittää palvelutason kuntien päätösten pohjalta)

Joukkoliikenteen järjestäminen Suuret muutokset mahdollisia alkaen Aiemmat ratkaisut riippuvat tehtävistä siirtymäajan sopimuksista Markkinaehtoista liikennettä syntynee kaupunkiseudulle Seudullinen tilaaja-tuottajamallin mukainen kilpailutus Sopivassa kohdin kokeillaan käyttöoikeussopimusta kilpailutuksessa

Tehtävät vuonna 2010 Kuntien päätökset yhteisestä toimivaltaisesta viranomaisesta Esitys LVM:lle Tampereen kaupunkiseudun toimivaltaisen viranomaisen saamisesta joukkoliikennelakiin lain vuoden 2010 tarkistuksen yhteydessä Seudullisen joukkoliikennesuunnitelman käynnistys Seudullisen joukkoliikennetyöryhmän nimeäminen Seudullisen joukkoliikenteen vetovastuun siirtäminen kuntayhtymästä Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikölle

Tehtävät vuosina Seudullinen joukkoliikennelautakunta aloittaa Kuntakohtainen yleissuunnittelu Palvelutasomäärittelyjen tarkennus ja hyväksyminen Kuntakohtainen toteutussuunnittelu linjastosuunnitelmien tarkennus 1.kierroksen kilpailutuskohteiden valinta Tarjousasiakirjojen valmistelu kilpailuasiakirjat valmiina mennessä

Tehtävät vuosina Tarjouskilpailu alkuvuodesta 2013 Kilpailutettu osa seutuliikenteestä käynnistyy loppukesästä 2014 Seuraavan tarjouskilpailun valmistelu

Muita esityksiä: rahastus- ja informaatiojärjestelmien kehittäminen kehitetään vyöhykepohjainen seudullinen joukkoliikenteen taksa kehitetään seudullisia lipputuotteita satunnaisillekin käyttäjille seutulipputuotteiden kelpoisuus ulotetaan myös raideliikenteeseen Tampereen kaupunkiseudulla aletaan soveltaa joukkoliikenteen tarkastusmaksulakia. Lipputarkastus järjestetään joko omana toimintana tai ostopalveluna. Jä rjestet ää n kaikkiin kuntakeskuksiin joukkoliikenteen palvelupiste, jossa on mahdollisuus ladata (ostaa) kaupunkiseudulla k ä yt ö ss ä olevia lipputuotteita. Kaikki painettu (aikataulukirja, linjakartta) ja internetin kautta v ä litett ä v ä joukkoliikenneinformaatio (aikataulut, reittiopas) toteutetaan seudullisena, samoin reaaliaikainen aikataulu- ja poikkeustilanneinformaatio

THANK YOU! KIITOS! puh