4.10.07 christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 1 “Yliopiston tulevaisuuden haasteet” Avoimen yliopiston menestystekijät Turku 4.10.2007.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot sektoreittain Utgifter för forsknings- och utvecklingsverksamhet enligt sektor R&D Expenditure by Sector Lähde:
Advertisements

Tutkimus- ja kehittämistoiminnan menot sektoreittain Utgifter för forsknings- och utvecklingsverksamhet enligt sektor R&D Expenditure by Sector Lähde:
Persoonapronominit.
Prepositiot ajanilmauksissa
YMPÄRISTÖ– JA ENEGIAHAASTEET – SUUPOHJAN RANNIKKOSEUDUN MAHDOLLISUUDET [D1] muutettu[D1] Kort sagt Öka användningen av biobränslen - anskaffningen Vindkraftsparker.
KOIRALAUMA HYÖKKÄÄ KROKOTIILIN KIMPPUUN
Ruotsin kielen verbien käyttö
Neuvottelupäivät 2012 Kysely: Hyvin- vai pahoinvointia kuurojen yhteisössä? Diskussionsdagarna 2012 Enkät: Välmående eller dåligt mående i dövsamhallet?
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
Kuinka kiinnostunut on/aktiivisesti seuraa eri aihepiirejä koskevia uutisia, ohjelmia ja kirjoituksia Lähde: Tiedebarometri 2013 Research.fi.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Maailmantalouden muutoksesta ja Euroopan talouden haasteista Erkki Liikanen Pääjohtaja Suomen Pankki.
Ruotsin kielen verbien käyttö
Sanajärjestys.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
1. Ilmastonmuutos (k) 2. Tiedonvälitys (d) 3. Euroopan integraatio (d) 4. Demokratia (k) 5. Älymanipulaatio (k) 6. Osallistuva oppiminen (d) 7. Elinkeinoelämä.
Työmarkkinatutkimus 2012 Yksityinen sektori
Substantiivien epämääräinen ja määräinen muoto
Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här.. Titta mamma! Jag hörde något!! Lyckligtvis är jägaren Åsa här..
SIERRA LEONE -PROJEKTI LET´S GET GLOBAL WITH SIERRA LEONE.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Maailmantalouden näkymät ja Suomen haasteet Pääjohtaja Erkki Liikanen
P E L A S T U S O S A S T O K U N T A O S A S T O Lähivuosien hallintopolitiikan haasteet Hallintopolitikan linja IIAS -seminaari, Säätytalo
Suuntaamattoman graafin syvyyshaku
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
EK 1 TYÖELÄMÄN TULEVAISUUDEN VISIO Christoffer Taxell Elinkeinoelämän keskusliitto EK.
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND 1 Suomen talouden näkymät Pääjohtaja Erkki Liikanen
-Hiihtolomaleiri Ilmoittaudu leirille! Ammattitaitoiset ohjaajat ovat leireillä paikalla klo Leirin hinta sisältää: Ohjattua.
PERSOONAPRONOMINIT.
Heuristinen arviointi Käyttöliittymäseminaari Jere Salonen.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kannattaako opiskelijapalautetta kerätä? Pedagoginen kahvila Saara Repo-Kaarento Pedagoginen yliopistonlehtori.
Informera om projektet Som stödmottagare har du informationsskyldighet vilket bland annat innebär att du ska sätta upp minst en affisch med information.
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Relatiivipronominit ja relatiiviset adverbit
REL.SL övning SOM = joka, jotka Minulla on luento, joka on mielenkiintoinen (föreläsning) Jag har en föreläsning som är intressant Annalla on työ, joka.
Det här m å s t e ni kunna i provet! Omistusrakenne: Omistus + ADJ -a/*-e + SUBST: epäm.  USA:s ekonomiska kris  Miljöutsläppens farliga konsekvenser.
APUVERBIT JA APUVERBIEN KALTAISET VERBIT. Käännä ja taivuta. 1. osata, voida______ ______ ______ ______ 2. saada______ ______ ______ ______ 3. haluta______.
APUVERBIT TRÄNA GENOM ATT ÖVERSÄTTA. Minun pitää mennä kirkkoon. Jag bör gå till/in i kyrkan. Minun pitäisi istua hiljaa. Jag borde sitta stilla/tyst.
Det-pronomini Den, det, de = se, ne  sekä ilman substantiivia ja subst. kanssa Den dagen glömmer jag aldrig = Sitä päivää (korostaa) Det året åkte jag.
Den 13 november 2016sc/EK KIELIOPIN PERUSKÄSITTEITÄ: Lauseet: Päälause: hallitseva lause Jag åker hem efter att jag har blivit färdig med detta. Väitelause:
VERB Rosenberg – VT2016. Ordklasser Tempus INFINITIIVI On verbin perusmuoto. Usein vaatii virkkeessä eteensä ”att” –infinitiivimerkin. PREESENS Ilmaisee.
Ylioppilastutkintolautakunta Postiosoite: PL 50, HELSINKI Käyntiosoite: Suvilahdenkatu 10 B, HELSINKI Puhelin: (09) Telekopio: (09)
Indefiniittipronominit
Tarinat – ru, ku, ue/ET, hi Aloitus yhteinen esittelypp, mitä kaikkea tarinat voivat olla. Esitetään viikolla 2. Ope kerää ideat oppilailta. Vko 3. Kokoa.
Prioriteringar i Österbotten
Relatiivilause.
Pronominit.
Apuverbit.
Finansiering av landskapen
Genetiiveistä.
Infinitiivi.
Epäsuora kysymyslause
5410_H10 Agumenterande text.
Palaute e-post 5411_H06 eny rym
Konditionaali.
Att visa vägen Tien neuvominen
Pronominit man ja det.
SIVULAUSEEN SANAJÄRJESTYS
Episerver Finland Oy’n aamiaisseminaari Thomas Junell
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Demonstratiivipronominit
Epäsuora kysymyslause
5411_h06 eny,rym: Arg.text apuverbi+infinitiivi: VOIN/HALUAN+ostaa (ei voi olla *voin/haluan ostan) apuverbit: kan, vill, måste, ska, bör, lär… jag kan/vill.
Vårdreformen i ett nötskal Sote-uudistus pähkinänkuoreessa
Tasa-arvo hankkeen osa-arvioinnin internetkysely henkilökunnalle
Relatiivilause.
Epäsuora kysymyslause
Interreg Nord/Pohjoinen
Esityksen transkriptio:

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 1 “Yliopiston tulevaisuuden haasteet” Avoimen yliopiston menestystekijät Turku Christoffer Taxell

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 2 “Yliopiston tulevaisuuden haasteet”

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 3 “Avoimen yliopiston tulevaisuuden haasteet”

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 4 Tulevaisuuden haasteista…

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 5 Tulevaisuuden haasteista… Miltä maailma näyttää tänään – ja huomenna? Haluaako yliopisto sopeutua, muuttua vai muuttaa? Ketkä ovat (avoimen) yliopiston ”asiakkaita” ja mitä he haluavat?

VALTIOVARAINMINISTERIÖ christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet6 Globalisaatio Eri alueiden osuudet teollisuustuotannosta Globalisaatio liittyy maailman- taloudessa tapahtuneisiin paino- pisteiden muutoksiin. Suomen kannalta se tarkoittaa jatkuvasti muuttuvia ja uudistuvia haasteita

christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet 7

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 8

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet9 Elintason osatekijät Suomessa 1900–2004 (bkt/asukas; indeksejä, 1900 = 1) bkt/asukas = bkt/työtunnit  työtunnit/asukas Työn tuottavuus (bkt/työtunnit) kasvanut 14 kertaiseksi Elintaso (bkt/asukas) kasvanut n. 13 kertaiseksi Työn määrä (työtunnit/asukas) vähentynyt 10 %

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 10 Koulutus ja osaaminen ovat tehokkaimmat keinot muuttaa maailmaa!

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 11 ”Kunskap är det främsta medlet att förändra världen” Den som tror på den principen måste fråga sig själv: kan också jag / mitt universitet / mitt företag ändra sig – och hur? ”Är allt det vi gör viktigare än det vi kunde göra?” Vad kan vi lära oss av andra, i Finland och utomlands? – Steal shamelessly!

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 12 Kilpailu kiristyy Kiristyvä kilpailu opiskelijoista, opettajista, tutkijoista ja rahoituksestasta Konkurrensen gäller inom landet mellan olika universitet och mellan olika yrkeshögskolor och mellan vardera gruppen Men konkurrensen om de bästa krafterna är i dag internationell och global – både ifråga om universiteten och företag!

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 13 Suomen yliopistot ovat suurten muutosten edessä Yliopistojen oikeudellinen asema, ehkä myös rahoitusperiaatteet, muuttumassa Fuusioita, konsortioita, alliansseja syntymässä

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 14 Fuusioita, konsortioita, alliansseja syntymässä Ei sinänsä uutta: Esimerkkejä vakiintuneista yhteistyöverkostoista ja konsortioista löytyy eri maista Tällaisia ovat muun muassa Lontoon yliopisto ja sekä monet yhdysvaltalaiset yliopistokonsortiot

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 15 Fuusioita, konsortioita, alliansseja syntymässä (jatk) Fuusioita on jo tehty Tanskassa ja hiljattain Ruotsin yliopistokansleri esitti Ruotsin yliopistojen yhdistämistä viiteen Kaikkialla tällaisten toimien tavoitteena on laadun parantaminen ja tason nostaminen

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 16 Suomen yliopistot ovat suurten muutosten edessä Yliopistojen oikeudellinen asema, ehkä myös rahoitusperiaatteet, muuttumassa Fuusioita, konsortioita, alliansseja syntymässä Mutta muistetaanko hyvä periaate?: substance over form!

