EU:n monivuotiset rahoituskehykset, EU-ohjelmat ja vuosibudjetit Minna Ollikainen Euroopan parlamentti 17.5.2013
Euroopan unionin neuvosto EU:n toimielimet Euroopan komissio 27 komissaaria Lainsäädäntöaloitteet EU:n talousarvion ja toimintaohjelmien hallinnointi Euroopan parlamentti Euroopan unionin neuvosto 754 jäsentä, jotka edustavat EU:n kansalaisia EU:n lainsäädäntö- ja budjettivalta Instituutioiden parlamentaarinen valvonta 27 jäsenvaltion ministerit EU:n lainsäädäntö- ja budjettivalta EU:n kansainväliset sopimukset
Muita EU-elimiä • Unionin tuomioistuin • Tilintarkastustuomioistuin • Euroopan talous- ja sosiaalikomitea • Alueiden komitea • Euroopan investointipankki ja Euroopan investointirahasto • Euroopan keskuspankki • Euroopan oikeusasiamies • Euroopan tietosuojavaltuutettu • Julkaisutoimisto • EU:n henkilöstövalintatoimisto • EU:n henkilöstökoulutuskeskus • EU:n erillisvirastot (hajautetut 35, Euratom 2, toimeenpano 6) • Euroopan ulkosuhdehallinto (EUH) • Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutti
Lähivuosien haasteet Jäsenmaissa kovia leikkauksia julkisella sektorilla, painetta leikata EU-rahoitusta Taustalla: Viiden maan kirje nollakasvusta, 8 maan leikkausehdotukset hallintomenoihin, nettomaksajien yhteistyö MFF eli rahoituskehykset 2014-2020 – erittäin vaikeat neuvottelut, neuvottelut 2013 lisäbudjetista
EU2020: tulevaisuuden haasteisiin vastaaminen Kilpailukyky T&K, innovaatiot, osaamisen sopeuttaminen Ikääntyminen, maahanmuutto Koheesio ja solidaarisuus Ilmastonmuutos Kestävä energiantuotanto Kansalaisten turvallisuus Globalisaatio
MFF – mikä? Monivuotinen kehysbudjetointi Määrittelee vuosibudjettien rakenteen Määrittää ylärajat vuosibudjeteille
MFF – miksi? Vähemmän kiistoja? Ennakoitavuus Parempi suunnittelu, parempi toteutusaste Lissabonin sopimuksen juridinen vaatimus
Aikaisemmat rahoitusnäkymät 1988-1992: Delors I 1993-1999: Delors II 2000-2006: Agenda 2000 2007-2013: Building our common future
MFF ja Lissabonin sopimus Aikaisemmat rahoitusnäkymät olivat toimielinten välisiä sopimuksia Lissabonin sopimus vaatii asetuksen hyväksymistä MFF:stä … ja vuosibudjetin tulee olla MFF:n mukainen. “The annual budget of the Union shall comply with the multiannual financial framework” (TFEU, article 312 (1) 2) Jos sopua ei synny, 2014 jatketaan 2013 vuosibudjetin pohjalta.
Komission esitys (EU-28)
Eurooppa-neuvosto
MFF-neuvottelut Parlamentin alkuperäinen lähtökohta: MFF lisäys +5%, nyt hyväksyy neuvoston luvut Aidot omat varat, ei maksualennuksia MFF rakenne yhdenmukainen EU 2020 kestävän kehityksen strategian kanssa 7- vuotinen MFF vuoteen 2021, sitten 5 tai 5+5 vuotiset MFF:t (EP-mandaatit) Lisää joustavuutta
Neuvoston rooli Lissabonin sopimus: asetus Jäsenmaiden yksimielisyys (mahdollisuus määräenemmistöpäätökseen, jos Eurooppa-neuvoston niin päättää yksimielisesti) Kulujen pitäminen kurissa (maksajan näkökulma) Suomen kannat
Parlamentin rooli Parlamentin hyväksyntä (jäsenten enemmistö) SURE-valiokunta Tavoitteet: sovittaa poliittiset prioriteetit ja rahoitustarpeet, lisää joustoa, EU-rahoitettujen ohjelmien toteuttamisen parantaminen, parlamentin roolin turvaaminen, aitojen omien varojen järjestelmän kehittäminen.
