Digitaalisen median kehitys Tietokone ja internet
5. luento pe 5.3. klo 9-12 digitaalisen median lyhyt historia konvergenssiteoriat … myöhäismoderni yhteiskunta kurssin päätös
Digitaalisen median lyhyt historia1 toinen maailmansota vauhditti kehitystä 1940-luvun lopulla yhdistettiin sähköinen laskin ja matemaattis-looginen tutkimus: tietokoneen kehittely alkoi myös kylmä sota vauhditti kehitystä 1952 ensimmäiset IBM-tietokoneet 1955 Yhdysvaltojen ilmavoimien SAGE: järjestelmä yhdisti eri tutka-asemat, tulkitsi niiden signaalit ja ohjasi torjuntahävittäjät vihollismaalia kohti 1958 Postipankkiin Suomen ensimmäinen elektroninen tietojenkäsittelykone
Digitaalisen median lyhyt historia2 1960-luvulla informaatioyhteiskunta-käsite 1961 ASCII-merkistö 1964 Turun Sanomiin tietokoneladonta 1968 hyperteksti 1968 Internetin edeltäjä Arpanet -verkosto (Pentagonin koordinoima suljettu vapaan informaation vaihdon verkko) 1969 ensimmäinen tietokoneanimaatio elokuvana
Digitaalisen median lyhyt historia3 1971 mikroprosessorit markkinoille 1972 sähköposti (ARPA) 1974 laserkirjoitin 1975 tietokonekauppa Los Angelesiin 1976 Apple perustetaan ensimmäiset kannettavat tietokoneet 1977 Microsoft perustetaan 1978 kuvia aletaan digitoida 1979 internetin kaupallistuminen alkaa
Digitaalisen median lyhyt historia4 1980 USA:ssa laki ohjelmisto-oikeuksista CNN (Cable Network News) 1981 ARPA jaettiin kahtia (sotilas- ja siviiliverkko) 1982 CD-soitin (Sony) 1984 miljoona tietokonetta CD-levy Yhdysvalloissa median deregulaatio alkaa (Englanti, USA) 1985 CD-ROM datalevy 1986 Microsoftista pörssiyhtiö 1988 ISDN esitellään Japanissa
Digitaalisen median lyhyt historia5 1990 ensimmäinen graafinen selaineditori internetin kaupallinen käyttö alkaa 1991 ISDN Englantiin 1993 teknologia-osakkeiden Nasdaq-indeksi julistus ’informaation valtatiestä’ USA:ssa ensimmäinen hakukone Yahoo 1996 DVD -levy 1998 BBC:n ensimmäinen digitaalinen tv-kanava BskyB:n 200-kanavainen satelliittipalvelu 2000 digitaalinen televisio aloittaa Suomessa 2004 10 % suomalaisista talouksista digiboksi
Ns. digitaalinen kuilu1 Picard, Robert (2002): At the world level there is no ”digital divide”, there is just a divide Infrastruktuuri (vuosi 2001): Sähkön saanti välttämätön yli 2 miljardia ihmistä vailla sähköä Tarvitaan myös puhelin 2/3 ihmisistä ei ole koskaan soittanut puhelimella
Ns. digitaalinen kuilu2 Internetin käyttäjät (2000): 414 miljoonaa käyttäjää 6,8 % maailman väestöstä 15 maata kattaa 78 % netin käytöstä kolmannes käyttäjistä USA:ssa 45 % käyttäjistä puhuu äidinkielenään englantia 25 % puhuu ei-eurooppalaisia kieliä
Konvergenssiteoriat konvergenssi-käsite epämääräinen yleiskäsite (inflaatio!) ’läheneminen’, ’samankaltaistuminen’ konvergenssi voi viitata moniin eri tasojen ilmiöihin: Teknologinen konvergenssi Taloudellinen konvergenssi Vastaanoton konvergenssi
Teknologinen konvergenssi perinteisten sähköisten medioiden (radion ja television), tietokoneiden, internetin ja telekommunikaation ja jossain määrin myös painoviestinnän assimiloituminen konvergenssi-kehityksen ydinprosessi, joka perustuu informaation binaarisen käsittelyn malliin (0 ja1) sisältö ei heikkene kopioitaessa
Taloudellinen konvergenssi eri medioiden yhdistäminen usein ylikansallisten mediakonglomeraattien ’sateenvarjojen’ alle (Rupert Murdock, Silvio Berlusconi) teknologinen konvergenssi edistää mediajättien syntyä: kertaalleen tuotetun viestin jakelu eri välineiden kautta suhteessa halpaa (synergiaetu) sisältää poliittisen sääntelyn väljentämisen aspektin (esim. kilpailulainsäädäntö) uusliberalismi? tarjonnan diversiteetti?
Vastaanoton konvergenssi eri välineiden ominaisuuksien ja palvelujen samankaltaistuminen (digiradio) yhden päätelaitteen käyttäminen erilaisiin tarkoituksiin (tietokone televisio- ja radiovastaanottimena, web-selaimena jne.): multimedialaitteet yksilö- ja joukkoviestinnän rajan hämärtyminen interaktiivisuus?
Muita konvergenssi ulottuvuuksia 4) sisällöllinen konvergenssi: digitalisoiminen yhdenmukaistaa erilaisten sisältöjen teknisen hahmon ja mahdollistaa sisältöjen vaivattoman siirtelyn sisältöjen samanlaistuminen? 5) tuotannon konvergenssi: sama toimittaja tuottaa yhdellä kertaa sisältöjä moniin eri medioihin (esim. radio, tv, internet, kännykkä) eri medioiden erityispiirteiden hiipuminen?
Teknologinen determinismi konvergenssikehitys hahmotetaan usein teknologisen determinismin näkökulmasta: ennakoidut teknologiseen muutokseen liittyvät kehityskulut taloudessa ja politiikassa mielletään väistämättömiksi kehitys johtaa kuitenkin myös median divergenssiin (erilaistumiseen)
Digitaalinen media Suomessa1 Lehdistö: tuotanto digitalisoitu (1990-luvulta alkaen) lehtien verkkoversiot push- ja pull –periaatteet: tarjonta tietyille asiakasryhmille tai netin käyttäjän aktiivinen tiedonhaku näköispainokset tulevat! maksulliset palvelut valtaavat alaa!
Digitaalinen media Suomessa2 Digiradio: tuotanto digitalisoitu (1990-luvulta lähtien) rinnalle nettisivut ja mobiilipalvelut Euroopassa DAB, Amerikassa IBOC ensimmäinen digiradiokanava (YLEn Radio Peili) 1998 digiradion kuuluvuusalue pääkaupunkiseudulla ja Tampereen ympäristössä kuuntelijoilla muutamia tuhansia digiradioita visio: digiradio yleistyy kännyköissä
Digitaalinen media Suomessa3 Digi-tv: tuotanto digitalisoitu (1990-luvulta alkaen) rinnalle verkkopalvelut: vuorovaikutteisuus kanavoitu nettiin digitaaliset televisiolähetykset v. 2000 digitaaliset lisäpalvelut tulevat vuorovaikutteisuus kehittynyt hitaasti 2004 10 % kotitalouksista digiboksi