Helsingin uudet tyyppipiirustukset 2014
Kehittämisen tavoitteet Pyöräilyn ratkaisujen parantaminen Esteettömyysratkaisujen kehittäminen, erityisesti heikkonäköisten ja sokeiden henkilöiden tarpeet Pysäkeissä jalankulkijan liikenneturvallisuuden ja pyöräilyn sujuvuuden parantaminen sekä katoksen vaurioitumisen riskin pienentäminen Korotetusta suojatiestä tyyppipiirustus
Uudet tyyppipiirustukset Suojateiden tyyppipiirustukset 30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie (korvaa tyyppipiirustukset 29263/1-2 sekä 29263/4-5) 30187/701 Jalkakäytävä ja 2-suuntainen pyörätie, yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie (korvaa tyyppipiirustukset 29263/3-4) 30187/702 Korotettu suojatie Pysäkkien tyyppipiirustukset 30187/703 Linja-autopysäkit (korvaa tyyppipiirustukset 29263/9-11)
Mitä uutta suojateissä? Jalankulun ja pyöräilyn erottelua parannettu Määritelty suojatien kohdan odotustilan mitoitus ja ratkaisut Suojatien näkövammaiselle henkilölle varatun reunan osoittaminen jalkakäytävällä (0,3 m noppakiviraita) Esteettömyyden perustason alueilla kun jalkakäytävä ja pyörätie ovat samassa tasossa Esteettömyyden erikoistason alueilla aina Raitaa ei käytetä yhdistetyillä jalkakäytävillä ja pyöräteillä Heikkonäköistä palvelevan varoitusalueen leveyttä on kasvatettu, 0,7 m (betonikivi) ja 0,75 m (luonnonkivi)
30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie
30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie
30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie
30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie
30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie
30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie
30187/700 Jalkakäytävä, jalkakäytävä ja 1-suuntainen pyörätie
Mitä uutta pyörätien jatkeissa? Ajoradan reunaan tai keskisaarekkeeseen pyörätien jatkeen kohdalle ei asenneta reunatukea Järjestelyn selkeyden vaatiessa voidaan reunatukilinjalle asentaa tasoon upotettu reunakivi Yhdistetyn jalkakäytävän ja pyörätien kohdalla erikoisratkaisu Samassa tasossa oleva pyörätie ja jalkakäytävä erotetaan toisistaan liittymäalueella kahden noppakiven raidalla
30187/701 Jalkakäytävä ja 2-suuntainen pyörätie, yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie
30187/701 Jalkakäytävä ja 2-suuntainen pyörätie, yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie
30187/701 Jalkakäytävä ja 2-suuntainen pyörätie, yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie
30187/701 Jalkakäytävä ja 2-suuntainen pyörätie, yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie
Korotetun suojatien ratkaisu Myös korotetuissa suojateissa käytetään samoja ratkaisuja suojatien ja pyörätien jatkeen kohdalla: Jalankulkijalle luiskattu reunakivi ja 4 cm pystysuora reunakivi Pyörätien jatkeen kohdalla ei reunatukea Erilaisten korotusten mitoitus ja kiveäminen
30187/702 Korotettu suojatie
30187/702 Korotettu suojatie
30187/702 Korotettu suojatie
Mitä uutta pysäkeissä? Pysäkeissä ei ole enää ratkaisuja eri esteettömyystasoille Pysäkkisyvennyksissä odotustilan reunatuen korkeus on 16 tai 12 cm Odotustilan leveyttä on kasvatettu: 1,77 m leveällä katoksella tavoitemitta 3,44 m (minimi 3,16 m) 1,30 m leveällä katoksella tavoitemitta 3,02 m (minimi 2,74 m) Bussin etuoven kohta osoitetaan 0,3 m leveällä noppakiviraidalla Suojakaiteita voidaan käyttää pysäkkikatoksen molemmissa päissä kun odotustila rajautuu pyörätiehen
30187/703 Linja-autopysäkit
30187/703 Linja-autopysäkit
30187/703 Linja-autopysäkit
30187/703 Linja-autopysäkit
30187/703 Linja-autopysäkit
30187/703 Linja-autopysäkit
30187/703 Linja-autopysäkit
30187/703 Linja-autopysäkit