Suomen esihistoriasta autonomian aikaan

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Jumalan kanssa.
Advertisements

Suomen esihistoria Väestö ja kieli.
Ihmisen varhaishistoria
Naisen ainoa vika.
Kivikauden elinkeinot, asumukset ja kulkuvälineet
Kulttuurikameleontit ry EGYPTIN KAHDET KASVOT Jon Bodsworth / WikimediaPäivi Arvonen.
Suomen Kivikausi ~ eKr..
Suomen kartta.
Mistä tuli suomalainen?
SUOMALAISEN LAPSIPERHEEN ARKI
Flyhov, kalliopiirroksia Askeberga, laivalatomus Länsi-Götanmaa, Ruotsi Kuvat ja teksti: Erkki Luoma-aho.
Suomen esihistorian suuntaviivoja:
Suomalaisten yli sata kilometriä pitkien matkojen suuntautuminen.
HALLITUSBAROMETRI Barometrin toteutus Toteutus 14 kauppakamarin alueella Etelä-Pohjanmaa, Etelä-Savo, Helsingin seutu, Häme, Keski-Suomi,
Kivikauden taide ja uskomukset
Bolivian aatehistoria ti klo L9 to klo HU207.
Antiikin Kreikka.
Hy02 : Eurooppalainen ihminen
Viikingit Suomen rannikolla
Neoliittinen vallankumous
Jesuksen lapsuus.
Valoa idästä Reino Saarelma Matt. 2: Matteus 2:1-12 – Valoa idästä 1. Kun Jeesus oli syntynyt Juudean Betlehemissä kuningas Herodeksen aikana,
Pronssikausi ja varhainen metallikausi luento 8
Metallien historiaa.
Pronssikausi ja varhainen metallikausi luento 4
Pronssikausi ja varhaismetallikausi luento 9
vasarakirveskulttuuri nuorakeraaminen k. 3000
PIRKANMAAN MAISEMAN VIESTII OSA 2 KALVO 1 KIVIKAUSI n eKr. Copyright 2004 Tampereen kaupunki Museotoimi / Pirkanmaan maakuntamuseo.
Pronssikausi ja varhaismetallikausi luento 12
Ihminen, ympäristö, kulttuuri Hi1 Karhulan lukio.
Taivaan valtakunta on valo maailmalle. Sanomamme ikuinen soikoon kaikkialle; Heikot nostetaan, väsyneitä kannetaan, köyhyys poistetaan, nääntyneitä ruokitaan.
Historia 5 ensimmäinen viikko. Aluksi Luetaan ja keskustellaan artikkelista: et/lue/2015/10/suomalaist en-alkupera-y-dna-paivitys.
Malmin seurakunnan nuorten lähetyskohde Senegalin koululaiset Senegalin luterilaisen kirkon koulutyön hanke/ Suomen Lähetysseura Minna-Sisko Mäkinen Kuvat:
Luku Metsästäjä ja keräilijä, s. 20–25 METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA Aineisto on vapaasti muokattavissa.
SUOMEN HISTORIAA ENNEN 1809 VANHIMMAT SUOMALAISET.
SUOMI OSAKSI RUOTSIN VALTAKUNTAA Hi 5 / Hämäläinen.
VALTION ALUEHALLINTO.
Väliaikaisen valmistelutoimielimen asettamistilanne
Keskiaika Suomessa Noin
Ihminen ympäristön ja yhteiskuntien muutoksessa Hi1
Ue 5 Kuvia muinaisuudesta.
ARKTISET KULTTUURIT Sivut 162171
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
KIINA. KIINA Oleellista Vanhin muinaisista kulttuureista Ainoa säilynyt Yhtenäinen Rodullisesti Kielellisesti Uskonnollisesti monikulttuurinen Kirjoitusjärjestelmä.
Mesoamerikkalainen kulttuuri
SUOMEN ESIHISTORIA.
Suomen kaupunkien kehitys
SUOMEN HISTORIA ENNEN AUTONOMIAA
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
Etelä-Suomen rannikkoseutu
Yhdyssanat.
Suomen esihistoria Suomen asuttamisesta historiallisen ajan alkuun
Luku 15 – Vanhan testamentin syntymaailma
Ohjeita kirjaesitykseen
Uskonto ja kriisit nuoren elämänkulussa
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Keskiajan kaupungissa
Paanajärven kansallispuisto
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
5. Antiikin Kreikka N. 800 Ekr. .
Metsäteollisuus on oleellinen osa maakuntien elinvoimaisuutta
Maakunta/hankkeen nimi Lisätietoa hankkeen toiminnasta
HI8 – Historian abikurssi
Jon Bodsworth / Wikimedia
Esityspaikka/tapahtuma pp.kk.vvvv
METSÄSTÄJIEN JA KERÄILIJÖIDEN ELÄMÄNTAPA
Suomen asuttaminen.
Kansainvälisyys ja tasa-arvo Turku
Kunnat Yhteensä 311 kuntaa, joista 16 Ahvenanmaalla.
Esityksen transkriptio:

