ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. Missä vietät joulun useimmiten?. 2. Missä viettäisit joulun mieluiten?
Advertisements

Juha Kauppinen Consulting oy Työntekijäkysely Tietoja
KULUTTAJAKYSELY TALVEN ENNAKOINNISTA Rengasfoorumi Sales Questor Oy.
1 Ostopaikkakysely Heli Rauman Anu Simonen. 2 Kyselyn toteutus •Riihimäen kotitalouksiin lähetettiin yhteensä 2780 kyselyä •Kotitaloudet valitsimme postinumeroiden.
Lähde: Tilastokeskuksen väestöennuste
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
TE-TOIMISTON PALVELUT LÄHELLÄ KOTIKUNTASI YHTEISPALVELUPISTEESSÄ
Paavo Voutilainen Sosiaalijohtaja
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
1 MARKKINAKATSAUS RAHASTOPÄÄOMA SUOMALAISISSA SIJOITUSRAHASTOISSA.
Laajakaista kaikille -hanke Jyväskylä Keski-Suomen laajakaistahankkeen tilannekatsaus Tapio Saarinen Kehittämispäällikkö, ICT.
Kokemuksia etäpalvelupilotista Etelä-Pohjanmaalla Marko Rossinen Etelä-Pohjanmaan liitto.
Etäpalvelu osana julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämistä Etäpalvelupilottien päätösseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Valtion velka, mrd €, % BKT:sta
Keski-Suomen ELY-keskus Juha S. Niemelä
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Pilotointiseminaari Hallitusneuvos Tarja Hyvönen
V V V V V V V V V V V V Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon palvelujen ja kustannusten vertailu 2009 Kuuden suurimman kaupungin lasten päivähoidon.
Mitä, miksi ja miten Asiantuntija Leni Haavisto
KPL TIET KADUT.
Väestö Vantaan osa-alueilla
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Oma tupa, oma lupa –hankkeen Road Show Mikä Road Show Kuntia vanhuspalvelulain toimeenpanossa tukeva Oma tupa, oma lupa -hanke päättyy Luovumme.
Markkinointiviestinnän panostusten kehittyminen vuonna 2006 vuoteen 2005 verrattuna SALDO % 43% 33% Kuva 1 Mainosbarometri.
Tutkimuksen taustaa  Aula Research Oy toteutti poliittisten vaikuttajien parissa tutkimuksen julkisista palveluista Suomessa ja Euroopassa – Tutkimuksen.
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Laki muuttuu – miten se eroaa yhteispalvelulaista? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi – seminaari Lainsäädäntöneuvos Sami Kouki.
Perusopetuksen ryhmäkoko
Perusturvalautakunta liite nro 5
Porin selvitysalueen vertailutilastoja Siikainen Pomarkku Pori Luvia Lavia Ulvila Harjavalta Kokemäki Nakkila Merikarvia.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
BKT:n määrän muutos ja työttömyysaste , %
Tietoja Aviapoliksen suuralueesta Tietopalveluyksikkö
KESKI-SUOMEN LIITTO Sepänkatu 4, Jyväskylä TOIMIVAT TYÖMARKKINAT – OSAAJIA JA TYÖPAIKKOJA KESKI-SUOMEEN Rantasipi Laajavuori
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
2012 Mitä, miksi, milloin? Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi –seminaari Ylitarkastaja Jaana Salmi.
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Maitotaito PIENEN VAUVAN PÄIVÄ Maitotaito.
Oulu ALO-luokka 12kyl, 4pys Tuomari: Tytti Lintenhofer Kyl:
Työpaikat toimialoittain Lähde: Tilastokeskus
Yhteispalvelupisteestä Asiointipisteeksi
Tietoja Koivukylän suuralueesta Tietopalveluyksikkö
1 Hannu Pirkola, kaupunginjohtaja, Saarijärvi MAAKUNNALLINEN KUNTA- JA PALVELURAKENNE- SEMINAARI JYVÄSKYLÄ PAVILJONGISSA SEMINAARIN TEEMA: Perusterveydenhoitoon.
Tietoja Kivistön suuralueesta Tietopalveluyksikkö
Etäpalvelu on tullut jäädäkseen - Mitä seuraavaksi?
Etäpalvelupilotti. Etäpalvelukunnat ja palvelut Keski-Suomessa Joutsa Säynätsalo, Korpilahti Kannonkoski Karstula Keuruu Kinnula Kivijärvi Kyyjärvi Multia.
Tornion kaupungin etsivä nuorisotyö
TYÖVOIMA JA TYÖPAIKAT vuotiaan väestön työllisyysaste (%) Helsingissä peruspiireittäin Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2.
Väestö ja väestönmuutokset. Väestö äidinkielen ja iän mukaan Naisten ja miesten tasa-arvo Helsingissä2 Lähde: Tilastokeskus. Miehet.
JIK KY:N TALOUS Tilinpäätökset Talousarvio 2013 Info-tilaisuus Etelä-Pohjanmaan Opisto Talousjohtaja Arto Saarela 1.
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Kansantalouden ennustelukuja vuodelle 2014 Laitos Julkaisu- BKT,Inflaatio, Työttö-Ansiotaso muutos myys- indeksin % % aste, %muutos, % joulukuu 0,11,18,61,4VM.
ORIMATTILAN TYÖLLISTÄMISPROJEKTI OTE
Tilastollisesti merkitsevä nousu Tilastollisesti merkitsevä lasku Edelliseen aineistoon KMT 2005 verrattuna* KMT Kevät06 puolivuosiaineisto KMT SYKSY05/KEVÄT06.
Verkkotoimituskuntien yhteinen kokous Kehittämiskohteita Opetustoimen viestintä Yhteistyön kehittäminen Tiedotuskanavien valinnat Tiedotuskäytännöt.
Lähde: Tilastokeskus, neljännesvuositilinpito
© Turun Oppisopimustoimisto 2009 Nappaa Nuori Töihin oppisopimuskoulutuksella Varsinais-Suomessa joka kolmas päivä yksi nuori työllistyy oppisopimuksella.
Tietoja Tikkurilan suuralueesta
PILOTOINNIN VALMISTELUAIKATAULU 2014 PILOTOINTI- SUUNNI- TELMAN HYVÄKSY- MINEN KOULUTUS- SUUNNITELMAN TEKEMINEN KOULUTUKSEN TOTEUTTAMINEN PISTEIDEN.
Asiakaspalvelu 2014 Toimintamallin ja toimintaympäristön pilotointi v.1.0 Pilotoinnin seuranta

