Pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategian esittely 6.11.2008 Tiedotustilaisuus VN:n linnan tiedotustila.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Energiakatselmuspäivä Pietarissa
Advertisements

Wilhelms ja Tanner-Faarinen Energiavuosi 2012 Kaukolämpö.
Energian tuotanto, käyttö ja päästöt Suomessa ja globaalisti
Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti
Ajankohtaista uusiutuvan energian käytöstä
CO2-raportti | 2014 SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT ENNAKKOTIETO VUODELTA 2013.
LUMA-viikko 2005 Kemia Kemian 4. kurssin ryhmä teki julisteita, joissa pohdittiin keinoja kasvihuoneilmiön heikkenemiseen.
Vihreän kasvun malli eli miten yhteiskunnan sähkön tarve turvataan ilman lisäydinvoimaa Oras Tynkkynen Helsinki.
Innovative Solutions for Sustainability. ”När tidigare ställningstaganden gjordes visste man ingenting om klimatförändringen...” Stefan Wallin om SFPs.
Puhtaan energian ohjelma Jyri Häkämies Elinkeinoministeri.
Energiavuosi 2011 Kaukolämpö
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö
RATKAISUNA RAKENNETTU YMPÄRISTÖ. RAKENNETTU YMPÄRISTÖ  Aiheuttaa 40 % kasvihuonekaasupäästöistä  Kuluttaa 40 % energiasta  Teollisuutta tai liikennettä.
Juhani Karvonen, Soome Metsaselts
Energiateollisuuden Ilmasto- ja päästökauppaseminaari Arto Lepistö TEM.
Ilmastonmuutos ja energia
VIHREIDEN TYÖPAIKKOJEN MAHDOLLISUUKSIA Ville Niinistö
HE laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun sähkön tuotantotuesta
Ydinvoimaprosessista Anni Sinnemäki Vihreät näkemykset prosessista •Olkiluoto 3:sta otettava opiksi •Yhteiskunnan kokonaisetua arvioitava riittävän.
Energiavuosi Energiavuosi 2008 tiedotustilaisuus Energiateollisuus ry.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Miten korvata kivihiili
Taina Wilhelms 1 Sähkönkulutuksen neljännesvuositilasto.
Metsäteollisuuden tehdaspolttoaineet Suomessa 2012
Puheenvuoro ilmastofoorumissa Ilmastokampanjavastaava Lauri Myllyvirta
Energinen Suomi.
Miten energiankulutus käännetään laskuun? Seminaari Sirkka Vilkamo Työ- ja elinkeinoministeriö.
Tampereen kaupunkiseudun ilmastostrategia Mikä on elinkeinostrategian merkitys ja rooli ilmastostrategian valmistelussa ja toteutuksessa.
Sähkön tarpeen turvaaminen ilman lisäydinvoimaa Anni Sinnemäki
MONTAKO YDINVOIMALAA?. MISSÄ MENNÄÄN NYT? Ilmasto- ja energiastrategian mukaan kulutustavoite 2020 on 98 TWh/v Nousukaudella ( ) sähkön kulutus.
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö.
ESSI –HANKE Energia omavaraisuusohjelman luominen pilottialueille Hanketta koordinoi Vaasan yliopiston energiainstituutti Hankkeen toteuttajina Jyväskylän.
JUL 1 Energiatehokkuus Jukka Leskelä Energiateollisuus ry Miten energian kulutus käännetään laskuun -seminaari Eduskunta
1 Mitä kuntani voi tehdä ilmastonmuutoksen suhteen? Kuntapäättäjän ja kansalaisjärjestön yhteistyö Ilmastovastaava Leo Stranius.
Taina Wilhelms Energiavuosi 2011 Kaukolämpö.
Uusiutuva energia ja Suomi Timo Juurikkala.
Uuden kansainvälisen sopimuksen laatiminen EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Ilmastonmuutos.
Sukunimi Salo 2009 Salon kaupungin energia- ja kasvihuonekaasutase vuodelle 2009.
4/8/2017 UE direktiivin tavoitteiden saavuttamisen edellytykset ja vaikutukset sekä mukanaan tuomat kehittämistarpeet alueellisen energiayhtiön näkökulmasta.
Ilmastonmuutoksen hillintä
Teuvo Aro Tampereen kaupunkiseudun teknisten palveluiden seutuseminaari Tampereen alueen palvelurakennukset energiatehokkaiksi ”TAPRE”
Energiavuosi 2014 Sähkö Energiateollisuus ry.
Ilmastonmuutos ja ilmastopolitiikka Kierrätystehdas Ilmastovastaava Leo Stranius.
Energiavuosi 2011 Sähkö Energiateollisuus ry
Energiavuosi 2013 Kaukolämpö Wilhelms TILASTOTIETOJA 2013  Kaukolämmön myynti (sis. verot) 2310 milj. €  Kaukolämpöenergian myynti31,7 TWh.
Energiavuosi 2014 Kaukolämpö TILASTOTIETOJA 2014  Kaukolämmön myynti (sis. verot) 2330 milj. €  Kaukolämpöenergian myynti31,7 TWh  Kaukolämmön.
Energiakatsaus Martti Kätkä Ryhmäpäällikkö.
Päästöjen kehitys 2012 Pääkaupunkiseudun ilmastoraportti.
Energiavuosi 2015 Sähkö Energiateollisuus ry.
Bioenergia, Suomen kansallinen voimavara Tavoitteet 2010 FINBIO ryPuuenergia r.y.Turveteollisuusliitto ry.Suomen turvetuottajat ry.
Energiavuosi 2012 Kaukolämpö Kaukolämpö ja –jäähdytys 2012 Kaukolämmön myynti (sis. verot)2,25 mrd € Kaukolämpöenergian myynti33,6 TWh Kaukolämmön.
CO2-raportti | 2015 KUUSAMON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2008–2013 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2014.
Uusiutuvan energian vuosi 2015 Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä Congress Paasitorni, Helsinki Pekka Ripatti.
Lauri Myllyvirta energiavastaava.
Energiavuosi 2012 Sähkö Energiateollisuus ry
Energiavuosi 2015 Kaukolämpö.
Energiavuosi 2016 Sähkö Energiateollisuus ry.
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
KUUSAMON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT ENNAKKOTIETO VUODELTA 2013
Energiavuosi 2014 Kaukolämpö.
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Energiavuosi 2015 Sähkö (päivitetty )
Päästölaskennan sektorit
VAASAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2011–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Avauspuheenvuoro Uusiutuvan energian ajankohtaispäivä
KARKKILAN KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2010–2015 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2016
Päivitetty Energiateollisuus ry
SOMERON KASVIHUONEKAASUPÄÄSTÖT 2009–2016 ENNAKKOTIETO VUODELTA 2017
Jukka Leskelä Energiateollisuus ry
(päivitetty ) Energiateollisuus ry
Esityksen transkriptio:

Pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategian esittely Tiedotustilaisuus VN:n linnan tiedotustila

Suomen kokonaisenergia perusurassa, TWh

Sähkönkulutus perusurassa, TWh

Kasvihuonekaasupäästöt perusurassa, Mt CO2-ekv.

EU:n asettamat raamit ilmasto- ja energiastrategialle Eurooppa-neuvoston päätös Kasvihuonekaasupäästötavoitteet: •vuoteen 2020 mennessä -20 % yksipuolinen vähennys vuoden 1990 tasosta •Suomelle ei-päästökauppasektori -16 % (verrattuna 2005) -30 % mikäli myös muut maat vähentävät päästöjään •vuoteen 2050 mennessä - kehittyneet maat %:n vähennys vuoteen 2050 mennessä •Energiatehokkuustavoite: 20 % vuonna 2020 •Uusiutuvien tavoite: uusiutuvan energian osuus EU:ssa keskimäärin 20 % loppukulutuksesta vuonna 2020: Suomelle 38 % - liikenteen biopolttoaineet 10 % vuonna 2020, kaikille sama

Komission ehdotus jäsenvaltioille asetettavista sitovista päästövähennystavoitteista päästökauppasektorin ulkopuolisille kasvihuonekaasupäästöille vuodesta 2005 vuoteen 2020, %

Uusiutuvien energialähteiden osuus vuonna 2005 ja komission ehdotus sitovista tavoitteista jäsenvaltioille vuodelle 2020, % loppukulutuksesta

Strategian kansalliset tavoitteet •Uusiutuvan osuus oltava 38 % loppukulutuksesta 2020 •Ei-päästökauppasektorin päästöt -16 % (verrattuna 2005) •Nykytoimet päästöjen vähentämiseen jne. eivät riitä tavoitteisiin (perusura), tarvitaan lisää voimakkaita toimia (tavoiteura) •Energiatehokkuutta ja energiansäästöä lisättävä voimakkaasti •Auttaa saavuttamaan em. tavoitteet •2020 energian loppukulutus 310 TWh (-37 TWh perusurasta), sähkönkulutus 98 TWh (-5 TWh) •Uusiutuvan energian käyttöä lisättävä voimakkaasti •Metsäteollisuuden osuus uusiutuvasta nyt 70 % •Metsähakkeella suurin uusiutuvan lisäys (2-3 –kertainen käyttö) •Tuulivoima (6 TWh) ja lämpöpumput (5 TWh) myös tärkeät •Liikenteessä 10 % osuus antaa 6 TWh uusiutuvia •Energiaomavaraisuus nousee nykyisestä 32 %:sta 36 %:iin

