Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

OPS-TYÖSKENTELYÄ LUOKISSA pe klo
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Pääkaupunkiseudun 8. luokkien palvelukyky Espoo, Tapiolan koulu Joulukuu 2013.
Kuljetus Kovalainen Ma-Pe
Hampuri, Saksa Löytää suunta, joka mahdollistaa Lions Clubs Internationalin saavuttavan sen täyden potentiaalin kansainvälisenä.
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
TIETOHALLINTO JA TIETOJÄRJ. KEH. PERUSTEET Pekka Makkonen ja kump.
Vapaa-aikaohjaajat puh huoneesta 791/tai ma , ti , ke 8-20, to 10–20, la 9-18, su 9-17! Muutokset vapaa-aikaohjelmissa ovat.
Ylioppilaskokelaiden aikataulua syksy kevät 2013
Ongelma Mikä tuottaa kamppailua oikeudessa? • 1: Tulkinnat yksittäisistä tapauksista • 2: ”Asiayhteyksien” väliset välienselvittelyt • 3: Kysymys siitä,
Vapaa-aikaohjaajat puh huoneesta 791/tai ma , ti , ke 8-20, to 10–20, la 9-18, su 9-17! Muutokset vapaa-aikaohjelmissa ovat.
Kansalaisvaikuttamisen verkkokurssi
Viikko 15 (9. – ) Maanantai: (9.4.) -2. PÄÄSIÄISPÄIVÄ; ei koulua Tiistai: (10.4.) LK: Valinnaisaine-INFO auditoriossa klo Keskiviikko:
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Jenna Anttonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Viikko 15 (8. – 12.4.) Maanantai: (8.4.) -9E: Pankkivierailu (lähtö klo 11.05) Tiistai: (9.4.) -9A: Pankkivierailu (lähtö klo 9.00) Keskiviikko: (10.4.)
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
Soveltavan mikrobiologian erikoistyö KE (5op) Soveltavan mikrobiologian jatko- ja täydennyskoulutuskurssi KE (3 op) Kevät 2010 (periodi.
Ohjaustarvearvio ja ohjaustarve kartta/ Ryhmänohjaajan näkökulma
Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op - johdanto kurssin sisältöihin Maija Lanas
Viikko 16 (16. – ) 8.LK TET-viikko Maanantai: (16.4.) -9B: Vierailu Olkkarissa ja Työ- ja elinkeinotoimistossa klo Tiistai: (17.4.) -Eskarit:
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Turun perusopetuksessa
Viikko 34 (23.8. – 27.8.) Maanantai: (23.8.) -7D Susiniemessä -Opet: tiedotusvälitunti klo Tiistai: (24.8.) - 7B Susiniemessä -8.lk klo 9.00 poliisin.
Viikko 14 (2. – ) Maanantai: (2.4.) -9B: Pankkivierailu (lähtö klo 9.45) Tiistai: (3.4.) -9.LK: Ammattistarttiin tutustuminen ilmoittautuneille.
Perusopetuksen oppilaat 2014 Generated on :03.
Viikko 17 (22. – 26.4.) Maanantai: (22.4.) - Tiistai: (23.4.) - Keskiviikko: (24.4.) LK: Tapporumpu-esitys salissa klo Torstai: (25.4.)
Säännöt 30 kuvaa 45 sekuntia / kuva 10 sekuntia kirjoitusaikaa Vastaus suomeksi, ruotsiksi, englanniksi, tieteellisellä nimellä tai sen 3+3 lyhenteellä.
Tervetuloa! Tutoreiden koulutuspäivä Susanna Koistinen ja Iiro Korhonen Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunta.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Yritystapaus tutorinfo
Japanin alkeiskurssin kevätlukukausi 2014 AIKATAULU (ma – ke 9.4): ma klo – ke klo – Portti Japaniin –luentosarjan takia.
TYTTÖJEN PELAAJAKARTOITUSJÄRJESTELMÄ
Viikko 11 (11. – 15.3.) Maanantai: (11.3.) - Tiistai: (12.3.) -Alakoulun liikuntapäivä klo Yläkoulun liikuntailtapäivä klo Keskiviikko:
UMF I Luento 1. Aika Luennot, Klo 14–16 to 4.9 – ke 10.9 ke 24.9 – ke 1.10 ke – pe Demot, Klo 10–12/12–14/14–16 Pe 12.9, Ti 16.9, Pe 19.9.
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Viikko 10 (4. – 8.3.) Maanantai: (4.3.) -Kulttuuripolku/Taidemuseo 8A klo Lähtö 9.40 Tiistai: (5.3.) - Keskiviikko: (6.3.) -Rästikoe klo 8.00.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
KOULUTUSPSYKOLOGIA S 2 ov (3 p) Oulun yliopisto Kasvatuspsykologian syventävät opinnot –
Opintopolku.fi Kysymyksiä ja käytäntöjä siirtovalinnoista Opintoasiainpäivät Anu Holvikivi, HY & Ulla Lehtonen, OPH.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Viikko 34 (22.8. – 26.8.) Koulukuvaukset Maanantai: (22.8.) - Tiistai: (23.8.) - Keskiviikko: (24.8.) - Torstai: (25.8.) -Yläkoulu: Koulupoliisin.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Visual Basic –ohjelmointi ITP2TM002
Viikko 12 (19. – ) 7.LK TET-VIIKKO Maanantai: (19.3.) -9.LK tukarit: Suunnittelupalaveri klo Tiistai: (20.3.) -6A ja 9D: Ympäristömessut.
YO-info K2015.
Analyysi II Katsaus.
Biologian ja maantieteen pedagogiikka, 5 op
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Viikko 6 (4. – 8.2.) SANOMALEHTIVIIKKO Maanantai: (4.2.) - Tiistai: (5.2.) LK poikien joukkue: Koulujenvälinen jääpalloturnaus -Kulttuuripolku/Kenkävero.
SATTUMAN ONGELMA TUTKIMUKSESSA 1 x: tenttiin valmistautumiseen käytetty aika (tunteja) Perusjoukko μ = 39,87.
 Ke (6. palkin päättöpäivä) lyhyiden kielten kuunteluita koululla. Liiku siis hiljaa ja noudata opettajien ohjeita.  To Penkkaripäivä.
Tietorakenteiden harjoitustyö (2 ov) Ryhmä 5, kesä Pietu Pohjalainen.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kohti viittä konseptia
Karhulan uimahalli Aukioloajat
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
OPETUKSEN SUUNNITELMALLISUUSOPETUSSUUNNITELMA = -TAVOITTEET -YDINSISÄLLÖT, KURSSIT JA KOKONAISUUDET -KESTO, LAAJUUS, AJOITUS, PERÄKKÄISYYS -OPETUSMENETELMÄT.
Porin Yksikkö / Elektroniikkatuotanto Tanja Jokinen 1ELEP-1210 Elektroniikan peruskurssi ELEP-1210 ELEKTRONIIKAN PERUSKURSSI 5 op Kevät 2006.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
ET ja filosofia – ainedidaktiikan perusteet: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Opintojen mitoitus suhteessa opintopistemäärään
elokuun virtuaalivesijumpat
Esityksen transkriptio:

Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op Tammi-maaliskuu 2014 9.1.2014 Maija Lanas

Tämän luennon sisältö: Kurssin nettisivu Kurssin rakenne ja aikataulut Odotukset opiskelijoille Kurssisuoritukset Aiheen aloitus

http://okkja.wordpress.com/

LUENTORUNKO tila aihe luennoitsija KTK122 Johdanto kurssiin aika tila aihe luennoitsija   09.01.14 to 10.15-11.45  KTK122 Johdanto kurssiin Maija Lanas 10.01.14 pe 12.30-14.00  KTK112 Johdanto aiheeseen 16.01.14 to 10.15-11.45  YB210 koulun kehittäminen ja arviointi 20.01.14 ma 10.15-11.45  ops teoriassa Leena Syrjälä 23.01.14 to 10.15-11.45  Opetussuunnitelman rakentuminen 24.01.14 pe 12.30-14.00  ops koulujen välineenä Jaana Anttonen 30.01.14 to 10.15-11.45  piilo-ops 31.01.14 pe 12.30-14.00  oppimista tukeva arviointi 06.02.14 to 10.15-11.45  kolmiportaisen tuen huomiointi opetuksen suunnittelussa sekä koulunkäyntiä ja opiskelua tukeva arviointi Kaisu Markus-Hanka 07.02.14 pe 12.30-14.00  HU106 koulun kehittäminen ja koti-koulu yhteistyö Sari Manninen 13.02.14  to 10.15-11.45  yhteenveto 14.02.14 pe 12.30-14.00  luentotentti LUENTORUNKO