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus Toivakka
Toivakka Ikääntyneiden palvelut
Viidessä maakunnassa yhteensä 57 etäpalvelupistettä
Yhteispalvelun tehostamishanke - miten on edetty
Esityksen transkriptio:

ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen Saarijärvi ASPA2014 Pilottikunta Anna-Marja Tamminen Esittele itsesi Saarijärvi valittiin yhdeksi viidestä pilottikunnasta Kerron tässä lähtökohdista ja miksi pyrimme määrätietoisesti pilottikunnaksi Vähä yhteyspalvelupisteen kautta saadusta kokemuksesta asiointipistettä ajatellen ja pilotoinnista kokemuksineen tähän mennessä. Sekä muutamia toiveita jatkoon

Saarijärvi-infoa Seutukuntakeskus (Saarijärven-Viitasaaren sk) Perustettu v. 1866, kaupunkioikeudet 1986. Kuntaliitos Pylkönmäen kanssa v. 2009 10.165 asukasta (2013) Kuntakeskus ja yli 20 elinvoimaista kylää Taajama-aste 57,2 % (koko maa 84,7 %) Pinta-ala 1422/1252 km2 Tuloveroprosentti 21 % Aluksi vähän taustaa Saarijärvestä ja tunnuslukuja jotka vaikuttavat tavallaan myös asiointiin ja uuden asiointipisteen suunnitteluun - Merkittävää on taajama-asteen pienuus. Saarijärvi on pinta-alaltaan kohtalaisen suuri ja lähes puolet asukkaista asuu kylillä, joista kulkeminen jo Saarijärven keskustaan on rajallista saati kauemmas palvelujen piiriin

Väestön ikärakenne Väestön ikärakenne 31.12.2013 Ikäryhmä Saarijärvi% Koko maa 0-14 14,6 16,4 15-64 59,1 64,2 65- 26,3 19,4 Väeston ikärakenne on samanlainen kuin monissa muissa kasvukeskusten ulkopuolella olevissa kunnossa. Ikääntynyt kuntalainen monesti yhteispalvelupisteen asiakas.

