Saavutettavuus & Esteettömyys Käytettävyyttä Kaikille Tapio Haanperä Aalto Yliopisto tapio.haanpera@aalto.fi
"Good design enables, Bad design disables.'
Suunnittelun eri tasot Esteellinen Sisältää elementtejä, jotka eivät ole esteettömiä Esteetön Ei sisällä esteellisiä elementtejä Hyvä käytettävyys Palvelun käyttö on tuloksellista, tehokasta ja miellyttävää Hyvä käyttäjäkokemus Helppo ja haluttava
Factors influencing the use of online banking services With no assistance With the help of a sighted person Feeling of independence Unable - No technical skills required Financial information is personal and private Efficiency - A sighted person is faster Convenience - Ability to do things whenever Error-rate - A sighted person makes less errors and is more accurate
Ruudunlukuohjelmat Ruudunlukijat puhuvat ääneen näytöllä näkyvän sisällön. Tämä ei kuitenkaan auta, jos palvelua ei ole tehty esteettömäksi. Avustavat teknologiat tarjoavat perustan käytölle. Loppu on kiinni siitä, miten palvelu on suunniteltu ja toteutettu.
W3C - Web Content Accessibility Guideline (WCAG) Havaittavuus Hallittavuus Ymmärrettävyys Lujatekoisuus Level AAA Ideaali Level AA Suositeltu Level A Perus
Ketkä hyötyvät? Näkö Kuulo Fyysiset ja Motoriset Kognitiiviset Puhe Neurologiset
Mitä muuta tulisi ottaa huomioon? Hitaat tietoliikenneyhteydet Vanha teknologia Iän tuomat haasteet Puutteet luku- ja kirjoitustaidoissa Rajoitteet kielitaidossa (vieraskieliset sivustot) Uudet netin käyttäjät
"Good design enables, Bad design disables" Kiitos Seuraavaksi: Hannu Puupponen