Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sosiaalialan tietoteknologiahanke
Advertisements

Sari Rissanen, ma. prof, laitoksen johtaja
Vanhuspalvelujen kirjaamisen haasteet
Ajankohtaista näyttötutkinnoista Miksi tutkinnon perustetta uudistetaan? Minna Bálint
Kuntamarkkinat Helsinki
© Logica All rights reserved Sosiaalialan tietoteknologian käytön edistäminen Pohjois-Karjalassa - maakunnan ja Logican välisessä yhteistyössä Pirjo.
Sosiaalialan tietoteknologian käyttöönotto
Uusin purjein ulapalle Asiakastiedon uudet sisällöt ja rakenteet
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi KSHJ-uutiset Joni Penkari.
Jarmo Kärki Tikesos-hanke/THL
OPETUSMINISTERIÖN VALTIONAVUSTUKSET Avustukset
Hankintaprosessi- asianhallinta /Tampere
Virtuaaliammattikorkeakoulu Liiketoiminnan kehittäminen tuotantorengas
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
SUOMEN PANKKI | FINLANDS BANK | BANK OF FINLAND Yritysrahoituskysely 2012.
III KANSAINVÄLISET SUHTEET (HI03)
Rekrytointiprosessi- asianhallinta / vakinainen vakanssi
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ SOSIAALIHUOLLON TIETOTEKNOLOGIAHANKE Tilannekatsaus Projektipäällikkö Heli Sahala.
Osaamisen ja sivistyksen parhaaksi ”KSHJ” eli Oppijan verkkopalvelukokonaisuus Mikä se on ja miten se tehdään? Joonas Mäkinen.
Edusos- hanke Sosiaalialan tietoteknologiahankkeiden tapaaminen Stakes Edusos- hanke/ Jan Salin 2008.
eASIOINTI. KAINUUSSA –HANKE Hallinnoija:
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Pelkosenniemi 1.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kittilä 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014 Kemi 1. ELINKEINOPOLITIIKAN TILA 2.
Yksityisen sosiaali- ja terveydenhuollon lakien uudistaminen
*) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat 1994–2014, syyskuu Yleisimmät.
KPL TIET KADUT.
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
Ammatillisen koulutuksen seminaari, Oulu /OPM / Tuulikki Koski Sähköinen haku Tuulikki Koski.
Lähde: Lasketut riistakolmiot Keski-Suomen riistanhoitopiiri.
KAAKKOIS-SUOMEN TYÖMARKKINOIDEN KATSAUS 2012  Ilmestyy piakkoin sähköisessä muodossa  Teemoina:  Väestö, työikäinen väestö, tuotanto, työllisyys, työttömyys.
Työttömät* työnhakijat ELY-keskuksittain *) Työttömät ilman lomautettuja Lähde: Työ- ja elinkeinoministeriön työttömyystilastot Työttömät* työnhakijat,
Väestönmuutos , maakunnittain
SOSIAALI- JA TERVEYSMINISTERIÖ 1 Alueellinen seminaari, Hämeenlinna Sosiaalialan kehittämishanke – mitä vuoden 2007 jälkeen? Martti.
