12/2011 Verkkotiedotus Anna Miettinen (Comenius) Katariina Vinblad (Grundtvig)
12/2011 EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelma ( ) LLP on integroitu ohjelma Ohjelma yhdistää yleissivistävän koulutuksen ja ammatillisen koulutuksen ohjelmat Neljä sektoriohjelmaa: –Comenius; –Erasmus; –Leonardo da Vinci; –Grundtvig; Transversaalinen ohjelma: politiikkayhteistyö, kielten oppiminen, tietotekniikka, levitystoiminta Jean Monnet –ohjelma (integraatiota tukevat hankkeet, toimintatuki neljälle eurooppalaiselle laitokselle)
12/2011 EU:n Elinikäisen oppimisen ohjelma LLP ( ) osallistuvat maat Alankomaat, Belgia, Bulgaria, Espanja, Irlanti, Italia, Itävalta, Islanti, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liechtenstein, Liettua, Luxemburg, Malta, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tsekki, Turkki, Unkari, Viro ja Yhdistynyt kuningaskunta
12/2011 OhjelmaComenius Grundtvig Kohderyhmä (Koulutustaso) päiväkodit ja esikoulut, peruskoulut, lukiot, toisen asteen ammatilliset oppilaitokset, erityiskoulut ja taiteen perusopetuksen oppilaitokset kaikki aikuiskoulutusta tarjoavat oppilaitokset, järjestöt, museot, kirjastot ja muut kulttuurialan toimijat, vankilat, sairaalat Mahdollisuudet organisaatiolle - hankkeet –oppilasvaihto - valmistavat vierailut - kontaktiseminaarit - apulaisopettajan vastaanottaminen - hankkeet - valmistavat vierailut - kontaktiseminaarit - asiantuntijan vastaanottaminen - workshopin järjestäminen - senioreiden vapaaehtoistyö Mahdollisuudet yksilölle -täydennyskoulutusapurahat - apulaisopettajaharjoittelu - täydennyskoulutusapurahat - vierailut ja vaihdot -asiantuntijavaihdot -workshopiin osallistuminen
12/2011 Opetushenkilöstön täydennyskoulutusapurahat 1-6 viikkoa kestävä täydennyskoulutus toisessa ohjelmaan osallistuvassa maassa –Comenius/Grundtvig –kurssiluettelon kurssit –muut kurssit, jossa osallistujia väh. 3. maasta Hakuohjeet ja lomakkeet: –Comenius: stolle stolle –Grundtvig: hat/taydennyskoulutusapurahat hat/taydennyskoulutusapurahat Vuoden 2012 haku: – (koulutus alkaen ) – (koulutus alkaen ) – (koulutus alkaen ) Koulutuksen tulee alkaa viimeistään
12/2011 Esimerkkejä Comenius-kursseja Developing Oral Fluency in the English Language Classroom (Secondary), Reference Number : UK TYPE AND ORIGIN OF THE TRAINING: COURSE (training resulting from an llp or previous socrates project (comenius, lingua, grundtvig, minerva)) LLP OR SOCRATES PROJECT NO. : AT AT- COM3.1 Action Methods Improving Motivation and Quality in Learning Environments, Reference Number: FI Grundtvig-kursseja Sensitisation training with reference to migration, racism, discrimination, culture and diversity with strategies for teaching these issues to diverse age groups, Reference Number: IS TYPE AND ORIGIN OF THE TRAINING: CONFERENCE OR SEMINAR (training resulting from an llp or previous socrates project (comenius, lingua, grundtvig, minerva)) LLP OR SOCRATES PROJECT NO. : DE2-GRU Internationalisation, Cultural Immersion And Global Communication For Educators, Reference Number: UK Comenius/Grundtvig –kurssiluettelo:
12/2011 Hyvän hakemuksen laatiminen Hyvään hakemukseen on rakennettu johdonmukainen tarina Oma koulutustarve = osaamisvaje, oman työn haaste, ongelma → miksi haen juuri tälle kurssille tai vierailulle, miten se vastaa omaan koulutustarpeeseeni? Mitä positiivisia vaikutuksia kurssilla tai vierailulla on 1) minulle itselleni, 2) omalle organisaatiolleni, 3) omille opiskelijoilleni, 4) kohdeorganisaatiolle, muille? Mitä hyötyä minulle on siitä, että kurssi on eurooppalainen ja pidetään ulkomailla – miksen osallistuisi Suomessa järjestettävään koulutukseen tai tutustuisi aiheeseen kotimaassa? Kenelle ja miten aion kertoa kurssista tai vierailusta ja levittää oppimaani? Arviointilomakkeet – – at/hakijallehttp:// at/hakijalle
12/2011 Hylkäysperusteet Mihin hakemus yleisimmin kaatuu? Hakemuksen perustelut ovat liian niukat ja yleiset → enemmän konkretiaa! Hyötyjä on tarkasteltu suppeasti, vain omasta näkökulmasta → perustelut tulisi laatia kattavasti ja eri näkökulmat (organisaation, oppijoiden) huomioiden Kaikkiin kysymyksiin ei ole vastattu → pisteitä saa vain siitä, mikä on kirjoitettu hakemukseen Kurssin tai vierailun ohjelma on liian kevyt tai puutteellisen kuvauksen takia sopivuutta on hankala arvioida → ohjelman oltava täysipainoinen ja riittävän tarkasti kuvattu, ei turismia! Samasta organisaatiosta monta hakijaa samalle kurssille tai vierailulle → apuraha myönnetään vain osalle. Joskus hakemuksesta löytyy hyviä aineksia, mutta palaset eivät loksahda yhteen → hakemuksen perusteluista rakennettava kokonaisuus, joka aukeaa myös ulkopuoliselle Kelpoisuussyyt: hakemus tulee myöhässä, kurssi/konferenssi/vierailu ei ole kelpoinen ko. toiminnossa (haetaan väärää apurahaa), kurssi ei ajoitu sopimuskaudelle (haetaan väärään aikaan)
12/2011 Lisätietoa COMENIUS Osaanko? Uskallanko? - Tottakai! beds/cimowwwstructure/15496_osaanko_uskallanko.pdf Kokemuksia Mobility creates opportunities - European success stories bility_en.pdf eTwinning Comenius-sähköpostilista Listalla tiedotetaan Comenius ja Nordplus Junior -ohjelmiin liittyvistä asioista. Listaan liitytään täyttämällä lomake osoitteessa GRUNDTVIG Ohjelman yleisesite aisu/cimo/embeds/cimowwwstructure/15474_Grund tvig_yleisesite.pdf aisu/cimo/embeds/cimowwwstructure/15474_Grund tvig_yleisesite.pdf Creativity and Innovation, Success Stories grundtvig/creativity_en.pdf grundtvig/creativity_en.pdf Kokemuksia Aili-sähköpostilista Listalla tiedotetaan Grundtvig ja Nordplus Aikuiskoulutus -ohjelmiin liittyvistä asioista. Listaan liitytään täyttämällä lomake osoitteessa
12/2011 Lisätietoa CIMOssa Puhelinluettelo: Comenius yhteyshenkilöt CIMOssa Comenius-hankkeet: Nina Rekola, Tytti Voutilainen, Leena Högdahl, Marja Siitonen Comenius täydennyskoulutus- apurahat ja apulaisopettajan vastaanottavat koulut: Sirkka Säikkälä Sähköposti: tai Grundtivg yhteyshenkilöt CIMOssa Grundtvig-hankkeet: Eija Wilén, Päivi Korkea-aho Grundtvig-liikkuvuus: Katariina Vinblad Sähköposti: tai