Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

ICT – alan mahdollisuudet Veli-Matti Mattila Ficom seminaari 8.6.2005.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "ICT – alan mahdollisuudet Veli-Matti Mattila Ficom seminaari 8.6.2005."— Esityksen transkriptio:

1 ICT – alan mahdollisuudet Veli-Matti Mattila Ficom seminaari 8.6.2005

2 2 Yhteiskunta •Globalisaatio •Ikääntyvä väestö •Tietoyhteiskuntaohjelma •Suomen kilpailukyvyn säilyttäminen •Sähköisen asioinnin prosessit •Turvallisuus Informaatio- ja viestintäpalvelut •Kaikkialla läsnäoleva tietotekniikka •Langallinen ja langaton maailma yhdistyvät •Laatuvarmennettu IP-tietoliikenne 24/7 •Web/XML-pohjainen integraatio •IT tietoturvan hallinta Yritykset/organisaatiot •Kilpailukyky ja mukautumisnopeus •Monikansallisuus •Uudet toimintatavat ja prosessit •ICT:n kokonaispalvelut ja ulkoistukset •sisäinen ja ulkoinen integraatio •sähköiset prosessit, uudet myyntikanavat Käyttötottumukset •Monimuotoinen työ •Itsepalveluasiointi ja tiedon hankinta •Liikkuvuus ja aina käytettävissä olevat yhteydet •Sähköinen viestintä •Digitaalinen viihde Muutos lon mahdollisuus

3 3 Käyttötottumukset muuttuvat •Sähköisten välineiden penetraatio on erittäin korkea ja asiointi internetin kautta tai kännykällä on yleisempää kuin yleisesti ajatellaan. •Eikä asiointipalveluja eivät enää käytä vain nuoret ja varhaiset omaksujat vaan käyttö yleistyy kaikissa ikäluokissa. •Sähköisestä asioinnista on tullut monille ensisijainen ja halutuin vaihtoehto eikä välttämätön paha.

4 4 Sähköisten palvelujen käyttö on monipuolista •Pankkiasiointi on jo arkipäivää, samoin tiedonhaku tavaroista ja palveluista. •Hammashoidon ajanvaraukset ja -muutokset hoituvat tekstiviestein. •Tekstiviestillä onnistuu myös ratikkalipun osto tai lomalennon lähtöselvitys. •Monen rakennustyömaan turvallisuusvalvonnasta vastaa kuvaviestisovellus. Kuvaviestit vartioivat koteja ja loma- asuntoja.

5 5 Tehnyt ostoksia viimeisen 3 kuukauden aikana verkkokaupasta maksaen ne välittömästi, % 15–74-vuotiaista Pankit, vakuutus, asuntokauppa, autokauppa ja musiikki jo verkossa, mutta myös kuluttajakauppa kasvaa nopeasti

6 6 InnovatorsEarly Adopter Early MajorityLate MajorityLaggards Kuilu on ylitetty ICT-ratkaisujen elinkaari

7 7 Digitaalinen tuotanto ja jakelu Palvelutuotannon automatisointi ja itsepalvelu Tietointensiiviset palvelut Prosessi-innovaatiot Logistiikka ja tuotannonohjaus Myynnin tukijärjestelmät Sähköinen kauppa ja palvelut Liiketoiminnan uudet muodot Viihde Dominant Designs Puhelin Data GSM IP Internet Laajakaista 3G Wlan SoA Webservices XML HTML PC Main Frame TeknologiavaiheDiffuusiovaihe 1950 1980 1990 2000 2010 Maantieliikenteen vuosisadasta tietoliikenteen vuosisataan

8 8 Palvelujen automatisointi helpottaa omien asioiden hallintaa ja parantaa palvelutasoa.

9 M obiilivarmenteen avulla matkapuhelimesta tulee turvallinen ja luonteva väline sähköiseen asiointiin.

10 Vastaus- ja välityspalvelujen ulkoistaminen operaattorille on voimakkaassa kasvussa.

11 Muutaman vuoden kuluttua yli puolet yrityskäyttäjistä lukee sähköpostinsa matkaviestimen välityksellä. Koska kännykkään saa nyt meilin täsmälleen kuten tekstiviestin.

12 12 •hyvinvointi ja terveys •oppiminen •turvallisuus •verkkokauppa •verkkopalvelut •verkkopankki •sisällön nettijakelu •digitaalinen koti •mobiili-TV •harratukset •yhteisöllisyys •toimialaratkaisut •tietotyön välineet •liikkuvuus •mobiilisähköposti •ulkoistaminen • tietoturva ja tunnistaminen • sähköinen puhelinluettelo •palveluhakemisto • mobiilisähköposti • kuvapankki • paikantamispalvlut • multiliittymä Viestintä Asiointi Työ ja tuottavuus Viihde ja koti ICT Yhteiskunnan perustana ICT operaattori


Lataa ppt "ICT – alan mahdollisuudet Veli-Matti Mattila Ficom seminaari 8.6.2005."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google