Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kirsi Ylänne Johanna Koskela

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kirsi Ylänne Johanna Koskela"— Esityksen transkriptio:

1 Kirsi Ylänne Johanna Koskela
Kirsi Ylänne Johanna Koskela Celia #ymmärrän2018

2 Apua, saavutettavuusdirektiivi tulee!
Apua, saavutettavuusdirektiivi tulee! Mitä se tarkoittaa verkkopalvelun sisällöntuottajille? Kirsi Ylänne, saavutettavuusasiantuntija & Johanna Koskela, viestintä- ja saavutettavuusasiantuntija

3 Mitä on verkkopalvelun saavutettavuus?
@kirsiylanne @johannakoskela @celia_gov #ymmärrän2018

4 Saavutettavuus on sitä, että huomioidaan erilaiset ihmiset
Kohteen mahdollisimman helppoa lähestyttävyyttä mahdollisimman monessa tilanteessa mahdollisimman monelle ihmiselle Käytännössä siis verkkopalvelun helppoa käyttöä erilaisille ihmisille, erilaisissa tilanteissa, mahdollisista toimintarajoitteista tai haasteista huolimatta Saavutettavuus vai esteettömyys? Verkkopalveluista alkaa olla vakiintunut sana saavutettavuus, fyysisestä ympäristöstä esteettömyys

5 ”Mutta eihän meillä ole vammaisia asiakkaita!”

6 Kaikilla meillä on kuule rajoitteita!
sairaudet, vammat ymmärtäminen osaaminen asenteet

7 Jopa miljoona suomalaista tarvitsee saavutettavia verkkopalveluja
@kirsiylanne @johannakoskela @celia_gov #ymmärrän2018

8 Saavutettavuudesta hyötyvät kaikki ihmiset
Saavutettavuus tarkoittaa yleensä myös hyvää käytettävyyttä Ainakaan ei haittaa ketään Asiakaskokemus paranee Henkilökohtaisen tuen tarve vähenee Palvelun tuottajalle tulee vähemmän kysymyksiä käyttöön liittyvistä vaikeuksista Saavutettavuus parantaa myös hakukonenäkyvyyttä

9 Mikä on saavutettavaa, riippuu ihmisestä ja tilanteesta

10 ”Lakihan sen saavutettavuuden määrittelee, eikö?”

11 Saavutettavuusdirektiivi & lainsäädäntö
Taataan ihmisten yhdenvertaisuus digitaalisessa yhteiskunnassa Luodaan yhtenäisiä sisämarkkinoita Koskee julkisten toimijoiden verkkopalveluja Laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta Laki voimaan Siirtymäaika 1-3 vuotta Lain toteutumista valvoo Etelä-Suomen aluehallintovirasto, myöhemmin uusi Luova-virasto

12 Laki koskee laajasti verkkosisältöjä

13 WCAG lain vaatimuksissa
Laki vaatii käytännössä toteuttamaan verkkopalvelut WCAG-ohjeistuksen onnistumiskriteerien AA-tason mukaisesti Mikä ihmeen WCAG 2.0? Web Content Accessibility Guidelines eli Verkkosisällön saavutettavuusohjeet WCAG:n tarkoitus: Varmistetaan, että sisältöön pääsee käsiksi erilaisilla avustavilla teknologioilla ja/tai toimintarajoitteista huolimatta Kansainvälisen W3C-konsortion hallinnoima ja ylläpitämä ohjeistus Pitkälti tekniseen saavutettavuuteen ohjaava ohjeistus Tulossa versio 2.1 (kesäkuussa 2018)

14 ”Saavutettavuus on siis IT-osaston projekti?”