Etäisyydet Saarijärvi – Jyväskylä 65 km Saarijärvi – Äänekoski 35 km Saarijärvi – Helsinki 340 km Pylkönmäki – Jyväskylä 95 km Pylkönmäki – Äänekoski 61 km Monet valtion palvelut tarjotaan lähimmillään Äänekoskella ja monelta osin vain Jyväskylässä. Asioinnin kannalta merkittävää on sekä etäisyydet, että julkisen liikenteen puute Kun asiointimatkat on pitkiä ns. isompiakin asioita pyritään hoitamaan yhteispalvelupisteessä eikä vain esim. lomakkeiden hakemista ja jättämistä.

Työmarkkinat Työpaikat 3413 (31.12.2011) Yritystoimipaikat 773 Alkutuotanto 12,2 % (3,5 %) Jalostus 21,6 (22,1) Palvelut 64,4 (73,1) Muut 1,8 (1,3) Yritystoimipaikat 773 Työvoima 4486 (2012) Työllisten osuus 18 – 74 vuotiaista 51,7 % (60,1 %) -> taloudellinen huoltosuhde 1,79 (1,32 %) Eläkkeellä olevien osuus väestöstä 32,4 % (24,2 %) Työttömyysaste 17,0 %, 758 he (30.6.2014) 20,8 %, 935 he (31.12.2013) Tässä työmarkkinoista tietoa Asioinnin kannalta merkitystä voi olla alkutuotannon verrattain suurella määrällä (maa- ja metsätalousverotettavia, eläkeläisten omistuksia metsään ja maahan sekä kiinteistöihin) Eläkeläisten suurella määrällä – esim. yhteispalveluspisteen veron asiakkaista suurin osa on veron asiakkaita Henkilökohtaista palvelua janoavia työttömiä on myös paljon

Valtion palvelut 2014 Saarijärvellä : Kela, poliisi, maanmittaustoimisto Äänekoskella: TE-toimisto (35 km) Jyväskylässä: verotoimisto, maistraatti (65 km) Yhteispalvelusopimus : TE-toimisto, verotoimisto ja maistraatti 01.2014 -> Miksi Saarijärvi suorastaan puoliväkisin halusi pilotti kunnaksi johtuu siitä, Että sekä TE-toimisto, että Verotoimisto päättivä vuoden 2014 alussa lakkauttaa toimipaikkansa Saarijärvellä. Maistraatin toimipaikka siirtyi Jyväskylään jo aikaisemmin, joskin yksi henkilö antoi maistraatin palveluja Kelan tiloissa edelleen - Luettele kalvosta palvelut yp asti Kunnalla oli suuri huoli erityisesti työnhakijoiden mahdollisuuksista asioida ja saada palveluja Saarijärven kaupunki monien neuvottelujen lehtikirjoittelujen ja ponsien jälkeen suostui yhteispalveluun, vaikka kustannustenjako ei pidetä tasapuolisena, kun tieto pilottiin valinnasta tuli. Kalvosta yp….

Yhteispalvelupisteen asiakkaat 21.1.-31.7.2014 (49 pv) Asiakkaat yhteensä Etäasiointi TE-toimisto 633 119 Vero 195 4 Maistraatti 72 3 Kunta 55 2 Muu 11 Yht. 966 128 Saarijärven yhteispalvelupiste on avoinna tiistaisin ja torstaisin (em. Kustannussyistä) Avoinnaolopäiviä on ollut heinäkuun loppuun mennessä 49 Asiakkaita on käynyt yhteen. 966, joista ylivoimaisesti suurin määrä on ollut TE-toimiston asiakkaita 633 . HUOM. Työttömiä 758 Maistraatin palvelu käynnistyi käytännössä vasta kesäkuun alussa jonka jälkeen suurin osa 72 asiakkaasta on asioinut - oletettavasti kysyntä on suurta.

