Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tuloksellinen Java-ohjelmointi Luku 3 Luokkien käyttäminen
Advertisements

© Jukka Juslin1 Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Opintojakson esittely Kevät 2008 Jukka Juslin, Raine Kauppinen Tuloksellinen Java-ohjelmointi.
Monimediaista sisältöä verkkokursseille ideoita sisällöntuotantoon Kajaani Terho Kontioinen Joensuun yliopisto.
SMART Board Interaktiivinen esitystaulu -> yhdistää perinteisen liitu- ja tussitaulun sekä tietokonekuvan Sormesi on hiiri! Laura Viljamaa 2011.
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Nopein, helpoin, tuottavin tie 3D-maailmaan..  Käytön ja oppimisen helppoutta  Työskentelyn nopeutta  Suunnittelun joustavuutta ⇓ Lisää tuottavuutta.
treeni.fi harjoituspäiväkirja
SIVUAINEKURSSIT TIEDEKUNTIEN OPINTO-OPPAAT • PAINETUT OPPAAT → student center, kirjasto, tiedekuntien palvelupisteet • PAINETTUJEN OPPAIDEN.
Peliohjelmointia Jypelillä
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Kurssilla käytettävät työkalut
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Pelin suunnittelu Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 /
Nuorten peliohjelmointi 2011
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Ohjelmointi Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Vesa Lappalainen Jonne Itkonen Jyväskylän yliopisto/Tietotekniikan laitos Helsinki
Matematiikan oppiminen.
Kurssilla käytettävät työkalut
Käytännön ohjelmointi ja käytännön ketterä testaus
Tekstiasiakirjan kirjoittaminen
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Windows Presentation Foundation UxE:n näkökulmasta
Hyödynnä nettiä historiassa ja yhteiskuntaopissa.
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTON KIRJASTO Kirjastoinfot uusille opiskelijoille Tutorit ilmoittavat ryhmänsä infoihin Korpin kautta Infoja ke pe 5.9. ja ma.
Tehosta työskentelyä tutuilla toimisto-työkaluilla (MS Office)
© Jukka Harju, Jukka Juslin
Internet-projekti - MUM2TM Heikki Hietala Jukka Mutikainen TIKO – Malmi
T / PPT / Jari Mäntylä1 IOBASE PPT Menetelmäesitys : Konfiguraatiohallintasuunnitelma.
GNU-ohjelmointityökalut Jussi Raunio TI09OHJ
Mikä ihmeen Office 365? Office 365
Visual Basic -ohjelmointi
Ohjelmointi Vesa Lappalainen jyu class Hello { public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } }
AT-STARTTI OPPILAAN OPETUSVERKON JA INTRAN PERUSTOIMINTOJA.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia
Pelien -ohjelmointi Syksy 2007 Vapaavalintainen opintojakso 3 op. ITP8TM003.
Algoritminen ajattelu
Peliohjelmointia Jypelillä Tero Jäntti Tomi Karppinen Syksy 2009.
Matematiikkaa tietokoneella mikko opettaa Sagen avulla matematiikkaa ja ohjelmointia 2011,2012.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio – 3.12 Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
ARTIKKELI- JA LEHTITIETOKANNAT
Ohjelmointitaito (ict1td002, 12 op) Kevät 2008 Raine Kauppinen
Aihe: J2ME Log4J Esittäjä: Lokki-projekti Pvm: Loppuesittely.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka
PELIEN SUUNNITTELUA ALGORITMIT JA NIIDEN SUUNNITTELU Jussi RaskuSeinäjoen Kansalaisopisto Aki Sirviö2014.
Lyhyt johdanto CVS:ään (ict1td002 - Ohjelmointitaito)
Vaasan yliopisto Tietojenkäsittely TiTe.1020 Avoin lähdekoodi - Open Source.
1 © Jukka Juslin ict02d ohjelmointitaito (12 op) Päiväopiskelijat.
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto.
Optima-oppimisympäristö opetuksessa ja oppimisessa Jyväskylän yliopisto.
Software product lines. Suomeksi ohjelmistotuotelinja Kuvaa metodeja ja työkaluja tuottaa yhteiskäytettävää koodia samankaltaisissa sovelluksissa Tarkoituksena.
Antti-Jussi Lakanen Jyväskylän yliopisto. Tervetuloa ohjelmoimaan pelejä Kurssin esittely Kurssipäivien ohjelma Ohjaajat esittäytyvät Osallistujat esittäytyvät.
Peliohjelmointikurssi koululaisille
Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2011 / Jyväskylän yliopisto.
Symbian ohjelmointi Ti Symbian ohjelmointi 2.2 harjoitus Juha Turunen
TVT101 - Johdatus tieto- ja viestintäteknologiaan
OneDrive -palvelussa Suoraan Office ohjelmasta Online
Missä kaupunki X? Esimerkki PaikkaOpin käytöstä opetuksessa tehtävän idea: luokanopettaja Minna Glogan toteutus: koordinaattori Virpi Hirvensalo.
Oulunsalon lukion ohje unohtuneen salasanan vaihtamiseen FIM-palvelussa (Microsoft Forefront Identity Manager) Sisältää ohjeet seuraaviin tilanteisiin:
Mari Åman Department of Applied Mechanics Aalto University.
PELIOHJELMOINTI SEINÄJOEN KANSALAISOPISTO Jussi Rasku Aki Sirviö.
Yksikkötestaus ● Yksikkötestauksella tarkoitetaan lähdekoodiin kuuluvien yksittäisten osien testaamista. Termi yksikkö viittaa ohjelman pienimpiin mahdollisiin.
Lasten ja nuorten kulttuurikeskus metku
Symbian-työkaluja Kurssilla käytettävä ympäristö
Algoritminen ajattelu
Tervetuloa kirjastoon Suomessa
HOPS-työpaja.
Kokeile uutta Celianetiä testiympäristössä
AI ja KU soveltava 2h (8.-9.lk)
Esityksen transkriptio:

Antti-Jussi Lakanen Nuorten peliohjelmointi 2009 / Jyväskylän yliopisto

Lista kurssilla käytettävistä työkaluista Ohjelmointiympäristö: Microsoft Visual Studio 2008 Ohjelmointikieli: C# Ohjelmointikirjasto: Jypeli Versionhallinta: TortoiseSVN

Microsoft Visual Studio 2008 Ohjelmointiin tarkoitettu ”monitoimiympäristö” Koodin kirjoittaminen, virheiden jäljittäminen, jne. Express-versio löytyy ilmaiseksi netistä, voit asentaa kotikoneelle ja jatkaa tehtäviä siellä Pro-versio Dreamspark-koodilla

Jypeli-kirjasto Pelikurssin ohjaajien kehittämä koodikirjasto Koodikirjastoon on koottu paljon valmiiksi kirjoitettua ohjelmakoodia Koodi on koottu kokonaisuuksiksi, joita voidaan helposti käyttää Visual Studiosta käsin

Jypeli-kirjasto Esimerkki (kuvitteellinen): Auto Autossa on pyörät (yleensä 4 kpl), kori, jne. Nämä kaikki pitää ohjelmoida erikseen Kirjastoon tehdään Auto-niminen kokonaisuus, joka sisältää kaikki vaadittavat osaset Visual Studiossa voidaan luoda näytölle uusi ”Auto”-olio ilman, että meidän tarvitsee luoda kaikkia osia ja toimintoja erikseen  Nopeuttaa työskentelyä  ”Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen!”

Jypeli-kirjasto Esimerkki (kuvitteellinen): Kävely Jokainen meistä osaa kävellä Usein ei tule ajatelleeksi, mitä kaikkea kävelyyn liittyy: eteenpäin nojaaminen, vasemman jalan liikutus, oikean jalan liikutus, vastaavasti kädet, … Voidaan ajatella, että käsky Kävele on ”valmiiksi ohjelmoitu” meihin, me voimme keskittyä siihen, mihin kävellään, ja miten nopeasti jne. Ohjelmointikirjasto toimii täysin vastaavasti ohjelmakoodin kirjoittamisen suhteen  Nopeuttaa työskentelyä  ”Pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen!”

TortoiseSVN Ohjelma, jolla voi pitää kirjaa, mitä muutoksia koodiin on tehty Kätevä isommissa ohjelmointiprojekteissa Toimii myös varmuuskopiona

Kurssin verkkosivut Sisältää lukujärjestyksen ja tehtävät Ohjeet ja vinkit tehtävien ratkaisuun, sekä oman pelin tekemiseen Oman pelin suunnitelma

Ensimmäinen esimerkki Pong vaihe 1

Tehtävät Siirrytään mikroluokkiin Koneille pareittain tai yksin Käyttäkää yleistunnusta. Tunnus: agora07 salasana: !Pelikurssi09 ”Kirjoittaja” vaihtuu n. 15 minuutin välein Käynnistäkää ENSIN Visual Studio