15 WCAG ei ratkaise kaikkea
WCAG-kriteeristö on vaikeaselkoinen ja luonteeltaan pääosin tekninen WCAG-ohjeistus ei ota kantaa juuri lainkaan kognitiiviseen saavutettavuuteen Onko verkkopalvelun sisältö ymmärrettävää? Kokonaisuuden kannalta yhtä tärkeää kuin teknisesti virheetön toteutus Vaikea standardisoida Myös muita lakeja, jotka ohjaavat saavutettavuuteen Esim. kielilaki, hallintolaki, hankintalaki, yhdenvertaisuuslaki

16 Saavutettavan verkkopalvelun elementit

17 Selkeä ja ymmärrettävä sisältö on keskeistä
Ymmärrettävyys on saavutettavuuden periaatteista ylitse muiden Voidaan tehdä teknisesti toimivaa, mutta jos sisältö on vaikeaselkoista jargonia, kokonaisuus ei ole saavutettava Vaikeaselkoinen teksti on vaikeaa riippumatta siitä lukeeko sen silmillä vai kuuleeko sen 

18 ”Okei. Eli tilataan saavutettavuustestaus, korjataan siinä havaitut puutteet ja sitten homma on hoidettu.”

19 Saavutettavuuden parantaminen on yhteistyötä ja jatkuvaa toimintaa
Sisäistä tiedon levittämistä ja ymmärryksen lisäämistä Asenneilmaston muuttamista Kouluttautumista ja harjoittelua Jatkuvaa kehittämistä ja kehittymistä Arviointia, testaamista ja testauttamista Muistetaan pitää mielessä, että palvelun pitäisi olla erilaisille ihmisille helppo käyttää rajoitteista, haasteista ja tilanteesta riippumatta ”Mitä minä voin tehdä tämän tavoitteen eteen?” Tarvitaanko "saavutettavuusvastaava"? Viestintäyksikön rooli?

20 Käytännössä koko organisaatio ja kumppanit mukana

21 Ketkä tekevät verkkopalvelusta saavutettavan?
Johdon tuki ja ymmärrys kokonaisuudesta Alustan, toimittajan ja muiden kumppanien valinnasta vastaavat Saavutettavuus mukaan vaatimusmäärittelyihin Konseptisuunnittelija Käyttöliittymä/käyttökokemussuunnittelija Tekninen toimittaja Pääkäyttäjä IT-osasto Käytettävyysasiantuntija AD / verkkograafikko Päätoimittaja Viestintäasiantuntijat, tiedottajat Kaikki, jotka päivittävät verkkosivuja tai tuottavat sisältöjä verkkoon!

22 ”Ei meidän järjestelmällä saa tehtyä saavutettavaa sisältöä
”Ei meidän järjestelmällä saa tehtyä saavutettavaa sisältöä. Ei se vaan ole saavutettava. Turha tehdä siis mitään.”

23 Tuntuuko isolta haasteelta?
Päivittäisessä sisällöntuotannossa voidaan tehdä paljonkin ymmärrettävyyden ja selkeyden eteen Älä lannistu taakan edessä! Kerralla ei tule valmista ja kukaan ei hallitse heti kaikkea Asian tiedostaminen ja asennoituminen (halu kehittää ja parantaa saavutettavuutta) on keskeistä Saavutettavuus pitäisi siis saada yhdeksi läpileikkaavaksi periaatteeksi verkkopalvelun tuotannossa Tekemällä jatkuvasti pala kerrallaan, yhteistyössä ja avoimesti saavutettavuus edistyy parhaiten

24 5 vinkkiä: näin teet verkkosisällöstä saavutettavaa

25 Lisää ohjeita uudelta sivustolta
Celian toteuttama sivusto Julkiselle sektorille suunnattu Käytännön ohjeita sisällöntuotannon tueksi WCAG huomioitu muttei lähtökohtana Helppolukuisia, selkeitä ja riittävän yksityiskohtaisia ohjeita Mm. kuvien vaihtoehtoiset tekstit, word-tiedostojen saavutettavuus Julkaistaan beta-versiona lähipäivinä Palautetta ja kehitysehdotuksia voi antaa Facebook-ryhmässä @kirsiylanne @johannakoskela @celia_gov #ymmärrän2018

26 Sisällöntuotannon supersankarit lentoon!

27 Kiitos! Esityksen kuvitus: Piirre, www.piirre.com
Kirsi Ylänne, saavutettavuusasiantuntija & Johanna Koskela, viestintä- ja saavutettavuusasiantuntija Celia


Lataa ppt "Kirsi Ylänne Johanna Koskela"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google