Yritysasiakkaan luottoluokittelu rahoituksen näkökulmasta Seppo Kariniemi Hämeenlinnan Seudun Osuuspankki
1. Miksi luottoluokittelu = rating? Basel II:n (Basel III valmisteilla) myötä Eurooppalaisia rahalaitoksia varten luotu vakavaraisuuden ja riskienhallinnan väline Pyritään etukäteen tuomaan esiin pankkien rahoitus- ja luottoriskit, ja luodaan valmiuksia varautua ja estää tappioiden syntymistä Riskien ottaminen pankin riskinkantokyvyn (vakavaraisuus) mukaan Rating kuvaa pankin luottosalkun riskipitoisuutta => yritysten maksukyvyttömyyttä => luottotappion toteutumisen todennäköisyyttä
Mistä luottoluokittelu = rating muodostuu? Yrityksen taloudellisista tunnusluvuista (tuloslaskelma ja tase: kannattavuus, omavaraisuus, velkaantuneisuus, maksuvalmius) Yrityksen ihmisistä (yrittäjä, omistajat ja avainhenkilöt) Toimintatavoista (mm. maksukäyttäytyminen) Markkinasta, toimialasta, asiakasrakenteesta => mitä parempi taloudellinen ja toiminnallinen tilanne, sitä parempi rating
Mistä luottoluokitteluun = ratingiin vaikuttavat tiedot tulevat? Rahoituslaitoksen (pankin) sisäisestä informaatiosta Ulkopuolisista tietolähteistä (mm. Suomen Asiakastieto, luottoluokittajat) Asiakkaalta saatava informaatio => aktiivinen ja avoin tiedon kertominen rahalaitoksille tärkeää
2. Mihin rating vaikuttaa? Vakuusvaateeseen Rahan hintaan, hinnoitteluun Luoton myöntämisen helppouteen => mitä parempi luottosalkun rating on, sitä vähemmän rahoituslaitokselta vaaditaan vakavaraisuutta => kun vakavaraisuusvaade kasvaa – kasvavat myös pankin tasekustannukset
3. Miten yrittäjänä voin vaikuttaa ratingiin? Valitsen hyvät yhtiökumppanit ja avainhenkilöt luotettava tilitoimisto, osaava tilintarkastaja, hyvä liiketalouskonsultti Hoidan huolella talousasiat Varmistan tärkeät ihmiset sopimuksin (mm. osakassopimus, hyvien ihmisten sitominen esim. eläkevakuutuksella) Valitsen luotettavat alihankkijat ja tavarantoimittajat Olen avoin jakamaan tietoa Huolehdin liikkeenjohtotaidoistani