Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yliopisto-opiskelun esteettömyyttä koskeva tiedonsaanti ja aloitussivujen tekninen esteettömyys 2000 ja 2005 vammaisen opiskelijan kannalta Hannu Puupponen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yliopisto-opiskelun esteettömyyttä koskeva tiedonsaanti ja aloitussivujen tekninen esteettömyys 2000 ja 2005 vammaisen opiskelijan kannalta Hannu Puupponen."— Esityksen transkriptio:

1 Yliopisto-opiskelun esteettömyyttä koskeva tiedonsaanti ja aloitussivujen tekninen esteettömyys 2000 ja 2005 vammaisen opiskelijan kannalta Hannu Puupponen ESOK-hanke/Jyväskylän yliopisto www.esok.fi

2 Löydetty opiskelun esteettömyyttä koskeva informaatio Strateginen linjaus Vaihtoehtoiset oppimateriaalit Laitelainat Tietotekninen tuki Kommunikoinnin tuki Tutorointi tai ohjaus Tenttiminen ja arviointi Fyysiset ympäristöt Ylioppilaskunnan tuki Opiskelun esteettömyyttä koskevan informaation organisointi Tieto palveluista keskitetysti Vastuu palveluista keskitetysti Sisäiset linkit Ulkoiset linkit Linkki oppaaseen Aloitussivun esteettömyys ja käytettävyys Sivun esteettömyys HTML-merkintäkielen oikeellisuus Aloitussivun vuorovaikutteisuus Hakupalvelu aloitussivulla Latautumisaika Tutkijan suorittama testaus ja tiedonhaku Käyttäjätestaus

3 Aloitussivun esteettömyys ja käytettävyys Sivun esteettömyys –Bobby-validaattori, WCAG A-taso HTML-merkintäkielen oikeellisuus –W3C Markup Validation Service Aloitussivun vuorovaikutteisuus –Yhteys sivun ylläpitäjään Hakupalvelu aloitussivulla Latautumisaika –2000 Bobby, 2005 Netmechanics.com:in Load time Check

4 Aloitussivun esteettömyys ja käytettävyys

5 Latautumisajat

6

7 Opiskelun esteettömyyttä koskevan informaation organisointi Tieto palveluista keskitetysti –Keskitetty kuvailu helpottaa löytämistä Vastuu palveluista keskitetysti Sisäiset linkit –Keskeiset vastuutahot yliopistolla Ulkoiset linkit –Järjestöt, vertaistuki Linkki OPH:n oppaaseen –http://www.edita.fi/oph-tuotantoa/vopas/

8 Opiskelun esteettömyyttä koskevan informaation organisointi

9

10 Tiedon organisointiYliopistot (n=10)Avoimet yot (n=10) Kriteeri20002005erotus20002005erotus Tieto vastuuhenkilöstä36310 Tieto keskitetysti29710 Sisäiset linkit25310 Ulkoiset linkit396110 Linkki OPH:n oppaaseen088101

11 Löydetty opiskelun esteettömyyttä koskeva informaatio Strateginen linjaus Vaihtoehtoiset oppimateriaalit Laitelainat Tietotekninen tuki Kommunikoinnin tuki Tutorointi tai ohjaus Tenttiminen ja arviointi Fyysiset ympäristöt Ylioppilaskunnan tuki

12 Löydetty opiskelun esteettömyyttä koskeva informaatio

13

14 Informaation osioMittaus- vuosi YhteensäTavoiteHyväks. % Strateginen linjaus20000200 200582040 Vaihtoehtoiset oppimateriaalit20001205 2005420 Laitelainat20001205 20051205 Tietotekninen tuki20001205 20051205 Kommunikoinnin tuki20001205 200532015 Tutorointi tai ohjaus200022010 200582040 Tenttiminen ja arviointi200032015 200572035 Fyysiset ympäristöt200032015 2005102050 Ylioppilaskunnan tuki¹200031030 200561060 Yhteensä²2000151708,8 Yhteensä20054817028 Tavoite-170--

15 Johtopäätökset Varsinaisten yliopistojen aloitussivuista noin puolet, avointen yliopistojen sivuista valtaosa, ei täytä yleisesti käytettyjä esteettömyyden vähimmäiskriteerejä. Virheetön HTML-kielen käyttö sivujen koodauksessa toteutuu vain poikkeustapauksissa.

16 Johtopäätökset Mahdollisuutta eri oppilaitosten tarjoamien opiskeluympäristöjen ja käytäntöjen vertailuun ei sivujen sisältämän informaation kautta avaudu. Erityisen huonosti esitellään avoimen yliopisto- opetuksen toteutuksia. Myöskään käytettävissä olevat, eri korkeakoulujen tiedot sisältävät esittelyt (Esteetön korkeakouluopiskelu 2004; Higher Education Accessibility Guide, HEAG), eivät yhteismitallisten kuvausten puuttuessa korjaa tilannetta riittävästi. Esittelyt eivät myöskään käsittele avoimia yliopistoja.

17 Johtopäätökset Tilanteen korjaamiseksi on tärkeää –selventää tekniset vaatimukset, –luoda yliopistoille riittävän velvoittavat verkkoesteettömyysstrategiat sekä –tehdä yliopiston eri henkilöstöryhmien keskinäistä yhteistyötä eri hallinnonalojen strategioiden tukemana.

18 Johtopäätökset Opiskelua edistävien ja estävien tekijöiden julkinen kuvailu voi osaltaan toimia muutoksen katalysaattorina ja kehittämisen seurannan välineenä. Uusiin mittauksiin tulee varautua nyt käytettyjä ”pula-ajan” mittareita paremmin asteikoin.

19 Muita havaintoja ”Disabled student” -haku ei tuonut yhdenkään suomalaisen yliopiston sivuilta auttavaa tietoa esteettömyydestä ja vammaispalveluista englannin kielellä. Intranet-sivustot olivat yleistyneet ja osalla tutkittavista etsitty aineisto oli intranetissä PDF-tiedostomuoto oli yleistynyt eikä tekstiversiota ollut WCAG 1.0 -kriteerien edellyttämään tapaan juurikaan saatavilla

20 Kiinteät ja suhteelliset koon ja sijainnin määritykset

21 Tekstikoko oli sovitettavissa kolmen varsinaisen (Jyväskylä, Vaasa, Åbo) ja kolmen avoimen yliopiston aloitussivulla (Helsinki, Jyväskylä, Tampere). Neljän varsinaisen ja kolmen avoimen yliopiston aloitussivulla tekstikokoon voi osittain vaikuttaa. Kolmen varsinaisen yliopiston ja neljän avoimen yliopiston aloitussivun tekstikoko oli kiinteä.

22 Mitä on tehtävissä? ESOK-hanke tuottaa suosituksia 2007 –Opiskelijavalintojen esteettömyyttä, –Opiskelumahdollisuuksien kuvauksia, –Yhdenvertaisuussuunnitelmien laatimista ja –Korkeakoulun politiikkojen ja käytäntöjen arvioimista varten –Tieto- ja viestintäteknologian osalta on kehittämistyö aloitettu ja siihen toivotaan mukaan mahdollisimman monia.


Lataa ppt "Yliopisto-opiskelun esteettömyyttä koskeva tiedonsaanti ja aloitussivujen tekninen esteettömyys 2000 ja 2005 vammaisen opiskelijan kannalta Hannu Puupponen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google