Uusiutuvan energian käyttö energialähteittäin ja loppukulutuksena tavoiteurassa, TWh

Miten tavoitteisiin päästään •Ohjauskeinovalikoima laaja: lainsäädäntö, verot, maksut, rahoitus, palveluiden kehittäminen jne. jne. •Päästökauppadirektiivi huolehtii puolesta päästöistä •Uusiutuvan edistämiseksi nykyisten toimien lisäksi (investointituki lämmöntuotantoon jne.) markkinalähtöinen syöttötariffi valmisteilla •Energiatehokkuudessa toimenpidevalikoima laaja, Energia- tehokkuustoimikunta aloittanut jo työnsä •Tutkimus avainasemassa, panostusta lisätään •Koulutus, neuvonta, viestintä: ajantasaisen tiedon levittäminen •Energiaverotus, kehitetään kokonaisuuteen, liikenteessä tärkein •Yhdyskuntarakenteen eheyttäminen •Joukko- ja kevyt liikenne, maa- ja metsätalous, nielut: monia toimia

Energian loppukulutus vuosina 1990–2006 sekä perusurassa ja tavoiteurassa vuosina 2007–2050, TWh

Sähkön kulutus perusurassa ja tavoiteurassa TWh

Sähkönhankintakapasiteetin mitoitus •Sähkönhankinnan lähtökohtana on riittävän ja kohtuuhintaisen sähkön saaminen hyvällä toimitusvarmuudella siten, että sähkönhankinta samalla tukee muita ilmasto- ja energiapoliittisia tavoitteita. •Sähkön hankinnan tulee perustua monipuoliseen ja useisiin energialähteisiin nojaavan, sähkön ja lämmön yhteistuotannon ansiosta hajautettuun järjestelmään. •Sähkön hankinta tulee ensisijaisesti perustaa omaan kapasiteettiin ja oman tuotantokapasiteetin tulee pystyä kattamaan huipun aikainen kulutus ja mahdolliset tuontihäiriöt. •Oman kapasiteetin rakentamisessa etusijalle kasvihuonekaasuja päästämättömät tai vähäpäästöiset laitokset kuten uusiutuvaa polttoainetta käyttävät yhdistetyn sähkön ja lämmön tuotannon laitokset sekä taloudellisesti kannattavat ja ympäristöllisesti hyväksyttävät vesi- ja tuulivoimalaitokset. •Lisäksi varaudutaan lisäydinvoiman rakentamiseen.

Ydinvoimasta sekä säätö- ja varavoimasta •Laskelmien mukaan sähköenergian riittävyyden kannalta tarvittaisiin lähivuosina eli jo nykyisen hallituskauden aikana ydinenergialain mukainen periaatepäätös ydinvoiman lisärakentamisesta, jolloin päästöjä aiheuttavaa lauhdutusvoimakapasiteettia korvattaisiin päästöttömällä kapasiteetilla ja samalla kohennettaisiin sähkön hankinnan omavaraisuutta. Periaatepäätöstä harkittaessa lähdetään siitä, ettei ydinvoimaa rakenneta maahamme sähkön pysyvää vientiä silmälläpitäen. •Varavoiman turvaamiseksi otetaan käyttöön ohjauskeinot, joilla huippu- ja varavoimatilannetta voidaan oleellisesti parantaa. •Nykyistä tehoreservijärjestelmää jatketaan ja kehitetään velvoittavampaan suuntaan. •Säätövoimakapasiteettia lisätään ja säätövoimamarkkinoiden toimintaa parannetaan rinnan tuulivoimakapasiteetin lisäämisen kanssa. •Sähkön kysyntäjoustoa edistetään kulutushuippujen tasoittamiseksi.

Energiatehokkuuden kohdentaminen; loppukulutus perus- ja tavoiteurassa, TWh 2020Erotus: tavoite – perus perusuraTavoite- ura TWh% Sähkö Liikenne Kaukolämpö ml. siirtohäviöt Maatalous ja rakentaminen 1514 Talokohtainen lämmitys 24 Teollisuuden lämmöntuotanno n polttoaineet 8997 Voimalaitosten omakäyttö Yhteensä

Päästöt ja päästövähennykset (-16 %) päästö- kauppasektorin ulkopuolella, Mt CO2-ekv.

Sähkön hankinta perus- ja tavoiteurassa, TWh