7.9.2014 1 Hakemusarviointi Suomen Akatemiassa Professori Anssi Auvinen Terveyden tutkimuksen toimikunta.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tietokantakehitys kiinteäksi osaksi modernia ohjelmistokehitystä Vesa Tikkanen |
Advertisements

E-Science and Technology Infrastructure for biodiversity data and observatories ‘A web of sites and sensors taking the Earth’s pulse’ LifeWatch observatoriot:
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Open Access –julkaiseminen tutkimuksen rahoituksen ja arvioinnin näkökulmasta Anneli Pauli, ylijohtaja (tutkimus)
Minkälainen hyvä tutkimussuunnitelma on?
Development Association SEPRA How to involve youth into strategic rural development work? Budapest, 8th November 2011 Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto:
A solution for flexible bicycle transportation
1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
EU:n ulkorajayhteistyöohjelmien (ENI CBC) valmistelu ohjelmakaudelle Petri Haapalainen Työ- ja elinkeinoministeriö.
Tieteellinen julkaiseminen Alustus tieteentekijän peruskurssin seminaarissa Professori Mauri Airila.
Kliinisen hoitotyön asiantuntijuus
LEARNING AND HEALING THROUGH EXPRESSION Grundtvig learning partnership
© SUOMEN AKATEMIA 1 Suomen Akatemia Tehtävät Myöntää rahoitusta tieteelliseen tutkimukseen, tutkijankoulutukseen ja tutkimusedellytysten kehittämiseen;
Sosiaali- ja terveysalan tutkimus- ja kehittämiskeskus Tiedosta hyvinvointia Meri Koivusalo1 Social funds, social policy and social development.
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Avaussanat – UCEF Markku Markkula: Yliopistollisen aikuiskoulutuksen erityishaasteet Taloudellinen perusta on saatava kestäväksi –Nykyiset markkinat.
ENG Masters, part 2, Citing
SoberIT Ohjelmistoliiketoiminnan ja –tuotannon instituutti TEKNILLINEN KORKEAKOULU T Käyttöliittymien ja käytettävyyden seminaari Kontekstiherkkyydestä.
INFRA ry Vastuuhenkilö Eija Ehrukainen Ottaa käsiteltäväkseen myös asfalttialan ympäristöasiat Seurataan, vaikutetaan ja ohjeistetaan: Lainsäädännön muutokset.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Miten teen hyvän hakemuksen? Juha Sihvola
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Vesi kestävän kehityksen pullonkaula
Vakiintuneet kustantajat ja uudet yrittäjät OA-monografiamaailmassa
SaLUT – Saimaan korkeakoululiikunta
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Who we are, what we do and where are we going? Kaisa Tasanen Vice-Dean, UniOGS Member of the Doctoral Training Committee for Health and Biosciences Professor.
Perustietoja Luokka-asteet 1 – 9 = yhtenäiskoulu NYT: 650 oppilasta, koulu kasvaa voimakkaasti Oppilasmääräarvio: syksy 2013/750, syksy 2014/> opettajaa.
Apurahojen haku Jouko Miettunen
Pääsihteerin rekrytointiprosessi - välipäivitys
GEN4FIN - SAFIR 2010 GEN4FIN toimii SAFIR2010 kyljessä, tavoitteet osin lomittain ja päällekkäin. Gen4:ssä uusien konseptien tutkimus on nyt "R&D-vaiheessa"
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 7
Suomen Akatemian avoimen tieteen linjaukset
TUTKIMUSEETTINEN NEUVOTTELUKUNTA (TENK)
Environmental Aspects
Erasmus+ Sport 265 milj € WELCOME TO ERASMUS+
Tips for a good entry Kaisa Sibelius Forum Virium Helsinki
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
Markkinoiden juridinen toimintaympäristö Luento 5
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
How should I ask my questions?
Scientific/artistic competence; what does the student know in theory.
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Yhdessätekemistä yli rajojen
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
ARCTIC MATERIALS TECHNOLOGIES DEVELOPMENT
National Library of Finland and Digitized Collections for Researchers
Ajankohtaista Esitykset kasvilajikeluetteloon Hakemuksia kasvilajikeluettelorekisteröinnin loppuun saattamiseksi vuoden 2018 kansalliseen lajikeluetteloon.
Probability models and decision analysis : introduction
Probability models and decision analysis : introduction
Kansainväliset sopimukset Luento 6
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Introduction to decision analysis
Mikko Keränen Director RDI
Vice-Dean Kaisa Tasanen-Määttä
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
Language proficiency requirements implementation in Finland
Kansainväliset sopimukset Luento 8
Investointipäätökset Investment Decisions (244)
Kansainväliset sopimukset Luento 6
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Taiteilijoiden kanssa työskentely Yhteisöprojekteissa
Refernce: Reference: VA.EHS Version: 5.0 Gemalto Oy HSE Policy
Information for teachers
Gemalto Vantaa HSE Policy
Lecture slides start on the next page.
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Esityksen transkriptio:

Hakemusarviointi Suomen Akatemiassa Professori Anssi Auvinen Terveyden tutkimuksen toimikunta

