LinkedIn yritystoiminnan tukemisessa Kiravo-projekti 2012 Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra
LinkedIn - verkkoyhteisöpalvelu LinkedIn on ensisijaisesti tarkoitettu— verkostoitumiseen, mutta sitä voi käyttää myös työnhaussa ammattilaisten suosima sosiaalinen media 175 miljoonaa jäsentä, suomalaista ennustettu kasvavan lähivuosina nopeammin kuin mikään muu sosiaalinen media Pohjoismaissa se on toiseksi eniten käytetty sosiaalinen media heti Facebookin jälkeen
Profiloituminen LinkedInissä luodaan profiili omalla nimellä Profiilin voi luoda sen mukaan käyttääkö palvelua työnhakuun, ammatilliseen kehittämiseen vai verkostoitumiseen Sähköinen CV. Työpaikat tulevat näkyviin profiilissasi aikajärjestyksessä. Profiilissa voi tuoda esiin koulut ja oppilaitokset sekä kuvailla tarkemmin opintojaan. Myös harrastukset ja kiinnostukset Suositukset ovat yksi LinkedInin tärkeistä ominaisuuksista. Käyttäjät voivat saada suosituksia entisiltä työnantajilta, työkavereilta ja suositella muita
LinkedInin toimintoja Home. Etusivu, missä näet verkostoosi kuuluvien ihmisten, ryhmien tai yritysten päivityksiä. Contacts niiden henkilöiden lista, joiden kanssa haluat verkostoitua Groups. Voit etsiä sinua kiinnostavia ryhmiä tai perustaa oman ryhmän. Companies. Seuraa yrityksiä ja niissä tapahtuvia muutoksia Jobs. Voit hakea työpaikkoja tai ilmoittaa työpaikoista
LinkedIn työpaikkojen markkinoinnissa ja rekrytoinnissa • Hyödyntää vapaiden työpaikkojen markkinoinnissa • Erään tutkimuksen mukaan 80 % käyttäjistä käyttää LinkedIniä työpaikan etsimiseen ja 70 % yrityksistä käyttää sitä työntekijöiden löytämiseen. • Jokaisen yrityksen omassa yritysprofiilissa voi listata avoimet työpaikat, jotka LinkedIn-sivuston työpaikkahaku sitten löytää. • LinkedIn jopa etsii automaattisesti hakijalle juuri heille sopivia työpaikkoja heidän profiilinsa perusteella ja suosittelee niitä hakijalle
LinkedInin ryhmiä eri ammattien ja teollisuudenalojen ympärille rakentuneita ryhmiä ; sisäiset keskustelupalstat, joissa jäsenet aktiivisesti jakavat mielipiteitään ja kommentoivat toistensa ajatuksia LinkedInissä on tällä hetkellä yli miljoona ryhmää, joihin voi liittyä Osa ryhmistä on ns. avoimia ryhmiä, joihin kuka vaan voi nappia painamalla liittyä, kun taas osaan täytyy pyytää ylläpitäjien lupaa
LinkedInin ryhmiä: Ryhmiä etsiessä Linkedin tajoaa myös mahdollisuuden saada tietoa ryhmän jäsenistöstä, sen aktiivisuudesta ja kasvusta menemällä haluamasi ryhmän sivulle ja painamalla oikeasta yläkulmasta More -> Group Statistics Omat päivitykset näkyvät kaikkien verkostoosi kuuluvien etusivulla ja yrityksen päivitykset puolestaan kaikille, jotka seuraavat kyseistä yritystä.
Yritykselle oma sivu LinkedInissä Help Centerin kautta löydät ohjeita yrityssivuston luomiseen Vaatimuksena on että olet kyseisessä yrityksessä töissä ja asemasi on profiilissa Yrityksen sähköposti on LinkedInin tilissäsi Profiilisi täytyy olla vähintään 50% valmis Sinulla täytyy olla useita yhteyksiä (connections)
Lähteitä ja lisätietoa Roope Heinilä : LinkedInin sivu markkinoinnissa Roope Heinilä : LinkedInin sivu markkinoinnissa Tom Laine: LinkedInin käyttö työnhaussa tynhaussa-pikaopas Tom Laine: LinkedInin käyttö työnhaussa tynhaussa-pikaopas Piritta Seppälä: Näin käytät LinkedIniä ryhmt ryhmt