Eversti Tero Kaakinen Komentaja, Kaakkois-Suomen rajavartiosto KANSAINVÄLINEN RAUTATIE -JUHLASEMINAARI 14.11.2012 IMATRA RAJAVARTIOSTON NÄKEMYS RAUTATIEYHTEYKSIEN KEHITTÄMISESTÄ VENÄJÄN JA SUOMEN VÄLILLÄ Eversti Tero Kaakinen Komentaja, Kaakkois-Suomen rajavartiosto 7.4.2017
SUOMEN RATAVERKOSTO JA RAUTIERAJANYLITYSPAIKAT ITÄRAJALLA Kelloselkä-Alakurtti* Vartius-Kivijärvi - tavaraliikenne Niirala-Värtsilä - tavaraliikenne Parikkala-Syväoro* Imatra-Svetogorsk - tavaraliikenne Vainikkala-Buslovskaja henkilöliikenne tavaraliikenne henkilö- ja tavaraliikenne tavaraliikenne * ratapohja, ei kiskoja
Tavaraliikenne – henkilöliikenne / kansallinen – kansainvälinen RAUTATIERAJANYLITYSPAIKAN AVAAMINEN SUOMEN JA VENÄJÄN RAJALLE, CASE IMATRA-SVETOGORSK Valtioiden välinen sopimus: poliittiset, taloudelliset ja logistiset näkökohdat Tavaraliikenne – henkilöliikenne / kansallinen – kansainvälinen Rajavaltuutetut avaavat liikenteelle – edellytykset: asianmukainen varustelu, viranomaisten resurssien varaaminen Case Imatra-Svetogorsk nyt tavaraliikenne ja tulevaisuudessa kansainvälinen status? henkilöliikenteelle avaaminen? rajatarkastukset kustannustehokkaimmin maantierajanylityspaikan läheisyydessä rajatarkastukset edellyttävät rajatarkastajien määrän lisäämistä (arviot 5-20 htv, riippuen junaliikenteen määrästä) ja tarkastusvälineistön hankkimista (mobiililaitteet) 7.4.2017