Kuva oppimateriaalissa Otavan Opisto 27.4.2007 Jari Sarja.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
EPiServer 7. Paras EPiServer ikinä käyttäjää.
Advertisements

1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2012.
Paljoussanat.
Materiaalintuotanto kehittyy -” Kehittää. Alkuun löysyttää, irrottaa, avata, kiertää auki: samaa tarkoitti myös kehottaa.” (Sanojen synty) -Vanhat suomalaiset.
Välitys Arbitration Täydentävä tapa protestikäsittelylle.
Electronic Frontier Finland – EFFI ry Ville Oksanen Ohjelmistopatentit Vaihtoehtoinen näkökulma.
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
LIITEKYSYMYKSET.
Mat Decision Making and Problem Solving
Laadukkaita palveluja vaivattomasti Pohjois-Pohjanmaan maistraatti Oulun yksikkö Registration of foreign citizens.
YLEIS- JA KESTOPERFEKTI
Oikeussosiologia 1: Luentosarjan eteneminen ja lähtökohdat
E ”The future is already here— It is just unevenly distributed.” William Gibson.
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
SISÄPIHOJEN SUUNNITTELU HS – Space - Laine Anni - Terävä Jaana.
Ihminen ja tietojärjestelmät Brattico 2007 luento 3 suunnitteluperiaatteet.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Päivi Paukku Language Centre
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
-skenaarioiden kirjoittaminen 1. pilotointiin -trendikysely 2.pilotointiin -1. esipilotointi ja 1. pilotointi Suomessa.
Yhteistyössä Suomen Olympiakomitea ja Adecco Finland.
Suomi 1A Tiistai 16. helmikuuta 2015 Pohjoinen ja etelä.
Suomi 1A Torstai 18. helmikuuta 2015 Penkkarit – Penkin painajaiset ”Benchpressing” fest.
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
Infinitiivi + to-partikkeli
Reports in Apply / eAge system
Kehittää skenaarioita tulevaisuuden oppimaisemista ja niiden mahdollisista vaikutuksista koulutukseen kansallisesti ja yleiseurooppalaisesti. Toimii ideapajana.
PPJ Ruoholahti-Jätkäsaari 2007/2008
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
LIITEKYSYMYKSET … vai mitä?.
Power Grammar: Konditionaali
Miten kerrotaan tekemisestä?
Aikamuodot.
Words of quantity Open Road 6 pp
Kielikeskuksen HILC*)-seminaari
Perussanajärjestys Julie Silk, Riitta Silk 1 Open Road Open Road
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Power Grammar: Menneen ajan konditionaali Suomen englanninopettajat ry
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
MyData – asiakas keskiöön
Miten ilmaistaan tulevaa aikaa?
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
YLIOPISTOTENTTI / UNIVERSITY EXAM
Persoonapronominit minä, sinä, hän, me, te, he.
Indefiniittipronominit:
vedestä, ilmasta ja tulesta.
oulu. fi/tentti/rivitys/tenttilomake. php
Mitä tapahtuu? Mitä tehdään?
Risk analysis, risk attitudes
FUTUURI * ilmaisee tulevaa aikaa
Optional A2 languages.
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
X-ROAD ENVIRONMENTAL MONITORING
Pedagoginen kehitys, tilasuunnittelu ja pedagoginen toimintasuunnitelma Marjo Kyllönen kehittämispalvelupäällikkö.
Alustan hyödyntäminen opetuksessa Intermediate microeconomics 2018
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Esityksen transkriptio:

Kuva oppimateriaalissa Otavan Opisto Jari Sarja

”Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa”

”Mitään en usko, ennen kuin omin silmin näen” -ihminen yhdistää yleensä näkemänsä totuuteen -tiistaina lokakuun maailmalle välitettiin valokuva todistamaan, että Guevara oli tapettu. Valokuvan tarkoitus oli lopettaa ”Che” Guevaran legenda: katso kuva katso kuva -Yhdysvallat todisti samalla keinolla että Saddam Husseinin pojat Uday ja Qusay on saatu kiinni ja surmattu: katso kuva katso kuva

”Yksi kuva valehtelee enemmän kuin tuhat sanaa”

Näkeminen tulee ennen sanoja

Kuva ja sanat -Kuva anoo tulkintaa, koska se on irrotettu jatkumosta a) Työuupumus vaivaa IT-alan ammattilaisia. b) Puheohjattavat tietokoneet syrjäyttivät sihteerit. c) Ihmiset nukkuvat nykyään liian vähän.

Kuvat ja oppiminen -kuva motivoi ja orientoi esim. tiedollinen ristiriita ja kuva ohjaa ajatusta -kuvituksen tehtävänä on tarkkaavaisuuden suuntaaminen, ymmärtämisen helpottaminen ja muistisuoritusten parantaminen -HUOM! Oppimisteho ei kasva realismin kasvaessa. Useimmissa oppimistesteissä yksinkertainen värillinen viivapiirros oli tehokkain. Yksi syy siihen saattaa olla työmuistin rajallinen kapasiteetti.

Kuvat ja oppiminen -kuva motivoi ja orientoi esim. tiedollinen ristiriita ja kuva ohjaa ajatusta -kuvituksen tehtävänä on tarkkaavaisuuden suuntaaminen, ymmärtämisen helpottaminen ja muistisuoritusten parantaminen -HUOM! Oppimisteho ei kasva realismin kasvaessa. Useimmissa oppimistesteissä yksinkertainen värillinen viivapiirros oli tehokkain. Yksi syy siihen saattaa olla työmuistin rajallinen kapasiteetti.

Kehitä meitä powerpointista ja PBL:stä -John Sweller New South Wales university -”It is more difficult to process information if it is coming at you in the written and spoken form at the same time. ” -” The findings that challenge common teaching methods suggest that instead of asking students to solve problems on their own, teachers helped students more if they presented already solved problems. -"Looking at an already solved problem reduces the working memory load and allows you to learn. It means the next time you come across a problem like that, you have a better chance at solving it,"