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 17 Suomen yliopistot ovat suurten muutosten edessä (jatk) Risken finns att huvudintresset, planeringen, resurserna och konflikterna ägnas ”lådorna”, organisationen, beslutsordningen, den juridiska strukturen. Alla de områdena är viktiga, men bara om de stöder en utveckling mot bättre undervisning och mera högklassig forskning!

christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet18 “Missä suhteessa Yliopisto haluaa olla maailman paras?” Kaikessa ei voi olla maailman paras, mutta ehkä Euroopan, Suomen, alansa! Kannattaa keskittyä siihen minkä parhaiten osaa. Onko kykyä keskittyä, rohkeutta priorisoida?

christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet19 “Missä suhteessa Yliopisto haluaa olla maailman paras?” (jatk) Maailmalla kehitys kohti tutkimusresurssien suuntaamista huippuluokan yksiköihin Onko meillä varaa keskittää tutkimusreursseja - vai varaa olla keskittämättä – ja millä tavoin ?

christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet20 Tutkimusyliopistoja ja/tai ”teaching only” yliopistoja? ”I tider präglade av expansion beträffande forskningsvolymerna och en nära nog permanent resursknapphet framstår det ständigt som allt viktigare att forskningsanslagen regelmässigt konkurrensutsätts. Resurser kan inte ens allokeras på basen av den, närmast administrativa, enhet ett universitet utgör utan de bör tilldelas sådana forskare, forskningsgrupper, projekt och strukturer, vilkas forskning och resultat kan vara föremål för utvärdering. Varje sådan, schablonmässig klassificering av våra universitet som inte bygger på forskningens grundläggande kriterier är ägnad att försvaga, inte förstärka forskningen och dess förutsättningar.”

christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet21 “Missä suhteessa Yliopisto haluaa olla maailman paras?” (jatk) Maailmalla kehitys kohti tutkimusresurssien suuntaamista huippuluokan yksiköihin Onko meillä varaa keskittää tutkimusreursseja - vai varaa olla keskittämättä – ja millä tavoin ? Millä keinoin varmistamme opetuksen korkean laadun?

christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet22 Millä keinoin varmistamme opetuksen korkean laadun? ”Den undervisning som ges vid universiteten skall till sitt innehåll basera sig på forskning. Undervisningsuppdraget är dock självständigt och en central del av universitetens uppgift att utbilda människor för samhällets och arbetslivets behov – och också utbilda dem som kommer att bära ansvar för utvecklingen av forskning och teknologi. För att universiteten skall kunna handha detta uppdrag så effektivt som möjligt måste undervisningens förutsättningar tryggas och universitetens basresurser utökas. En internationell jämförelse av antalet lärare per antalet studerande ger en svag bild av Finlands möjligheter att ge en högkvalitativ universitetsutbildning. Denna frågeställning bör ägnas uppmärksamhet i utvecklingsplanen.”

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 23 Ketkä ovat (avoimen) yliopiston ”asiakkaita” ja mitä he haluavat? Ketkä ovat asiakkaanne? –yhteiskunta? –työelämän yksiköt? –yksityiset kansalaiset? Mitä asiakkaat haluavat? –millä keinoin selvitetään? –”HEI and regional development”!

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 24 Ketkä ovat (avoimen) yliopiston ”asiakkaita” ja mitä he haluavat? (jatk) Millä keinoin avoin yliopisto selviää kilpailussa? toisten yliopistojen kanssa? kaupallisten tekijöiden kanssa? ulkomaisten toimijoiden kanssa? kutistuvilla markkinoilla Laadun ja korkean tason rooli vähintään yhtä tärkeä kuin muussa yliopisto-opetuksessa.

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 25 Ketkä ovat (avoimen) yliopiston ”asiakkaita” ja mitä he haluavat? (jatk) Millä keinoin (avoin) yliopisto pystyy edistämään uutta osaamista, jopa luomaan sitä?

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 26 Ketkä ovat (avoimen) yliopiston ”asiakkaita” ja mitä he haluavat? Millä keinoin pystytte edistämmään uutta osaamista, jopa edistämään sitä? Erityyppisen yhteistyön tarve korostuu; konsortioiden vaikutus ulottuu myös avoimeen yliopistoon Mitä tiedämme tulevaisuudesta?

christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet 27 Julkisen sektorin uudet työlliset suhteessa nuorisoikäluokkiin, % alin sarja pelkästään eläköitymisten korvaamisella, ylin sarja nykytrendien jatkumisella Lähde: OECD

Education Intelligence christoffer taxell yliopistojen tulevaisuuden haasteet 28 Competence needs as guidelines Content meets current and anticipated skills and competences needs New learning applications and environments support the development of skills and competences –Values, attitudes, culture and atmosphere –Learning communities –Working methods –Technology Phenomenon-based learning: lowering of barriers between different subjects and disciplines

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 29 Koulutus ja osaaminen ovat tehokkaimmat keinot muuttaa maailmaa!

christoffer taxellyliopistojen tulevaisuuden haasteet 30 “Yliopiston tulevaisuuden haasteet” Avoimen yliopiston menestystekijät Turku Christoffer Taxell