TWITTER YRITYKSEN MAINEEN SEURANNASSA Kiravo-projekti 2011
Twitter • Twitter on suuren suosion saavuttanut mikro- bloggauspalvelu, jonka avulla voit kommunikoida ystävien, perheen ja työkavereiden kanssa lyhyiden pikaviestien avulla. • Voit kirjoittaa lyhyitä 140 merkin viestejä viestejä, joita kutsutaan tweeteiksi. Nämä viestit tulevat näkyviin Twitter-profiilissasi. Ne lähetetään myös seuraajillesi ja ovat haettavissa Twitter-haun avulla.
Twitter • Twitter on yhdistelmä blogia, keskustelukanavaa, sähköpostia, pikaviestintää ja sosiaalista verkostoa. • Se on helppokäyttöinen, nopea, yhteisöllinen väline, joka parantaa yrityksen saavutettavuutta ja verkkoläsnäoloa.
Lähteet: users/ • Käyttäjät ovat kaikenlaisia ihmisiä ympäri maailmaa. • Vuonna 2010 Twitterillä on 105 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää ja 180 miljoonaa uniikkia vierailijaa kuukaudessa. • Twitteriin tehdään 50 miljoonaa tweettia päivässä. • 75% Twitterin käytöstä tulee sen ulkopuolisista palveluista Twitter
Twitter on nyt nopeimmin kasvava hakukone Twitteristä haetaan tietoa 800 miljoonaa kertaa päivässä. Se on 24 miljardia hakua kuukaudessa, joka on enemmän kuin Bing (4.1 milj.) ja Yahoo (9,4 milj.) - hakujen määrä. Lähteet: Twitter Now the World's Fastest Growing Search Engine
Peruskäsitteitä Tweet: itsenäinen max. 140 merkin pikaviesti
@käyttäjänimi : avoin viesti toiselle palvelun käyttäjälle #hashtag: Twitterin ”asiasanoja” eli hashtageja käytetään ryhmittelemään ja kokoamaan tietty keskustelu keskenään mm. jotta keskustelu aiheen ympäriltä löytyisi helposti
Retweet: jonkun toisen tweetin lähettäminen uudestaan omassa tweet-virrassa
Miten yritykset käyttävät Twitteriä? Maineen seurannassa - mitä yrityksestäsi, alastasi ja tuotteistasi puhutaan? Asiakaspalvelu: asiakkaiden tai potentiaalisten asiakkaiden kanssa keskustelu ja neuvonta, palautteisiin vastaaminen Verkostoituminen muiden oman alan toimijoiden kanssa Tuotteiden markkinointi, alennukset ja kampanjat Yrityksen kotisivun käytön lisääminen Uusia asiakkaiden löytäminen
Asiakaspalvelu
Tuotteiden markkinointi
Tapahtumien markkinointi
Kilpailut
Muita hyödyllisiä Twitteriin liittyviä palveluita: • Tweetdeck ja Seesmic – Twitterin työpöytäsovellukset • Echofon – Firefox-lisäosa ja iPhone-applikaatio • Twitpic – jaa kuvia Twitterissä • Bit.ly – verkko-osoitteen lyhentäminen • Twitterholic – suosituimmat Twitter-käyttäjät
Tiedonhaku Twitteristä Twitterin sisältö on reaaliaikaisen verkon sisältöä. Kun haet yritystäsi koskevaa tietoa Twitteristä, haet sitä reaaliaikaisen verkon haulla tai hakukoneella.
Mitä reaaliaikainen tiedonhaku on? Tavallisessa internet-tiedonhaussa hakukoneet seulovat internet-sivuja ja ajan myötä sivustoille kehittyy ranking-järjestys. Ranking eli sivuston nouseminen hakutuloksen kärkeen johtuu yhdeltä osaltaan sivuston linkityksen paljoudesta. Tästä syystä Wikipedia nousee hauissa yleensä kärkeen. Hakutulosten ranking on melko staattinen ja se saattaa muuttua aika ajoittain. Perinteiset hakukoneet eivät siis tämän toimintaperiaatteensa takia pysty luotaamaan sitä, mitä on juuri nyt julkaistu internetissä. Reaaliaikaisen aineiston hakukoneet on tehty sitä varten, että ne luotaavat sitä sisältöä, mihin perinteiset hakukoneet eivät yllä.
Mitä reaaliaikainen tiedonhaku on? Reaaliaikaisessa haussa haetaan materiaalia, joka on julkaistu reaaliaikaisesti. Reaaliaikaista sisältöä eli esim. Twitter-tweettejä julkaistaan 27.3 miljoonaa jopa päivä ja Facebook- statusviestejä 40 miljoonaa päivittäin. Reaaliaikaisesti julkaistun materiaalin tuottamisella ja sen julkaisulla on lyhyt tai olematon aikaväli. Esimerkiksi julkaiset ottamasi valokuvan saman tien kun se on otettu tai julkaiset ajattelemasi ajatukset saman tien Twitterissä.
Reaaliaikainen haku Seurataksesi, mitä sinusta, yrityksestäsi ja alastasi puhutaan Twitterissä, hae esim. nimelläsi, käyttäjänimelläsi, brändilläsi, kilpailijoilla ja termeillä, jotka liittyvät alaasi. Topsy –reaaliaikaisen sisällön hakukone Twitter search Addictomatic