KAUSIJULKAISUPÄIVÄT ELEKTRONISEN AINEISTON HANKINTA YRITYSTIETOPALVELU – KEMIRA OYJ
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT Eeva-Kaisa Kokki Kirjastoassistentti 15 v Kemiralla – 3 vuotta tietopalvelussa "työssäoppinut", ei alan opintoja
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT YLEISTÄ KEMIRAN TIETOPALVELUSTA Isommat yksiköt Espoossa (5 henkilöä) ja Oulussa (3) muut Pori(2), Vaasa (1.5), Tikkurila (2) Tilaukset toimipaikkakohtaisesti, ei yhteisiä hankintoja yhteinen lehtijärjestelmä Pretty Cirk
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT YLEISTÄ ESPOON LEHTITILAUKSISTA asiakkaat Espoossa ja Helsingissä (2 toimipistettä) lehtiä noin 500 sähköisessä muodossa alle 100 (osa ilmaisia "free with print") lukijoita noin 430 yhtiöitä: Kemira Oyj Kemira GrowHow Oyj Kemira Fine Chemicals Verdera Laskutus yms pulmia
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT HANKINTA SUORAAN KUSTANTAJALTA sopiminen yksinkertaisempaa kun asioidaan suoraan vaatii aikaa kun selvitetään hintaa ja lukijamäärää laskut erikseen kaikilta kustantajilta esillä intrassa ainoastaan lehtitietokannan kautta
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT HANKINTA VÄLITTÄJÄN KAUTTA sopii hyvin jos tilaus on "yksinkertainen", esim lehti vain yhdellle käyttäjälle välittäjä huolehtii, että yhteydet ja tunnukset kunnossa vaikka huolehtii, niin on hitaampaa, kun aina on välikäsi välissä hinta hankalampi neuvotella välittäjät tarjoavat menetelmän miten lehdet saadaan esille intraan esillä intrassa välittäjän sivujen kautta sekä lehtitietokannassa
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT E-LEHTIEN HINNOITTELUSTA hankitaan yleensä joko tietylle määrälle lukijoita tai koko konsernille perusteena yleensä lukijamäärä, toimipisteiden määrä, maiden määrä, IP-tunnisteinen global access (kannattavaa jos lukijoita paljon) esimerkkihintoja: global access 2 lehteä (1krt/vko)10000€ tai 100 lukijan lisenssi yhdelle lehdelle (1 krt/vko) 20000€.
E-K.Kokki KAUSIJULKAISUPÄIVÄT TULEVAISUUS tilaukset yhä enemmän välittäjille (mahdollisesti korkeampi hinta säästyy ajassa ja vaivassa) välittäjän valinnassa otettava enemmän huomioon heidän mahdillisuutensa hoitaa e-lehtitilauksia sekä välittäjän tarjoamat intraratkaisut tietokannat työpanosta käytettävä enemmän intraratkaisuihin ja asiakkaalle markkinointiin, jotta lehdet saataisiin mahdollisimman monen lukijan käyttöön työ enemmän asiakkaisen opastusta ja tukea kuin varsinaista hankintaa