Suomen esihistoriasta autonomian aikaan Kirja: Forum 5, Otava Poissaolot selvitettävä, luvattomat johtavat kurssin katkeamiseen Arvostelu: 1. Koe 2. Tuntityö 3. Esitelmä Työtapoina muistiinpanot, videot, ryhmätyöt, vierailu maakuntamuseossa..

Suomen esihistoria

Kivikauden rantaviivat 8500 eKr. ja 5300 eKr.

Suomusjärven kulttuuri 8500-5300 eKr. Asutus merenrannalla Elinkeinoina kalastus, metsästys, keräily Säilynyt kivikirveitä, keihäänkärkiä, punamultahautoja Vanhinta asutusta saamelaisten eli lappalaisten ja suomalaisheimojen asuinpaikat

Suomusjärven kulttuuri 8500-5300 eKr.

Kampakeraaminen kulttuuri 5300-3200 eKr. Kausi saanut nimensä suippopohjaisista saviastioista Elinkeinoja hylkeenpyynti, kalastus, metsästys

Vasarakirveskulttuuri 3200- 2350 eKr. Suomalaisasutus vahvistui etelässä Saviastioihin nuorakeraaminen koristelu Työkaluina reiälliset vasarakirveet Käsitteet ”lappi, lappalainen” (syrjäinen seutu) ja ”suomi, suomalainen” (saamen kielen sanasta suopman eli murre, äänne) tältä ajalta Kaskiviljely yleistyi

Kivikauden asumus

Kalliomaalaus Ristiinassa ja Huittisten hirvenpää

Kiukaisten kulttuuri 2300-1700 eKr. Maanviljely ja karjanhoito alkaa vakiintua Löytöjä mm. piisirpit, saviruukut

Pronssikausi 1700-500 eKr. Pronssiesineitä n. 150 kpl Hautaröykkiöt eli hiidenkiukaat tyypillisiä (hiisi = pyhä) Kulttuuri alkaa jakaantui itäiseen (mm. kaskiviljely, lapinröykkiöt) ja läntiseen kulttuuriin (peltoviljely, hylkeenpyynti, hiidenkiukaat)

Pronssikausi 1700-500 eKr.

Pronssikausi 1700-500 eKr.

Pronssikausi 1700-500 eKr.

Rautakausi 500 eKr.-1150 jKr. Rautaesineitä järvi- ja suomalmista Kauppaa Keski-Eurooppaan, mm. turkikset Kalmistoissa runsas hautaesineistö Ensimmäinen kirjallinen merkintä lappalaisista (Tacitus 98 jKr.) Sisämaalle nimi häme (sisämaan väestö), idälle nimet karjala (sotajoukko), savo (tyhjä, avara tila) Viikingit liikkuivat alueella rautakauden lopulla: puolustukseen mäkilinnat

Rautakausi 500 eKr.-1150 jKr.

Rautakausi 500 eKr.-1150 jKr.: Sulkavan Pisamalahden linnavuori

Tacitus: Germania. (v. 98) : »Fennit ovat ihmeen villejä, viheliäisen köyhiä. Ei heillä ole aseita, ei hevosia, ei asuntoja. Ravintona ovat kasvit, vaatteina nahat, makuusijana maa. Ainoa varallisuus on nuolissa, joita he raudan puutteessa terästävät luilla. Metsästys elättää yhtäläisesti sekä miehiä, että naisia. Nämä näet seuraavat miehiä kaikkialle ja pyytävät osan saaliista. Lapsillakaan ei ole muuta suojaa villieläimiltä ja rajuilmoilta kuin jonkinlainen oksista punottu katos. Sinne palaavat nuoret, se on vanhojen turvapaikka. Mutta tämä on heistä onnellisempaa elämää kuin pelloilla huokaileminen, vaivalloinen talojen rakentaminen sekä milloin toiveikas, milloin pelokas huolenpito omasta ja vieraasta omaisuudesta. Rauhassa jumalilta ja rauhassa ihmisiltä he ovat saavuttaneet sen vaikeimman päämäärän, ettei heidän tarvitse edes mitään toivoa.»