KAUPUNKISEUTU infotilaisuus Joukkoliikenteen järjestäminen Matti Rainio selvitysmies
Selvitystyön toimeksianto Seutuhallitus päätti selvitystyöstä Henkilöliikennelain uudistus Kaupunkiseudun rakennemallityö ja liikennejärjestelmäsuunnitelma 2025 Kolme osatehtävää Lausunto joukkoliikennelaista Joukkoliikenteen järjestelytapojen kuvaaminen ja vertailu Esitys joukkoliikenneorganisaatioksi Tampereen kaupunkiseudulle Selvitysmies – Tukiryhmä: kuntien ja Pirkanmaan liiton nimeämät yhteyshenkilöt
Käsittelyvaiheet seutuhallinnossa SH Päätös selvityksen tekemisestä KJK Työohjelma KJKLausunto joukkoliikennelaista SHLausunto joukkoliikennelaista KJKTilannekatsaus SHTilannekatsaus KJKTilannekatsaus KJKSeutulippu Kunnallishallitusten seminaari KJKLoppuraporttiluonnos KJKLoppuraportti KJKLoppuraportti KJKLoppuraportti, liikennöitsijöiden lausunnot KJKKaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma SHLoppuraportti, kaupunkiseudun joukkoliikennesuunnitelma
Käsittelyvaiheet kunnissa NokiaEsittely kaupunginhallitukselle KangasalaEsittely kunnanhallitukselle PirkkalaEsittely kunnanvaltuustolle YlöjärviEsittely kaupunginhallitukselle OrivesiEsittely kaupunginhallitukselle LempääläEsittely kunnanhallitukselle VesilahtiEsittelykunnanhallitukselle TampereEsittely yhdyskuntalautakunnalle TampereEsittely TKL:n johtokunnalle tammi - helmikuu 2010Päätökset kunnissa
Liikennöitsijöiden kuuleminen selvityksen esittely Linja-autoliiton aluekokouksessa lausuntopyyntö loppuraportista keskustelutilaisuus liikennöitsijöille (loppuraportti, liikennöitsijöiden lausunnot)
Henkilöliikennelain uudistus EU:n palvelusopimusasetus (PSA) ja sitä täydentävä kansallinen joukkoliikennelaki tulivat voimaan PSA sisältää säädökset joukkoliikenteestä, jossa yhteiskunnan rooli on merkittävä Palvelusopimusasetuksen mukaisesti liikenne järjestetään, kun halutaan varmistaa markkinaehtoisesti syntyviä paremmat joukkoliikennepalvelut (määrä, laatu, varmuus, luotettavuus, matkustaja-hinnat) (PSA 1. artikla) Joukkoliikennelaki täydentää –markkinaehtoinen joukkoliikenne –joukkoliikenteen toimivaltainen viranomainen
Toimivaltaisen viranomaisen tärkeimmät tehtävät Päättää joukkoliikenteen järjestämistavasta toimivalta-alueellaan Markkinaehtoisesti syntyvä joukkoliikenne Palvelusopimusasetuksen mukainen joukkoliikenne tilaaja-tuottajamalli käyttöoikeussopimus oma tuotanto Näiden yhdistelmä Määrittelee joukkoliikenteen palvelutason Joukkoliikennelain mukaan v loppuun mennessä Ostaa joukkoliikennepalveluja Toimii joukkoliikenteen lupaviranomaisena
Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneselvitys Toimenpide-esitykset
Esitys kaupunkiseudun joukkoliikenneorganisaatioksi Perustetaan seudullinen toimivaltainen viranomainen +Paras-lainsäädännön hengen mukaista +LVM:n suosittama ja joukkoliikennelain hengen mukainen ratkaisu +seutuhallituksen hyväksymän TASE 2025:n liikennepolitiikan mukainen ratkaisu, jolla autetaan kulkumuotojakautumalle asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa +suunnittelu suurempana kokonaisuutena on taloudellista Tampere vastuukuntana !kuntien vaikutusmahdollisuudet omaan palvelutasoonsa/kustannuksiinsa turvattava
Pirkanmaan jl- työryhmä - ELY - Pirkanmaan liitto - Tampereen jl-yksikkö - Kehyskuntien edustus Joukkoliikennelautakunta - Tampere 7 jäsentä (pj) - Kehyskunnat kukin 1 jäsen Jl-yksikkö Kaupunkiseudun jl-työryhmä - jl-yksikkö - kunnat Tampereen kaupunkiseudun joukkoliikenneorganisaatio
Kuntien etujen huomioon ottaminen Edustus joukkoliikennelautakunnassa (päätöksenteko) ja seudullisessa joukkoliikennetyöryhmässä (valmistelu) Yhteistoimintasopimus vastuukunnalla ei otto-oikeutta jl-lautakunnan päätöksiin kuntien vaikutusmahdollisuuksia omassa joukkoliikenteessään tukevat kustannusjakomallit neuvottelut suunnitteluvaiheessa lausuntomenettely Johtosääntö ja muut säännöt ja ohjeet