Suomen Akatemian hankearviointikäytäntö Hakemuksia Akatemiaan n vuosittain Ulkopuolisia asiantuntijoita arvioimassa yli 1000 vuosittain Asiantuntijoista valtaosa kansainvälisiä Asiantuntijoiksi tasapuolisesti miehiä ja naisia Monivuotisista tutkimusmääräraha- tai virkahakemuksista yleensä tieteellisen asiantuntijapaneelin kirjallinen lausunto Mikäli perusteltuja syitä on, arviointia ei tarvitse pyytää Arviointiprosesseissa rahoitusinstrumenteittain eroja

Hakemusten arviointi – hakemuksesta päätökseen HAKIJA/tutkija, ryhmänjohtaja, konsortio HAKEMUS ASIANTUNTIJAPANEELI lausuntojen antaminen TYÖVALIOKUNTA EI MYÖNTÖÄ MYÖNTÖ TIEDEASIANTUNTIJAT perehtyminen hakemuksiin paneelien kokoaminen Ulkopuoliset asiantuntijat TOIMIKUNNAN VALMISTELEVA KOKOUS TOIMIKUNNAN PÄÄTTÄVÄ KOKOUS

Kansainvälisen paneeliarvioinnin tavoitteet Avoimuus Arviointi- ja päätöksentekoperusteet ja asiantuntijapaneelit julkisia Laatu Korkea tieteellinen asiantuntemus Arviointien yhteismitallisuus Samat kriteerit kaikkien hakemusten arvioinnissa ja kaikilla paneeleilla Tasa-arvoisuus Yhdenvertainen kohtelu, esteellisyyden huomioonottaminen Lausunnon hyödyllisyys tutkijalle – rakentava kritiikki

Hakemusten arviointiperusteet Tutkimussuunnitelman tieteellinen laatu ja innovatiivisuus Hakijan / tutkimusryhmän pätevyys Tutkimussuunnitelman toteuttamiskelpoisuus Tutkimuksen yhteistyösuhteet (kansalliset ja kansainväliset) Tutkimushankkeen merkitys ammattimaisen tutkijanuran edistämiselle ja tutkijankoulutukselle Lisäksi tutkimushankkeesta riippuen: Merkitys yhteiskunnan ja elinkeinoelämän kannalta Mahdolliset uudet avaukset

Arviointilomake 1 Research plan 1.1 Scientific quality and innovativeness of the research plan Is the project scientifically/academically significant? Is the research plan academically/scientifically solid? Can the project generate new knowledge, new methods, new technology etc.? Is the project ambitious? 1.2 Feasibility of the research plan Are the research plan, the proposed schedule and the research objectives clearly presented and realistic? Are the research methods and materials appropriate for the project? 1.3 Ethical questions Are ethical issues involved and if so, how are these taken into account?

Research environment 2.1 Competence and expertise of the applicant/research team What are the merits and previous scientific achievements of the applicant and other researchers? Do the researchers have the necessary expertise and competence to carry out this project? Is the project management and the division of labour appropriate and well- planned? 2.2 National and international networks of the applicant/research team Are the applicant and the research team engaged in meaningful and significant national and/or international research collaboration? What is the importance of the collaboration networks for the proposed project? 2.3 Doctoral and post-doctoral training and development of the research environment What is the significance of the project for doctoral and post-doctoral training? Is the training well-planned? What are the merits of the senior researchers as supervisors at doctoral/post-doctoral level? What resources and environment are offered to the doctoral and postdoctoral researchers? 2.4 If a consortium is involved, assess the significance of the consortium for the attainment of the research objectives.

Overall assessment 3.1 Main strengths and weaknesses of the project. Additional comments and suggestions. Strengths: Weaknesses: Comments: 3.2 Overall evaluation (This should not be based on the mathematical average of the above sub-categories)

Muut rahoitusperusteet Tutkimuspoliittiset tavoitteet: nuorten ja naisten tutkijanuran edistäminen luovien tutkimusympäristöjen kehittäminen tutkimuksen kansainvälistäminen laajempien tutkimuskokonaisuuksien toteuttaminen tutkimusohjelmien erityistavoitteet huippuyksiköiden tukeminen sukupuolten välisen tasa-arvon edistäminen tutkimuksessa TT-toimikunnassa: kliinisen tutkijanuran edistäminen

Arvioitsijoiden näkökohtia tutkimussuunnitelmien laadusta Tutkimussuunnitelmat eivät aina ole tarpeeksi yksityiskohtaisia on vaikea erottaa hankkeen työkokonaisuutta, johon rahoitusta haetaan Esitutkimusten tulosten esittäminen on tarpeellista arvioitaessa tutkimussuunnitelman toteuttamiskelpoisuutta Tutkimussuunnitelmassa on tärkeää esittää hypoteesit ja se, mitä hankkeessa aiotaan tehdä Voimalaskelmien ja tilastollisten analyysien puuttuminen on yleinen heikkous Eettiset kysymykset tulee kuvata selkeästi Tiivistelmien taso vaihtelee

Lisätietoja hakemuksen laatimiseen -> hakuajat ja hakuilmoitus sekä hakuohjeet -> arvioijalle Ohjeet arvioitsijalle Arviointilomake -> tutkimusrahoitus -> päätökset tutkimusrahoituspäätösten perusteet 2007