Neuvotteluaikataulu Budjettikehysehdotus kesäkuu 2011 Lainsäädäntöehdotukset syksy 2011 Hyväksyntä 2013: Eurooppa-neuvoston sopu 2/2013, neuvottelut käynnissä Voimaan 2014
Lainsäädäntöneuvottelut : 70
EU:n menorakenteen kehitys % koko menoista 1988 1992 1999 2006 2013 Yhteinen maatalouspolitiikka 60% 56% 47% 43% Koheesio 17% 25% 36% Sisäiset politiikat 3% 5% 6% 8% 10% Ulkoiset toimet 4% 7%
Menorakenne Source: EU Budget Review COM (2010) 700, 19.10.2010 Page 34 Source: EU Budget Review COM (2010) 700, 19.10.2010
EU ja kansallinen rahoitus Esimerkkinä T&K 95% Kansallinen rahoitus Julkinen rahoitus T&K-sektorille on 1% BKTL:stä. 5% EU-budjetti 20
EU-vuosibudjetti 2013: Sitoumukset € 150,9 miljardia, CA 1,13% BKTL 2013: Maksut € 132,8 miljardia, PA 0,99% BKTL Maksuvaje – komission arvio € 11,2 mrd Toteutus 80% yhteistyössä jäsenmaiden kanssa Vertaa: Suomen valtion budjetti 2013: € 54,1 miljardia 2012: Suomen BKT € 194 miljardia, verot 43%
Menot 2013
Budjettiprosessin kulku European Commission DRAFT BUDGET Council AMENDMENTS European Parliament Approves (with a majority of votes cast) or takes no decision European Parliament Adopts Amendments Majority of component Members OR BUDGET adopted Council accepts EP’s amendments within 10 days CONCILIATION Within 21 days No joint Text Joint Text Within 14 days Council approves EP Rejects Council rejects, EP approves EP & Council approve or take no decision Council & EP Reject Within 14 days – EP may impose its amendments by special majority DB Rejected Commission submits new DB Budget Adopted (Article 314 of the Treaty on the Functioning of the European Union)
EU-budjetti: Aikataulu Commission Parliament guidelines in March Council priorities Trialogue on budget priorities (end March) Commission Draft Budget (end April) Trialogue (end June) Council position on Draft Budget in July Trialogues (new initiatives/Letter of Amendment) Parliament’s position on Council Draft in October (qualified majority) Conciliation Committee Joint Text Approval of Joint Text by: SIGNATURE by EP President Council Parliament (simple majority)
EU-budjetti: Jos sopua ei synny? If budget not adopted by beginning of financial year: a sum equivalent to no more than one twelfth (1/12) of appropriations for the preceding financial year may be spent each month in any chapter of the budget. that sum shall not exceed 1/12 of the appropriations provided for in the same chapter of the draft budget Council, on proposal by Commission, may decide to authorise expenditure in excess of 1/12 This decision enters into force after 30 days if Parliament does not decide to reduce expenditure within this time-limit. (Article 315 of the Treaty on the Functioning of the European Union)
Kuka maksaa?
Kuka saa?
EU-budjetti: Kansalaisen maksuosuus 2010 (€ per päivä) Suomi 2011: € 123 per capita Page 49
Mistä rahat?
Tulopuolen uudistus Lissabonin sopimus – omien varojen uudistus Komission esitys: rahoitusmarkkinavero (FTT) ja liikevaihtoveropohjaisen maksun muutos (VAT) Vastatuulessa: tarvitaan jäsenmaiden yksimielisyys ja parlamentin hyväksyntä
EU-budjetin vastuuvapaus Spring year n+2 Discharge March n+2 Council recommendation to Parliament November n+1 Court of Auditors annual report January-December year n Commission implements annual budget Parliament adopts final budget Reading of the draft budget in Council and Parliament draft budget for year n January year n-1 – Commission prepares general budget for year n
Lisätietoa Komissio: ec.europa.eu/budget , eu bookshop EP: europarl.europa.eu EU budget at glance Neuvosto: consilium.europa.eu