Tieto-osasto / PATI1 Hoitoonpääsy terveyskeskuksissa Kysely terveyskeskusten johtaville lääkäreille lokakuu 2013
Tieto-osasto / PATI2 Hoitoonpääsykysely terveyskeskuksiin syksyllä 2013 Hoitoonpääsykysely terveyskeskusten johtaville lääkäreille toteutettiin lokakuussa Vastaus saatiin 148 terveyskeskukselta (150:stä). Vastaukset kattavat 99 prosenttia väestöstä. Ahvenanmaa on kyselyn ulkopuolella. Kyselyn tulokset ovat osoitteessa ja myös Raporteilla tulokset on julkaistu sekä suhteessa terveyskeskusten %-osuuksiin että väestön %-osuuksiin. Terveyskeskusten huomattavien kokoerojen vuoksi tuloksia kannattaa tarkastella suhteessa väestön %-osuuksiin.
Miten välitön yhteydensaanti toteutuu terveyskeskuksessanne? % väestöstä Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Yhteydensaanti puhelimitse Tieto-osasto / PATI STM antoi keväällä 2011 ohjeen välittömän yhteydensaannin toteuttamisesta. Terveyskeskuksilta kysyttiin viidettä kertaa ohjeen mukaisen seurannan toteutumisesta. 93 % väestöstä oli soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmän piirissä. Operaattoriseurannan mukaan puheluihin vastattiin keskimäärin 2,5 minuutissa. Puhelujen määrät (soitetut ja vastatut) ilmoitti 85 % vastaajista. Soitetuista puheluista 86 % kirjautui vastatuksi. (Jos soittaja katkaisee puhelun ennen kuin vastaajaäänite käynnistyy, puhelu kirjautuu ei- vastatuksi.) Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Toteutuuko hoidon tarpeen arviointi kolmen arkipäivän kuluessa terveyskeskuksessanne? Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Kuinka usein on tilanne, jolloin potilaalla on todettu lääkärin hoidon tarve, mutta vastaanottoaikaa lääkärille ei ole antaa? % väestöstä Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely keväällä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Kuinka usein on tilanne, jolloin potilaalla on todettu lääkärin hoidon tarve, mutta vastaanottoaikaa lääkärille ei ole antaa? % väestöstä Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille SairaanhoitopiiriEi koskaan (%) Kuukausittain tai harvemmin (%)Viikottain (%)Päivittäin (%) Etelä-Karjalan shp Etelä-Pohjanmaan shp Etelä-Savon shp HUS Itä-Savon shp Kainuun shp Kanta-Hämeen shp Keski-Pohjanmaan shp Keski-Suomen shp Kymenlaakson shp Lapin shp Länsi-Pohjan shp Pirkanmaan shp Pohjois-Karjalan shp Pohjois-Pohjanmaan shp Pohjois-Savon shp Päijät-Hämeen shp Satakunnan shp Vaasan shp Varsinais-Suomen shp Koko maa
Kuinka pitkä odotusaika on keskimäärin lääkärin vastaanotolle? % väestöstä Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Kuinka pitkä odotusaika on keskimäärin lääkärin vastaanotolle? % väestöstä Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Kuinka pitkä odotusaika on keskimäärin hoitajan vastaanotolle? % väestöstä Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Kuinka pitkä odotusaika on keskimäärin hoitajan vastaanotolle? % väestöstä Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Kuinka usein julkaisette tiedot jonotusajoista? Terveyskeskukset, lkm Tieto-osasto / PATI Lähde: THL, Perusterveydenhuollon hoitoonpääsykysely syksyllä 2013 terveyskeskusten johtaville lääkäreille
Yhteenveto terveyskeskusten hoitoonpääsystä lokakuussa 2013 (1/2) Tieto-osasto / PATI Yhteydensaanti terveyskeskuksiin ei toteudu aivan yhtä hyvin kuin syksyllä 2012 tai keväällä –Yhteydensaanti on kuitenkin edelleen paremmalla tasolla kuin vuosina 2009 ‒ prosenttia väestöstä asuu alueella, jossa oli käytössä soittopyyntö- ja takaisinsoittojärjestelmä. Kyseessä on yhdeksän prosenttiyksikön parannus kevään 2013 tilanteeseen. Hoidon tarpeen arviointi toteutui edelleen kolmen arkipäivän kuluessa.
Yhteenveto terveyskeskusten hoitoonpääsystä lokakuussa 2013 (2/2) Pitkät odotusajat lääkärin vastaanotolle vähenivät. Lääkärin vastaanotolle pääsi alle neljässä viikossa 83 prosentin väestöstä asuinalueilla. Väestöstä 15 prosenttia asui alueilla, joissa oli päivittäin tilanne, että vastaanottoaikaa lääkärille ei tarpeesta huolimatta pystytty antamaan. –Terveyskeskusten mahdollisuuksissa antaa lääkärin vastaanottoaikoja oli huomattavia alueellisia eroja. Lähes kaksi kolmesta (62 %) asui alueella, jossa lääkärin vastaanotolle pääsi 2-4 viikossa. Pitkään, 5-12 viikkoa, lääkärille odottamaan joutuneiden osuus väheni keväästä –Tilanne on kokonaisuutena parantunut, aiempaa suurempi osa väestöstä on asunut lyhyempien jonotusaikojen alueella. Suurin osa väestöstä (85 %) asui alueella, jossa hoitajan vastaanotolle pääsi viikon kuluessa. Hieman alle viidennes terveyskeskuksista julkaisi hoitoonpääsytiedot harvemmin kuin terveydenhuoltolaki edellyttää tai ei julkaissut tietoja ollenkaan Tieto-osasto / PATI14