KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue) Keski-Uudenmaan kaupunki (lainamäärä/ as = 1 704) Vahvuus kykenee järjestämään kaikki palvelut väestöpohjaltaan.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
Advertisements

Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Anneli Ketonen Länsi-Suomen lääninhallitus Maakuntakirjastokokous Seinäjoki
KUUMA-liikennehankkeet
Timo Kietäväinen varatoimitusjohtaja Pienkuntaseminaari Simo Kommenttipuheenvuoro kuntarakenneuudistuksesta.
Yhdistymisselvityksen tavoitteet 1.Aikaansaada esitys Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan yhdistymisestä.
Alueelliset Paras - seminaarit Asko Peltola PARAS-uudistus – uhka vai mahdollisuus Etelä-Pohjanmaalle?
TULEVAISUUS TYÖRYHMÄN MIELESTÄ (1 KAUPUNKI)
Miksi aluekehitysohjelma käynnistettiin? Kansanedustaja Martti Korhonen.
Helsingin seutu 2050, visiotyön jatkon tulokset Laituri, Helsinki Rolf Paqvalin kaupunginjohtaja,
Toteutuuko järjestöjen ja kuntien välinen kumppanuus KUUMA-alueella
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Jyväskylä Keski-Suomen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenneselvitys Integraatioseminaari Pauli Partanen, valtuuston puheenjohtaja.
Metropolialueen kuntajakoselvitys Metropolområdets kommunutredning Millaiseen metropoliin Helsingin valtuusto Matti Vatilo Kuntajakoselvittäjä.
Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja työllisyyskatsaus 2/08 Uudenmaan ja Itä-Uudenmaan väestö- ja.
MILLAISEEN METROPOLIIN? Vantaan kuntalaiskuuleminen
Älykäs verkostomainen kaupunki Keski-Uudenmaan kaupungin visio.
Elinvoimainen kaupunkiseutu Selvitysmies Rauno Saari
Kuntauudistus Henna Virkkunen hallinto- ja kuntaministeri Aamukahvit Smolnassa
Nuorisovaltuustomalli KUNTA-työryhmän puheenjohtaja Juho Mölsä.
V ARSINAIS- S UOMEN SAIRAANHOITOPIIRI E GENTLIGA F INLANDS SJUKVÅRDSDISTRIKT LOIMAAN ALUEEN KUNNAT Väestön ikärakenne ja sairastavuustiedot.
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
KU-selvitys Demokratiamallit Järvenpää-talo.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Matinkylä
Kuntafoorumi SDP:n kuntatyöryhmän Puheenjohtaja Maarit Feldt-Ranta
Talouspalvelut Markku Vehmas KUUMA-johtokunta
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? EN HURUDAN METROPOLSTAD? Helsingin valtuusto / Helsingfors fullmäktige Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Työryhmän vpj. Vesa Tuunainen
Elinvoimainen kaupunkiseutu - tulevaisuuden vaihtoehdot vaikutuksineen Kjk
Seutukaupunki Mikkelin edustajan puheenvuoro. Uusi hallitus uudistaa kuntarakenteen.
Sote-tuotannon suunnittelu ja valmistelu Keski-Uudellamaalla
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
VAKKA-SUOMEN ALUEEN KUNNAT
Asumisen strategia Suunnittelupäällikkö Kirsti Ruislehto Järvenpää KUUMA-johtokunta Kirkkonummi.
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI
Keuruun kaupunki 2006 Maakunnallinen kunta- ja palvelurakenne –seminaari Keuruun seutukunta Timo Louna Kaupunginjohtaja, Keuruun kaupunki.
Ohjausryhmä , liite 2 Kuntien loppuraporttilausunnot.
PÄIJÄT-HÄMEEN PALVELURAKENNEUUDISTUSPROJEKTI Kunta- ja palvelurakenneuudistus – hankkeen valtakunnallinen valmistelutilanne.
MILLAINEN METROPOLIKAUPUNKI? Espoon kuntalaiskuuleminen Mikko Pukkinen Kuntajakoselvittäjä.
Tilinpäätös 2004.
1 Veijo Koskinen, kaupunginhallituksen puheenjohtaja, Jyväskylän kaupunki MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA.
KUUMA –johtokunta HS
Erilaiset alueet – erilainen hyvinvointi? Ilkka Mella TEM/ AKY Alueet ja hyvinvointi - seminaari.
Jaana Simola UusiKunta – Lahden seudun kuntarakenneselvitys Johtoryhmä Heinola.
Väestön ikärakenne ja sairastavuustiedot
Suomalaisen yhteiskunnan juuria :
Tervetuloa luomaan tulevaisuuden Espoota Kaupunginjohtaja Jukka Mäkelän asukasillat 2012.
Tietoja muuttoliikkeestä. Nettomuutto Vantaan suuralueille PKS = Vantaa, Espoo, Helsinki, Kauniainen KUUMA = Hyvinkää, Järvenpää, Kerava, Kirkkonummi,
Muuttajien äidinkieli. Nettomuutto Vantaalle henkilön äidinkielen mukaan vuodesta 2000 Lähde: Tilastokeskus, päivitetty
Väestö ja sen muutokset
Liikenne ja autonomistajuus
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Asuminen ja rakentaminen
Työvoiman saatavuus ja tulotaso
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Laki alueiden kehittämisestä ja kasvupalveluista
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Helsingin tila ja kehitys 2016 tilastokuviot
Tilastokeskuksen väestöennuste 2015
Osallistuminen ja kuntademokratia
Työpaikka- ja elinkeinorakenne
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
Tea Tikkanen / Helsingin kaupunki
KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)
Liikenne ja autonomistajuus
Espoo – Kauniainen – Kirkkonummi – Vihti -selvitys
Osallistuminen ja kuntademokratia
Asuminen ja rakentaminen
Esityksen transkriptio:

KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)

Keski-Uudenmaan kaupunki (lainamäärä/ as = 1 704) Vahvuus kykenee järjestämään kaikki palvelut väestöpohjaltaan Suomen 3.suurin kaupunki valtakunnan tasolla taloudellisesti vahva merkittävä toimija rakennettaessa metropolialueen tulevaisuutta tehokas täydentyvä verkostomainen rakenne Lyhyet välimatkat keskuksien välillä Vahvat identiteetit KUUMA –kuntien yhteistyö taustalla kaupunki on valtakunnan tasolla pinta-alaltaan ja väkimäärältään suuri. alueella on kaupunkimaisia raideliikenteen keskuksia sekä maaseutumaisempia keskuksia, joten asumismahdollisuudet ovat monipuoliset. merkittävä osa kaupungista on raideliikenteen piirissä. Muut taajamat tukeutuvat valtakunnallisiin joukkoliikennekäytäviin. kaikki kunnat ovat samantyyppisiä ja –kokoisia kehyskuntia kansallisesti, tasapainoinen ja terve väestörakenne Heikkous usean taajaman mallissa palveluiden järjestäminen on haastavaa alue on hajanainen ja siellä on monta keskusta. Poikittaisyhteydet ovat puutteelliset Joukkoliikenne on epäyhtenäisesti järjestetty. Kaupungin sisäisen joukkoliikenteen järjestäminen on haastavaa verkostomaisen rakenteen vuoksi Toimintatapa erot kuntien välillä Työpaikkaomavaraisuus 64,9 % Uhka Palvelujen järjestämisen epäonnistuessa toimintamenojen kasvu. Joidenkin palvelujen etääntyminen Kyläpolitikointi estää järkevän yhdyskuntarakenteen kehittämisen. Kunnan hallittavuus väestömäärän ja pinta- alan vuoksi Väestörakenteen muutos sekä lasten että ikääntyneiden ryhmissä lisää palvelujen kysyntää enemmän kuin talous kestää (nykyisellä tehokkuudella). Mahdollisuus palvelujen järjestämisen kehittämispotentiaali kuntarajoista välittämättä verkostomainen rakenne mahdollistaa toimivan taajamaverkon ja uudenlaisen toimintakulttuurin tehokas maankäytön suunnittelu paljon maankäytön kehittämispotentiaalia. muodostuu vahvojen keskusten malli, joka painottuu pohjoisessa Hyvinkääseen ja etelässä voidaan kehittää toinen vahva keskus Hyrylä - Kerava - Talma - Ristikytö,-Järvenpää –alueelle rannikolle voidaan kehittää itämetron tai muun toimivan joukkoliikenteen varaan uusi kasvukäytävä. lisäksi rannikolle voidaan kehittää Itämetron tai muun joukkoliikenteen varaan uusi kasvukäytävä Nurmijärven alueiden kautta vahva yhteys myös 3-tielle ja Vantaan raideliikenneyhteyksiin voidaan kehittää erittäin monipuolista asumista ja mille tahansa yritystoiminnalle sijaintipaikka kuntarajoista välittämättä -kaupungin halki kulkee 3 moottoritietä. Poikittaisyhteyksinä kaupungin alueella ovat kehä IV ja V. kaupungin eteläosiin voidaan kehittää vahva yritysaluekäytävä: Focus - Kerca - Bastukärr- Vanha Lahdentie ja pohjoisosiin Kehä V:een tukeutuen ( Nurmijärvi-Hyvinkää-Mäntsälä). Asuntokunta- ja perherakenne tasapainoinen hyvä maine

KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI INDIKAATTOREITA Indikaattorin sisällön kuvaus: 1 Kuinka monta vanhusta (yli 65 -vuotiasta) on sataa työikäistä eli 19-64v. kohden 2 Kuinka monta huollettavaa ts. 0-18v ja yli65 -vuotiasta on sataa työikäistä eli 19-64v. kohden 3 Ei suomea, ruotsia tai saamea äidinkielenään puhuvat, %:ia väestöstä 4 Työttömien osuus työvoimasta, % 5. Ja 7 Asuntokunnalla tarkoitetaan samassa asunnossa vakituisesti asuvia. Eri asia kuin perhe. 7 Tulot laskettu asuntokuntaa kohden eli ei huomioi eroja asuntokuntien koossa/henkilömäärissä. Kerava, Hyvinkää, Järvenpää, Tuusula, Mäntsälä, Nurmijärvi, Pornainen, Sipoo Väestö Vanhushuoltosuhde24,35 2 Väestöllinen huoltosuhde65,79 Väestöennuste, 2035 (kuntien omat) Vanhushuoltosuhde 2031, (TK väestöennuste 2012)42,22 2 Väestöllinen huoltosuhde 2031, (TK väestöennuste 2012)84,61 3 Muuta kuin virallisia kieliä äidinkielenään puhuvien osuus väestöstä3,30 % 4 Työttömyysaste6,40 % 5 Työpaikkaomavaraisuus64,90 % 6 Yhden hengen asuntokuntien osuus asuntokunnista34,60 % 7 Asuntokunnan käytettävissä oleva keskim. rahatulo, €43 710

ASUKASTIHEYS KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI (selvitysalue)

TALOUSLUKUJA TILINPÄÄTÖS 2012 TOIMINTAKA TE/ VUOSIKATE / LAINAMÄÄ RÄ/KERTYNYTAsukas- ASUKAS 1)ASUKAS ALIJ./YLIJÄÄMÄ/luku ASUKAS KERAVA HYVINKÄÄ JÄRVENPÄÄ MÄNTSÄLÄ NURMIJÄRVI PORNAINEN SIPOO TUUSULA KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI ) Ilman myyntivoittoja

Väestöllinen jakautuma

”Keski-Uudenmaan kaupunki”

Jatkotyöskentely/ perustettavat työryhmät Koordinointi/kuntajohtajat MAL –asiat Talous Palveluiden järjestäminen Hallinto ja omistajapolitiikka Demokratia ja osallistuminen Henkilöstö Tekniikka (kadut, vesi- ja viemäriasiat, puistot ) ja tilat Kussakin ryhmässä kuntajohtaja toimii puheenjohtajana ja jäseninä 3-8 asiantuntijaa eri kunnista Poliittinen Ohjausryhmä KJ:t MALTalous PJS HallintoDemokr.HenkilöstöTekniikka

Valmisteluaikataulu lausuntoluonnos kuntien neuvottelijoiden arvioitavana sovitaan samasanaisesta lausunnosta ja sen mahdollisesta jatkotyöstöstä –yhteisen lausunnon on oltava ilmaisultaan tiivis ja yksiselitteinen –yhteinen lausunto tulee hyväksyä valtuustoissa ilman muutoksia valtuustoissa viimeistään viikolla 21 ( alkava)

Valmisteluaikataulu varsinainen selvitystyö voidaan käynnistää välittömästi, kun valtuustot ovat lausunnon hyväksyneet selvitystyön käynnistäminen edellyttää 8 kunnan yhteisen poliittisen ohjausryhmän asettamispäätöstä, jossa tulee myös määritellä selvityksen tarkempi sisältö valtioneuvoston linjausten mukaisesti

KESKI-UUDENMAAN KAUPUNKI Lausuntoluonnos Kuntien yhteisenä lausuntona esitämme, että kuntarakennelakiluonnoksen mukaiseksi selvitysalueeksi nimetään Hyvinkään, Järvenpään, Keravan, Mäntsälän, Nurmijärven, Pornaisten, Sipoon ja Tuusulan muodostama kokonaisuus ja että ao. kunnat voivat käynnistää kuntarakennelakiluonnoksen mukaisen selvityksen välittömästi siten, että se on valmis päätöksineen mennessä. Selvitysalueella selvitys tapahtuu vapaaehtoiselta pohjalta kuntien itse järjestämällä tavalla. Perusteluina esitämme seuraavaa: Metropolialueen esiselvityksen selvityshenkilöiden esittämiä vaihtoehtoja ei voida sellaisenaan hyväksyä. Metropolialueen esiselvityksessä esitetyt ehdotukset kuntajakoselvitysalueiksi eivät muodosta taloudellisesti, maankäytön, asumisen ja liikenteen järjestämisen kannalta taikka alue- ja väestörakenteeltaan toimivia kuntia eivätkä sovellu jo tällä hetkellä metropolialueen vahvojen peruskuntien osalta kuntarakenneuudistuksen ratkaisuiksi. Selvitysalueen yhdistyessä yhdeksi uudeksi kunnaksi alueen hallinto voidaan järjestää suurten kuntien ja valtion sopimuksin, joissa sitovasti sovitaan maankäytön, asumisen ja liikenteen toteutuksesta Helsingin seudulla.