KURSSIRUNKO ryhmä 2 11.03.14 ti 12.30-14.00 KTK215 johdanto 14.03.14   12.03.14 ke 10.15-11.45  KTK215 11.03.14 ti 12.30-14.00  KTK215 johdanto 14.03.14 pe 12.30-14.00  KTK215 14.03.14 pe 14.30-16.00  KTK215 ryhmätyö 19.03.14 ke 10.15-11.45  KTK215 18.03.14 ti 12.30-14.00  KTK215 21.03.14 pe 12.30-14.00  KTK215 21.03.14 pe 14.30-16.00  KTK215 esitykset 26.03.14 ke 10.15-11.45  KTK215 25.03.14 ti 12.30-14.00  KTK215 28.03.14 pe 12.30-14.00  KTK215 28.03.14 pe 14.30-16.00  KTK215

ODOTUKSET OPISKELIJOILLE 8.1.-28.3. 5x26=130h KUORMITTAVUUS 5op Luennot ja harjoitukset 36 h Itsenäinen työ pienryhmissä n.94h TUNTIEN JAKAANTUMINEN luentotentti Ryhmätyö: pienoistutkimus KURSSISUORITUKSET tentti Essee ja sen suullinen esitys (50/50) ARVIOINTI oppimisraportti Tältä kurssilta ei jää rästejä.

KURSSIARVIOINTI HARJOITUKSET: LUENNOT: Hankesuunnitelma Luentotentti Suullinen esitys: Vertaisarviointi 1-5 Kirjallinen esitys: Ohjaaja arvioi 1-5 1-5 oppimisraportti Vaikuttaa arvosanaan TARKOITUKSENA ON TEHDÄ ARVIOINTI NÄKYVÄKSI, EI TUODA PAINEITA! ARVIOINNIN TARKOITUS ON TUKEA OPPIMISTA

Luentotentti Yksilö- tai paritentti, rutkasti aikaa. koska näin tentin ajatellaan tukevan tämän kurssin kannalta relevanttia oppimista: itseohjautuvuus, käytetyn tiedon perusteleminen alan ajankohtaisella tiedolla, yhteistyö, aikaa ajatella ja koota tietoa Arvioinnissa painotetaan sitä, että essee esittää perusteltuja väitteitä ja keskustelee kurssin oppisisällön kanssa.

harjoitustehtävä: pienoistutkimus ryhmätyönä Raportoidaan suullisen esityksen muodossa (n. 15min) ja esseen (n. 5s) muodossa, luennoilla opittua hyödyntäen 55/ 3= n.18 ryhmää 270min/18 = n. 15 min Liittyy koulun kehittämiseen, arviointiin tai opetussuunnitelmaan (ei ainekohtaiseen). Pienoistutkimuksessa opiskelijat hakevat itsenäisesti tietoa valitsemastaan tarpeellisesta aiheesta, ja välittävät tiedon tovereilleen. Painotus voi olla käytännöllinen, jolloin opiskelijat kuvaavat ja arvioivat toteutuvaa hanketta, jossa ovat itse osallisena. (Tehtävä voi integroitua muihin opintoihin, esimerkiksi harjoitteluun.) Painotus voi myös olla teoreettinen, jolloin opiskelijat puolestaan hakevat syvällisesti lisätietoa johonkin kysymykseensä. Pienoistutkimus voi myös selvittää käytännön ja teorian välistä yhteyttä (esim. kuinka ‘oppimista tukeva arviointi’ toteutetaan käytännössä xxx koulussa?)

Mikä on opetussuunnitelma? ORIENTAATIOTEHTÄVÄ Mikä on opetussuunnitelma? Mitä on koulun, koulutuksen opetuksen ja oppimisen arviointi? Mitä tarkoittaa koulun kehittäminen? Kirjatkaa yhdessä tai yksin vastaukset paperille ja antakaa Maijalle (nimet mukaan)

HUOMENNA: Katsotaan yhdessä, mitä vastasitte Johdanto kurssin sisältöön, muokataan sitä opiskelijatoiveiden (ja mahdollisuuksien) mukaisesti. Nähdään huomenna!