OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

Laajennetun työssäoppimisen mahdollisuudet
VUOSIKELLO ARKIOHJAAJA (2011)
YHTEISHAKUINFO AIKATAULU: kevään yhteishaku
KOULUTUSTAKUU Ohjausryhmäkokous
VASITE-HANKE Ohjausryhmän kokous KESKEISET TOIMENPITEET Työnhaun ohjaus, työnhakupalvelu ja urasuunnittelu 2. asteelta valmistuneille Urasuunnittelu.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Tuumasta toimeen – opiskelijahuollon suunnitelmat eläviksi Jipot ja jekut Loimaa Mervi Leino Projektikoordinaattori.
ISOverstaan kouskuttamispäivä
MAST – Maakunnallisen ohjausmallin ja asiantuntijaverkoston kehittäminen ja vakiinnuttaminen Varsinais-Suomessa
Näkökulma ammatillisen koulutuksen nykytilaan
VANTAAN KAUPUNKI VANDA STAD Silta -hanke Maahanmuuttajanuoren tukeminen ja ohjaaminen Vantaa Silta-ryhmä Vantaan aikuisopisto Espoo Omnia Aikuisopisto.
NITOJA – Nivelvaihe, toiminta ja jatko työelämään – Projektityöntekijät: Marja Riitta Lygdman, projektipäällikkö, p Päivi.
KOULUTUSTAKUU.
Yhteishaku 2013.
Valmis-hanke – Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Varsinais-Suomessa
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Oulun aikuislukio 2014.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
OSAAMISEN KARTOITUS AMMATILLISISSA OPPILAITOKSISSA
NUORISOTAKUU SAK/Pirjo Väänänen.
Nuorten aikuisten osaamisohjelma Kiipulan ammattiopistossa
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä Kokkola Jukka Vehviläinen / DiaLoog.
Polkuja läpäisyn tehostamiseen- tavoitteista näkyviksi teoiksi KOKKOLASSA Sedu Seinäjoki ammattistartti.
Ammatillisen koulutuksen läpäisyn tehostaminen Lapissa - LÄPSY Toteuttajatahot Rovaniemen koulutuskuntayhtymä: Lapin ammattiopisto Lapin matkailuopisto.
Laajennettu työssäoppiminen sosiaali- ja terveysalan perustutkinnossa Itsearviointi Tiivistelmä tuloksista.
Yhteishaku keväällä 2015.
Yhteishaku 2014.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
YHTEISHAUN AIKATAULU 2012 HAKUAIKA OPINTOIHIN PÄÄSY-, SOVELTUVUUS- JA KIELIKOKEET
Ammatillisen koulutuksen kielikoe
Savonia-ammattikorkeakoulu, Terveysala, Kuopio
Polkuja läpäisyn tehostamiseen – tavoitteista näkyviksi teoiksi
VALMA Ammatilliseen peruskoulutukseen valmentava koulutus
Yhteishaku Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
AMMATILLISTEN OPETTAJAKORKEAKOULUJEN YHTEISHAKU
Yhteishaku 2015.
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
Ajankohtaista tietoa Omnian Ammattistartista ja tehostamishankkeesta
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi Ammatillisen perus- ja lisäkoulutuksen valtionavustukset 2013 TIEDOTUSTILAISUUS
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
KOULUTUSTAKUU PERUSKOULUN NÄKÖKULMASTA Opedan loppuseminaari Marika Syväluoma, oppilaanohjaaja.
Toimintamenojen hallinta Toimintamenojen hallinta Talous Palvelujen järjestäminen Henkilöstö Asiakas ja kaupunkilainen Elinvoimainen ja kilpailukykyinen.
Teija Felt, TM Ohjauspalvelut julkisten työvoimapalvelujen strategiassa Teija Felt, TM
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
E N E M M Ä N O S A A M I S T A LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN, La - To OPH:n valtakunnallinen hanke La-To kokeilu ollut Hyvinkäällä
OPO-hanke Hankeseminaari
KOLVI OY – Keuda, Omia, Luksia ja Varia, innovoiva ohjausyhteistyö Kolvi OY Keudan, Omnian, Luksian ja Varian innovoiva ohjausyhteistyö.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Peruskoulun päättöluokka, jatko-opinnot ja yhteishaku
Tiedonsiirto toiselle asteelle Tiedonsiirron periaatteita Perusopetuksella velvoite siirtää opetuksen järjestämisen kannalta välttämätön tieto.
Perustiedot Valmentavaa koulutusta KAO:lla vuodesta AVA, MAVA, Ammattistartti ja nyt VALMA VALMA:ssa 50 opiskelijapaikkaa Opetustiimi: 3 opettajaa,
Nivelvaihe yläkoulusta jatko-opintoihin Tuija Harakka, Milla-Miia Luosujärvi, Marja Asikainen ja Kirsti Linnoinen; päivitys Janne.
Yhteishaku
Vanhempainillan ohjelma
Koulunkäynnin ja aamu- ja iltapäivätoiminnan ohjauksen ammattitutkinto
Polkuja läpäisyn tehostamiseen 4 JAO
Ammatillinen koulutus
Tiedä, tavoita ja ohjaa – nuorten seurantajärjestelmää kehittämässä
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
YHTEISHAKU 2019.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Saimaan ammattiopisto Sampo
Esityksen transkriptio:

OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen •Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin •Vaasan seudulla hankkeella haetaan ratkaisua koulutustakuuseen, joka on osa yhteiskuntatakuuta ( )yhteiskuntatakuuta • •Suunnitteluhanke ja yhteistyöhanke Turun ammatti-instituutin kanssa, joka hallinnoi hanketta •Vaasan verkosto: Vakk, YA, VAO ja perusaste •Hankkeen aikataulu: ( )

Vaasan alueen tavoitteet

•”TULO” •Koulutustarjonta •OpiskelijavalintaOpiskelijavalinta •Lähtötason kartoitus •Tuen suunnittelu •Ryhmäytyminen •Koulun ja kodin yhteistyö •JOPO-ope saattaen vaihtoon mukaan ”OLO” Opetusjärjestelyt Lukujärjestykset Oppimisympäristöt Opetusmenetelmät OPS-työ Valinnaisuudet ja opintopolut Asuntola (YA:ssa) ”LÄHTÖ” •Työssäoppiminen •Ammattiosaamisen näytöt •Todistukset H O P S - O H J A U S Osaamisen tunnustaminen Oppimisen arviointi Osaamisen arviointi Sisäinen yhteistyö - Hakijamäärät - Opiskelijapaikat täynnäOpiskelijapaikattäynnä - Koulutustakuu toteutuu - Hakijamäärät - Opiskelijapaikat täynnäOpiskelijapaikattäynnä - Koulutustakuu toteutuu - Alhainen keskeytys%Alhainen keskeytys% - Opiskelijatyytyväisyys + - Opiskelijahyvinvointi - Alhainen keskeytys%Alhainen keskeytys% - Opiskelijatyytyväisyys + - Opiskelijahyvinvointi - Läpäisy% ja aika - Työllistymis% - Jatko-opiskelu% - Läpäisy% ja aika - Työllistymis% - Jatko-opiskelu% Työelämä Jatko- opinnot Koulut Koti OPISKELIJAPROSESSI SITOUTUMINENOPPIMINENOSAAMINEN

Nuorten ohjaus ja neuvonta: Etsivä nuorisotyöEtsivä nuorisotyö TE-toimisto:Koulutus- ja ammatti-tietopalvelu Kaikille perusopetuksen päättäville tarjotaan aloituspaikka lukiosta tai ammatillisesta koulutuksesta, ammatilliseen koulutukseen valmistavasta koulutuksesta, perusopetuksen lisäopetuksesta tai nuorten työpajoilta Vaasan kaupungin koulutustakuu Tiedonsiirtolomake Kesävalmennus Nuorten työpajat Ammattistartit ja lisäopetus Jälkiohjaus MMT-koordinaattori, opot, kokous Kevät Kesä Syksy oppilaanohjaajien kesäpäivystys Nuorten tiedotus- ja neuvonta: ReimariReimari YHTEISHAKU YHTEISHAUN TULOKSET TÄYDENNYS- JA LISÄHAKU