Tyypillinen yhteispalvelupisteen asiakas Asiakkaalla ei verkkopankkitunnuksia Asiakas ei uskalla käyttää verkkopankkitunnuksia yleisellä asiakaspäätteellä Asiakas tarvitsee tukea lomakkeiden täyttämisessä ja verkkoasioinnissa Asiakkaalla ei ole varaa jonottaa puhelinpalvelunumeroissa Julkisen liikenteen puute esim. Äänekoskelle Valtion palveluntuottajan tavoittaminen vaikeaa sähköpostilla tai puhelimitse Palvelut vaikeasti ymmärrettäviä Asiakas ei tunne valtion palveluntuottajan toimintamallia Asiakas haluaa tukea omalle ymmärrykselle Ihmisten asiontitaidot ovat hyvin erilaisia eri syistä johtuen Haluan tuoda nämä asiat tässä jälleen esille. Vaikka sähköisiä palveluja on tarjolla ja paljon ja .vat toimivia ja kattavia, kaikkia kansalaiset eivät niitä kykene käyttämään. Ei yhteispalvelupisteessä/asiointipisteessä asioi aikuinen työssäkäyvä tai työtön internetin ja sähköpostin jne käyttäjä joka tuntee monet palvelut elämänsä varrelta. Asiakkaita usein eläkeläiset, ikäihmiset, nuoret palvelujen piiriin siirtyvät ja esim. pitkään työttömänä olleet

Suunnitellut asiointipisteet Keski-Suomessa (144) Kinnula Pihtipudas Viitasaari Kannonkoski Karstula Saarijärvi Äänekoski Laukaa Keuruu Jämsä Joutsa Kuhmoinen Keski-suomessa on 23 kuntaa, joista 6 kaupunkia. Suunniteltuja pilotti pisteitä Asiakaspalvelu 2014 loppuraportin mukaan Keski-Suomeen tulisi 12 Aikaisemmista suunnitelmista Jyväskylä on jäänyt pois ja Pihtipudas tullut mukaan uutena. Keski-Suomessa asiointipisteitä on minun näkemyksen mukaan hyvin kattavasti.

Palveluneuvojan tehtävät Asiakkaan henkilöllisyyden toteaminen Verkkopalvelujen käytön tukeminen Maksujen vastaanottaminen Lomakkeiden jakaminen ja vastaanotto Yleisellä tasolla tapahtuva neuvonta Ajanvarausten vastaanotto etäpalveluun tai muuhun asiantuntijapalveluun Haluan tähän poimia vielä aspa-pisteen palveluneuvojan tehtävät. Kunnan palveluneuvojan ei ole tarkoitus toimia asiantuntijana, vaan pitäytyä tehtävissä jotka hänelle kuuluvat.

Kokemuksia pilotista   Aikataulu Yhteistyö Viestintä Julkisen hallinnon asiakaspalvelun kehittämishankkeen loppuraportti Pilottikunnan viranhaltijajohdon ja päättäjien sitoutuminen ja myönteinen ilmapiiri Yhteispalvelupisteen tuoma kokemus Palveluneuvojan tuki ja motivaatio kehittämiseen Pilotointityöryhmä johdonmukainen ja määrätietoinen Koulutuksen suunnittelu ja organisointi Aikataulu Yhteistyö Viestintä Pilottikuntien välisen yhteistyön koordinointi Palvelujen sisäänotto Pilottikuntien, yhteispalvelupisteiden ja palveluneuvojien kokemuksen hyödyntäminen Palaute

Valtion toimijat     VERO: valtakunnallinen puhelinpalvelu TE: etäpalvelu MAISTRAATTI: paikallinen yhteistyö KELA: selkokieli POLIISI: paikallinen yhteistyöhalu VERO: oletus asiakkaan hyvistä asiointitaidoista TE: tavoitettavuus MAISTRAATTI: sähköiset palvelut KELA: etäinen POLIISI: valtakunnallisesti erilainen toimintamalli

Toiveita jatkoon Jatko- ja lisäkoulutusta palveluneuvojille Käytännön asioiden selkiinnyttäminen (posti, sähköposti, ajanvaraus, etäpalvelu, välitön tuki jne. Asiakkaan tietosuojan varmistaminen Tukea viestintään Nimetyt yhteyshenkilöt Palaute kuntaan (VM, Valtion pt:t) Pilotin kautta vasta haetaan toimivaa mallia