Yhteishaku keväällä 2015.
ICT muutos kunta- ja palvelurakenne- muutoksessa ICT-vaikutusarvio eri muutosskenaarioissa.
Tuetun oppisopimuksen kehittäminen Etelä-Suomen verkostohanke Hankkeen aloitusseminaari Ulla Poutiainen
TUOTTAVAA YRITYSTEN PALAUTTEENHALLINTAA Suomen Yrittäjät Yrittäjyysalan tutkintotoimikunta Yrittäjäkoulutuksen vaikuttavuus.
ZipIT Yleisesittely ZipIT-hankekokonaisuus Terveydenhuollon prosessien ja ohjelmistojen rinnakkainen kehittäminen.
JHS:N SUOSITUKSET VAATIMUSMÄÄRITTELYLLE SEPPO RÄSÄNEN SAVONIA-AMMATTIKORKEAKOULU TERVEYSALA, KUOPIO Ohjelmistotekniikka ja projektinhallinta,
ECM by SYSOPENDIGIA - APPETITE ©2007 E.S.A. Tietokanta Timo Holm Mika Kilpeläinen.
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Oppisopimuskoulutuksen seminaari Rovaniemi Lea Lakio Opetusneuvos, Ammattikoulutus/kehittäminen
1 © 3/28/2015 Koulumestarin koulu - Espoo ITK
1 Airi Salminen digitaalisen median professori Jyväskylän yliopisto Tietojenkäsittelytieteiden laitos Tutkimusalueita: rakenteiset.
Sosiaalipalvelujen neuvonta X.X.2012Matti Meikäläinen.
AHOT - Opiskelijalle. Lomakkeen hyödyntäminen Ei menetelmiä luotuna? Hyödynnyksessä kysymyksiä? Mikä on etenemis prosessi? Miten päätös näkyväksi? Onko.
Ohjaus ja yhteistyö -kori Tilannekatsaus Maritta Korhonen / Minna Saario.
Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista Marja Penttilä lakimies YTM,VT Tampere
Tarpeen mukaiset palvelut... Asiakkaiden tarpeen mukaiset päätökset päätösten mukaiset palvelut, toteutuneen palvelun mukainen laskutus… Tiedotus, neuvonta.
Sote-tieto hyötykäyttöön - strategia 2020 Tieto hyvinvoinnin ja uudistuvien palveluiden tukena.
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
SOTE-organisaatioihin liittyviä käsitteitä keskustelun pohjaksi
Ennakkotuloksia toimeentulotuen Kela-siirrosta
ILMOITUKSENVARAISTEN PALVELUJEN REKISTERÖINTI
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Yhteenvetoa Selvitys asiakas- ja potilastietojen toissijaisen käytön kokonaisarkkitehtuurin nykytilasta
Osahanke: Kokemusasiantuntijuus ja
Määräys käyttöoikeuksien perusteista
Tiedon hallinnan viitearkkitehtuurin osa-alueet
Tiedolla johtaminen sosiaalihuollossa
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Laki yksityisistä sosiaalipalveluista
SOTE tietojen toissijaisen käytön KA
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
Suunnitelma-asiakirjat sosiaalihuollossa
THL valtionavustukset
Ohjaus ja yhteistyö -korin tilanne - JORY 7. 5
tavoitetilakuvaukset
Perheoikeudelliset palvelut
Esityksen transkriptio:

Toimeentulotuen palvelukohtaiset asiakirjat Minna Kaija Terveyshallinnon ja -talouden laitos 7.5.2008 /Sähköisen toimeentulotuen kokous Joensuu TIKESOS -hanke

Kansalliset tietojärjestelmäpalvelut Määrittelytyön organisointi Asiakastieto- järjestelmät Dokumentaatio Asiakirja- hallinto Arkkitehtuuri Ydintiedot Palvelukohtaiset tiedot Säilytysajat Rakenteet Metatiedot Standardointi Kansalliset tietojärjestelmäpalvelut

Sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhankinnan keskeiset käsitteet Tietosisältöjen ja tietoperustan kehittäminen Tieto Toimintaprosessien tiedonhallinnan organisointi Tiedonhallinta Toiminta Toimijat Tieto- ja viestintätekniikan arviointi ja kehittäminen Tiedonhallinan ohjaus ja osaaminen Menetelmät Lähde: Saranto ym. 2008.

Mitä tarkoitus tehdä? Tietomääritysten sisällöllinen yhtenäistäminen. Sisällöllinen yhtenäistäminen käynnistetään vuoden 2008 alussa hankkeessa valmistuneiden määritysten pohjalta. Palvelukohtaisten tietomääritysten osalta yhtenäistäminen käynnistetään jo valmistuneiden määritysten osalta. Mahdollistaa tiedon siirron sähköisesti sekä arkistoinnin Yhtenäistää kirjattavat tiedot EI tehdä lomakkeita

Pohjalla yleiset sosiaalihuollon asiakirjamääritykset/ Tuula Luukkonen 1. Arvio 2. Hakemus 3. Ilmoitus 4. Kertomus 5. Kutsu 6. Laskelma 7. Lausunto-pyyntö 8. Lausunto 9. Määräys 10. Pyyntö 11. Päätös 12. Pöytäkirja 13. Raportti 14. Selostus 15. Selvitys 16. Sitoumus 17. Sopimus 18. Suostumus 19. Suunnitel-ma 20. Tiedustelu 21. Todistus

Mitä tarkoitus tehdä/toimeentulotuki? Toimeentulotukihakemus Toimeentulotuen jatkohakemus (sama kuin edellinen?) Toimeentulotukipäätös (sis. perintäpäätöksen) Toimeentulotuen laskelma Yrittäjän tuloselvitys (yhteinen päivähoidon kanssa) Tapahtumatiedot/ asiakaskertomus? Maksusitoumus Lisäselvityspyyntö toimeentulotukihakemukseen Tiedustelu asiakkaan pankkitileistä rahalaitoksista

Mitä tarkoitus tehdä/sosiaalinen luotto? Sosiaalisen luoton hakemus Sosiaalisen luoton päätös Sosiaalisen luoton sopimus Lisäselvityspyyntö Maksuvaralaskelma Maksuhäiriön tiedustelu Velkatiedustelu Maksuhäiriöilmoitus Velkaluettelo

Mitä tarkoitus tehdä? Myös muita sosiaalihuoltoon liittyviä asiakasasiakirjoja... lastenvalvoja adoptio sosiaalipäivystys perhetyö

Pohjalla Perustietomääritykset = asiakkaan ja palvelunantajan perustiedot Palvelukohtaiset tietomääritykset = esim. Toimeentulotuen asiakastiedot sosiaalihuollon asiakastietojärjestelmässä -tietokuvaukset ja suositukset 1.0/ 27.6.2007 Yleisten asiakirjatyyppien rakennemääritykset Toimeentulotukilaki 1412/1997 Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 Hallintolaki ja Hallintolainkäyttölaki Sosiaalihuoltolaki Toimeentulotuki. Opas toimeentulotukilain soveltajille. STM Oppaita 2007:11 Olemassa olevat toimeentulotuen asiakirjat eri kaupungeista

Pohdittavia asioita Mihin muotoon asioita kirjataan (vrt. toimeentulotuki ja sos.luotto?) Luodaanko asiakirjoja nykykäytäntöjen pohjalta vai jo tulevaisuuden sähköisten palveluiden pohjalta? Miten saadaan yhteisiä "palikoita" esim. asiakkaan yhteystiedot, joita voidaan hyödyntää useissa asiakirjoissa? Mitä asiakirjoja voi yhdistää yhteen dokumenttiin esim. toimeentulotukihakemus ja toimeentulotuen jatkohakemus ?

Pohdittavia asioita? Mitkä ovat asiakkaan perustietoja järjestelmässä ja mitä tietoja kerätään hakemuksessa? Nykyisissä toimeentulotuen hakemuksissa kerätään erilaisia tietoja eri kaupungeissa? Mikä otetaan lähtökohdaksi? Kerätäänkö vain minimitiedot? Esimerkiksi tarvitaanko toimeentulotukihakemuksessa tietoja vuokranantajasta tai asiakkaan veloista ja millä tarkkuudella? Kysytäänkö niitä tarvittaessa erikseen? Muutetaanko väistämättä nykyisiä prosesseja?

Esimerkkinä toimeentulotukihakemus Kiitos!