Fysiikkamoottorit Michael Sundqvist TV10S1M3
Mikä on fysiikkamoottori? O Simuloi oikean maailman fysikaalisia ilmiöitä O Tärkeimmät simuloinnit rigid body (myös törmäysten käsittely), soft body ja nesteet O Käytön hyödyt: O Säästää aikaa O Animaation autenttisuus O Käytön haitat: O Tarvitsee paljon prosessorin laskenta-aikaa O Joissain tapauksissa pääsee helpommalla animoimalla käsin
Rigid Body -simulointi O Käytetään kiinteän, muotoaan muuttamattoman kappaleen simuloinnissa O Simuloinnilla voidaan laskelmoida pyörimisliike O Voimat jotka vaikuttavat liikkeeseen: O Painovoima – kuinka nopeasti kappale putoaa O Massa – kuinka paljon voimaa tarvitaan kappaleen liikuttamiseen O Esimerkkejä: pyörivät pallot, hajoavat tiiliseinät O
Soft Body -simulointi O Käytetään muotoaan muuttavien kappaleiden simulointiin O Yleensä ainoastaan visuaalisesti korrekti simulointi O Käyttökohteet: hajoavat materiaalit, ”hyytelömäisyys” ja sulaminen, hiukset, vaatteet O
Nestesimulointi O Nesteiden ja kaasujen vuorovaikutus suljetussa tilassa O Koostuu lukuisista partikkeleista O Käyttökohteet: nesteet, savu, tuli, räjähdykset, kaasut O NiOs NiOs