AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 1 Avoin yliopisto alueellisena toimijana -selvitys Ari Koski AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari Helsingin yliopiston avoin yliopisto
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 2 Tausta ja lähtökohdat Alueellisen kehittämisen haasteet ja yliopistojen kolmas tehtävä Avoimen yliopisto-opetuksen hyödyntämättömät mahdollisuudet alueellisen kehittämisen näkökulmasta Avoimen yliopisto-opetuksen opiskelijalähtöisyyden parantaminen Avoimen yliopiston valtakunnallisen strategian linjaus: Avoimet yliopistot lisäävät yhteistyötä alueellisten toimijoiden kanssa
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 3 Tavoitteet Laatia raportti avointen yliopistojen alueellisista toimintamalleista ja -käytänteistä sekä yhteistyö- ja sidosryhmätahoista Selvittää avointen yliopistojen alueellisen toiminnan kehittämishankkeet Tarkastella korkeakoulujen aluestrategioiden avointa yliopisto-opetusta koskevia linjauksia Pohtia aluenäkökulmasta avointen yliopistojen haasteita Ei akateeminen tutkimus vaan nykytilan kuvaus kokemustenvaihdon pohjaksi
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 4 Avoimen yliopisto-opetuksen toteutus
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 5 Avoimen yliopisto-opetuksen toteutus Voimassa olevat opinto-oikeudet järjestäjätahon mukaan (v. 2003)
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 6 Avoimen yliopisto-opetuksen toteutus
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 7 Avoin yliopisto-opetus ja kansalais- ja työväenopistot Kansalais- ja työväenopistojen tarjoama avoin yliopisto-opetus on vähentynyt merkittävästi viimeisten kymmenen vuoden aikana (Vaherva ym.) Pääosa toteutetusta opetuksesta perusopintoja 1748,3 laskennallista kokovuotista opiskelijapaikkaa (v. 2003) voimassa olevaa opinto-oikeutta tuntia avointa yliopisto- ja ammattikorkeakouluopetusta (Tilastokeskus)
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 8 Toimintamalleja Pääsääntöisesti opetustarjonta suunnitellaan yksittäisten yhteistyötahojen kanssa, mutta… Lapin maakuntakorkeakoulu ja alueelliset yhteistyöryhmät Åbo Akademi ja ”regional samplanering” Alueellista koordinointia vähän, mutta… Oulun avoin yliopisto ja kesäyliopistoyhteistyö HY:n ja TY:n seutuvastaavat
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 9 Keskeiset tulokset Ei yhtä avointa yliopistoa vaan 19 erilaisin käytäntein toimivaa avointa yliopistoa Pääasialliset yhteistyötahot perinteiseen tapaan kansalais- ja työväenopistot, kansanopistot ja kesäyliopistot Yliopistot toimivat yksittäisten yhteistyöoppilaitosten kanssa Yhteissuunnittelu yhteistyöoppilaitosten kanssa vähäistä ainakin oppilaitosten näkökulmasta Avointen yliopistojen toiminnan maakunnallistuminen
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 10 Avoimen yliopisto-opetuksen maakunnallistuminen Selvityksen tilastotarkastelu / Avointen yliopistojen käynnistämä opetus (tarjotut opintoviikot, v. 2003)
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 11 Avoimen yliopisto-opetuksen maakunnallistuminen Selvityksen tilastotarkastelu / voimassa olevat opinto-oikeudet (v. 2003)
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 12 Avoimen yliopisto-opetuksen maakunnallistuminen Maakuntakorkeakouluhankkeet 1. Tietyn alueen toimijat ovat kokoontuneet yhteisen ”sateenvarjon” alle kehittämään korkeakoulujen ja eri aluetoimijoiden välistä yhteistyötä 2. Tavoitteena synergiaedut Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteiset alueellisen kehittämisen strategiat 1. Korkeakoulutoiminta terävöitymässä ja jäsentymässä maakuntarajojen sisällä ainakin strategiatasolla 2. Verkostoituminen käynnistyy usein avoimen korkeakouluopetuksen puitteissa
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 13 Keskeiset haasteet Alueellista yhteistyötä, yhteissuunnittelua, verkostoitumista ja työnjakoa (yliopistot, eri yhteistyöoppilaitokset, kunnat jne.) Käytetään hyväksi alkanutta maakunnallistumiskehitystä ja yliopistojen 3. tehtävän velvoitteita Toimintakäytänteiden yhdenmukaistaminen Opiskelijalähtöisyyden ja toiminnan ajallisen joustavuuden kehittäminen Opiskelutarpeiden systemaattinen kartoitus Alueellinen opiskelijoiden ”seurantajärjestelmä” Oppiainetarjonnan monipuolistaminen ja räätälöinti
AlueKAVERI-hankkeen aloitusseminaari , Helsingin avoin yliopisto 14 Kiitos! Ari Koski Turun yliopiston täydennyskoulutuskeskus Lemminkäisenkatu B Turku puh. (02) tai faksi. (02)