Koulutustakuun toteutuminen Lukio Ammatillinen Ilman paikkaa YHTEISHAKUKEVÄT Peruskoulun päättäneet Jatkaa 10 lk:lla 4 Vaasassa 1 Turussa SYKSY Ilman paikkaa 1 ohjattu Etsivä nuorisotyölle 1 mmt, muuttanut Vaasasta Maahanmuuttajien valmistava 8 Ammattistartti

TOIMINTAKATSAUS • • kokous_ \Yhteenvetoraportti_2011_OPEDA_Vaasa.xlsx kokous_ \Yhteenvetoraportti_2011_OPEDA_Vaasa.xlsx • kokous_ \OPEDA_organisaatiokohtainen_raportointi_2011_Vaasa.pdf kokous_ \OPEDA_organisaatiokohtainen_raportointi_2011_Vaasa.pdf •Suunnittelutyö ja verkostoituminen eri toimijoiden välillä •Hankekoordinointi –workshop muiden hankkeiden kanssa •Vao:n ja peruskoulun toimijoiden yhteis- ja workshoptyötä • Maahanmuuttajatiimityöskentelyä VAO:ssa ja myös peruskoulun kanssa • Vao:ssa workshop-työtä mm.ryhmävastaavat, opot, kuraattorit, erkat • osallistuminen erilaisiin hankkeeseen liittyviin tilaisuuksiin ja seminaareihin

BUDJETTI •Vuoden 2011 osalta budjetin ja toteutuneen erot: •Henkilökustannukset ylijäämäinen •Matkakustannukset alijäämäinen •Palvelujen ostot alijäämäinen •KOKONAISARVIO: TOTEUTUNUT < BUDJETTI •kokous_ \LaskelmaJaBudjettiOpeda.xlskokous_ \LaskelmaJaBudjettiOpeda.xls

KEVÄÄN TOIMINTASUUNNITELMA •Maahanmuuttajien kielikokeen suorittaminen perusasteella: • Suunniteltiin alustavaa kokousta klo 12-14, johon osallistuisivat peruskoulun mm-opettajat, Vao:n S2-opettaja, mm-koordinaattori, koulutuspäällikkö Räsänen ja yksikönjohtaja Jyrkkänen. •Ennalta ehkäisevän työn kehittäminen workshop alustavasti huhtikuun lopussa • nuorten syrjäytymiseen liittyviä näkökulmia lähinnä yksinäisyyden, koulukiusaamisen ja syrjäytymisen ehkäisyn näkökulmasta • peruskoulun ja ammattiopiston opot, kuraattorit, terveydenhoitajat, erityisopettajat ja opettajat •VAO:ssa: vkolla 21 • Peruskoulun ja Vao:n matematiikan opettajien yhteinen workshop • Ryhmäytymiskoulutus : ryhmäohjaajille yhteistyönä Nuorisotoimen kanssa • Sosiaalisen median työkalujen hyödyntäminen ohjauksessa ja opetuksessa – koulutusiltapäivät •Seuraa wiki:

-Tärkeintä alussa on tavalla tai toisella tutustua uusiin opiskelijoihin yksilöinä sekä toisaalta ryhmän sitouttaminen -Tiedonsiirrossa saatu tieto; kuka ottaa vastaan ja kuka välittää edelleen, tiedon hyödyntäminen tuen ja ohjauksen toteutuksessa -Ryhmänohjaajan rooli erittäin tärkeä -Alkukartoitukset (lomakkeet, testit) -Alkuhaastattelut (lomakkeet) -Ryhmäyttäminen (ohjeet) -Kotiyhteistyön aloittaminen positiivisissa merkeissä (vanh.vartti) -Ryhmänohjaaja/ opettaja on aikuinen, joka on oikeasti kiinnostunut OPISKELIJA TUTUKSI