Finnair konserni Tilikausi
KRIISISTÄ KASVUUN 1999: Totuuden hetki 2000: Sopeutus ja eväät tulevaisuuteen 2001: Uusien rakenteiden sisäänajo 2002: Kiihtyvä kasvu
Tulos kaksinkertaistui 1. Kannattavuus: Tulos ennen veroja nousi 103 % (125,1 milj.euroa) 2. Tuotot: Yksikkötuotot nousivat 8,1%, onnistunut kannattamattomien reittien eliminointi 3. Kustannukset: Toimintakulut ilman polttoainekuluja laskivat 1,1% 4. Tehokkuus: Maailman tehokkain B757 laivaston käyttö 5. Henkilöstö: Uudet palkitsemisjärjestelmät, tuottavuuden lisääntyminen 3,3 %, henkilöstöä 4,8 % vähemmän 6. Läpinäkyvyys: Neljännesvuosiraportointi Q1/1999, uusi konsernirakenne
Fokus korkeassa laadussa 1. Laatu: Täsmällisin (AEA) ja paras eurooppalainen lentoyhtiö (yleisarvosana SoFie/IATA) 2. Palvelu: Paras palvelubrandi Suomessa (Markkinointi & Mainonta) ja jälleen paras viinikellari (Business Traveller) 3. Fokus vahvoihin brandeihin –Finnairin yritysidentiteetin uudistaminen –Finnmatkojen myynti, Aurinkomatkojen edelleen kehittäminen
Konsernin avainluvut
Finnair uuteen raportointiin Vuodesta 2001 alkaen tilikausi on kalenterivuosi Keskeisistä taloudellisista tunnusluvuista on annettu kalenterivuoden 2000 pro forma - luvut Vuoden 2001 alusta lähtien taloudellisessa raportoinnissa noudatetaan uutta kuuteen liiketoiminta-alueeseen perustuvaa rakennetta
Liikevaihto tasaisessa nousussa
Liikevoitto toiselle sadalle
Tulos tuplasti tukevampi Tulos ennen satunnaiseriä ja veroja
Vahva tulorahoitus MEUR % liikevaihdosta %
Sijoitetun pääoman tuotto, ROCE Vuosi 2000 WACC 8%
Oman pääoman tuotto
Henkilöstön määrä väheni 443:lla Konsernin henkilöstö keskimäärin
Lentotoiminnan henkilöstön tuottavuus Tarj. tonnikm (1000) / henkilö
Panostus ensiluokkaiseen kalustoon Investoinnit
Nettovelka pieneni
Tase edelleen vahva Omavaraisuusaste
Velkaantumisaste (Gearing)
Rahavirta/osake EUR
Finnair maksaa kilpailukykyistä osinkoa Osinko vuosittain MEUR % tuloksesta % * * Hallituksen esitys yhtiökokoukselle vuoden 2000 osingoksi on 0,40 euroa
EUR Osakekurssi suhteessa osakekohtaiseen omaan pääomaan
Tilivuoden viimeinen neljännes Myönteinen yksikkötuoton kehitys jatkui –lentokuljetustuotot/RTK + 5,8% –lentokuljetustuotot/RPK + 7,4% Liikevoitto 28,6 milj. EUR (31,6) Myyntivoittoja 25,4 milj. EUR (22,8) Polttoainekulut + 66,4% Tilikauden muutoksesta johtuen liikevoittoon sisältyy poikkeuksellisia eriä, kuten: –varaus voitto- ja kannustinpalkkioista –lentokoneiden huoltojaksotuksia –käyttämättömien lippujen tuloutus Näiden ja muiden erien yhteisvaikutus n. -12 milj. EUR
Yksikkötuotot ja -kustannukset Muutos edelliseen vuoteen %
MEUR Liikevoitto neljännesvuosittain 2000
MEUR Liikevoiton muutos vuosineljänneksittäin Käyttöomaisuuden myyntivoitot eliminoituna 2000 Muutos ilman tilikauden muutoksesta johtuvia poikkeuksellisia eriä, kuten: voitto- ja kannustinpalkkiot, lentokoneiden huoltojaksotukset, käyttämättömien lippujen tuloutus * *
FINNAIR-KONSERNIN LIIKETOIMINTA-ALUEET Liiketoiminta-alueet koostuvat entistä itsenäisimmistä liiketoimintayksiköistä ja tytäryhtiöistä Tavoitteena lisääntynyt läpinäkyvyys Tulosvastuu syvemmälle organisaatioon Kullakin oma liiketoimintalogiikkansa, tavoitteensa ja palkitsemisperusteensa Vastuu myös pääomasta ja sen tuotosta
Hyvässä kehityksessä kiinni myös vuonna 2001 Kasvu mahdollista nykyresursseilla Lisäetua syventyvästä allianssiyhteistyöstä Tehokkuutta uudella konsernirakenteella Kaikkien ammattijärjestöjen kanssa voimassa olevat sopimukset Parantunut toimivuus työyhteisöissä ja esimiestoiminnassa (Arvo- ja yrityskulttuuritutkimus) Sähköinen ja mobiili eFinnair Laivastouudistus kasvattaa Airbus-perhettä
Online -myynnin kasvuennuste Vuosi 2000 kokonaismyynti oli n matkustajaa V arviot – välillä
Lähitulevaisuuden näkymät Toiminnallisen tuloksen ennakoidaan edelleen paranevan Tarjonnan kasvu 1-2 % tonnikilometreissä Investoinnit noin 275 milj. euroa, laivastouudistus jatkuu (Airbus A320 -perhe) Uutta kasvua Aasiasta –neljäs MD-11 kone reittiliikenteeseen talvella 2002 (Hongkong uusi kohde) –lomaliikenteeseen korvaajaksi kaksi vuokrattua B757 konetta
Haasteet vuonna 2001 Uusien rakenteiden sisäänajo Matkustajakäyttöasteen nostaminen Polttoainekulut Aeron ja syöttöliikenteen kehittäminen Valmius kiihtyvään kasvuun 2002 Toiminnallisen laadun ja palvelutason pitäminen jatkossakin huipputasolla
Liitteet
Polttoainehinnan kehitysindeksi 2000
Kysyntä ja tarjonta Koko liikenne huh kes elo loka jou hel huh kes elo loka jou hel huh kes elo lloka jou % Kysyntä -Myydyt henkilö-Km Tarjonta - Tarjotut henkilö-Km
Matkustajamäärät
Matkustajakäyttöaste laskenut
Reittikuljetustuottojen liikenteellinen jakauma 2000
Reittiliikenteen matkustajamyynnin jakauma 2000
Myydyt tonnikilometrit
Rahdissa vahva volyymikasvu
Rahtikilojen jakautuminen liikennelajeittain 2000
Tekniikan ulkoiset tuotot kasvussa Ei sisällä tuottoja Finnairin oman lentokaluston huollosta