Opetussuunnitelma, koulun kehittäminen ja arviointi 5op Tammi-maaliskuu 2014 9.1.2014 Maija Lanas
Tämän luennon sisältö: Kurssin nettisivu Kurssin rakenne ja aikataulut Odotukset opiskelijoille Kurssisuoritukset Aiheen aloitus
http://okkja.wordpress.com/
LUENTORUNKO tila aihe luennoitsija KTK122 Johdanto kurssiin aika tila aihe luennoitsija 09.01.14 to 10.15-11.45 KTK122 Johdanto kurssiin Maija Lanas 10.01.14 pe 12.30-14.00 KTK112 Johdanto aiheeseen 16.01.14 to 10.15-11.45 YB210 koulun kehittäminen ja arviointi 20.01.14 ma 10.15-11.45 ops teoriassa Leena Syrjälä 23.01.14 to 10.15-11.45 Opetussuunnitelman rakentuminen 24.01.14 pe 12.30-14.00 ops koulujen välineenä Jaana Anttonen 30.01.14 to 10.15-11.45 piilo-ops 31.01.14 pe 12.30-14.00 oppimista tukeva arviointi 06.02.14 to 10.15-11.45 kolmiportaisen tuen huomiointi opetuksen suunnittelussa sekä koulunkäyntiä ja opiskelua tukeva arviointi Kaisu Markus-Hanka 07.02.14 pe 12.30-14.00 HU106 koulun kehittäminen ja koti-koulu yhteistyö Sari Manninen 13.02.14 to 10.15-11.45 yhteenveto 14.02.14 pe 12.30-14.00 luentotentti LUENTORUNKO
KURSSIRUNKO ryhmä 2 11.03.14 ti 12.30-14.00 KTK215 johdanto 14.03.14 12.03.14 ke 10.15-11.45 KTK215 11.03.14 ti 12.30-14.00 KTK215 johdanto 14.03.14 pe 12.30-14.00 KTK215 14.03.14 pe 14.30-16.00 KTK215 ryhmätyö 19.03.14 ke 10.15-11.45 KTK215 18.03.14 ti 12.30-14.00 KTK215 21.03.14 pe 12.30-14.00 KTK215 21.03.14 pe 14.30-16.00 KTK215 esitykset 26.03.14 ke 10.15-11.45 KTK215 25.03.14 ti 12.30-14.00 KTK215 28.03.14 pe 12.30-14.00 KTK215 28.03.14 pe 14.30-16.00 KTK215
ODOTUKSET OPISKELIJOILLE 8.1.-28.3. 5x26=130h KUORMITTAVUUS 5op Luennot ja harjoitukset 36 h Itsenäinen työ pienryhmissä n.94h TUNTIEN JAKAANTUMINEN luentotentti Ryhmätyö: pienoistutkimus KURSSISUORITUKSET tentti Essee ja sen suullinen esitys (50/50) ARVIOINTI oppimisraportti Tältä kurssilta ei jää rästejä.
KURSSIARVIOINTI HARJOITUKSET: LUENNOT: Hankesuunnitelma Luentotentti Suullinen esitys: Vertaisarviointi 1-5 Kirjallinen esitys: Ohjaaja arvioi 1-5 1-5 oppimisraportti Vaikuttaa arvosanaan TARKOITUKSENA ON TEHDÄ ARVIOINTI NÄKYVÄKSI, EI TUODA PAINEITA! ARVIOINNIN TARKOITUS ON TUKEA OPPIMISTA
Luentotentti Yksilö- tai paritentti, rutkasti aikaa. koska näin tentin ajatellaan tukevan tämän kurssin kannalta relevanttia oppimista: itseohjautuvuus, käytetyn tiedon perusteleminen alan ajankohtaisella tiedolla, yhteistyö, aikaa ajatella ja koota tietoa Arvioinnissa painotetaan sitä, että essee esittää perusteltuja väitteitä ja keskustelee kurssin oppisisällön kanssa.
harjoitustehtävä: pienoistutkimus ryhmätyönä Raportoidaan suullisen esityksen muodossa (n. 15min) ja esseen (n. 5s) muodossa, luennoilla opittua hyödyntäen 55/ 3= n.18 ryhmää 270min/18 = n. 15 min Liittyy koulun kehittämiseen, arviointiin tai opetussuunnitelmaan (ei ainekohtaiseen). Pienoistutkimuksessa opiskelijat hakevat itsenäisesti tietoa valitsemastaan tarpeellisesta aiheesta, ja välittävät tiedon tovereilleen. Painotus voi olla käytännöllinen, jolloin opiskelijat kuvaavat ja arvioivat toteutuvaa hanketta, jossa ovat itse osallisena. (Tehtävä voi integroitua muihin opintoihin, esimerkiksi harjoitteluun.) Painotus voi myös olla teoreettinen, jolloin opiskelijat puolestaan hakevat syvällisesti lisätietoa johonkin kysymykseensä. Pienoistutkimus voi myös selvittää käytännön ja teorian välistä yhteyttä (esim. kuinka ‘oppimista tukeva arviointi’ toteutetaan käytännössä xxx koulussa?)
Mikä on opetussuunnitelma? ORIENTAATIOTEHTÄVÄ Mikä on opetussuunnitelma? Mitä on koulun, koulutuksen opetuksen ja oppimisen arviointi? Mitä tarkoittaa koulun kehittäminen? Kirjatkaa yhdessä tai yksin vastaukset paperille ja antakaa Maijalle (nimet mukaan)
HUOMENNA: Katsotaan yhdessä, mitä vastasitte Johdanto kurssin sisältöön, muokataan sitä opiskelijatoiveiden (ja mahdollisuuksien) mukaisesti. Nähdään huomenna!