ERI VUOSIMALLIEN TUNNISTAMISTA Päivölä 15. – 16.3.2008 Aarno Torikka BMW R 100 RS ERI VUOSIMALLIEN TUNNISTAMISTA Päivölä 15. – 16.3.2008 Aarno Torikka
YHTEISET TIEDOT Iskutilavuus 980 cc (94mmx70,6mm) Teho (DIN) 51 kW (70 hv) Mustat venttiilikopat Käynnistinpoljin lisävarusteena Mustat eristetyt tulpanhatut Rengaskoko 3.25Hx19, 4.00Hx18 Kaksi levyjarrua edessä Säädettävä ohjausvaimennin Maalatut raidoitukset Valmistaja: BMW Motorrad GmbH, München
1977 Runkonumerot 6080014-6085159 Tuotantoaika 8.76 – 6.77 Väri: hellblaumetallic mit hellblauer Linie (530) Edessä ATE-levyjarrut, sininen anodisointi Jarrusylinteri tankin alla Takana rumpujarru Pinnapyörät, siniset raidat Al-vanteissa Moottorin sivuissa merkintä BMW R100 RS Sivupaneeleissa merkintä 1000 cc Ryyppyvipu moottorin vasemmalla puolella Vaihdepoljin suoraan laatikkoon Matkustajan kahva
R 100 RS 1977 Väri 530
R 100 RS 1977
R 100 RS ETUVANNE
Muutoksia1978 Runkonumerot 6086001-6095000 Tuotantoaika 9.77 – 8.78 Väri: hellblaumetallic (530), goldmetallic (546) Edessä ATE-levyjarrut, sininen anodisointi hopean värisissä, muissa hopean värinen Takana Brembo-levyjarru Valuvanteet Vaihdepoljin laakeroitu jalkatappiin
R 100 RS 1978 Väri 546
BMW R 100 RS 1978
Muutoksia1979 -1980 Runkonumerot 6095001-6100000 Tuotantoaika 9.78 – 8.80 Moottorissa muutoksia Moottorin sivuissa merkintä BMW Sivupaneeleissa merkintä R 100 RS Vakiona öljynjäähdytin Tavarateline
Värit 1979 -1980 1979: Dunkelblaumetallic mit silbernen Verkleidungsunterteilen, Tankflachen und Seitendeckeln (554) 1979: Goldmetallic (546) 1980: Dunkelblaumetallic mit silbernen Verkleidungsunterteilen, Tankflachen und Seitendeckeln (554) 1980: Dunkelrotmetallic (553)
R 100 RS 1980 Väri 554
Muutoksia 1981-1984 Runkonumerot 6390001-6397000 Tuotantoaika 9.80 – 10.84 Moottorissa huomattavia muutoksia Nikasil-sylinterit (ei valurautaputkia) Uusi peräkotelo Edessä Brembo-levyjarrut, mustat Jarrusylinteri ohjaustangossa oikealla puolella Ilmanpuhdistin musta laatikkomainen Ryyppyvipu ohjaustangossa vasemmalla Varoitusvalojen järjestely muuttunut
Värit 1981 Lavarotmetallic (508) und polarisgrphitmetallic ohne Linie, stratossilbermetallic mit rot-weisser Linie (522)
R 100 RS 1981 Väri 508
R 100 RT 1979 - 1984 Runkon:ot 6152001-6153000 9.78-8.80 Runkon:ot 6230001-6240000 9.80-10.84 Tekniikka kuten RS, paitsi 1981 Nivomat-vaimentimet takana vakiona Isompi säädettävä tuulilasi ja kate, jossa kaksi säilytyskoteloa
R 100 RT 1981
R 100 RT 1981
R 100 RT 1981
R 100 RT 1981
MUUT R 100-VERSIOT R 100 S 1977-1980, R 100 CS 1981 R 100/7, T tekniikka kuten RS paitsi takana rumpujarru kate kuten 90S R 100/7, T teho (DIN) 49 kW (67 hv) hopean väriset venttiilikopat takana rumpujarru ei katetta
7224 BMW R100 RS 1981? Kyseessä R 100/7, joka on varustettu RS-katteella
7224
6850 RT 1981 Venttiilikopat eivät kuulu RT-malliin
Lähdeaineisto Original BMW Air-Cooled Boxer Twins 1950 – 1996 The Restorer’s Guide, by Ian Falloon BMW Motor Cycles from 1969 to 1985 Volume 1 – all airheads with twin shocks, Andy Schwietzer