Yhteistoimintasopimus 1 SOPIMUKSEN SOPIJAOSAPUOLET JA TARKOITUS 2 YHTEISTOIMINNAN TAVOITTEET JA YLEISET PERIAATTEET 3 UUDELLEEN JÄRJESTETTÄVÄT TEHTÄVÄT 4 YHTEISET TOIMIELIMET Joukkoliikennelautakunta Kaupunkiseudun joukkoliikennetyöryhmä Alueellinen joukkoliikennety ö ryhm ä 5 HENKILÖSTÖ 6 TALOUS JA KUSTANNUSTEN JAKO 7 NEUVOTTELU- JA LAUSUNTOMENETTELYT 8 SOPIMUKSEN SEURANTA 9 SOPIMUKSEN VOIMAANTULO JA IRTISANOMINEN 10 ERIMIELISYYKSIEN RATKAISEMINEN
Yhteistoiminnan tavoitteet ja yleiset periaatteet … kuntarajat ylitt ä v ää yhteisty ö t ä … siten, ett ä joukkoliikenteen palvelutaso paranee ja palvelut tuotetaan asiakasl ä ht ö isesti ja edullisesti. … yhteinen joukkoliikennesuunnitelma ja siihen liittyv ä palvelutasotavoite, jossa otetaan huomioon kuntakohtaiset palvelutasotavoitteet. … huolehditaan sopijakuntien edunvalvonnasta … sek ä suunnitellaan muiden joukkoliikenteen toimivaltaisten viranomaisten kanssa seudun joukkoliikennepalveluiden kytkent ä ja yhteensovittaminen laajempaan joukkoliikennej ä rjestelm ää n. … kilpailutuskohteet ja niiden laajuus valitaan niin, ett ä niin isompien kuin pienempienkin liikenteenharjoittajien on mahdollista voittaa sopimuksia, eik ä monopolitilannetta p ää se syntym ää n.
Talous ja kustannusten jako Jaetaan asukasluvun suhteessa – Yhteisten kehitys- ja suunnitteluhankkeiden kustannukset Jaetaan tehtyjen matkojen suhteessa –Joukkoliikenneyksikön kustannukset –Joukkoliikennelautakunnan kustannukset Kunnat maksavat omansa –Kunnan sisäisen PSA:n mukaisen liikenteen nettokustannukset (kunta määrää palvelutason) –Seutulipun kunnan tuki (kunta määrää asiakashinnan) Jaetaan matkustuksen suhteessa –Kuntien välisen PSA-liikenteen nettokustannukset (joukkoliikennelautakunta määrittää palvelutason kuntien päätösten pohjalta)
Joukkoliikenteen järjestäminen Suuret muutokset mahdollisia alkaen Aiemmat ratkaisut riippuvat tehtävistä siirtymäajan sopimuksista Markkinaehtoista liikennettä syntynee kaupunkiseudulle Seudullinen tilaaja-tuottajamallin mukainen kilpailutus Sopivassa kohdin kokeillaan käyttöoikeussopimusta kilpailutuksessa
Tehtävät vuonna 2010 Kuntien päätökset yhteisestä toimivaltaisesta viranomaisesta Esitys LVM:lle Tampereen kaupunkiseudun toimivaltaisen viranomaisen saamisesta joukkoliikennelakiin lain vuoden 2010 tarkistuksen yhteydessä Seudullisen joukkoliikennesuunnitelman käynnistys Seudullisen joukkoliikennetyöryhmän nimeäminen Seudullisen joukkoliikenteen vetovastuun siirtäminen kuntayhtymästä Tampereen kaupungin joukkoliikenneyksikölle
Tehtävät vuosina Seudullinen joukkoliikennelautakunta aloittaa Kuntakohtainen yleissuunnittelu Palvelutasomäärittelyjen tarkennus ja hyväksyminen Kuntakohtainen toteutussuunnittelu linjastosuunnitelmien tarkennus 1.kierroksen kilpailutuskohteiden valinta Tarjousasiakirjojen valmistelu kilpailuasiakirjat valmiina mennessä
Tehtävät vuosina Tarjouskilpailu alkuvuodesta 2013 Kilpailutettu osa seutuliikenteestä käynnistyy loppukesästä 2014 Seuraavan tarjouskilpailun valmistelu
Muita esityksiä: rahastus- ja informaatiojärjestelmien kehittäminen kehitetään vyöhykepohjainen seudullinen joukkoliikenteen taksa kehitetään seudullisia lipputuotteita satunnaisillekin käyttäjille seutulipputuotteiden kelpoisuus ulotetaan myös raideliikenteeseen Tampereen kaupunkiseudulla aletaan soveltaa joukkoliikenteen tarkastusmaksulakia. Lipputarkastus järjestetään joko omana toimintana tai ostopalveluna. Jä rjestet ää n kaikkiin kuntakeskuksiin joukkoliikenteen palvelupiste, jossa on mahdollisuus ladata (ostaa) kaupunkiseudulla k ä yt ö ss ä olevia lipputuotteita. Kaikki painettu (aikataulukirja, linjakartta) ja internetin kautta v ä litett ä v ä joukkoliikenneinformaatio (aikataulut, reittiopas) toteutetaan seudullisena, samoin reaaliaikainen aikataulu- ja poikkeustilanneinformaatio
THANK YOU! KIITOS! puh