Tiedonhankintaprosessin portaat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muistiinpanojen tekeminen
Advertisements

Tietojärjestelmistä 1. Termejä  Data  usein luonteeltaan kvantitatiivista  helppo siirtää, jäsentää ja tallentaa koneisiin  tietokone käsittelee dataa.
Tutkielman teko Esityksen perustana on käytetty dos. Marja-Leena Sorjosen 1998 tekemää ohjetta: Ohjeita tutkielman tekoon. Tuula Marila
Susanna Plathan1 Bambuser Ohjeet videon tekemiseen
Kertausmateriaali peruskielioppiasioista opiskelijalle itsenäiseen työskentelyyn tai opettajajohtoiseen kertaukseen © Annika Kirkkomäki/Elitgruppen ©
Tiedonhankinnan prosessit muutoksessa
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
Katso Aitolasta lisää:
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Tiedonhaku internetistä Viralliset tiedonlähteet
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
Projekti Kerava Keravan taidemuseo Sinkka. Johdanto  Tarkoituksena oli luoda keravan taidemuseo (Sinkan) pyynnöstä sähköinen kyselylomake heidän aikaisemman.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt  Aiheen ja tiedonlähteen valinta  Haku- ja asiasanat  Tiedonhaun perustekniikka  Kirjastoverkon.
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat ja tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
W w w. h a m k. f i Wiki koulutus Leenakaija Lehto
7/1/2014 E-aineistot: kartoitus ja käytönseuranta.
Tieteellinen kirjoittaminen Taulukot, kuviot, esimerkit
1.luokka 2.luokka 3.luokka 4.luokka 5.luokka 6.luokka
Energia ja ympäristö verkkokurssi 1ov.
IGOOGLE YRITTÄJILLE Kiravo-projekti 2012 Kiravo - kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär - biblioteket som ett öppet lärcentra.
Mitä media on? Media on tajuntateollisuutta, joka tarjoaa maailmaa koskevaa informaatiota ja tapoja nähdä ja ymmärtää se (Masterman 1985).
Kemian tietolähteet ( ) Kaija Sipilä Maria Kovero Kevät 2002.
Sähköisen aineiston tunnistaminen Veli-Matti Häkkinen
Kaisa Tuomisto TU08S1E  Tutkimuksen tavoitteet  Käytetyt hakusanat ja osumat  Linux  Tietolähteiden vertailua  Yhteenveto  Viitteet.
Joel Pekari Juuso Koskenseppä Julius Termas Joonas Jämsen
Tiedonhaku opiskelun osana Virpi Palmgren. Teekkarin tiedontarve Kurssikirjat –mitä kannattaa ostaa –lainattavat kappaleet –lukusalikappaleet –opintomonisteet.
Yhteiskuntaoppi kunnialla läpi!
Miellekartta ja kuvakollaasi Virikkeitä hiekkavalukorujen suunnitteluun Helena Vuorio 2007.
Etsi ja kysele – löydä tiedon lähteet!
 Monella tiedonalalla on oma erikois- tai oppilaitoskirjasto.  Suuri osa kirjastoista on kaikille avoimia.  Joissain kirjastoissa käynnistä on sovittava.
Jorma Ronkainen / IT-laitos
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tiedonhaun työkalupakki - tiedonhaun tekniikka haltuun
Mitä kirjasto voi tarjota yrittäjille? monipuoliset kokoelmat tietokannat kirjastotilat tiedonhakumenetelmät ajanmukaiset laitteet henkilökunnan asiantuntemuksen.
TIEDONHAUN PERUSTEET JA KIRJASTON PALVELUITA. Sisällöt Aiheen ja tiedonlähteen valinta Haku- ja asiasanat Tiedonhaun perustekniikka Kirjastoverkon palvelut.
TIETOA JA TAITOJA TIEDONHANKINTAAN: Marttaliitto ry:n ja Uudenmaan Marttojen toimiston henkilökunnalle.
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – kirjastojen tarjontaa yrittäjille.
Palautetaidot ja opponointi
Kirjasto avoimena oppimisympäristönä – Tiedonlähteitä.
Metropolian kirjasto oppimisen tukena. Häkkinen / Ylitalo-Kallio Mistä tietoa? Metropolian kirjaston kokoelmat ja www-sivut
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
Systemaattisen tiedonhankinnan perusteet
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
JOHDATUS TUTKIVAAN OPPIMISEEN
Toimipisterekisteri ja Palvelukartta Esteettömyys
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
”Mutta kuka tekisi minulle ne kysy- mykset…” - miten onnistuu tiedonhankinnan opetus? ITK
Energia ja ympäristö verkkokurssi 1ov.
Jari Rantamäki MIKÄ TEKEE työnäytteiden kokoelmasta suoritettujen työtehtävien luettelosta opintojen dokumentaatiosta opetuksen dokumentaatiostaPORTFOLION?
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Oppimisen sykli ja kokemuksellisen oppimisen malli
XSL Teppo Räisänen
Viestintä ja tiedonhankinta MA, (Vo 3) Risto Hotulainen ke klo 13.15–15.45 A215, to klo 12.15–13.45 A215. Käyttäytymistieteellinen tiedekunta.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO Tietotekniikan laitos Jaana Markkanen Tiedonhankintaidot ITKC41.
Tiedonhaku Kirjastot ja kirjat 4. (toiminta) 4 ● Valitun kirjaston verkkopalvelusta tulostetaan eri teosten viitetietoja ● Opiskelijoille jaetaan ryhmittäin.
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
OIVALTAVA LUKEMINEN: TENTTIIN LUKEMISEN HAASTEET
HYGIENIATYÖ.
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
Tiedonhaku kirjastossa
OSAO Myllytulli Taina Kylmänen, Marjo Ahola
Oman alan kirja Käy lainaamassa Myllytullin kirjastosta oman alan kirja. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee uusi artikkeli nimeltään ”Oman alan kirja”) ylös.
Oman alan lehdet (1) Käy lainaamassa oppilaitoksen kirjastosta oman alan lehti. Pohdi ja kirjoita blogiisi (tee oma sivu nimeltään ”Oman alan lehdet”)
CLT132 Tehtävät (viikko 5).
CLT132 Tehtävät (viikko 8).
CLT132 Tehtävät (viikko 2).
Kirjaston tiedonhaun opetus ja tiedonhakijan reitti
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Esityksen transkriptio:

Tiedonhankintaprosessin portaat

Prosessin hahmottaminen Tiedonhankintaprosessin portaat 6. Arviointi 5. Tiedon jalostaminen 4. Tiedon valinta 3. Tiedon etsiminen 2. Tietolähteiden valinta 1. Tehtävän analysointi

Prosessin hahmottaminen Tiedonhankinnan prosessia voidaan kuvata porrasmallin avulla hierarkkisesti etenevänä tiedonhallintataitojen kehittämismallina Ymmärtämiseen perustuva tiedonhankintaprosessi http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/koulutus/verkkokurssi/tiedontarve2.htm http://www.hyvan.helsinki.fi/opiskelutaidot/ Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta http://pasila.lib.hel.fi/~basse/tipo/index.html (Näpäytä avautuvan sivun lopussa olevaa täältä sanaa.)

Tehtävän analysointi Mihin tietoa tarvitsen? Määrittele tarkkaan ongelma. Aiemman tiedon kartoitus Aiheen rajaus ja oleelliseen keskittyminen (eli tehtävän määrittely tarkemmin) http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/koulutus/verkkokurssi/tiedontarve.htm http://www2.hamk.fi/gvp-th/thprosessi/1.htm http://vivo.helsinki.fi/tiedonhaku/haunaihe/aiheenmaaritys.htm

Tietolähteiden valinta Tiedon lähteiden kartoitus (käsitekartta) Lähdevaihtoehtojen tutkiminen eli lähteiden järjestelmällinen läpikäynti Tietolähteisiin tutustuminen Lähteiden luotettavuus Tekijänoikeudet Lähdeluettelo http://www2.hamk.fi/gvp-th/thprosessi/2.htm http://www2.hamk.fi/gvp-th/thprosessi/3.htm http://www2.hamk.fi/gvp-th/thprosessi/4.htm http://www.hyvan.helsinki.fi/opiskelutaidot/ http://www.edu.fi/SubPage.asp?path=498;3293;14614;14382

Tiedon etsiminen Etsitään lähdeaineistoa Etsitään tarpeellista tietoa eikä vain kerätä mitä tahansa tietoa Tiedon etsiminen erilaisista tietolähteistä: Miten ja mistä löytää tietoa (http://www.hyvan.helsinki.fi/opiskelutaidot/) Kirjasto http://www.kirjastot.fi/ http://helka.csc.fi/ http://www.helmet.fi/ http://fennica.linneanet.fi/ http://pasila.lib.hel.fi/~basse/tipo/i_pakki.html Internet http://www2.hamk.fi/gvp-th/thprosessi/3.htm http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/koulutus/verkkokurssi/tiedontarve3.htm http://www.hyvan.helsinki.fi/opiskelutaidot/ http://www.metodix.com/helpdesk/oppaat/tiedonhaku/index.htm

Tiedon valinta Tiedon analysointi vertailu luokittelu lajittelu luotettavuus Olennaisen tiedon valinta http://www2.hamk.fi/gvp-th/thprosessi/4.htm

Tiedon jalostaminen Tiedon muokkaaminen omaan tarpeeseen älä kopioi valitsemaasi tietoa suoraan tietolähteestä organisoi ja yhdistele valitsemaasi tietoa käytä tietoa luovasti – muodosta siitä oma tulkinta ja pyri tuottamaan sen pohjalta uusia ideoita selitä omin sanoin yhdistä uusi tieto aiemmin opittuun tee tiedosta oma kokonaisuus tee synteesi hankitusta tiedosta http://www.hyvan.helsinki.fi/opiskelutaidot/

Arviointi Tiedonhankintaprosessin onnistuminen Mitä opit prosessin aikana? Mitä olisin tehnyt toisin? Kirjataan onnistumiset ja ongelmat Oletko tiedon kertoja vai muokkaaja? Miksi? Suoritetun tehtävän/tuotoksen arviointi - Onko hankittu informaatio asianmukaista. http://www.uta.fi/laitokset/kirjasto/oppimiskeskus/palvelut/arviointi.shtml Parannusehdotukset http://www.opiskelijakirjasto.lib.helsinki.fi/koulutus/verkkokurssi/arviointi.htm http://www2.hamk.fi/gvp-th/thprosessi/6.htm

Cd-rom- ja Dvd-levy, videot, levyt Tiedonlähteitä Keskusteluryhmät Postituslistat Oma tietämys WEB Internet Ihmiset Asiantuntijat Tiedonlähteitä Valokuvat Muu lähdeaineisto Ihmiset > Vanhat tietäjät (suullinen perinnetieto) Kirjat ja lehdet Tietokannat Cd-rom- ja Dvd-levy, videot, levyt Painettu muoto Digitaalinen muoto (Pohjautuu Tiedonhakijan oppaassa olevaan käsitekarttaan. Halttunen, Hirvimäki, Niinikangas, Perttula, 2001)